od Pieta » 12. 1. 2021, 08:53
Dark Sun pro 4e, konkrétně Dark Sun Campaign Setting a Dark Sun Creature Catalog
Dark Sun mě zaujal, už když jsem na něj okrajově narazil někdy v době AD&D, takže jsem si o něm moc rád přečetl něco detailnějšího. Je to mezi D&D světy celkem unikát tím, jak moc vychází z klasického sword&sorcery a neváhá se zbavit spousty klasických prvků a svatých krav D&D. Bohové jsou mrtví, jestli někdy nějací byli; paladini neexistují a klerici, pokud vůbec jsou, vzývají podivné síly jako primordiální chaos nebo elementální póly; celý svět je v posledním tažení, vyčerpaný dávnými magickými válkami a tím, že čarodějové a podobná verbež svoje kouzla pohánějí životní silou rostlin, zvířat i lidí a nechávají za sebou jen prach a popel; elementálové a přírodní duchové jsou často buď šílení, nebo aspoň nepřátelští rozumným bytostem; spousta známých druhů a ras vyhynulo, a ty zbylé jsou často změněné k nepoznání, a hospodářská i divoká zvířata z větší části tvoří různí ještěři a přerostlí hmyzové. Snaha o přizpůsobení extrémním podmínkám taky vyvolává všelijaké mutace a způsobuje, že psionika je běžnější, než klasická magie.
Z většiny světa je vyprahlá, nehostinná poušť, a když už je nějaké místo vlhké, často to jsou tekoucí písky, bahno z jemného prachu, nebo přesolené zbytky moří. Mezi tím živoří kmeny divokých nájezdníků, a pár zbývajících měst je pod vládou nejmocnějších čarodějů a jejich poskoků. Je to prostě takový ten svět, kde nevíte, jestli se víc obávat prostředí, které je nemilosrdné a zabijácké, nebo ostatních humanoidů, kteří si všichni snaží zajistit vlastní přežití a nikdy není jisté, jestli pro ně nezačnete mít větší cenu jako maso, než jako spojenci.
Obzvlášť Creature Catalog bývá hodně chválený i z mechanické stránky, k čemuž se můžu přidat. Je vidět, že tahle kniha vznikala až na konci čtvrté edice, kdy autoři měli systém dobře zvládnutý, takže je fakt radost se tím probírat. Každý tvor je něčím unikátní, a často jsou jejich schopnosti velmi tematicky pojaté. Namátkou, třeba golemové jsou sestavení z materiálů, které jsou tu běžné - soli, písku a obsidianu. Píseční golemové nepřátele v boji doslova zasypávají, obsidiánoví způsobují ošklivé řezné rány, a solní své protivníky doslova vysušují, a je těžké s nimi bojovat, protože pálí v očích i ranách.
Podobně pěkné je, že tu jsou popsaní i všichni velcí čarodějové-vládci, a každý z nich dává přednost úplně jinému stylu boje. Jeden se rád probourává do myslí nepřátel, druhý vyvolává duchy padlých legionářů, třetí spolehá na hrubou elementální silu, čtvrtý proklíná protivníky, aby na ně padly efekty jejich vlastních útoků, pátý vede své poddané jako generál a šestý už dávno nechal své lidství za sebou a bojuje jako obří nestvůra.
Celý Dark Sun jako setting mi přijde úžasně evokativní. Hned před sebou vidím krví zkropený písek arény, znavenou karavanu, sluncem vybělené kosti, ukřičené tržiště nebo tajné spolky chystající povstání proti svým nemilosrdným vládcům. A je mi sympatické, že je to svět, kde hrdinové nejsou vůbec běžní, ale kde pořád ještě je možné být hrdinou.
Dark Sun pro 4e, konkrétně Dark Sun Campaign Setting a Dark Sun Creature Catalog
Dark Sun mě zaujal, už když jsem na něj okrajově narazil někdy v době AD&D, takže jsem si o něm moc rád přečetl něco detailnějšího. Je to mezi D&D světy celkem unikát tím, jak moc vychází z klasického sword&sorcery a neváhá se zbavit spousty klasických prvků a svatých krav D&D. Bohové jsou mrtví, jestli někdy nějací byli; paladini neexistují a klerici, pokud vůbec jsou, vzývají podivné síly jako primordiální chaos nebo elementální póly; celý svět je v posledním tažení, vyčerpaný dávnými magickými válkami a tím, že čarodějové a podobná verbež svoje kouzla pohánějí životní silou rostlin, zvířat i lidí a nechávají za sebou jen prach a popel; elementálové a přírodní duchové jsou často buď šílení, nebo aspoň nepřátelští rozumným bytostem; spousta známých druhů a ras vyhynulo, a ty zbylé jsou často změněné k nepoznání, a hospodářská i divoká zvířata z větší části tvoří různí ještěři a přerostlí hmyzové. Snaha o přizpůsobení extrémním podmínkám taky vyvolává všelijaké mutace a způsobuje, že psionika je běžnější, než klasická magie.
Z většiny světa je vyprahlá, nehostinná poušť, a když už je nějaké místo vlhké, často to jsou tekoucí písky, bahno z jemného prachu, nebo přesolené zbytky moří. Mezi tím živoří kmeny divokých nájezdníků, a pár zbývajících měst je pod vládou nejmocnějších čarodějů a jejich poskoků. Je to prostě takový ten svět, kde nevíte, jestli se víc obávat prostředí, které je nemilosrdné a zabijácké, nebo ostatních humanoidů, kteří si všichni snaží zajistit vlastní přežití a nikdy není jisté, jestli pro ně nezačnete mít větší cenu jako maso, než jako spojenci.
Obzvlášť Creature Catalog bývá hodně chválený i z mechanické stránky, k čemuž se můžu přidat. Je vidět, že tahle kniha vznikala až na konci čtvrté edice, kdy autoři měli systém dobře zvládnutý, takže je fakt radost se tím probírat. Každý tvor je něčím unikátní, a často jsou jejich schopnosti velmi tematicky pojaté. Namátkou, třeba golemové jsou sestavení z materiálů, které jsou tu běžné - soli, písku a obsidianu. Píseční golemové nepřátele v boji doslova zasypávají, obsidiánoví způsobují ošklivé řezné rány, a solní své protivníky doslova vysušují, a je těžké s nimi bojovat, protože pálí v očích i ranách.
Podobně pěkné je, že tu jsou popsaní i všichni velcí čarodějové-vládci, a každý z nich dává přednost úplně jinému stylu boje. Jeden se rád probourává do myslí nepřátel, druhý vyvolává duchy padlých legionářů, třetí spolehá na hrubou elementální silu, čtvrtý proklíná protivníky, aby na ně padly efekty jejich vlastních útoků, pátý vede své poddané jako generál a šestý už dávno nechal své lidství za sebou a bojuje jako obří nestvůra.
Celý Dark Sun jako setting mi přijde úžasně evokativní. Hned před sebou vidím krví zkropený písek arény, znavenou karavanu, sluncem vybělené kosti, ukřičené tržiště nebo tajné spolky chystající povstání proti svým nemilosrdným vládcům. A je mi sympatické, že je to svět, kde hrdinové nejsou vůbec běžní, ale kde pořád ještě je možné být hrdinou.