Vyšetřovací hry v systému GUMSHOE

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Vyšetřovací hry v systému GUMSHOE

Re: Vyšetřovací hry v systému GUMSHOE

od Markus » 30. 1. 2022, 18:47

Přidal jsem do databáze jeden z novějších přírůstků skupiny GUMSHOE: The Yellow King (2018).

Obrázek
The King in Yellow je hororová vyšetřovací hra inspirovaná povídkami R. W. Chamberse o „Králi ve žlutém“. Povídky i hra svými tématy a motivy připomínají pozdější lovecraftovský horor. Jde v zásadě o čtyři hry v jedné, protože vyšla v podobě sady tvořené čtyřmi knihami, z nichž každá umožňuje hraní v jiném prostředí. Základní pravidla jsou popsaná v první z knih, ty další pak obsahují specifické informace k tvorbě postav a k samotnému světu. Přestože se dají hrát samostatně, záměrem je, aby hráči v rámci kampaně prošli postupně všemi světy:

1. Secesní Paříž, kterou se prolínají prvky nadpřirozena
2. Fiktivní evropská válka roku 1947, do které vstupují mysteriózní síly ze světa Carcosa
3. Alternativní verze dneška, kdy jsou hráči partyzáni proti zbytkům Castaignovského režimu převzatého z povídek
4. Skutečný dnešek, na kterém je ovšem něco divného

Hra používá systém GUMSHOE. Ten vychází z předpokladu, že vyšetřovatelé jsou dostatečně kompetentní najít základní stopu, která příběh posune dál, je už ale na hráčích ji správně interpretovat. Postavy se tvoří kombinací dvou „sad“ (kits): ta první určuje jejich vyšetřovací schopnosti, ta druhá jejich obecné schopnosti. Všechny mají taky určité motivace a vztahy.

Re: Detektivní hry v systému GUMSHOE

od sirien » 21. 12. 2021, 23:03

Chci hrát přízemní detektivku / CSI styl / špionáž= Esoterorists

Chci hrát špionážní konspiračku a nevadí mi nějaká pravidla navíc = night's black agents

X-man / superhero rulez! = Mutant city blues

C'thulhu = Trail of 'thulhu

Klasický movie horor s tajemstvím a umíráním= Fear itself

Best GUMSHOE eva! + star trek, babylon 5, farscape, killjoys, dark matter... = Ashen stars!



Podrobnější recenze viz anotace tohoto článku (sorry sem na mobilu, tak nedávám odkazy přímo):
http://www.d20.cz/clanky/pravidla/gumshoe-v-kostce.html
...na tom stejném místě jsou i všechna pravidla, dílčí pravidla jednotlivých her viz odkazy na konci článku.


EDIT: jinak teda to co tu Bifi a Aljen psali na minulé stránce před deseti lety naprosto míjí mojí herní zkušenost a nesouhlasím prakticky s ničím uvedeným, ale a) to nechci rozepisovat z telefonu a b) ani nevím jestli by to po deseti letech bylo relevantní nebo až moc vulgární nekromancie...

Re: Detektivní hry v systému GUMSHOE

od KDolecek » 21. 12. 2021, 21:15

Selhan píše: 21. 12. 2021, 18:49 Na stránkách mají "What's your gumshoe size", koukals na to? https://pelgranepress.com/2017/09/05/wh ... shoe-size/
Neviděl a vypadá to jako fakt vyčerpávající článek, díky za sdílení.

Re: Detektivní hry v systému GUMSHOE

od Selhan » 21. 12. 2021, 18:49

Na stránkách mají "What's your gumshoe size", koukals na to? https://pelgranepress.com/2017/09/05/wh ... shoe-size/

Ale chceš k tomu i tu knihu nebo ti jde jen o systém? Protože ten gumshoe základ s dá v pohodě hrát samotný jako obyčejná detektivka, prostě chapadla ignoruj. My to tak hráli. (Teda, ok, hráli jsme akta x, takže tam místo chapadel byli mimozemšťani...)

Ovšem myslím, že nejvíc se tady v Gumshoe orientuje Sirien.
sirien píše:
Siriene! Siriene! Siriene! Volám tě!

Re: Detektivní hry v systému GUMSHOE

od KDolecek » 21. 12. 2021, 12:17

Jakou hru si chci zahrát, když bych rád vyzkoušel nějakou povedenou iteraci Gumshoe System?
A jakou si zahrát pokud nemám rád Cthulhu Mythos?

Re: Hry v systému GUMSHOE - horor, děs, paranolmálno...

od Markus » 24. 11. 2021, 10:31

Další GUMSHOE hra od Robina Lawse...

Obrázek

Cthulhu Confidential

:arrow? Anotace v databázi
Langston Wright, afroamerický válečný veterán a badatel z Washingtonu. Vivian Sinclair, zapálená reportérka redakce The New York Herald. Dex Raymond, soukromý detektiv drsný jako šmirgl, Los Angeles. Každý jeden z nich je vyšetřovatel, který k rozuzlení případu nepotřebuje nic víc než špetku selského rozumu, pár ran pěstí a trochu pochybného smyslu pro čest. Ale co bude následovat, když proniknete až do hloubi lidské prohnilosti a odhalíte tam netušené zlo mythosu H.P. Lovecrafta?

Cthulhu Confidential je vyšetřovací hra s tématikou Cthulhu, postavená na systému Gumshoe. Je určená výhradně pro dva hráče – jeden představuje „herního moderátora“ a druhý hráčskou postavu.
Děkuji Henrikovi za zadání!

Re: Úvod do systému GUMSHOE

od Vondohr » 28. 10. 2015, 21:43

Tak jsme rovnou navázali i oneshotem v tomto systému, snad se bude líbit.

Re: Úvod do systému GUMSHOE

od ShadoWWW » 21. 10. 2015, 09:45

Pár dalších tipů o hře:

GUMSHOE v Kostce
GUMSHOE: Distribuce stop

Úvod do systému GUMSHOE

od Vondohr » 20. 10. 2015, 21:06

Ahoj,

na našem channelu jsme začali rozšiřovat portfolio videí a systémů. Pro první oneshot (který nahrajeme v průběhu týdne), jsme zvolili systém GUMSHOE, ke kterému jsme udělali i menší úvod. Pokud tedy chcete trochu pochopit GUMSHOE a nemáte náladu číst dlouhé PDF, koukněte se na naše video a v průběhu týdne i na oneshot, který jsme si v systému zahráli.

Samozřejmě do budoucna počítáme i s dalšími úvody do systémů a kampaněmi (s dnešním hypem nejspíš Star Wars :-D).

Snad je úvod dostatečně srozumitelný!

Díky!
RP Doupě

Re: Hry v systému GUMSHOE - horor, děs, paranolmálno...

od Alef0 » 31. 1. 2013, 11:37

Vyšli Esoterrorists 2.0.:

Za $30 možno predobjednať, ale dostanete hneď PDF, ePub a MOBI verzie.
* štvornásobný rozsah
* rady pre hru na základe skúseností.
* nové príšery + 2 nové dobrodružstvá
* viac fluffu pre Rozprávačov
* hororové prostredie malého mesta

http://www.pelgranepress.com/site/?page_id=245

Re: Hry v systému GUMSHOE - horor, děs, paranolmálno...

od Aljen » 19. 3. 2012, 15:01

Nuz na druhej strane sa mi zvysok pravidiel GUMSHOE tj tych co sa netykaju Clues celkom paci. Na precitanie samozrejme, neviem ako ficia v hre :D

Pooly jednotlivych abilit (na zvysenie sance na uspech ked to hrac potrebuje a chce)
Contest
Stability (obvykle sa mi kockami-nahodou urcena maddness postavy nepaci, ale kedze je tiez mozne pouzit pool ako pri inych abilitach tak sa mi to celkom pozdava)
zakladny koncept settingu (Zaporaci sa snazia zmenit realitu tym ze masovo rozsiria v stade pochybnosti o zauzivanej realite)

Re: Hry v systému GUMSHOE - horor, děs, paranolmálno...

od Bifi » 19. 3. 2012, 14:53

Aljen píše:Pristup jednej informacie nesenej viacerymi rozlicnymi instanciami som uz pouzil v Sote. Na pripravu to nebolo nijak zvlast narocnejsie
Hej, multiplikácia stôp je jeden z prístupov, ako riešiť problém zaseknutia sa na zlom hode (a na ktorý prišli už hráči Call of Cthulhu). Tento problém je to, čo GUMSHOE má riešiť a kvôli čomu vôbec vznikol, a kopa hráčov pritom hovorí, že to v skutočnosti ani nie je problém (resp. vyvíjať kvôli tomu nový systém je ako brať si bazuku na hlodavca).

Re: Hry v systému GUMSHOE - horor, děs, paranolmálno...

od Aljen » 19. 3. 2012, 14:34

To by bolo dobré, ale hral by si inú hru. :D
No jo ... to sa len zamyslam nad strukturovanim detektivnej hry tak aby to nebolo Dirty Secret a ani GUMSHOE.

Pristup jednej informacie nesenej viacerymi rozlicnymi instanciami som uz pouzil v Sote. Na pripravu to nebolo nijak zvlast narocnejsie

Re: Hry v systému GUMSHOE - horor, děs, paranolmálno...

od Bifi » 19. 3. 2012, 14:03

Aljen píše:Podla mna vsak detektivka nemusi byt takto striktne viazana na konkretnu clue a konkretnu scenu.
Mozem mat urcitu postupnost ziskania informacii, ale cesty ku kazdej konkretnej informacii by mali byt rozmanitejsie. Sceny nemusia zakonite obsahovat predplanovanu COre Clue. Moznost presuvat clues z predpripravenej sceny na pribehovo vzniknutu scenu (a tym dat hracom zdanie slobodneho rozhodovania), menit konkretnost clue na zaklade okolnosti a hracskej invencie - pricom obsahovo sa clue nemeni, meni sa jej konkretny prejav.
To by bolo dobré, ale hral by si inú hru. :D
Aljen píše:Informacia - John Smith vyznamne spolupracoval v poslednej dobe s Ares technology:
1. navstivenka + visitor vstupna karta v saku
2. Ine NPC ktore ho pravidelne videlo vchadzat a vychadzat do budovy AresHQ
3. Zaznamy poulicnych kamier v okoli Ares HQ ktore ukazuju
4. Ine NPC ktore poculo telefonicke rozhovory Johna v ktorych business s Ares riesi
Toto mi pripomína investigatívnu hru podľa abdukcie (čo je tretí súrodenec indukcie a dedukcie), ktorú tak dobre popísal Chris Lehrich. Niekde som ju tu na fóre možno tak 3 roky dozadu rozoberal. Podstatou je to, že postavy dostanú nejaké základné clues (mŕtvola, rozbité okno atď.). Na ich základe musia zostaviť hypotézu toho, čo a ako sa stalo (vrah rozbil okno a dostal sa dnu atď.). Potom môžu používať skilly na hľadanie ďalších clues, ktoré túto hypotézu potvrdzujú alebo vyvracajú (napríklad Tracking na nájdenie stôp pod oknom). Ak nájdu dostatok stôp, ktoré ju potvrdzujú, môžu hypotézu považovať za predbežne platnú. Ak nájdu aspoň jednu stopu, ktorá ju vyvracia, musia hypotézu upraviť tak, aby do nej sedeli zatiaľ všetky nájdené stopy. Príprava GMa spočíva v tom, že vymýšľa, čo sa naozaj stalo, a pripraví základné stopy. GM si nemusí robiť starosti s jednotlivými stopami a ich rozmiestnením, ani so scénami - proste vždy porovná hypotézu hráčov s tým, čo sa naozaj stalo, a či má zmysel nájsť stopu tam, kde ju práve hľadajú. Dynamika scén a celého príbehu sa navyše môže odvíjať úplne nezávisle od vyšetrovania.

Re: Hry v systému GUMSHOE - horor, děs, paranolmálno...

od Bifi » 19. 3. 2012, 13:51

Je tam viacero problémov. Napríklad je bežne v dobrodružstvách uvádzaný formát typu (ako kontext: postavy vyšetrujú v nemocnici, presnejšie nachádzajú sa defaultne v izbe, na ktorej hovoria so svojím známym, ktorý tam je hospitalizovaný):

Lockpick - Vlámal si sa do sejfu v riaditeľovej kancelárii. Prichytila ťa pritom vrchná sestra, ale pohrozil si jej, že o nej povieš osobe X fakty Y. Výmenou za tvoju mlčanlivosť ti povedala Z (t.j. clue).

Absolútny mindfuck - posuny v priestore, "náhody" (prichytenie), rozhodnutia za postavu (vlámanie sa, pohrozenie), závislosť na ďalších osobách (X) či znalostiach (Y). Pripomína to encounter kartičky v Arkham Horror.

K pevnej štruktúre scén: V dobre dizajnovanom scenáriu je flexibilita, t.j. napríklad ide scény iniciovať mimo poradia (ak je to logické) a pod. Čiže nie je to len pripravené poradie scén, ale pravdou je, že samotné scény sú viac alebo menej nadizajnované vopred (t.j. v akej situácii scéna začína, t.j. rámovanie, aká je opozícia a pod.). Súčasťou dizajnérskej estetiky GUMSHOE vyzerá byť to, že v investigatívnej hre je prostredie pasívne, nemá vlastnú dynamiku, nevyvíja sa v odpoveď na protagonistovu aktivitu. (Možno jedna scéna, kde sa niekto pokúsi protagonistu zastrašiť či mu ublížiť.) Protagonista je ako pavúk lezúci po vopred upradenej sieti do jej stredu, kde leží desivé tajomstvo (ha - dungeon crawl... :P ).*

Paradoxom je, že už úvodné showcase dobrodružstvo od Kennetha Hitea v základnej príručke ToC tento základný predpoklad (t.j. štrukturovanie scén a clues) nespĺňa (!) a viaceré skupiny a playtesting reporty hlásili, že to nefunguje. Preto sa vyvinul improvizačný prístup, ktorý je inak aj odobrený Simonom Rogersom (boli nejaké články k tomu v Page XX). Ten je prevažne založený na flexibilite skillov (t.j. "rozumné" použitie akékoľvek skillu vedie k odhaleniu clue), menej už na flexibilite clues (t.j. čo je postačujúca podmienka na posun do ďalšej scény) a scén (t.j. aké scény môžu nastať).

Ďalšia problematická oblasť je nejasnosť alebo vágnosť toho, ako má interakcia medzi hráčom a GM-om pri vyšetrovaní vyzerať. Na jednej strane to je výhoda GUMSHOE systémov (t.j. vyzerá, že sa pod to dajú schovať všelijaké návyky a zabehané vzorce interakcie v skupine), na druhej strane to môže spôsobovať spomínané mindfucky. Príručka ToC hovorí, že každá skupina si (v priebehu času) určí, ako tie procedúry majú vyzerať. Na jednom extréme škály leží procedúra, kde hráči len predčítavajú položky zo zoznamu skillov, kým GM nepovie "tento funguje" a neporozpráva, čo postavy urobili a čo zistili. (Agencia nula bodov samozrejme.) Ďalší kvalitatívny stupeň je, keď hráči spolu so skillom už ohlasujú zámer. Atď. A potom druhým extrémom je, keď hráči hrajú texturovaný free-play ako obvykle, napríklad začnú roleplayovať vyjednávanie, a v istom momente, napríklad tesne pred (ne-)odhalením stopy, GM povie "ale musíš použiť skill".

_________
* Mám pocit, že toto štrukturovanie na skilly, clues a scény v kombinácii s investigatívnym typom príbehu má tiež zabrániť tomu, aby hráči príliš nerozbíjali GM-ove rámovanie scén. Teda napríklad žiadne doťahovanie sa typu "ale chcem pripraviť ambush", či "chcem si hodiť na Spot, či ho uvidím včas".

Nahoru