od Markus » 28. 9. 2022, 14:30
Maus Guard má strašně pěkně napsanou příručku s velmi dobrým způsobem uspořádání a předávání informací. „Informační design“ a to, jak tě tu hru učí (v jakém pořadí, co a jak...), mají moc pěkný. (Akorát jsem to víc jak 10 let neviděl, takže píšu dost z paměti.)
Potíž té hry je v tom, že je to příliš všeobjímající systém. Všechno v té hře je zastřešené pravidly, neustále hraješ podle nějakého pravidlového rámce a musíš se mu podřizovat. S odstupem času mi dochází, že to je něco, co dokážou ocenit možná hardcore RPGčkaři, ale pro nové lidi to může být dost matoucí a neintuitivní. Například nějaké hádky nebo jiné „sociální konflikty“ se Mouse Guardu neodehrávají volným roleplayem, ale jsou podřízené striktnímu „soubojovému systému“, kdy nejdřív hraješ nějaké abstraktní tahy a až zpětně podle té abstrahované hry roleplayuješ. A tak je to v té hře úplně se vším. Nikdy neprovozuješ žádné volné vyprávění, pořád jedeš uvnitř pevného pravidlového rámce.
Mouse Guard je vlastně eurogame mezi RPG. Systém je totálně abstraktní a nemá moc společného s fikcí, tu na to musíš nějak naroubovat. Ale při hraní MG (a čehokoli jiného z rodiny Burning Wheel) musíš jako hráč i vypravěč primárně uvažovat v abstraktních mechanikách a až podle toho něco vyprávět nebo popisovat. To je podle mě hlavní důvod, proč se ta hra navzdory lákavému prostředí neprosadila – ani u nás, ani ve světě.
TLDR verze by mohla znít, že Mouse Guard je navzdory zdání ve skutečnosti hardcore indie storygame, což je žánr, který oslovuje jen omezenou hráčskou skupinu.
Mausritter se oproti tomu hraje mnohem příjemněji a intuitivněji.
A specificky u nás Mouse Guard mohl zapadnout i kvůli tomu, že ho vydal nakladatel bez jakékoli spojitosti s RPG komunitou, a co vím, ani mu nesposkytoval žádnou propagaci a podporu. Vyšlo to prostě jako knížka, která se ze dne na den objevila v knihkupectví. A tím ho zhaslo.
Maus Guard má strašně pěkně napsanou příručku s velmi dobrým způsobem uspořádání a předávání informací. „Informační design“ a to, jak tě tu hru učí (v jakém pořadí, co a jak...), mají moc pěkný. (Akorát jsem to víc jak 10 let neviděl, takže píšu dost z paměti.)
Potíž té hry je v tom, že je to příliš všeobjímající systém. Všechno v té hře je zastřešené pravidly, neustále hraješ podle nějakého pravidlového rámce a musíš se mu podřizovat. S odstupem času mi dochází, že to je něco, co dokážou ocenit možná hardcore RPGčkaři, ale pro nové lidi to může být dost matoucí a neintuitivní. Například nějaké hádky nebo jiné „sociální konflikty“ se Mouse Guardu neodehrávají volným roleplayem, ale jsou podřízené striktnímu „soubojovému systému“, kdy nejdřív hraješ nějaké abstraktní tahy a až zpětně podle té abstrahované hry roleplayuješ. A tak je to v té hře úplně se vším. Nikdy neprovozuješ žádné volné vyprávění, pořád jedeš uvnitř pevného pravidlového rámce.
Mouse Guard je vlastně eurogame mezi RPG. Systém je totálně abstraktní a nemá moc společného s fikcí, tu na to musíš nějak naroubovat. Ale při hraní MG (a čehokoli jiného z rodiny Burning Wheel) musíš jako hráč i vypravěč primárně uvažovat v abstraktních mechanikách a až podle toho něco vyprávět nebo popisovat. To je podle mě hlavní důvod, proč se ta hra navzdory lákavému prostředí neprosadila – ani u nás, ani ve světě.
TLDR verze by mohla znít, že Mouse Guard je navzdory zdání ve skutečnosti hardcore indie storygame, což je žánr, který oslovuje jen omezenou hráčskou skupinu.
Mausritter se oproti tomu hraje mnohem příjemněji a intuitivněji.
A specificky u nás Mouse Guard mohl zapadnout i kvůli tomu, že ho vydal nakladatel bez jakékoli spojitosti s RPG komunitou, a co vím, ani mu nesposkytoval žádnou propagaci a podporu. Vyšlo to prostě jako knížka, která se ze dne na den objevila v knihkupectví. A tím ho zhaslo.