Křížové výpravy

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Křížové výpravy

Re: Křížové výpravy

od Vallun » 25. 5. 2020, 21:31

Eleshar_Vermillion píše: 25. 5. 2020, 21:02 Ještě zajímavost o té Byzanci - mezi otroky měli také relativně významný počet eunuchů, kteří pak zastávali relativně prestižní povolání.
Jinak pak tam dost frčelo samozřejmě nevolnictví a je pak otázka, jak si tu hranici mezi otroctvím a nevolnictvím nastavíš. V každém případě otroctví jako bylo v USA do války Severu proti Jihu zřejmě neexistovalo v Evropě snad nikdy a nikde.
S tím byhc byl mnohme opatrnější, teď jsem dočetl Folleta - Propustku na svobodu a ač se psotavení nevolních dělníků v uhelných dolech otroctvím (téměř) nenazývalo, tak to žádný med nebyl...

Re: Křížové výpravy

od Eleshar_Vermillion » 25. 5. 2020, 21:02

Ještě zajímavost o té Byzanci - mezi otroky měli také relativně významný počet eunuchů, kteří pak zastávali relativně prestižní povolání.
Jinak pak tam dost frčelo samozřejmě nevolnictví a je pak otázka, jak si tu hranici mezi otroctvím a nevolnictvím nastavíš. V každém případě otroctví jako bylo v USA do války Severu proti Jihu zřejmě neexistovalo v Evropě snad nikdy a nikde.

Re: Křížové výpravy

od midewiwin » 25. 5. 2020, 18:57

Za normanských králů patřilo na Sicílii zotročení mezi tresty za některé zločiny. To svědčí o tom, že tam otroci byli, i když pravděpodobně nepříliš početní.
Žily tam pospolu s křesťany a Židy i komunity arabské, které si uchovávaly své zvyklosti, takže to mohlo ovlivnit i praxi ohledně otroků.

Re: Křížové výpravy

od Argonantus » 25. 5. 2020, 17:17

Díky.

Re: Křížové výpravy

od Ecthelion » 25. 5. 2020, 16:25

Argonantus píše: 25. 5. 2020, 14:591) Měli v Byzanci a na Siciílii ve středověku (= konci 12. století) otroky? Byla taková pozice udržitelná u pravého místního křesťana? Nebo to byla jen záležitost procházejících cizinců? Nebo ani to, a bylo to prostě ilegální?
V Byzanci bylo otroctví legální, ale po první půlce 7. století vzácné. V 10. století došlo ke změně stavu otroků od "majetku" po "podřízenou osobu" (a potenciálního občana). Měli tak vlastní práva a všeobecně se na otroctví pohlíželo jako na "zlo proti přirozenému stavu věcí stvořené lidskou sobeckostí". Zůstalo ale legální a otroci byli hlavním zbožím, které varjagové a ruští obchodníci dováželi do Konstantinopole. Někdy v jedenáctém století zůstali otroci víceméně doménou bohatých domácností - jako osobní sluhové, eunuši a podobně. Nešlo o žádné masové nasazení jako ve starověku.
Argonantus píše: 25. 5. 2020, 14:592) Podproblémem předchozího jsou veslaři na galérách. Mělo by to stále fungovat tahem od starověku, ne?
Otroci jako veslaři na galérách jsou záležitost až od začátku 16. století a dál. Řecké i římské námořnictva starověku používaly především placené veslaře nebo prosté vojáky. Otroci se sice občas do pozice veslařů postavili, ale jen ve chvílích nejhorších krizí a nezřídka byli poté odměněni za tuto službu svobodou. Stejně tak až do 16. století veslovali na galérách většinou svobodní lidé a profesionálové, kteří si tak přicházeli na slušné peníze - veslovali totiž metodou alla sensile (na jedné lavici seděli tři veslaři a každý měl vlastní veslo), která vyžadovala cvik a zkušenosti. Především Benátky byly proslulé tím, že u nich veslovali jen svobodní muži (i když trest odsouzení na nějakou dobu na galéry existoval, ale vězňů byla na lodích jen malá část).

Teprve začátkem 16. století se galéry zvětšily a flotily rozrostly natolik, že dostupná veslařská síla přestala stačit. Za vesla se tak posadili buď vězňové (galejníci) nebo váleční zajatci. Ti veslovali metodou scaloccio, kdy tři muži na lavici ovládali jedno větší veslo, která nevyžadovala tolik cviku. Muslimové používali mix dobrovolníků a křesťanských zajatců/otroků, italské státy většinou vězně a profesionální veslaře a španělské galéry z větší části muslimské zajatce.

Re: Křížové výpravy

od Argonantus » 25. 5. 2020, 14:59

1) Měli v Byzanci a na Siciílii ve středověku (= konci 12. století) otroky? Byla taková pozice udržitelná u pravého místního křesťana? Nebo to byla jen záležitost procházejících cizinců? Nebo ani to, a bylo to prostě ilegální?

2) Podproblémem předchozího jsou veslaři na galérách. Mělo by to stále fungovat tahem od starověku, ne?

Re: Křížové výpravy

od Argonantus » 8. 1. 2016, 08:35

Možná sem ty náboženské války - sem to totiž patří.

Re: Křížové výpravy

od midewiwin » 19. 3. 2014, 21:44

Raven píše:Díky, to je přesně to, co jsem sháněla! Zachránilas mě
Chtěla bys spíš citrónové, kávové nebo plyšové lízátko?
R
Plyšový frťan by nebyl?

Re: Křížové výpravy

od Raven » 19. 3. 2014, 21:39

Díky, to je přesně to, co jsem sháněla! Zachránilas mě
Chtěla bys spíš citrónové, kávové nebo plyšové lízátko?
R

Re: Křížové výpravy

od midewiwin » 19. 3. 2014, 21:14

Myslíš Pavlův list Efezským (Ef 6, 10-17)?
Výzbroj proti zlému
A tak, bratři, svou sílu hledejte u Pána, v jeho veliké moci.
Oblecte plnou Boží zbroj, abyste mohli odolat ďáblovým svodům.
Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem,
silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
Proto vezměte na sebe plnou Boží zbroj abyste se mohli v den zlý
postavit na odpor, všechno překonat a obstát.
Stůjte tedy »opásáni kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
obuti k pohotové službě evangeliu pokoje«
a vždycky se štítem víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého.
Přijměte také »přilbu spasení« a »meč Ducha, jímž je slovo Boží«.

Obrázek

Obrázek je pochopitelně pozdější, ale odráží, co středověk asi vstřebal všeobecně, i když existují modifikace.
Například v Kristánově legendě není symbolem Ducha svatého, jímž je slovo Boží, meč, ale kopí. O sv. Václavu se tam píše, že chápaje se štítu víry a kopím Ducha svatého, jež je slovo Boží, neústupně porážel povětrné mocnosti tohoto světa.

Re: Křížové výpravy

od Raven » 19. 3. 2014, 11:32

mohl by mi někdo poradit, kde dohledat křesťanský symbolický výklad rytířské zbroje? Meč - duch, helmice - víra a další?
Snažila jsem se hledat naslepo podle klíčových slov arma lucis a sv. Pavel, ale internet mi to nebere.
Děkuji
R

Re: Křížové výpravy

od Ebon Hand » 28. 8. 2010, 15:45

jj, osobně ho vnímám (nikde jsem to přesně nenašel), že se skutečně snažil výpravu stmelovat dohromady.
Hlavně po jeho smrti (ztráty skutečně zplnomocněného legáta) začali ty problémy s volbou církevních hodnostařů a hlavně patriarchů, kde realita byla místy až tragikomická (Jerusalém) a konečným zavlečením církevního schizmatu i do Svaté země.

S tím Puy je to přímo podezřelá náhoda. Nemám k tomu zatím žádné další informace, které by toto téma rozvinuly, ale je u toho velký vykřičník.

Re: Křížové výpravy

od Argonantus » 28. 8. 2010, 14:55

byl biskup Adhemar z Puy
Podle zpráv zásadní postava, skutečný neformální vůdce výpravy, velká autorita. Když umřel (tuším u Antiochie), začal rozkol, který se projevoval až do konce (zejména pnutí sever - jih, mezi Lotrinky a Toulousany).
A napadá mne, že Le Puy je zároveň startovní bod výprav do Compostelly, což se mi nezdá být náhoda. Skoro bych se vsadil, že biskup Adhemar měl nějaké zkušenosti z těch předchozích výprav do Španělska. A taky skoro jistě benediktin.

Re: Křížové výpravy

od Ebon Hand » 28. 8. 2010, 13:51

Teď se přehrabuji v compu, tak na mě vyskočili nějaké poznámky, které jsem si dělal k 1.výpravě a zéjména k jednotlivým kontingentům.
Dám je tu k dispozici:
I.křížová výprava
Do roku 1050 se poutníci relativně snadno dostávali až k poutním místům ve svaté zemi. Řecké císařství sahalo až do Antiochie a na Syrských hranicích stačilo zakoupit průvodní glejt od úředníků egyptského kalifa, který střežil cestu až k posvátným místům, jelikož to přinášelo peníze. Vše se změnilo s příchodem Turků. A též roku 1085 prodal syn arménského generála řecké armády Antiochii nevěřícím.
Na koncilu Clermontu 27.listopadu 1095 papež Urban II pronesl svou plamennou řeč o pomoci trpícím křesťanům, utlačování církve ve svaté zemi a pobíjení poutníků, které shodou okolností nebyl přítomný nikdo ze západních králů (důvody vcelku pikantní..). Ohlas byl okamžitý a první dobrovolník (později jmenovaný vůdcem výpravy) byl biskup Adhemar z Puy (v jižní Francii) a hned se přidali řady dalších, hovoří se dokonce o tisících. Vyrazit se mělo na svátek Nanebevzetí pany Marie (15.srpna 1096) z Cařihradu.
Rychle přeskočím první fanatiky: Petr z Archery u Amies s německým rytířem Walterem jež prý naverbovali snad 30 tisíc lidí a nechali se skoro všichni pobít..
Skutečnou I.výpravu tvořili krom úplných dobrovolníků hlavně družiny těchto velmožů:
Raimund hrabě z Toulouse a Provence (manžel princezny z Aragonu, Urban II u něj byl na návštěvě ještě před Clermontem, takže patrně věděl, co se chystá..), patřil k němu též biskup Adhemar z Puy – papežský legát
Hugo hrabě z Vermandois, mladší bratr francouzského krále, vedl družinu ze svého území a z území krále
Robert vévoda z Normadie, nejstarší syn Viléma Dobyvatele vedl početnou skupinu nejlepších Normanských rytířů (sám zastavil své panství anglickému králi - bratrovi, aby měl na náklady), k němu se přidali Angličané a Skoti.
Štěpán hrabě z Blois, vyrazil na příkaz své manželky, dcery Viléma Dobyvatele
Eustach hrabě z Bologne, jeho prostřední bratr Gottfried z Bouillon v Ardenách vedl Nizozemce a Lotrinky (velel celé skupině) a nejmladší bratr Balduin
Robert hrabě z Flander přivedl silný Vlámský kontingent v jehož řadách byla řada veteránů, jež s jeho otcem v roce 1090 absolvovali pouť do Jeruzaléma.
Bohemund z Taranta, syn Roberta Guiscarda Dobyvatele vedl Italské Normany, včetně synovce Tankréda.
Důležitá věc, Italská města odmítli poskytnout flotilu, dokud vojsko nebude aspoň na hranici Sýrie.
Začnu rovnou v Asii, obléhanou Nikai jim v červnu 1097 vyfouknul císař Alexios, křižáky si udobřil zlatem. Už zde dochází k rozkolu, kdy se výprava půlí a pod vedením Bohemunda jdou Normani a jejich spojenci a druhá půlka pod vedením Raimunda. Už v této části se zmiňuje rivalita mezi severofrancouzi a jihofrancouzi. Překvapivě vyhráli u Dorylaionu, kde získali obrovskou kořist prchající turecké armády..

Re: Křížové výpravy

od Ebon Hand » 3. 8. 2010, 17:30

Každopádně mě pobavila ta představa rytíře na oslu, kdo někdy seděl na oslu jistě chápe.

Nahoru