Hodnocení porotců píše:Alef
Bushi je asi najkonzistenejšia a najkrajšia hra v tomto ročníku, či už ide o vizuál, s ním prepojené prvky, jasný plán pre dej, a zapadajúce prvky. Navyše ide o bezkockovú hru! Idea Japonska je síce dlhoročným hitom v RPG, ale ako vidno, stále sa dá na ňu pozrieť inými očami. Ingrediencie zapadajú prirodzene a nečakane. Zároveň ukazuje, že text hry nemusí byť obsiahly, ani nemusí čerpať z existujúcich systémov na to, aby bol takmer ako haiku.
nápad, atmosféra, celkový dojem: 5 body
hratelnost a provedení: 5
ucelenost, srozumitelnost, podání: 5
zapojení ingrediencí: 5
Ecthelion
Tuhle hru žeru. Bubák je kuchyňovkový veterán a je to na výsledku vidět – ze zvoleného tématu vytřískal opravdu maximum, atmosféra z těch několika stránek doslova teče. Vím, že formátování by se nemělo bodovat, ale tady zvolený layout a elegantní sazba neskutečně pomohly v přehlednosti a podporují atmosféru takovým způsobem, že to nelze přejít. Hra je velice pěkně a logicky uspořádaná, čtenáře provede celou hrou, aniž by bylo třeba listovat, neobjevují se výrazy, které budou vysvětlené až později... vše je, jak má být. Strašně se mi líbí, jak autor samurajské (tradičně mužské) téma rozšířil i o hraní pro děvčata. Velké plus. Výběr zbraní je naprosto perfektní, osobní deník krásný, mechanika vyhodnocování atmosférická a plně funkční.
Prostor pro rozvedení, případně vylepšení, vidím v případě plného vyhodnocení, který na mě po přečtení působí trochu komplikovaně v případě účasti více hráčů v konfliktu. Muselo by se vyzkoušet, jestli nebude nepřehledné, co je sen a není, kdo je a není přízrak. Chtělo by to rozšířit o nějaké příklady (ale na to v Kuchyni není nikdy čas, to je téma do budoucna). Jinak je mechanické jádro minimalistické a plně funkční, žádné problémy tam nevidím.
Tuhle hru by opravdu stálo za to dopracovat – kromě zmíněného rozšíření plného vyhodnocení by stálo za to rozvést protivníky, nápady na zápletky,
nápad, atmosféra, celkový dojem: 5 bodů
hratelnost a provedení: 4 body
ucelenost, srozumitelnost, podání: 5 bodů
zapojení ingrediencí: 5 bodů
Pepa
Nápad, atmosféra a celkový dojem - 5
Nápad, atmosféra a celkový dojem je na jedničku.
Tady já nemám, co vytknout. Osobní deník v podobě kočičí tváře a procházení "stromu života" mě posadily na zadek
Hratelnost a provedení - 4
Myslím si, že hra má velký potenciál a (pokud už není hratelná v této podobě), tak dopilovat lze poměrně snadno. Moje poznámky jsou následující:
- Moc se mi líbí, jak se v té verzi bez Vypravěče, tvoří ten antagonista. Že se prostě zpovídá ten posel
Moc dobrý nápad
quote: Zelené kimono ti umožní vyhnout se některým fyzickým střetům...
Vyhnout se? Jak vyhnout se? Kde se o tom píše víc? (Jde o to, že mohu dobrovolně prohrát?) Co tedy vlastně určuje barva kimona?
- Napsat čísla od očí: Nejsem si jistý, jestli to je zrovna to nejlepší místo. Jelikož jsem ty oči vybarvil a čísla budu přegumovávat, tak hádej, jak to asi dopadne...
(S tím, že ještě poznamenám, že bych ty oči možná vybarvil ne podle zbraně, ale podle toho, jestli jde o Sílu nebo o Čest. Čili oko, do kterého si hráč napíše Sílu, by se mohlo vybarvit zeleně a oko, do kterého si hráč napíše Čest, by zůstalo bílé.)
- Strom: Tohle je asi nejzajímavější vyhodnocovací mechanika, co jsem kdy viděl. Drobnou obavu mám z toho, jestli "mechanika nebude příliš diktovat fikci", protože každý delší konflikt se tedy MUSÍ rozložit na tři drobnější a to pokud možno ještě tak, jak na tom stromu ukazují barevné uzly.
- Zajímavým "twistem" této mechaniky by bylo, že byl strom tak velký, že by se procházel celou hru. (Ale tím by byla fikce diktována asi ještě mnohem víc... Hm...
)
- Vzkřišování a sny: Musím říci, že tohle se mi zase až tak moc nelíbí. Když už, tak jenom párkrát. Ale mít DESET (!) životů? To ta hra bude tedy asi zatraceně dlouhá. (Protože si myslím, že ta Smrt v tom stromě není zase tak moc často a hráčovy šance jsou takové, že spíš jde ve stromě nahoru.)
- Co když se někomu sníží Síla nebo Čest na nulu?
- Rady na straně 11: Osobně mám pocit, že mi přijdou už nadbytečné a že bych je do hry již nezařazoval:
- Použití žetonů za minulé smrti: Možná, ale hra se bez toho již asi obejde.
- Výměna černého žetonu za tři průhledné: Možná, ale hra se bez toho již asi obejde.
- Dobrovolná prohra: Fikčně to příliš nedává smysl. (A kdyby se zrušila či omezila reinkarnace, tak by i toto pravidlo mohlo odpadnout.)
- "Zazrcadlení" se ve stromu: Možná, ale hra se bez toho již asi obejde.
- Hrají-li hráči hru bez Vypravěče, tak si nejsem jistý, jak se pozná, že už je konec. (A to možná ani když se bude hrát s Vypravěčem.)
- Co když se dva hráči pustí proti sobě? Kdo a jak bude procházet stromem/stromy? (I když předpokládám, že jim čest nedovolí dělat úklady proti sobě navzájem
)
Ucelenost, srozumitelnost a podání - 5
Chybí barvy jednotlivých zbraní, ale jinak si myslím, že je hra pochopitelná a podání je skvělé.
Zapojení ingrediencí - 5
Strom a Přísaha jsou zpracovány velmi dobře. Sen a Přízrak také (ačkoli bych je ze hry možná i vypustil).
Společná tvorba antagonisty - určitě ano. A vyhodnocovaní mechanika na barvách staví asi více než ukázkově
Hru hodnotím velmi vysoko a po pár úpravách (přidání game-ending mechanismu, snížení počtu životů), by mohla jít rovnou do tisku. Velice dobrá práce, Bubáku!