Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: :wink: $D $8) $cry$ $P :-)= :eyecrazy: :>:o/ :>;o) O-) :clap: :think: $lol$ $:) $;) $-o :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od Moren » 1. 8. 2019, 22:57

Ještě jedna drobnost. Zdržovalo kreslení mapy. Než jsem nakreslil další úsek, prostě ztráta tempa, čekání. Navíc jsem jednou i špatně spočítal čtverečky a nevycházelo mi to, tak jsem musel část vygumovat a překreslit. Tedy pro příště tam dám velký tác a zalaminované mapy na A4. Jedna A4 na patro. Zasypu to jemnou moukou abych vše zakryl. A následně štětečkem vždy odmetu tu část, kudy zrovna jdou. Již jsem to dříve zkoušel a je to funkční koncept. Levné a přitom efektivní. Nikdo se nezdržuje. Očistit další kousek mapy je skutečně rychlé a snadné. Tak jen tip pro další případné hráče.

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od Moren » 1. 8. 2019, 22:39

Jinak tvořil jsem to na MacBooku v Pages, což je něco jako Word na Windows. Tedy nic světoborného jako Indesign a podobně. :)

Co se týče obavy, že když bude místnost víceméně prázdná, tak i tak zabere tabulka minimálně půl strany. Budou tam bloky, které zkrátka budou prázdné. Popis na jeden řádek, box prozkoumávání jen krátký text že tam nic není. Nestvůry žádné. Když to bude v blocích, půl strany to vezme. No a do druhé poloviny se může dát nějaká doprovodná příběhová grafika. Chodba s pochodní, nádvoří zříceniny a podobně. :)

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od York » 1. 8. 2019, 22:37

Moren píše:
1. 8. 2019, 22:28
Trochu mimo tuto diskusi. U toho trezoru ze špatných symbolů vyjede otrávená jehla. Počítám, že z těch správných symbolů nevyjede žádná jehla. To by jinak píchla i oprávněného majitele, který se snaží otevřít trezor. Ptám se proto, že moji hráči si takhle zjistili ty tři symboly myslím, kterým nevyjíždí jehla a jen pak vyzkoušeli kombinace dokud některá nedopadla. Tedy jeden hráč byl otráven, ale jinak nemuseli čekat na nalezení svitku s kódem.
Tohle není věc, na kterou by ses musel ptát. Pokud nějaké řešení dává smysl, tak prostě bude fungovat. Hráči jsou občas neuvěřitelně vynalézaví ;)

Moren píše:
1. 8. 2019, 22:28
Zpět k tomu popisu. Přesně jak píšeš, v zárovkách se to číst nemá. Ale dává mi smysl to dát do té sekce Hledání, Průzkum. Protože aby zjistili, že je v té hliněné lahvi voda, musí ji prozkoumat a zeptají se mě na to co tam je, když k tomu čichnou. A jednoduše se pak podívám do sekce Hledání a průzkum, najdu klíčové slovo Hliněná lahev a vím co tam je. Jinak musím opět nakouknout do textu v případě že zárovky přeskočím a nezapamatuji si to třeba.
Původně jsem to tak měl (teda až na oddělení sekcí). Problém je, že čím víc textu v místnosti máš, tím hůř se v něm cokoliv hledá. A to bude platit, i když to rozdělíš do barevně oddělených sekcí.

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od Moren » 1. 8. 2019, 22:28

Ano, ta změna barvy písma by určitě pomohla. Já si to předem přečetl a zvýrazňovačem označil pasáže, co mohu přečíst. Což je ekvivalent jiné barvy písma.

Souhlasím s tím, že bych to měl nejdříve přečíst a pak interpretovat, ale to může zdržovat hru. Znát obsah všech místností víceméně zpaměti je docela náročné, když to nehraju často a jinak pak řeknu po vyražení dveří..."počkejte vteřinku", deset vteřin pročtu text a pak interpretuji. Jako může být i takto. Asi je to PJ od PJ dle jeho způsobu. Třeba trpasličí sochu jsem tak dělal. Tam to nešlo číst. Musel jsem se naučit její příběh (tady pomohlo, že jsem to s tebou hrál, takže jsem si hodně pamatoval) a tu scénku jsem odehrál bez čtení. Také napadení Mimikem jsem sehrál a nečetl. Ale klasické popisy co kde je na stropě, na stěnách a tak jsem četl.

Trochu mimo tuto diskusi. U toho trezoru ze špatných symbolů vyjede otrávená jehla. Počítám, že z těch správných symbolů nevyjede žádná jehla. To by jinak píchla i oprávněného majitele, který se snaží otevřít trezor. Ptám se proto, že moji hráči si takhle zjistili ty tři symboly myslím, kterým nevyjíždí jehla a jen pak vyzkoušeli kombinace dokud některá nedopadla. Tedy jeden hráč byl otráven, ale jinak nemuseli čekat na nalezení svitku s kódem.

Zpět k tomu popisu. Přesně jak píšeš, v zárovkách se to číst nemá. Ale dává mi smysl to dát do té sekce Hledání, Průzkum. Protože aby zjistili, že je v té hliněné lahvi voda, musí ji prozkoumat a zeptají se mě na to co tam je, když k tomu čichnou. A jednoduše se pak podívám do sekce Hledání a průzkum, najdu klíčové slovo Hliněná lahev a vím co tam je. Jinak musím opět nakouknout do textu v případě že zárovky přeskočím a nezapamatuji si to třeba.

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od York » 1. 8. 2019, 15:25

Ještě bych se chtěl vrátit k závorkám:
Zatopený důl píše:Na konci štoly se činí skřetí horník s krumpáčem (karta skřet s krumpáčem). Na výdřevě má zavěšený zapálený kahan. Na zemi stojí hliněná láhev (s vodou).
Tohle je popis místnosti s tím, že v závorkách jsou detaily, které nejsou vidět na první pohled, tj. PJ by je neměl rovnou přečíst. Nahrazuje to odkaz (místo abych hliněnou láhev podtrhnul a udělal pak odrážku, kde bude napsané, že v ní je voda).

• Ztěžuje to PJovi čtení popisku, protože musí závorky přeskakovat. To ale možná není úplně dobře, protože popisky by měl PJ spíš interpretovat než doslovně číst nahlas.

Psal jsi, že jsi to občas četl i s těma závorkama. Myslíš, že by pomohlo to odlišit barevně?

Třeba nějak takhle:
Zatopený důl píše:Na konci štoly se činí skřetí horník s krumpáčem (karta skřet s krumpáčem). Na výdřevě má zavěšený zapálený kahan. Na zemi stojí hliněná láhev (s vodou).

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od York » 1. 8. 2019, 15:10

Moren píše:
1. 8. 2019, 14:40
Osobně bych to dělal co stránka, to místnost a číslo místnosti v tmavém rámečku v pravém a levém horním rohu. Levý horní roh u stránek vlevo a Pravý roh u stránek vpravo. Prostě pak jen prolistuji knihu na okraji a snadno a rychle najdu místnost.
Některý místnosti mají jen hodně krátkej popisek, takže pak budeš mít celou stránku volnou. A na jiný zas stránka nestačí...

S hledáním místností problém nemám - jméno místnosti je vždycky uvedené v zápatí stránky a jsou seřazené abecedně.

Moren píše:
1. 8. 2019, 14:40
Účelem stránky popisu bylo to rozdělit do bloků na segmenty, které budou vždy stejné. První horní popis místnosti, pak třeba prohledávání (to jsou nejčastější věci v místnostech) a následně až nestvůry a dějový popis.
Je to určitě přehlednější. Barvy tomu dost pomáhaj.

Ještě mě napadá, že by možná šlo při testování použít jen barevný písmo - to totiž spotřebuje výrazně míň toneru než barevný pozadí stránky. Ale zas to asi nebude tak výrazný...

Každopádně tohle už je docela složitá sazba, to už by pomalu chtělo dělat v Indesignu (kterej se už někdy musím naučit používat, safra ;-)).

V čem jsi to pdfko vyráběl ty, btw?

Moren píše:
1. 8. 2019, 14:40
Tyto poznámky se netýkají tedy obsahu jako takového, ale stylizace dokumentu. To se většinou dělá až před finálním tiskem, ale zde bych viděl důležité to dělat už ve fázi přípravy.
S tím rozhodně souhlasím.

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od Moren » 1. 8. 2019, 14:40

Určitě to může být i černobílé. To asi ničemu nevadí. Osobně bych to dělal co stránka, to místnost a číslo místnosti v tmavém rámečku v pravém a levém horním rohu. Levý horní roh u stránek vlevo a Pravý roh u stránek vpravo. Prostě pak jen prolistuji knihu na okraji a snadno a rychle najdu místnost.

Účelem stránky popisu bylo to rozdělit do bloků na segmenty, které budou vždy stejné. První horní popis místnosti, pak třeba prohledávání (to jsou nejčastější věci v místnostech) a následně až nestvůry a dějový popis.

Když to je jen textově, musí PJ skenovat text očima, hledat kurzívu a podtržené úseky. Do toho na něj průběžně mluví hráči a jeho pozornost je tak rozhozená. Tedy jde o jednoduchost a uniformitu popisu stránek popisů.

Tyto poznámky se netýkají tedy obsahu jako takového, ale stylizace dokumentu. To se většinou dělá až před finálním tiskem, ale zde bych viděl důležité to dělat už ve fázi přípravy.

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od York » 1. 8. 2019, 12:33

Report z playtestu po Gameconu 2019. PJ se mnou hrál na Gameconu, následně vedl Opuštěnou pevnost se svoji skupinou.

- délka byla přibližně 6 hodin - dost se místy zdržovali
Tohle mě docela překvapilo, to je totiž rekordně krátký čas. Nejrychlejší skupina, se kterou jsem hrál já, to zvládla zhruba za 6,5 hodiny (pravda s pauzou na oběd, takže možná taky kolem šesti). A tohle bylo se skupinou, která neznala pravidla.

Vše jsem si vytiskl, zalaminoval kartičky a doupě se jim líbilo i přes mé boje s pravidlovým systémem. Části jsem prostě vařil jako PJ bez pravidel abych udržel spád hry. Asi to bude chtít ještě nějaký test aby mi to plně sedlo, ale jinak dobrý. Není ten systém tak přímočarý jako u starého doupěte, tam to bylo Útočné číslo mínus obranné a máme počet životů. Tady se to skládá trochu více s těmi záměry, ale zase je to více variabilní. :)

Zkusím to zahrát ještě s další skupinkou a pak i ten zatopený důl.
Tohle žádné konstruktivní poznámky neobsahuje, ale potěšilo mě to :-)

Hledání v popisech

Tady tím myslím, že i když se snažíš dát kurzívou texty co lze přečíst jako popis a pak podtrženě popisy předmětů, kartičky a tak, samostatně to není v té hromadě textu zřetelné. Před akcí jsem si to co se může číst zvýraznil zeleným zvýrazňovačem a to docela pomohlo. Ale i tak jsem občas přečetl i závorku (to tam nechal ten elf z C2) nebo tak nějak. :(

Tedy zde bych zvolil stále stejnou a graficky rozdělenou strukturu popisu místností.


• Popis pro hráče

• Popis předmětů

• Prohledávají? Popis co našli.

• Poznámky - zde můžou být vysvětlivky k ději - tedy přesně o tom, že to tam nechal elf a tak.


Ten blok popisu rozdělit do sloupců třeba, dát k nim vždy ikonku a pořád stejně. Tak vždy hned mohu skočit na konkrétní část a nemusím skenovat pohledem text, kde že je ten popis truhly v téhle místnosti a je tam vlastně nějaká truhla?
K tomuhle jsem dostal i nástřel, jak by to mohlo být vysázené:
popis_mistnosti-vzor.pdf
(591.75 KiB) Staženo 14 x
Pro srovnání sem hodím, jak to je formátované teď (snad to bude vypadat aspoň trochu podobně, phbpp má omezené možnosti formátování):


B10 – obytná místnost
🚪 Zavřené obyčejné dveře s⁠ klikou.
V⁠ místnosti původně byly dvě postele, zbývají z nich ale jen čela a⁠ dna, matrace i⁠ pokrývky se už dávno rozpadly v⁠ prach. U⁠ každé je prázdný noční stolek a⁠ truhla. Ta u⁠ pravé postele je trochu pootočená. Na zemi je vidět obrys, kde stála původně.

▸ Pod pravou postelí jsou zastrkané rozlámané kusy truhly.

Truhla u⁠ levé postele je obyčejná a⁠ zamčená.
  • Zámek je vnitřní, dá se vypáčit nebo odemknout paklíčem.
  • Uvnitř je elfský meč (karta) a⁠ elfská dýka (karta). Obě zbraně mají pochvu a⁠ jsou zcela nedotčené rzí.
Truhla u⁠ pravé postele není ve skutečnosti truhla, ale mimik (karta).
  • Mimik je magická nestvůra, umí na sebe brát podobu různých věcí. Momentálně vypadá jako truhla.
  • Na poklep není dutá (když to někdo zkusí, truhla na něj zaútočí).
    ⚔ Zaútočí, jakmile k⁠ tomu bude mít vhodnou příležitost (například když se k⁠ „truhle“ některá z⁠ postav sehne, aby si ji prohlédla zblízka).
  • Na první útok bude mít pravděpodobně výhodu (+1) za překvapení. Postava také nejspíš nebude mít při otevírání truhly v⁠ ruce zbraně.
  • Mimik je zranitelný ohněm a⁠ sečnými zbraněmi (meče, sekery apod.). Proti těmto útokům má zbroj 0, jinak 2.
  • Může se pohybovat, je ale pomalý (jako chůze), takže před ním jde snadno utéct.
    Chodí na dvou silných nohách, které nejsou obrněné (viz kapitola Zásah mimo zbroj v pravidlech).

Co si o tom myslíte?

• Ta barevná verze mi přijde opravdu přehlednější.
• Zajímavý nápad je, vložit do toho kartu. Trochu to text natáhne, ale to by nemusel bejt až takovej problém (Bouchi si beztak stěžoval, že to je moc tenké ;-)).
• Plnobarevný tisk by to dost prodražil (a to jak při vydání, tak při testovacích hrách). Šlo by něco podobného udělat i černobíle, aby to pořád bylo přehledné?

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od York » 23. 7. 2019, 02:47

Updatnul jsem kartu:

Obrázek

• Změnil jsem to z diamantu na křišťál - google říká, že se křišťál takhle vybrousit dá. Velkej diamant by asi musel bejt neúměrně drahej.

• Přidal jsem do popisu, jak silně září - díky tomu bude mít i trochu "obyčejnější" použití coby magické světlo.

• Přial jsem možnost vazala z přísahy vyvázat.

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od York » 23. 7. 2019, 02:16

Tronar píše:
23. 7. 2019, 01:53
Casto mi prislo, ze v pribezich je nekdo svym "panem" potrestan nepravem, i kdyz dostal svym povinnostem, prisaze, vernosti atd. nebot "pan" uveril zakernemu skudci. Tento drahokam by mohl byt testem toho, zda tomu tak je. Nemusi jit jen o prisahu. Proste ten kdo projde testem by byl jasne nevinen z obzaloby toho skudce. Klidne by mohl rozlisit vedomy cin od nevedomeho.
Ta varianta, že by ti při porušení přísahy složené před Beleronovým okem třeba zrudly oči, by tohle splňovala: Jelikož se ví, že jsi ji složil za těchto podmínek, tak pokud nemáš rudé oči, tak jsi ji určitě neporušil a pán by tě tudíž neměl potrestat (a pokud to udělá, tak naopak on porušil svou část "smlouvy").

Jinak Beleron zosobňuje právě tenhle princip feudální cti a věrnosi svému právoplatnému pánu, takže něco s přísahou k tomu sedí asi nejlíp. A splňuje to asi i záměr, že to nebude ani tak předmět pro postavy (i když i ty ho asi mohou situačně použít), jako spíš inspirativní prvek do kampaně (pokud ho třeba postavy prodají, může na něm pak PJ postavit zápletku dalšího příběhu).

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od Tronar » 23. 7. 2019, 01:53

Prisaha zni zajimave, ale pokud to ma byt o nezlomitelne prisaze, pak by nositel nemel byt schopen ji porusit, nebo ji porusit s predem definovanymi krutymi dusledky. Stvrzeni krvi se jevi jako prihodne pro neco takoveho. Ale sedelo by mi to vice na boha poslusnosti nebo obchodu.

Casto mi prislo, ze v pribezich je nekdo svym "panem" potrestan nepravem, i kdyz dostal svym povinnostem, prisaze, vernosti atd. nebot "pan" uveril zakernemu skudci. Tento drahokam by mohl byt testem toho, zda tomu tak je. Nemusi jit jen o prisahu. Proste ten kdo projde testem by byl jasne nevinen z obzaloby toho skudce. Klidne by mohl rozlisit vedomy cin od nevedomeho.

Par dalsich napadu:

Detektor lzi - nositele rozboli hlava, zub, kdyz mu nekdo lze
Zaruka poctiveho obchodu - odhalovani padelku, nekvalitniho zbozi (trba vyrazkou na ruce, kdyz uz jsem to tak svazal vyse)
Oko praveho videni - nositel prohledne iluze, mentalni ovlivnovani, hypnozu
Skvrna zradce - v pripade blizkosti zradce, se jeho rysy majiteli jevi zatemnene, skoro nezretelne (ve tme se nic nepozna)

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od York » 22. 7. 2019, 13:39

U Opuštěné pevnosti zbývá jeden dost zásadní rest - vymyslet, co s krystalem na konci dungeonu. Původně to byl hlavní cíl výpravy a dával postavám expy. Po předělávce do Dračáku to moc nedává smysl. Prozatím jsem pro něj aspoň udělal kartu:

Obrázek

Asi by fungoval i jako poklad, ale měl by to spíš bejt magickej předmět. Otázka je, co by měl dělat.

• Beleron je bůh cti, spravedlnosti a věrnosti. Krystal se nachází v jeho svatyni na jílci meče, který svírá Beleronova socha, takže by s ním asi měl mít něco společného.

:?: Napadlo mě, že by mohl sloužit k uzavírání nezlomitelné přísahy. Něco jako že když ho máš připoutaný a někdo ti přísahá, tak pak vždycky poznáš, když svou přísahu poruší.

Alternativně by mohlo stačit vědět, co to bylo za přísahu a použití Beleronova oka by pak umožňovalo poznat, že ji dotyčný porušil. Nebo by prostě mohlo jít poznat, že dotyčný porušil nějakou přísahu (což není moc užitečné na konkrétní přísahy, ale ověří to, že dotyčný ještě nikdy žádnou nepoužil a tudíž se mu nejspíš dá věřit).

edit: Nebo by porušení přísahy složené za přítomnosti Beleronova oka mohlo mít nějaký přímý následky - zbělání vlasů, zrudnutí očí, nebo něco takovýho.

Co si o tom myslíte?

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od York » 11. 7. 2019, 17:07

Charsheety jsem přece jen updatnul:
:arrow? Zmizela Afinita (počet připoutaných předmětů bude dán úrovní - na prvních dvou úrovních to tak beztak bylo i dřív)
:arrow? Místo Síly je Fyzička
:arrow? Zbraně mají Druh místo vlastnosti (lehká, těžká, střelná)

(Zkusím rovnou i tu variantu, že lehké zbraně jsou od Finesy a dá se s nima bojovat i Silou za -1 zranění).

Obrázek

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od MarkyParky » 2. 7. 2019, 14:08

Vito píše:Olůvkem jsme i často měřili hloubku btw.
Ono není olůvko jako olůvko.

Ale já se přiznávám, že mě se taky jako první asociovalo to zednické (a ne kvůli měření hloubky, ale kvůli svislicím).

Musel jsem googlit, abych našel písařské.

Re: Opuštěná pevnost - nápady a připomínky

od York » 2. 7. 2019, 12:50

Pracující logaritmus píše:
2. 7. 2019, 12:41
K těm deníkům: Když už máš rozparcelováno, kdo kde co má, neměly by se tam dát i zbraně?
To byla původní myšlenka loňské verze deníků a neosvědčila se. Zbraně by tam pak totiž byly zapsané dvakrát - jednou v kolonce se statama a podruhé v inventáři.

Nahoru