[RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Tindo » 6. 4. 2014, 13:06

Moc děkuji za podporu.

S Morechem jsem domluvený na testovací hraní nejnovějšího prototypu v pondělí 14. dubna od 15,30 v Mephitu. Kdyby se chtěl někdo připojit, rád ho uvítám.

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Aljen » 2. 4. 2014, 20:16

Presne to som si pomyslel ked som to minuly rok cital.
Zaujimava doskovka, len skoda tych nevydarenych RPG prvkov v zmysle: Nejak si to vyrieste

Tiez drzim palec, dobre premyslene to moze byt fakt dobree

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Ecthelion » 31. 3. 2014, 09:25

Tindo píše:Vývoj hry pokračuje. Pracuji na ní jako na čisté deskovce.
Palec nahoru! Budeme držet palce, ať to vyjde. Téma máš hrozně silné (jak jsem psal, spíná čudlík chlapecké nadšení z objevování neznámých dálek) a jako deskovka určitě může velmi dobře fungovat. Úplně si umím představit ty pěkné dílky ke skládání a figurky plachetnic. $D

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Tindo » 30. 3. 2014, 23:53

Vývoj hry pokračuje. Pracuji na ní jako na čisté deskovce. Přihlásil jsem jí do soutěže Czech Board Games. Ale jsem teprve na začátku velmi dlouhého vývoje, než se uvidí, co z toho bude. Bude to chtít ještě hodně práce, než hra bude tak dotažená a skvěle hratelná, jako některé jiné super hry, které v té soutěži vystupují.

Velmi bych uvítal testery, pokud by náhodou měl někdo zájem. Ať už ve formě hraní přes fórum, nebo u stolu nejspíše v Praze.

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od scolex » 6. 6. 2013, 22:45

zdravim,
vkladam sve hodnoceni RPG kuchyne. Je zalozene na verzi poslane do souteze a neodrazi aktualni zmeny. Rovnez jsem necetl toto vlakno, abych si zachoval objektivitu. Je mozne, ze rada vytek v mem hodnoceni uz byla vyresena nebo osvetlena. Muze se stat, ze hodnoceni vychazi z toho, ze jsem neco spatne pochopil. Bohuzel nebudu mit moc casu procitat reakce na toto hodnoceni a pokud bude nekde mit potrebuju neco vyresit at mi radeji posle PM.

Terra incognita
Nápad, atmosféra a celkový dojem
Hra na mě působí jako zvláštní míšenec mezi deskovou hrou a hrou na hrdiny. Bohužel je v každé z těchto dvou stránek příliš nevýrazná a jako kombinace nepůsobí dostatečně zábavně. Na deskovou hru je málo kompetitivní, strategická a taktická. Pro potřeby RPG obsahuje až příliš jednoduché postavy a omezený plochý děj. Podle mě by nejvíce hře prospělo rozvedení do plnohodnotné deskovky a vynechání RPG prvků. Námořnická a pirátská RPG se těší mé oblibě a jsem rád, že se někdo tohoto tématu zhostil.
3
Hratelnost a provedení
V jádru se podle mě jedná spíše o deskovou hru s poměrně bohatým repertoárem různorodých pravidel, které bude nutné řádně odladit a vysvětlit. Dokonce bych řekl, že spousta pravidel nemá pro hru příliš velký význam a zbytečně ji znepřehledňuje a komplikuje.
I když se zaměříme na deskoherní tvář Terra incognita, opět se dostáváme k určité rozpolcenosti. Nejedná se ani hru explorativního, ale ani taktického typu. Příkladem průzkumných her může být třeba Arkham horror, Vlaďův Mage Knight nebo stolní Warcraft. Aby se hra mohla řadit do této kategorie, musela by nabízet mnohem pestřejší repertoár divů a zajímavostí, které můžou hráči objevit. Na taktickou hru jsou pravidla roztříštěná, nepředvídatelná, obsahují velký prvek náhody. Zkrátka hůře se v ní odhadují taktické důsledky tahů. Dále je zde problém s nestranností vypravěče a otázkou spravedlnosti jeho rozhodnutí obzvláště, pokud se hraje především na vítězství.
2
Ucelenost, srozumitelnost a podání
Dle mého mínění jsou pravidla a mechanismy poměrně dobře popsány. To, že si moc dobře nedovedu představit, jak bych odehrál sezení, je dáno spíše tím, jak jsou navrženy mechanismy. Každopádně bych místy ocenil příklady. Asi nejvíce v RP částech hry.
3
Zapojení ingrediencí
Velmi se mi líbilo zapojení osudu postavy do herních mechanismů. Růžice do hry zapadne dobře tématicky, ale je zábavně použita i v mechanismech. Využití dalších ingrediencí je o malinko slabší. Zrcadlové moře bych považoval vyloženě za oslí můstek.
3

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Tindo » 23. 3. 2013, 16:07

johnjarik píše:Hru mohu projít aniž bych mohl cokoliv ovlivnit.
A to, že hráč rozhoduje a určuje, co bude podnikat a jaké akci se chce dané kolo věnovat, ovlivňování není? Vždyť hráč se rozhoduje, kam zamířit do neznáma a kde se bude snažit objevit nové krajiny. To je hlavní podstata hry. Hra sama neurčuje, kam hráč bude chtít plout.
johnjarik píše:... nevyvazenymi pravidly
Ano, možná nejsou vyvážená. To se ověří až testováním. Tak už to u RPG kuchyně bývá, že není čas vše domyslet a hlavně hry pořádně otestovat. Doporučoval bych ti si kuchyni také vyzkoušet, ať víš, jaké to je.
johnjarik píše:...využil jenga veze
Ta hra by pak ale bylo úplně o něčem jiném a jmenovala by se nejspíše Bounty. Hra by byla více o hraní si s jenga věří, než o příběhu a objevování světů. A téma by pak bylo druhořadé. Nejspíš by ani neměla mapu, jen kartičky událostí. Protože buď je uprostřed stolu ve středu pozornosti mapa, nebo jenga věž. Obojí se tam nevejde.
johnjarik píše:Ta jenga vez byl napad, jak tu hru obohatit. MOzna, kdyzby se zacalo od toho a ustredni myslenky - ala Poison'd
Takže bys vytvořil úplně jinou hru o něčem úplně jiném? Škoda, že jsi se nezkusil zúčastnit RPG kuchyně. Byl bych zvědavý, jak by tvá hra vypadala.

johnjarik píše:V současném stavu je vše na libovuli vypravěče. Tak když da do hry jen Maly ostrůvek, tak se hráči unudi krizovanim more. ... Ale pravidla to nerikaji. Jaky je vhodny pomer mezi sousi a morem.
Kolik ma byt na hracim planu (ktery je nadimenzovan) zrcadel a kolik mest a chramu.
V tom je právě kouzlo hry. Jasně, že dílky jsem také uvažoval a s počítám s nimi do čistě deskové verze. Ale možnost připravění mapy od vypravěče mi přijde skvělá. Protože to, jak je mapa uspořádáná, je vlastně zápletkou. A skvělý vypravěč hráčům připraví skvělou zápletku. O poměru pevniny, moře, nebo daného počtu míst vůbec nejde. Jde o myšlenku o čem přesně hra bude, se kterou přijde vypravěč, a té pak bude odpovídat svět.
U náhodné tvorby mapy s dílky mi přijde pravděpodobnější, že dojde k nějakému průšvyhu, kdy se dlouho nebude moci něco najít, protože budou padat špatné dílky. Ale že by nikdy nebylo co objevovat, to nehrozí. Stačí se podívat na mapu známého světa na začátku doby objevů a každému hned dojde, že stačí plout podél pobřeží Afriky a k nějakým neznamým končimám půjde vždy s jistotou doplout.

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od johnjarik » 21. 3. 2013, 20:48

Ale pravidla to nerikaji. Jaky je vhodny pomer mezi sousi a morem.
Kolik ma byt na hracim planu (ktery je nadimenzovan) zrcadel a kolik mest a chramu.

U hry, ktera je omezena casem (nebo velikosti), by neco takoveho asi melo byt.

Ta jenga vez byl napad, jak tu hru obohatit. MOzna, kdyzby se zacalo od toho a ustredni myslenky - ala Poison'd, ... tak by hra byla PRO MNE zajimavejsi.

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Návštěvník » 21. 3. 2013, 19:48

johnjarik píše:V současném stavu je vše na libovuli vypravěče. Tak když da do hry jen Maly ostrůvek, tak se hráči unudi krizovanim more.
Tak tohle samozřejmě žádný vypravěč neudělá... To by bylo stejné jako kdyby dal hráčům obrovský prázdný dungeon nebo kdyby s nimi chtěl hrát příběh bez zápletky...

Mimochodem pamatujete na kreslení mapy pod širým nebem v DrD? Pěkně na hexovém papíře, kde PJ na některé hexy předem umístí určitá setkání a postavy tak mohou prozkoumávat krajinu a současně při tom kreslit mapu...? Tato hra je v podstatě totéž, ale v mnohem lepší podání, mnohem lepším settingu a vlastně i s mnohem lepšími pravidly. Takže mě vlastně napadá, že bylo-li DrD PPP RPG, pak je RPG i tato hra :)
johnjarik píše:Takto na mne vypdla desková hra s příliš složitými a docela systemove nevyvazenymi pravidly.
A ty bys teda přidal jenga věž se spoustou dalších pravidel navíc? Já ti nevím...

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od johnjarik » 21. 3. 2013, 17:10

U téhle hry ... pokud na ni pohlednu jako na deskovku, by bylo fajn, kdyby obsahovala známý Ci neznámý balík kamenu z nichž se skládá mapa.
Musely by se například zachovávat hrany země a more nebo zrcadla.
V současném stavu je vše na libovuli vypravěče. Tak když da do hry jen Maly ostrůvek, tak se hráči unudi krizovanim more.

Případně bych jako autor využil jenga veze. Výška veze by reprezentovala Vzpouru - kdy posádka přestane kapitána poslouchat.
Prohry v námořních bitvách by nutili hráče dělat loď deravejsi.
Poklady by znamenali přidání kostek. Což vytváří loď nestabilnejsi, ale zároveň je spise kam sahat.
Oprava lodi by pak byla reprezentována vystavením Nové veze.

Tolik na ukázku, jak by se mi hra vice zamlouvala.

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Pepa » 21. 3. 2013, 11:55

@johnjarik: ??? To jako vážně? Mohl bys to, prosím, trochu rozepsat...?

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od johnjarik » 21. 3. 2013, 10:22

Tato hra mne trochu zklmala. Čekal jsem od ni asi příliš.

Takto na mne vypdla desková hra s příliš složitými a docela systemove nevyvazenymi pravidly.
Výhody jsou nevyvazene. Hru mohu projít aniž bych mohl cokoliv ovlivnit.

Proste by to možná chtělo uložit do šuplíku a za par let se k tomu vrátit.

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Tindo » 17. 3. 2013, 00:23

Děkuji moc všem za komentáře. Omlouvám se, že jsem neměl čas dříve odpovědět.
Pepa píše:Tak takovou hru si skutečně nechám líbit. Už od prvních řádků mě hra vtáhla a nepustila.
Jsem moc rád, že se moje hra líbí. Tím raději na ní budu dále pracovat.
Pepa píše:Mapa. Určitě bych nechal čtverce, jsou takové "klasičtější" než hexy. Možná bych povolil i úhlopříčný pohyb, ale ten už se zase moc nekombinuje s kompasem, takže úplně nevím

Loď většinou pluje aspoň do vzdálenosti tří políček. Takže mi přijde, že díky tomu bude dost možností, kam se přesunout. U pohybu o jedno políčko by to bylo mnohem horší.
Pepa píše:Mapa 10x20 mi zpočátku přišla velká.
Také přemýšlím, jestli by nebylo lepší jí zmenšit na 8x16. Hlavně kvůli políčkům pro deskovou verzi, aby jich nebylo opravdu až moc.
Pepa píše:Střet. Nevím, zda je (na moři) tříkolový střet nutný, možná by stačil jenom jeden hod. To, že jsou souboje 50/50 mi zase ani tak moc nevadí. Je to hra o objevování, ne hra o soubojích.
PardGalen píše:Třeba ve střetu si nejsem jistý, za jakých podmínek se vyhraje. Jestli je je to dva ze tří nebo musím vyhrát všechny tři. Nebo stačí jenom jednou?

Další kolo nastává jen v případě, že první kolo dopadne pro obě strany úspěchem. Přišlo mi, že může být pro hráče zajímavé vědět, v jak boj vyhrál a navodit více atmosféru.
Pepa píše:Hra má velký potenciál pro různá rozšiřování

To bych měl obrovskou radost, kdybych se dostal do fáze, kdy by hráči toužili po rozšířeních.
Pepa píše:Byl bych rád, aby vznikly dvě verze této hry. Jedna s vypravěčem a druhá bez. Při té druhé by muselo přijít na řadu nějaké náhodné generování mapy (pomocí žetonků nebo karet), přičemž by bylo nutné vyřešit problémy s tím, aby lodě nebyly pevninou "zazděny" příliš brzo a také aby se neobjevila "legendární země" moc brzo. Myslím, že s tím se ale dá nějak poradit ;-)
PardGalen píše:Jak psali předchozí, rozšířit by to nebylo marné, možná i tak, aby se to dalo hrát více jako rpg a více jako čistá deskovka? Nechat hráče vybrat z několika možností ať si to sestaví podle nálady.
Jak zatím o tom přemýšlím, tak mám čtyři verze hry. Zatím je nazývám scénáře. Má vize je taková, že by jedna hra nabízela vlastně čtyři trochu odlišná pravidla se stejným základem. Dva by byly předpřipravenými komponenty (jeden bez vypravěče a jeden, kdy vypravěč skládá losovaná políčka) a dva s kreslením mapy s vypravěčem, z nichž jeden by byl zaměřen na hraní rpg. Všechny by měly stejné pravidlové jádro v pohybu po mapě.
Pepa píše:Ale mám pocit, že jsem v této hře objevil něco, co jsem dlouho hledal.
Moc děkuji za tvůj komentář. Hned mám o mnoho větší chuť hru dotvářet. Děkuji i za rady a postřehy, na které jsem teď přímo nereagoval, ale zapsal jsem si je a jsou pro mne velmi podmětné.
Ecthelion píše:Hru jsem jen rychle proletěl, ale hrozně mě uchvátila možnost objevovat neznámé pobřeží a na palubě plachetnice se vydat do neznáma.
To je přesně to, jak bych rád, aby hra svou atmosférou na hráče působila.
Ecthelion píše:Připomnělo mi to stařičké Mighty Empires, kde průzkumem taky skládáš mapu z předem připravených dílků (viz níže).
Děkuji za odkaz. Byl bych rád, kdyby takto se pak dílky v deskové verzi skládaly. Jen bych raději, aby grafické zpracování vypadalo více jako stará mapa, na rozdíl třeba od dílků podobného Archipelaga, kde je snaha o realizmus.

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Ecthelion » 12. 3. 2013, 22:13

Hru jsem jen rychle proletěl, ale hrozně mě uchvátila možnost objevovat neznámé pobřeží a na palubě plachetnice se vydat do neznáma. Musím se podívat na jednotlivé mechaniky, ale strašně příjemné jsou ukázkové ilustrace (jak kreslit mapu)... spíná se mi tam to chlapecké nadšení z neznámých dálek a map cizích krajů jako při čtení knížek od Batličky nebo Sabatiniho. Hraješ na dobrou notu. :wink:

Připomnělo mi to stařičké Mighty Empires, kde průzkumem taky skládáš mapu z předem připravených dílků (viz níže). Je to ale jinak úplně jiná hra. Kdybys to ale překlopil do deskovky, tak skládání takovýchto dílků by mohlo být hodně super (pro RPG je ideální naopak vlastní kreslení a tužka).

Obrázek

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od PardGalen » 12. 3. 2013, 20:13

Velmi pěkná myšlenka. Rozhodně mě to zaujalo a klidně bych si takovou hru zahrál. Mám rád plachetnice, i když jejich využití vidím raději jinde, ale to vůbec nevadí. :wink: Jenom bych měl problém s kreslením mapy. Kdyby k tomu nějaké už byly, nebo by se dala sestavit z kartiček bylo by to super.
Jenom jsem měl problém občas pochopit pravidla. Třeba ve střetu si nejsem jistý za jakých podmínek se vyhraje. Jestli je je to dva ze tří nebo musím vyhrát všechny tři. Nebo stačí jenom jednou? A i pár dalších pravidel mi trochu uniklo.
Jak psali předchozí, rozšířit by to nebylo marné, možná i tak, aby se to dalo hrát více jako rpg a více jako čistá deskovka? Nechat hráče vybrat z několika možností ať si to sestaví podle nálady.

Jsem zvědavý zda a jak se na tom bude pracovat dál.

Re: [RPG Kuchyně 2013] Terra incognita

od Pepa » 12. 3. 2013, 15:41

Tak takovou hru si skutečně nechám líbit. Kreslení mapy (podobně jako Tindo jsem měl vždycky rád mapy), objevování neznámých území, boje s mořskými netvory, obchodování s divochy, hledání pokladů a map v tropických džunglích... To vše v této hře je! Už od prvních řádků mě hra vtáhla a nepustila. (A to nejenom díky atmosferickým větičkám, které jsou vážně super :) )

1) Začal bych tím (pro Kuchyni) nejdůležítějším a sice: "Je to RPG, nebo není?"

Hru také více vnímám jako deskovku, kde by se všechno dalo odházet, ale na druhou stranu to, že se v jednotlivých úkonech může přejít k vyprávění, vnímám jako výrazné plus. Prostě si to dokážu představit jako nádhernou celotáborovou hru, kde se skauti rozdělí do čtyř družstev (námořních posádek), každý den udělají na mapě tah a večer u ohně si (společně s vedoucími) odvypráví, co že to vlastně objevili a jak u toho byli úspěšní... Vy, kteří jste četli foglarovky, víte o čem mluvím...

Navíc je určitě jednodušší vyprávět podle této hry, než vyprávět podle šachů (Osud pěšce, Liehy triezvych). Takže asi tak...

2) Mapa. Určitě bych nechal čtverce, jsou takové "klasičtější" než hexy. Možná bych povolil i úhlopříčný pohyb, ale ten už se zase moc nekombinuje s kompasem, takže úplně nevím... Mapa 10x20 mi zpočátku přišla velká, ale jelikož se Pán moří může pohnout až o 10 polí, tak bych menší nedělal. A rukou psané poznámky do mapy jsem si také celou dobu představoval :)

3) Kompas štěstěny. Výborná věc po atmosferické i mechanické stránce. Nádherné spojení dvou ingrediencí (růžice a znamení), přičemž obě sednou k námořnickým výpravám neskutečně moc... Navigátor a tajné mapy, dávající další znamení (a tedy možnost rychlejšího pohybu) - super!

4) Mince, špejle. Možná by stačily klasické kostky, ale je to prostě zase ozvláštnění, takže proč ne...

5) Osudová výhoda. Každý kapitán vyniká v něčem jiném a může využívat svoji "nadlidskou" moc, i když ví, že svému osudu neunikne a že ho to časem zahubí... Geniální mechanika. Jenom čarodějnice a intrikář mi přijdou poměrně podobné a navíc kontrolovat někoho tři kola je i dost "přesílené". Protože za ty tři kola mohu poslat nepřátelskou loď např. o 9 políček pryč a ten hráč se pak s ní zase bude muset tři kola vracet. Takže efektivně to někomu zkazí 6 kol, což se mi zdá příliš. Možná by stačila kontrola pouze jedno/dvoukolová...

6) Kapitolku Svět bych dal na začátek před popis akcí. Protože takhle jsem při jejich čtení neustále přemýšlel nad tím, jak se ty nové prvky na mapě objevují. (Jako ano, napadlo mě, že to kreslí vypravěč, podle své připravené mapy, ale nechtěl jsem na konci pravidel zažít nějaké "překvapení". :) ) Navíc dát to za (nebo do) kapitolku(y) Příprava hry prostě není od věci.

7) Střet. Nevím, zda je (na moři) tříkolový střet nutný, možná by stačil jenom jeden hod. To, že jsou souboje 50/50 mi zase ani tak moc nevadí. Je to hra o objevování, ne hra o soubojích.

8 ) Hra má velký potenciál pro různá rozšiřování
možno by stálo za pokus vytvoriť pravidlá pre morské cesty a ostrovnú ekonomiku (hej, pozri, mám tu ostrov, kde pestujem trstinu, mám flotilu troch lodí, jednu nechám hýbať sa medzi domovinou a ostrovom a heč! bodíky :)) a bonus za pobrežie s vlajočkou hráča, oklieštiť všetky špecialitky na konci, podporiť encountre na pobreží. dalo by to šancu rôznym herným štýlom - obchodník/dobyvateľ/pirát
ale zase bych na to dal trochu pozor, aby to hru nezahltilo a hra se tím nezkazila. Před dalším rozšiřováním bych se ale určitě podíval na to Archipelago. Hlavně pro inspiraci, ale i proto, co vzít a co naopak nevzít.

9) Byl bych rád, aby vznikly dvě verze této hry. Jedna s vypravěčem a druhá bez. Při té druhé by muselo přijít na řadu nějaké náhodné generování mapy (pomocí žetonků nebo karet), přičemž by bylo nutné vyřešit problémy s tím, aby lodě nebyly pevninou "zazděny" příliš brzo a také aby se neobjevila "legendární země" moc brzo. Myslím, že s tím se ale dá nějak poradit ;-)

Takže nyní záleží na porotcích Kuchyně. RPG to spíš není. Ale mám pocit, že jsem v této hře objevil něco, co jsem dlouho hledal... :clap:

Nahoru