od Jerson » 22. 3. 2013, 17:16
Být Imperiální protektor u Ocelové stráže ... nezní to až tak špatně. Ocelový plot kolem třetiny známého světa si sice nedovedu moc dobře představit, ač jsem na vlastní oči viděl ploty na hranicích Československa a Čínskou zeď znám alespoň z obrázků, ale to by nemuselo vadit.
Ve hře jde o spory mezi jednotlivými protektory. Hrál jsem jenjedinou podobnou hru, tedy Paranoiu, takže postrádám zkušenosti abych si mohl představit, jak to má fungovat.
Tvorba postavy je trochu složitější než by musela být, jednotlivá povolání mají trochu podivně přiřazené vlastnosti (rolník má jako první Přežití, zatímco cestoval Mysl a Tělo?) Stejně tak mít rozsah 1-5 s tím že jednička je nepoužitelná tvorbu poněkud omezuje.
Zvěrokuh je v tomto případě navíc, seznam špatných rysů je poměrně omezený kvůli šesti znamením, zvlášť když by se neměly opakovat.
V menším počtu hráčů by určitě nebylo na škodu mít vztah ke všem, nebo alespoň více než jednomu. Zároveň vztah "sourozenec" a "závist" mi přijdou značně nesrovnatelné, zejména když se určují už před hrou.
Vyhodnocování je docela jednoduché - mohlo by být ještě jednodušší kdyby se jednoduše podhazovala výše dovednosti, matematicky by to vyšlo nastejno a nebylo by třeba počítání, leda v případě zvýšené náročnosti by hráč dostal postih.
Újmy jsou na můj vkus trochu komplikované, trochu mi připomínají Shadowrun. Sázky to trochu oživují, jen nevím jestli nejsou hodně smrtící, zejména pokud se počítá s tím že hráčské postavy budou stát proti sobě. Jejich použití bych si musel vyzkoušet ve hře, jen na základě přečtení nejsem schopen posoudit, jak můžou fungovat. Za vážnější nedostatek ale (podobně jako u jiných her) považuju nemožnost řešit konflikt více než dvou účastníků. Kdybych chtěl někomu v konfliktu pomoct, i kdyby pro své vlastní cíle, nevím jak bych to mechanicky vyřešil.
Zbraně - na jednu stranu ve hře existuje elektřina a drezína, na druhou stranu jen jednoranné zadovky ... neumím si takový svět moc dobře představit. A ani si neumím představit, jak někdo nabíjí takovou zbraň pod útokem. Pokud sedí v krytu a snaží se nabít, zatímco na něj někdo střílí, tak to chápu, ale v případě útoků zblízka ne. Stejně tak vynechání kola nabíjení při čistě střeleckém boji - když se zbraň tak dlouho nabíjí, může mít postava s nabitou zbraní (nebo dvěma zbraněmi) značnou výhodu. To že při kontaktním boji má bonus člověk s palnou zbraní nechápu už vůbec - to že může omezeně použít pistoli beru, ale že by měl výhodu, nebo dokonce mohl dvakrát vystřelit (z jednoranné zbraně!) ... tomu nerozumím.
Granáty mají zvláštní použití, přesněji vedlejší účinky - kdy jsou zraněni cílové postavy a kdy spolubojovníci a proč nezkušená postava je tak nebezpečná všem okolo?
Zbroj vypadá jako zbytečnost - sice vyžere dvě malé újmy, ale dává postih, jako by je postava už měla.
Dál je popsáno získání a vybíjení nenávisti a u toho bych se chtěl zastavit. Hodně připomínek už bylo napsáno, takže je nebudu opakovat, ale není mi jasné jak se vlastně budou spory mezi postavami vyvolávat a řešit (teď nemyslím mechanicky, ale příběhově), protože to moc popsané není. Spory mezi postavami by měly mít nějaký solidní základ a možnost je postupně rozvíjet, zatímco takto mi připadá, že se do nich hráči musí tlačit, ať už sami nebo Vypravěčem.
Krátce k zapojení ingrediencí - Druhá strana celkem ujde, hrát za "záporáky" není tak časté, ale chtělo by to rozpracovat víc. Předem určený negativní osud je taky v pohodě, ale není zajištěno že přijde v rozumném čase - tedy ne moc brzy, když už to vyřazuje hráče ze hry. Umřít v polovině času je asi nejhorší co se hráči může přihodit, protože už nebude mít čas na zapojení a zbytek hry bude jen koukat. Zvěrokruh, Zombie a Zrcadlo jsou jen takové kosmetické nátěry.
Poslední věc - nákres zdi, strážnice i okolní oblasti mě příliš neoslnil. To že není promyšlené jak daleko jsou vlastně strážnice od sebe, kdo se může dostávat přes zeď nebo naopak z druhé strany, zvláštní popis civilizace za zdí, fakt že samotná zeď by asi nikoho odhodlaného nezastavila, nevyřešené použití drezíny hře zbytečně škodí.
Možná by nebylo na škodu zasadit herní prostředí do blíže neurčené země reálného světa, zeď zkrátit z obvodu třetiny kontinentu na pár stovek nebo tisíc kilometrů, její podobu převzít z fungujících hraničních pásem (klidně více zanedbávaných), rozpracovat podobu strážnice i blízké okolí, nejlépe alespoň ve třech verzích (zejména okolí - zeď na poušti, v horách, blízko řeky, skrz opuštěné město ...) a hlavně přidat více prvků, které by vnášely rozpory mezi protektory. Zde je vlastně jen jedna charakterová vlastnost každého protektora a možná jeden či dva vztahy, to mi přijde dost málo.
Celkově dávám dva body, nicméně v případě dalšího vývoje to vidím až na čtyři (možná i pět, ale to by vyžadovalo větší změny) a takového Protektory bych si i rád zahrál.
Být Imperiální protektor u Ocelové stráže ... nezní to až tak špatně. Ocelový plot kolem třetiny známého světa si sice nedovedu moc dobře představit, ač jsem na vlastní oči viděl ploty na hranicích Československa a Čínskou zeď znám alespoň z obrázků, ale to by nemuselo vadit.
Ve hře jde o spory mezi jednotlivými protektory. Hrál jsem jenjedinou podobnou hru, tedy Paranoiu, takže postrádám zkušenosti abych si mohl představit, jak to má fungovat.
Tvorba postavy je trochu složitější než by musela být, jednotlivá povolání mají trochu podivně přiřazené vlastnosti (rolník má jako první Přežití, zatímco cestoval Mysl a Tělo?) Stejně tak mít rozsah 1-5 s tím že jednička je nepoužitelná tvorbu poněkud omezuje.
Zvěrokuh je v tomto případě navíc, seznam špatných rysů je poměrně omezený kvůli šesti znamením, zvlášť když by se neměly opakovat.
V menším počtu hráčů by určitě nebylo na škodu mít vztah ke všem, nebo alespoň více než jednomu. Zároveň vztah "sourozenec" a "závist" mi přijdou značně nesrovnatelné, zejména když se určují už před hrou.
Vyhodnocování je docela jednoduché - mohlo by být ještě jednodušší kdyby se jednoduše podhazovala výše dovednosti, matematicky by to vyšlo nastejno a nebylo by třeba počítání, leda v případě zvýšené náročnosti by hráč dostal postih.
Újmy jsou na můj vkus trochu komplikované, trochu mi připomínají Shadowrun. Sázky to trochu oživují, jen nevím jestli nejsou hodně smrtící, zejména pokud se počítá s tím že hráčské postavy budou stát proti sobě. Jejich použití bych si musel vyzkoušet ve hře, jen na základě přečtení nejsem schopen posoudit, jak můžou fungovat. Za vážnější nedostatek ale (podobně jako u jiných her) považuju nemožnost řešit konflikt více než dvou účastníků. Kdybych chtěl někomu v konfliktu pomoct, i kdyby pro své vlastní cíle, nevím jak bych to mechanicky vyřešil.
Zbraně - na jednu stranu ve hře existuje elektřina a drezína, na druhou stranu jen jednoranné zadovky ... neumím si takový svět moc dobře představit. A ani si neumím představit, jak někdo nabíjí takovou zbraň pod útokem. Pokud sedí v krytu a snaží se nabít, zatímco na něj někdo střílí, tak to chápu, ale v případě útoků zblízka ne. Stejně tak vynechání kola nabíjení při čistě střeleckém boji - když se zbraň tak dlouho nabíjí, může mít postava s nabitou zbraní (nebo dvěma zbraněmi) značnou výhodu. To že při kontaktním boji má bonus člověk s palnou zbraní nechápu už vůbec - to že může omezeně použít pistoli beru, ale že by měl výhodu, nebo dokonce mohl dvakrát vystřelit (z jednoranné zbraně!) ... tomu nerozumím.
Granáty mají zvláštní použití, přesněji vedlejší účinky - kdy jsou zraněni cílové postavy a kdy spolubojovníci a proč nezkušená postava je tak nebezpečná všem okolo?
Zbroj vypadá jako zbytečnost - sice vyžere dvě malé újmy, ale dává postih, jako by je postava už měla.
Dál je popsáno získání a vybíjení nenávisti a u toho bych se chtěl zastavit. Hodně připomínek už bylo napsáno, takže je nebudu opakovat, ale není mi jasné jak se vlastně budou spory mezi postavami vyvolávat a řešit (teď nemyslím mechanicky, ale příběhově), protože to moc popsané není. Spory mezi postavami by měly mít nějaký solidní základ a možnost je postupně rozvíjet, zatímco takto mi připadá, že se do nich hráči musí tlačit, ať už sami nebo Vypravěčem.
Krátce k zapojení ingrediencí - Druhá strana celkem ujde, hrát za "záporáky" není tak časté, ale chtělo by to rozpracovat víc. Předem určený negativní osud je taky v pohodě, ale není zajištěno že přijde v rozumném čase - tedy ne moc brzy, když už to vyřazuje hráče ze hry. Umřít v polovině času je asi nejhorší co se hráči může přihodit, protože už nebude mít čas na zapojení a zbytek hry bude jen koukat. Zvěrokruh, Zombie a Zrcadlo jsou jen takové kosmetické nátěry.
Poslední věc - nákres zdi, strážnice i okolní oblasti mě příliš neoslnil. To že není promyšlené jak daleko jsou vlastně strážnice od sebe, kdo se může dostávat přes zeď nebo naopak z druhé strany, zvláštní popis civilizace za zdí, fakt že samotná zeď by asi nikoho odhodlaného nezastavila, nevyřešené použití drezíny hře zbytečně škodí.
Možná by nebylo na škodu zasadit herní prostředí do blíže neurčené země reálného světa, zeď zkrátit z obvodu třetiny kontinentu na pár stovek nebo tisíc kilometrů, její podobu převzít z fungujících hraničních pásem (klidně více zanedbávaných), rozpracovat podobu strážnice i blízké okolí, nejlépe alespoň ve třech verzích (zejména okolí - zeď na poušti, v horách, blízko řeky, skrz opuštěné město ...) a hlavně přidat více prvků, které by vnášely rozpory mezi protektory. Zde je vlastně jen jedna charakterová vlastnost každého protektora a možná jeden či dva vztahy, to mi přijde dost málo.
Celkově dávám dva body, nicméně v případě dalšího vývoje to vidím až na čtyři (možná i pět, ale to by vyžadovalo větší změny) a takového Protektory bych si i rád zahrál.