od Pepa » 12. 3. 2013, 15:41
Tak takovou hru si skutečně nechám líbit. Kreslení mapy (podobně jako Tindo jsem měl vždycky rád mapy), objevování neznámých území, boje s mořskými netvory, obchodování s divochy, hledání pokladů a map v tropických džunglích... To vše v této hře je! Už od prvních řádků mě hra vtáhla a nepustila. (A to nejenom díky atmosferickým větičkám, které jsou vážně super
)
1) Začal bych tím (pro Kuchyni) nejdůležítějším a sice: "Je to RPG, nebo není?"
Hru také více vnímám jako deskovku, kde by se všechno dalo odházet, ale na druhou stranu to, že se v jednotlivých úkonech může přejít k vyprávění, vnímám jako výrazné plus. Prostě si to dokážu představit jako nádhernou celotáborovou hru, kde se skauti rozdělí do čtyř družstev (námořních posádek), každý den udělají na mapě tah a večer u ohně si (společně s vedoucími) odvypráví, co že to vlastně objevili a jak u toho byli úspěšní... Vy, kteří jste četli foglarovky, víte o čem mluvím...
Navíc je určitě jednodušší vyprávět podle této hry, než vyprávět podle šachů (Osud pěšce, Liehy triezvych). Takže asi tak...
2) Mapa. Určitě bych nechal čtverce, jsou takové "klasičtější" než hexy. Možná bych povolil i úhlopříčný pohyb, ale ten už se zase moc nekombinuje s kompasem, takže úplně nevím... Mapa 10x20 mi zpočátku přišla velká, ale jelikož se Pán moří může pohnout až o 10 polí, tak bych menší nedělal. A rukou psané poznámky do mapy jsem si také celou dobu představoval
3) Kompas štěstěny. Výborná věc po atmosferické i mechanické stránce. Nádherné spojení dvou ingrediencí (růžice a znamení), přičemž obě sednou k námořnickým výpravám neskutečně moc... Navigátor a tajné mapy, dávající další znamení (a tedy možnost rychlejšího pohybu) - super!
4) Mince, špejle. Možná by stačily klasické kostky, ale je to prostě zase ozvláštnění, takže proč ne...
5) Osudová výhoda. Každý kapitán vyniká v něčem jiném a může využívat svoji "nadlidskou" moc, i když ví, že svému osudu neunikne a že ho to časem zahubí... Geniální mechanika. Jenom čarodějnice a intrikář mi přijdou poměrně podobné a navíc kontrolovat někoho tři kola je i dost "přesílené". Protože za ty tři kola mohu poslat nepřátelskou loď např. o 9 políček pryč a ten hráč se pak s ní zase bude muset tři kola vracet. Takže efektivně to někomu zkazí 6 kol, což se mi zdá příliš. Možná by stačila kontrola pouze jedno/dvoukolová...
6) Kapitolku Svět bych dal na začátek před popis akcí. Protože takhle jsem při jejich čtení neustále přemýšlel nad tím, jak se ty nové prvky na mapě objevují. (Jako ano, napadlo mě, že to kreslí vypravěč, podle své připravené mapy, ale nechtěl jsem na konci pravidel zažít nějaké "překvapení".
) Navíc dát to za (nebo do) kapitolku(y) Příprava hry prostě není od věci.
7) Střet. Nevím, zda je (na moři) tříkolový střet nutný, možná by stačil jenom jeden hod. To, že jsou souboje 50/50 mi zase ani tak moc nevadí. Je to hra o objevování, ne hra o soubojích.
8 ) Hra má velký potenciál pro různá rozšiřování
možno by stálo za pokus vytvoriť pravidlá pre morské cesty a ostrovnú ekonomiku (hej, pozri, mám tu ostrov, kde pestujem trstinu, mám flotilu troch lodí, jednu nechám hýbať sa medzi domovinou a ostrovom a heč! bodíky
) a bonus za pobrežie s vlajočkou hráča, oklieštiť všetky špecialitky na konci, podporiť encountre na pobreží. dalo by to šancu rôznym herným štýlom - obchodník/dobyvateľ/pirát
ale zase bych na to dal trochu pozor, aby to hru nezahltilo a hra se tím nezkazila. Před dalším rozšiřováním bych se ale určitě podíval na to Archipelago. Hlavně pro inspiraci, ale i proto, co vzít a co naopak nevzít.
9) Byl bych rád, aby vznikly dvě verze této hry. Jedna s vypravěčem a druhá bez. Při té druhé by muselo přijít na řadu nějaké náhodné generování mapy (pomocí žetonků nebo karet), přičemž by bylo nutné vyřešit problémy s tím, aby lodě nebyly pevninou "zazděny" příliš brzo a také aby se neobjevila "legendární země" moc brzo. Myslím, že s tím se ale dá nějak poradit
Takže nyní záleží na porotcích Kuchyně. RPG to spíš není. Ale mám pocit, že jsem v této hře objevil něco, co jsem dlouho hledal...
Tak takovou hru si skutečně nechám líbit. Kreslení mapy (podobně jako Tindo jsem měl vždycky rád mapy), objevování neznámých území, boje s mořskými netvory, obchodování s divochy, hledání pokladů a map v tropických džunglích... To vše v této hře je! Už od prvních řádků mě hra vtáhla a nepustila. (A to nejenom díky atmosferickým větičkám, které jsou vážně super :) )
1) Začal bych tím (pro Kuchyni) nejdůležítějším a sice: "Je to RPG, nebo není?"
Hru také více vnímám jako deskovku, kde by se všechno dalo odházet, ale na druhou stranu to, že se v jednotlivých úkonech může přejít k vyprávění, vnímám jako výrazné plus. Prostě si to dokážu představit jako nádhernou celotáborovou hru, kde se skauti rozdělí do čtyř družstev (námořních posádek), každý den udělají na mapě tah a večer u ohně si (společně s vedoucími) odvypráví, co že to vlastně objevili a jak u toho byli úspěšní... Vy, kteří jste četli foglarovky, víte o čem mluvím...
Navíc je určitě jednodušší vyprávět podle této hry, než vyprávět podle šachů (Osud pěšce, Liehy triezvych). Takže asi tak...
2) Mapa. Určitě bych nechal čtverce, jsou takové "klasičtější" než hexy. Možná bych povolil i úhlopříčný pohyb, ale ten už se zase moc nekombinuje s kompasem, takže úplně nevím... Mapa 10x20 mi zpočátku přišla velká, ale jelikož se Pán moří může pohnout až o 10 polí, tak bych menší nedělal. A rukou psané poznámky do mapy jsem si také celou dobu představoval :)
3) Kompas štěstěny. Výborná věc po atmosferické i mechanické stránce. Nádherné spojení dvou ingrediencí (růžice a znamení), přičemž obě sednou k námořnickým výpravám neskutečně moc... Navigátor a tajné mapy, dávající další znamení (a tedy možnost rychlejšího pohybu) - super!
4) Mince, špejle. Možná by stačily klasické kostky, ale je to prostě zase ozvláštnění, takže proč ne...
5) Osudová výhoda. Každý kapitán vyniká v něčem jiném a může využívat svoji "nadlidskou" moc, i když ví, že svému osudu neunikne a že ho to časem zahubí... Geniální mechanika. Jenom čarodějnice a intrikář mi přijdou poměrně podobné a navíc kontrolovat někoho tři kola je i dost "přesílené". Protože za ty tři kola mohu poslat nepřátelskou loď např. o 9 políček pryč a ten hráč se pak s ní zase bude muset tři kola vracet. Takže efektivně to někomu zkazí 6 kol, což se mi zdá příliš. Možná by stačila kontrola pouze jedno/dvoukolová...
6) Kapitolku Svět bych dal na začátek před popis akcí. Protože takhle jsem při jejich čtení neustále přemýšlel nad tím, jak se ty nové prvky na mapě objevují. (Jako ano, napadlo mě, že to kreslí vypravěč, podle své připravené mapy, ale nechtěl jsem na konci pravidel zažít nějaké "překvapení". :) ) Navíc dát to za (nebo do) kapitolku(y) Příprava hry prostě není od věci.
7) Střet. Nevím, zda je (na moři) tříkolový střet nutný, možná by stačil jenom jeden hod. To, že jsou souboje 50/50 mi zase ani tak moc nevadí. Je to hra o objevování, ne hra o soubojích.
8 ) Hra má velký potenciál pro různá rozšiřování
[quote]možno by stálo za pokus vytvoriť pravidlá pre morské cesty a ostrovnú ekonomiku (hej, pozri, mám tu ostrov, kde pestujem trstinu, mám flotilu troch lodí, jednu nechám hýbať sa medzi domovinou a ostrovom a heč! bodíky :)) a bonus za pobrežie s vlajočkou hráča, oklieštiť všetky špecialitky na konci, podporiť encountre na pobreží. dalo by to šancu rôznym herným štýlom - obchodník/dobyvateľ/pirát[/quote]
ale zase bych na to dal trochu pozor, aby to hru nezahltilo a hra se tím nezkazila. Před dalším rozšiřováním bych se ale určitě podíval na to Archipelago. Hlavně pro inspiraci, ale i proto, co vzít a co naopak nevzít.
9) Byl bych rád, aby vznikly dvě verze této hry. Jedna s vypravěčem a druhá bez. Při té druhé by muselo přijít na řadu nějaké náhodné generování mapy (pomocí žetonků nebo karet), přičemž by bylo nutné vyřešit problémy s tím, aby lodě nebyly pevninou "zazděny" příliš brzo a také aby se neobjevila "legendární země" moc brzo. Myslím, že s tím se ale dá nějak poradit ;-)
Takže nyní záleží na porotcích Kuchyně. RPG to spíš není. Ale mám pocit, že jsem v této hře objevil něco, co jsem dlouho hledal... :clap: