od Jerson » 22. 3. 2013, 17:15
Už to mám rozepsané přes týden, takže konečně.
V promo textu jsem si přečetl, že jde o hru, kde se nestvůry snaží žít "normální život" v lidském světě, přičemž svou totožnost mají před okolím ukrývat. Vážné pojetí takové hry si v případě některých netvorů dovedu představit, ostatně vlkodlaků, upírů a víl jsou plné seriály, ale spíše mi to evokuje vtipnou hru.
V pravidlech je jako první seznam zápletek, což je pro jednorázovou hru rozhodně užitečná věc. Poprvé tu ale narážím na jistý rozpor - jak některé zmíněné nestvůry svou podstatu a podobu utají před lidmi? Zejména když půjdou do realityshow. No, uvidíme dál.
Tvorba postavy začíná výběrem cíle, což je dobré, jen bych i v tomto případě uvítal nějaký delší seznam dosažitelných cílů - zabít upíra je jedna věc, vybudovat zombie utopii věc mnohem náročnější. Dá se to do jedné hry zkombinovat?
Podobně přesvědčení, potřeby, silné a slabé stránky - všechno to jsou věci, které silně ovlivní hru a přitom se nemám čeho zachytit. Naštěstí vím že o kousek dál budou ukázkoví netvoři.
Růžice zrůdnosti je celkem vtipně řešená, sice jsem její fungování pochopil až po druhém přečtení diskuse, vlastně jde o jakési kyvadlo, ale do hry celkem zapadá. Jen to "otáčení" by chtělo buď vyřešit pomocí pohyblivé střední části, nebo jinak popsat.
Následuje slíbený seznam netvorů - a jsme u výše zmíněných potíží. Jak se do hry bude zapojovat antopomorfní pavouk? Ghůl je lepší, Jožin taky, kostlivec ... no, dovedu si představit anorektickou topmodelku, ale dále - lidožravá rostlina? Mutant? Poltergeist? Robota už zase beru, ropušanda a upír by také šli, stejně jako vlkodlak nebo zombie.
Ale ve výsledku to dává dva použitelné tvory na jednoho, u kterého si neumí představit žádné zapojení do hry, to jde.
Horší je ... jak se to vlastně hraje? Přesněji mají být různí netvoři v kontaktu, nebo vždycky hraje jen jeden a ostatní se koukají? V řešení konfliktu opět vidím problém s tím, že Vypravěč v něm hraje proti hráči v jakési minihře, což nepovažuju za dobré řešení. Taky moc nechápu, proč při použití rezerv přikládá hráč kámen lícem dolů a soupeř jeho (nebo jinou?) hodnotu dorovnává ...
Samotný popis akce využívající dorovnávání je dobrý, jen jestli takhle funguje i během hry pro každý konflikt. Podobné řešení jsem zkoušel a je to dost náročné na invenci hráčů. Nehledě na opakování výhod a nevýhod v každém konfliktu.
Tak jsem na konci, a pořád nevím ... napadají mě dvě způsoby. Buď budou všichni netvoři členy jedné skupiny (něco jako "anonymní netvoři", kteří se schází v klubu a vypráví si, co se jim podařilo vyřešit a jak zvládli kritické situace, za což se jim dostává podpory od ostatních), nebo naopak pojedou každý sám, pak by bylo dobré svěřit v jejich scéně ostatním hráčům obyčejné lidi, aby všechny překážky a protivníky nemusel vytvářet Vypravěč.
Celkově mají Stvůry potenciál a pár dobrých nápadů, takže pokud mechaniky fungují během hry (zřejmě jednorázové), dal bych tři hvězdy v případě, že budou v pravidlech doplněné popisy toho jak vlastně hrát hru ve skupině. Příklady o přeskakování skalní průrvy jsou v kontextu hry nezajímavé, víc bych potřeboval vědět, co předcházelo útoku vesničanů na zříceninu hradu (protože o tom zřejmě byla celá předchozí hra) a hlavně co mu následovalo.
Špatný konec Netvora je trochu omezující, vlastně mi není jasné zda se mu dá do konce hry vyhnout, nebo naopak hra končí až ve chvíli dosažení spodku růžice.
Už to mám rozepsané přes týden, takže konečně.
V promo textu jsem si přečetl, že jde o hru, kde se nestvůry snaží žít "normální život" v lidském světě, přičemž svou totožnost mají před okolím ukrývat. Vážné pojetí takové hry si v případě některých netvorů dovedu představit, ostatně vlkodlaků, upírů a víl jsou plné seriály, ale spíše mi to evokuje vtipnou hru.
V pravidlech je jako první seznam zápletek, což je pro jednorázovou hru rozhodně užitečná věc. Poprvé tu ale narážím na jistý rozpor - jak některé zmíněné nestvůry svou podstatu a podobu utají před lidmi? Zejména když půjdou do realityshow. No, uvidíme dál.
Tvorba postavy začíná výběrem cíle, což je dobré, jen bych i v tomto případě uvítal nějaký delší seznam dosažitelných cílů - zabít upíra je jedna věc, vybudovat zombie utopii věc mnohem náročnější. Dá se to do jedné hry zkombinovat?
Podobně přesvědčení, potřeby, silné a slabé stránky - všechno to jsou věci, které silně ovlivní hru a přitom se nemám čeho zachytit. Naštěstí vím že o kousek dál budou ukázkoví netvoři.
Růžice zrůdnosti je celkem vtipně řešená, sice jsem její fungování pochopil až po druhém přečtení diskuse, vlastně jde o jakési kyvadlo, ale do hry celkem zapadá. Jen to "otáčení" by chtělo buď vyřešit pomocí pohyblivé střední části, nebo jinak popsat.
Následuje slíbený seznam netvorů - a jsme u výše zmíněných potíží. Jak se do hry bude zapojovat antopomorfní pavouk? Ghůl je lepší, Jožin taky, kostlivec ... no, dovedu si představit anorektickou topmodelku, ale dále - lidožravá rostlina? Mutant? Poltergeist? Robota už zase beru, ropušanda a upír by také šli, stejně jako vlkodlak nebo zombie.
Ale ve výsledku to dává dva použitelné tvory na jednoho, u kterého si neumí představit žádné zapojení do hry, to jde.
Horší je ... jak se to vlastně hraje? Přesněji mají být různí netvoři v kontaktu, nebo vždycky hraje jen jeden a ostatní se koukají? V řešení konfliktu opět vidím problém s tím, že Vypravěč v něm hraje proti hráči v jakési minihře, což nepovažuju za dobré řešení. Taky moc nechápu, proč při použití rezerv přikládá hráč kámen lícem dolů a soupeř jeho (nebo jinou?) hodnotu dorovnává ...
Samotný popis akce využívající dorovnávání je dobrý, jen jestli takhle funguje i během hry pro každý konflikt. Podobné řešení jsem zkoušel a je to dost náročné na invenci hráčů. Nehledě na opakování výhod a nevýhod v každém konfliktu.
Tak jsem na konci, a pořád nevím ... napadají mě dvě způsoby. Buď budou všichni netvoři členy jedné skupiny (něco jako "anonymní netvoři", kteří se schází v klubu a vypráví si, co se jim podařilo vyřešit a jak zvládli kritické situace, za což se jim dostává podpory od ostatních), nebo naopak pojedou každý sám, pak by bylo dobré svěřit v jejich scéně ostatním hráčům obyčejné lidi, aby všechny překážky a protivníky nemusel vytvářet Vypravěč.
Celkově mají Stvůry potenciál a pár dobrých nápadů, takže pokud mechaniky fungují během hry (zřejmě jednorázové), dal bych tři hvězdy v případě, že budou v pravidlech doplněné popisy toho jak vlastně hrát hru ve skupině. Příklady o přeskakování skalní průrvy jsou v kontextu hry nezajímavé, víc bych potřeboval vědět, co předcházelo útoku vesničanů na zříceninu hradu (protože o tom zřejmě byla celá předchozí hra) a hlavně co mu následovalo.
Špatný konec Netvora je trochu omezující, vlastně mi není jasné zda se mu dá do konce hry vyhnout, nebo naopak hra končí až ve chvíli dosažení spodku růžice.