od boubaque » 10. 3. 2013, 19:10
Musím říct, že
Lihy střízlivých (mimochodem, pěkný odkaz na knížku
Léky smutných, dokonce se i věnuje trochu podobnému tématu) se mi velmi líbí, ale velkou šanci jim v RPG Kuchyni nedávám. Zaprvé proto, že některé ingredience jsou sice podstatné pro téma jako takové (nastavení zrcadla
nerdům, hledání směru v životě), ale do samotné hry jsou zapojeny docela málo. Zadruhé proto, že to dost lidí nebude vnímat jako úplně RPG - což i píšete, že je to na hraně se strukturovanou freeformou. A zatřetí proto, že kvůli zvolenému stylu textu to nemusí být jednoduše čitelné (já s tím ale neměl problém).
Hrozně se mi líbí střídání scén toho "bezpečného" světa rolových her, který se ale neustálým opakováním stává nudným nebo naopak zaháněným do extrémů, aby působil nově; a scén ve světě "tam venku", kde jsou věci nejisté a namlouvání si Ženy připomíná šachovou partii. A nakonec tedy využití šachů k jakémusi vyhodnocení toho jediného "konfliktu", o který ve hře vlastně jde, a zároveň k rámování scén a přechodům mezi nimi. Co se hraje ve vnořené hře, vlastně není důležité, proto není ani tolik důležité, podle jakých se to hraje pravidel. A když se bude scéna opakovat, tak si dokážu představit, že Nerd ukončí scénu odebráním své figury ještě dlouho před tím, než se pořádně vyvine.
Ovšem tím, že je to freeforma (tzn. vyhodnocení jednotlivých dílčích situací záleží vpodstatě jen na úvaze hráčů) a je dáno jen téma hry, tak mi docela chybí nápady na konkrétní scény se Ženami. Nespoléhal bych se fantazii hráčů, zvlášť pokud v rámci bleedngu budou nerdové čerpat z vlastních zkušeností, tj. malých či žádných
Ohledně slohu, šroubovaný akademický styl je k témat určitě vhodný (vzhledem k tomu, že cílovou skupinou jsou vysokoškoláci matematicko-fyzikálního či technického zaměření by to pak nemusel být ani problém na straně příjemců) a sazba v LaTeXu a pojetí jako odborný článek to pěkně podtrhuje, ale celosvětový trh s rolovými hrami s tím nepenetrujete
Chápu, že bez toho by to asi nebyla taková zábava psát, stejně jako bez vší té ironie. Na druhou stranu, přijde mi, že téma je samo o sobě docela vážné, takže právě ta ironie se k tomu úplně dobře nehodí (opět odkazuju na vámi zmíněný
bleeding), ale třeba se pletu a hra má být ironická a veselá - ale k tomu by byly potřeba zase další příklady scén...
Každopádně při čtení jsem se velmi bavil, zvlášť na prvních stranách (odstavec "Notácia" je geniální), a hra mi připadá funkční, pokud se Nerd příliš nepoloží do šachové partie
Jediné, co ještě stojí za zmínku, je chyba v odd. 7, kde píšete, že hra končí, když třetí Žena sebere Nerdovi figuru, přičemž shrnutí pak (z ostatního textu vyvozuju, že správně) říká, že hra končí jedině matem na jedné či druhé straně. Otázkou pak zůstává, co by znamenal pat - že by facebookový stav "it's complicated"?
Musím říct, že [i]Lihy střízlivých[/i] (mimochodem, pěkný odkaz na knížku [url=http://www.nakladatelstvi.hostbrno.cz/cs/nakladatelstvi/ceska-beletrie/item-774]Léky smutných[/url], dokonce se i věnuje trochu podobnému tématu) se mi velmi líbí, ale velkou šanci jim v RPG Kuchyni nedávám. Zaprvé proto, že některé ingredience jsou sice podstatné pro téma jako takové (nastavení zrcadla [i]nerdům[/i], hledání směru v životě), ale do samotné hry jsou zapojeny docela málo. Zadruhé proto, že to dost lidí nebude vnímat jako úplně RPG - což i píšete, že je to na hraně se strukturovanou freeformou. A zatřetí proto, že kvůli zvolenému stylu textu to nemusí být jednoduše čitelné (já s tím ale neměl problém).
Hrozně se mi líbí střídání scén toho "bezpečného" světa rolových her, který se ale neustálým opakováním stává nudným nebo naopak zaháněným do extrémů, aby působil nově; a scén ve světě "tam venku", kde jsou věci nejisté a namlouvání si Ženy připomíná šachovou partii. A nakonec tedy využití šachů k jakémusi vyhodnocení toho jediného "konfliktu", o který ve hře vlastně jde, a zároveň k rámování scén a přechodům mezi nimi. Co se hraje ve vnořené hře, vlastně není důležité, proto není ani tolik důležité, podle jakých se to hraje pravidel. A když se bude scéna opakovat, tak si dokážu představit, že Nerd ukončí scénu odebráním své figury ještě dlouho před tím, než se pořádně vyvine.
Ovšem tím, že je to freeforma (tzn. vyhodnocení jednotlivých dílčích situací záleží vpodstatě jen na úvaze hráčů) a je dáno jen téma hry, tak mi docela chybí nápady na konkrétní scény se Ženami. Nespoléhal bych se fantazii hráčů, zvlášť pokud v rámci bleedngu budou nerdové čerpat z vlastních zkušeností, tj. malých či žádných $P
Ohledně slohu, šroubovaný akademický styl je k témat určitě vhodný (vzhledem k tomu, že cílovou skupinou jsou vysokoškoláci matematicko-fyzikálního či technického zaměření by to pak nemusel být ani problém na straně příjemců) a sazba v LaTeXu a pojetí jako odborný článek to pěkně podtrhuje, ale celosvětový trh s rolovými hrami s tím nepenetrujete :D Chápu, že bez toho by to asi nebyla taková zábava psát, stejně jako bez vší té ironie. Na druhou stranu, přijde mi, že téma je samo o sobě docela vážné, takže právě ta ironie se k tomu úplně dobře nehodí (opět odkazuju na vámi zmíněný [i]bleeding[/i]), ale třeba se pletu a hra má být ironická a veselá - ale k tomu by byly potřeba zase další příklady scén...
Každopádně při čtení jsem se velmi bavil, zvlášť na prvních stranách (odstavec "Notácia" je geniální), a hra mi připadá funkční, pokud se Nerd příliš nepoloží do šachové partie ;)
Jediné, co ještě stojí za zmínku, je chyba v odd. 7, kde píšete, že hra končí, když třetí Žena sebere Nerdovi figuru, přičemž shrnutí pak (z ostatního textu vyvozuju, že správně) říká, že hra končí jedině matem na jedné či druhé straně. Otázkou pak zůstává, co by znamenal pat - že by facebookový stav "it's complicated"? :D