[RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Nathaka » 23. 5. 2012, 14:15

Chtěl bych tímto poděkovat porotě za milé hodnocení. Ohlasy byly pozitivní, takže se moc rád zapojím i příští rok. Letošní příspěvek určitě ještě dopiluju a budu se mu věnovat, až si na to najdu trochu času.

Takže ještě jednou děkuji všem za vyjádření, ať už pochvalné či kritické, a nashledanou u dalších her nebo u úprav té stávající.

Samozřejmě se nemusíte bránit dál Knihovládce testovat a dávat sem reporty a návrhy. Hraje se fakt dobře. :-D

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Nathaka » 9. 4. 2012, 21:28

Díky za komentář! :)

Souboje jsou na tolik kol, na kolik se to nastaví, přičemž ve hře je zmíněna i mechanika výhry na "převahu". Ale taky to můžeš brát tak, že každý má třeba "tři životy" a každým prohraným kolem jeden ztratí. Však to je naprosto volné.

Nicméně musím se zastat členění na kola a tahy. Tahle věc, i když jsem ji předtím nikdy nepoužil a dal jsem ji tam vlastně kvůli ingrediencím, se v přímém hraní NEOCENITELNĚ osvědčila. Zvlášť pro začátečníky to je super věc, ale i celkově je naprosto úžasné, že celou dobu víš, co se má dít, máš představu o struktuře děje, vše je tam rozplánované a dává smysl a díky pevnému cíli scény vždycky příběh posouváš a víš, kterým směrem, takže odpadají taková klasicky hluchá místa: "Jste ve městě. Co chcete dělat?" Jistě, dá se namítnout, že tahle volnost je taky to lákavé na RPG hrách, ale vložit volnou scénu bez zadaného cíle, anebo se k tomu cíli probírat libovolně obsáhlou oklikou, je kdykoliv možné.

Prohra na dluh - když to říkáš takhle, tak na tom možná něco bude, místo limitu povolit hráčům jít proti absurdně brutuálním vetřelcům je zajímavý nápad.

Doplňky jistě (snad) časem budou. Bude-li mít hra úspěch, tak určitě, nebude-li mít, tak pro svou potřebu je nejspíš časem dodělám tak jako tak a pak je sem nahraju.

Máš rozhodně pravdu, že vzájemná rovina lovec-avatar nabízí ještě širší potenciál, a pakliže budu někdy tuto hru rozšiřovat, tak zkusím vymyslet nějaký způsob, jak využít tohoto aspektu k posílení roleplaye, psychologie hry a zajímavých schizofrenních střetů.

Jsem moc rád za všechny tvé postřehy a také děkuji za chválu. Moc si toho vážím.

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Klimbing » 6. 4. 2012, 18:39

Tak přidávám svůj komentář (psal jsem jej záměrně bez čtení předchozích, tedy pardón pokud opakuji již probrané):

Hlavní myšlenka hry mi přijde skvělá. Po přečtení mám chuť si něco takového zahrát. Vytvořit si lovce, vytáhnout nějakého týpka z průseru a začít nekompromisně pátrat po vetřelcích. Jako obzvlášť dobrý nápad mi přijde ten dynamický začátek – k akční hře se to moc hodí. Konkrétní podobu „metascénáře“ (vetřelců, lovců a tak) beru spíše jako inspiraci, hra na tom nijak nevisí, což je fajn (např. přidání záporných avatarů, vstup lovců do světa a podob. hru nerozbourá).
Mechanická stránka hry je myslím dostatečná. Souboje na předem určený počet kol se mi moc nezamlouvají, ale to je vlastně vypustitelné pravidlo. Rozčlenění na scény a tahy vnímám jako víceméně zbytečné. K dalším mechanikám: Prohra na dluh je, podle mne, navíc – závěrečná bitva proti příliš silnému vetřelci by vůbec nemusela být špatná. Strach ze jména je zajímavá mechanika, ale hodně nebezpečná (myslím, že musí být využívána s velkou rozvahou, protože ač může být hře ku prospěchu, tak ji může velice snadno zkazit). Je pravda, že doplňky (seznamy vzorových dovedností a tak) by se k této hře hodily...
K formě podání nemám co vytknout. Text je poměrně přehledný (jen počítač mi to trochu kazí) a srozumitelný. Grafická úprava zaslouží poklonu.
Z ingrediencí se mi líbí především zapojení dluhu, většina ostatních je použita spíše okrajově k dokreslení atmosféry hry, což není ke škodě.

Hra se mi líbí především myšlenkou a jejím vykreslením. Zaujala mne, mám chuť si ji zahrát, ale asi bych ji před tím trochu poupravil. Zdá se mi, že hlavní pointa hry (ony dvě roviny lovců a avatarů) není moc rozpracovaná. Tyto dvě roviny jsou na můj vkus příliš oddělené – možnosti jejich vzájemného ovlivňování jsou hodně omezené. Za hru děkuji, je to zajímavá inspirace a těším se na její propracovanější verze.

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Nathaka » 5. 4. 2012, 21:20

Schopnosti a Dovednosti - ano, ano, stejná mechanika, ale ten rozsah je důležitý. Jde o to, že dovednost má na tom nejhorším stupni každý, je to prostě něco, co můžeš zkusit, i když to neumíš - třeba vařit, lézt po skalách. Nejspíš se ti to nepovede, ale dělat to můžeš. Kdežto u schopnosti si musíš i tento první stupeň osvojit.

End-game mechanika jen v tom smyslu, že pokud je dost dluhů, je prohra, ale ne v tom smyslu, že výhra nebo prohra je na dluhu závislá, co je zásadní. A to, že Vetřelci to nijak neovlivní, není pravda, Vetřelci mají svou akci a právě tím, jak hrají a co kladou Lovcům do cesty, se pokouší donutit Lovce k zadlužení.
Prostě si myslím, že je v pořádku. Ale jak jsem už řekl, možnost využít kolo Vetřelců k přímému zvýšení dluhu by nemusela být marná a nad tou přemýšlím. :-)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Ecthelion » 4. 4. 2012, 16:36

Nathaka píše:Chápeš mechaniku Dluhu špatně. Dluh není rozhodující pro výhru či prohru kterékoliv strany. Dluh pouze posiluje Vetřelce a oslabuje Lovce.
No, kdyby jen posiloval Vetřelce a oslaboval Lovce, tak by to bylo v pohodě. Jenže tahle mechanika je de facto odpočítávání konce hry - Vetřelcům nedává žádné výhody (jako kdyby dluh dával Vetřelcům body k házení a využívání je pro konflikty třeba) nebo neoslabuje Lovce. Jediné co dělá je to, že když Lovci nasbírají dost neúspěchů, automaticky prohrají. Je to end-game mechanika, která je jednostranná (Vetřelci se na ní nijak nepodílejí, vše záleží jen na akcích Lovců).

K tomu směřovala moje poznámka. Jen to zkus promyslet. Pokud myslíš, že je to v pořádku - pak také je a já už mlčím jako pěna. :wink:
Nathaka píše:Schopnost a Dovednost - mechanika je jiná v tom, že dovednosti mají o stupeň méně. :-)
Fungují naprosto stejně, jen mají jiný rozsah (a tady si nejsem úplně jistý proč). To podle mě není jiná mechanika. :>;o)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Nathaka » 2. 4. 2012, 14:36

Ecthelion píše:Ještě mě napadlo, že jsem možná ne úplně dobře rozvedl, jak to myslím s těmi Vetřelci a jejich "pasivitou".
Chápeš mechaniku Dluhu špatně. Dluh není rozhodující pro výhru či prohru kterékoliv strany. Dluh pouze posiluje Vetřelce a oslabuje Lovce. Pokud Lovci ve světě nejsou, tak Vetřelci vyhrají automaticky - k čemu jim je v takovém případě Dluh? To je elementární logika.
Výhra či prohra, resp. možnost obsazení světa, není mechanická. Není závislá na Dluhu. Dluh to celé jen mírně upravuje.
A samozřejmě také platí, že Vetřelci se aktivně snaží ztížit Lovcům hru a právě tím přispívají ke zvyšování Dluhu, protože Lovce nutí nasazovat větší úsilí. To, že Vetřelci v tom světě něco dělají, je samozřejmé, logické. Ale není to nutné zachycovat mechanikou (z hlediska výhry a prohry).
Lovci jsou pochopitelně hnáni tím, že když něco nestihnou, tak Vetřelci vyhrají. Ale opět do toho netahej Dluh, to je závislé na příběhu. Pokud hraješ sezení, ve kterém Vetřelci rozpoutali válku, pak Lovci jsou hnáni tím, aby minimalizovali škody - každou hodinu války umírají další a další nevinní lidé. A pokud to nestihnou do týdne, tak jsou škody napáchané na Listu příliš velké a ten je tedy ztracen.
Ale to je jen teoretická disputace. Možnost zvyšovat Dluh PŘÍMO na základě aktivit Vetřelců je velmi, velmi dobrý, sám o sobě. Jen nesouhlasím s tím, že je nutné z Dluhu dělat mechaniku výhry a prohry, mechaniku pádu světa.

Schopnost a Dovednost - mechanika je jiná v tom, že dovednosti mají o stupeň méně. :-)

Opět díky za postřehy!

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Ecthelion » 2. 4. 2012, 12:25

Ještě mě napadlo, že jsem možná ne úplně dobře rozvedl, jak to myslím s těmi Vetřelci a jejich "pasivitou".

Šlo nám o to, že existuje mechanické měřidlo určující prohru Lovců (a naopak vítězství Vetřelců na daném světě). Jde ale o to, že tento ukazatel se zvyšuje pouze neúspěchy Lovců - neexistuje (alespoň jsem ho nenašel) způsob, jak by Větřelci mohli zvýšit Dluh a tím přispět k obsazení světa. Tím pádem mě to dovedlo k úvaze, že po mechanické stránce nemají Vetřelci šanci svět obsadit, když se tam Lovci neukážou (protože teprve jejich neúspěchy Vetřelci vyhrají). Chápu, že tam hraje roli i fikce... ale moje poznámka směřovala k tomu, že si umím představit, že by Vetřelci podnikali vlastní akce (realizovali plány) ve světech, kde se objevují... tím, zvyšovali dluh a nutili Lovce kazit jejich plány a aktivně mařit jejich akce, aby neprohráli. Tím pádem by je hnala vpřed aktivita Vetřelců, kterou teď nejsou z mechanického hlediska nijak podmiňováni.

Jasně, může je hnát nějaká fluffová podmínka, ale to není úplně ono. Pokud by Lovci věděli, že když (teď si budu vymýšlet) padne Athabarské knížectví, dluh se zvedne o 5, stejně tak když nezachrání princeznu Annu, tak dluh skočí o 3, nutilo by je to aktivně bránit Athabar proti posedlým pavoučím démonům, které Vetřelec ovládl, a vyslat záchrannou výpravu za princeznou Annou... zatímco když jen řekneš, že to přispěje k pádu světa, nemá to ten efekt. No, snad je srozumitelné, co se snažím říct.

Ještě poznámka ohledně dovedností a schopností - šlo mi o to, že jde o dvě věci, které jsou mechanicky totožné. Když vidím dva názvy, čekám dvě různé věci. Připadá mi, že kdybys to pojmenoval dovednosti a co já vím třeba vyhrazené/unikátní/zvláštní/speciální dovednosti, méně by to mátlo. Ale zase, jde jen o osobní preferenci.
Nathaka píše:Ale tak hlavní je, že na rozdíl od autorů DrD 2 netvrdím, že je hra jednoduchá a určená začátečníkům a novým hráčům, když to není pravda. :-)
No... my tvrdíme, že hra je určena začátečníkům i stávajícím hráčům DrD... a s tím, že to není pravda nemohu souhlasit. Ale tady asi není místo na to to řešit... možná v sekci DrD2, kdybys měl zájem to nějak rozvést.

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Nathaka » 31. 3. 2012, 21:57

S tím souhlasím, že pro nováčky je ta hra náročnější. Ale když ji ovládá aspoň PJ, tak pro hráče už to není tak náročné, vlastně se v tom systému zorientují rychle a v pohodě. Ale tak hlavní je, že na rozdíl od autorů DrD 2 netvrdím, že je hra jednoduchá a určená začátečníkům a novým hráčům, když to není pravda. :-)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od morech11 » 31. 3. 2012, 21:34

Nathaka píše: Třeba jsi nevyměkknul, třeba je ta hra fakt dobrá! ^^
možné to je ;) rozhodne nie je zlá (ale ohladne best hry si stále stojím za svojím, každopádne je to z iných dôvodov a nie nutne vďaka kvalite spracovania ;))

neviem, čo by som ti mal napísať k zrozumiteľnosti... je to čitateľné, v najhoršom na druhý krát som pochopil, o čo ide (alebo si aspoň myslím, že som pochopil :>;o) ), povedal by som, že tým, že je to krátke je to o trochu lepšie ako v DrD2 (ale dlhé by to asi bolo úrovňovo podobné). Aj začiatočník by tú hru asi pochopil (i keď je dosť atypická a nie veľmi lineárna, preto ako začiatočník by som po takomto experimente asi nesiahol), takže podľa mňa je to vpoho :)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Nathaka » 31. 3. 2012, 19:46

Paráda, díky za koment. :))

- Hm, nemyslím, že je to O TOLIK náročnější pro Vypravěče. Já se o tom zmiňuju jen řečnicky, hlavně abych Vypravěče motivoval. Ale hra má dobrý pevný systém, ve kterém je pro Vypravěče jednoduché rychle určit, co se ve scéně děje a k čemu směřuje, takže odpadá to nejtěžší na řízení hry - improvizace a plíživý pochod vpřed.
- Strach ze jména se samozřejmě dá zneužít, ale to se dá zneužít kdeco. Jenže když předpokládáš zneužití Strachu ze jména, tak předpokládáš, že PJ je zmrd. To je IMHO zbytečné. Zkus si místo toho představit, že Strach ze jména je tam hlavně pro pobavení. A to funguje. Když jsme hru testovali, tak jsme se dost pobavili při sledování toho, kolikrát za běžnuo konverzaci se lidé běžně oslovují a nazývají a jak se mění konkrétnost. Opravdu to bylo zajímavé, a neméně zajímavé mi přijde sledovat snahy hráčů jménu se vyhýbat, tzn. sbírat informace co nejefektivněji, v co nejkratším dialogu, a nemluvit moc o sobě. - Že se tomu nevyhnou, to je pravda, s tím se počítá. A neboj, hra je nastavená tak, aby se dala se slušnou porcí Dluhu stále dohrát. Spíš bych řekl, že je něco špatně, pokud hráči nemají ani bodíka. - Pokud ti to přijde jako chyba za půl boda, škoda. :-)
- To můžeš klidně rozvést. Dřív jsem míval strašné problémy se stručností vyjadřování. Píšu hodně obsáhle, sice srozumitelně a jazykově správně, ale natahuju. A určitě jsem se toho ještě nezbavil. Pokud bys například zvládl identifikovat místa, kde to skřípalo, byl bych rád. (Já sám vím minimálně o samotné mechanice Zkoušky a Střetu, je to v podstatě tatáž mechanika, ale je popsaná dvakrát a často se to asi bude plést. To napravím co nejdřív.)
- No zapojení intrediencí se podle mě blbě posuzuje... Že to šlo pojmenovat jinak? Ale tak to jde snad všechno.

Třeba jsi nevyměkknul, třeba je ta hra fakt dobrá! ^^
Díky za všechny postřehy, vážím si jich. :-)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od morech11 » 31. 3. 2012, 18:51

nuž... moja posledná hra na ohodnotenie, aj mi je trochu ľúto, že som sa toho zbavil tak rýchlo, dosť ma to bavilo ;)
zrejme mi zlezie nehet na palci, bolí to jak sviň, tak sa ospravdelňujem za prípadné preklepy a za okresanú dĺžku komentáru

:arrow? first feeling
hra má super nápad a úžasné grafické spracovanie, bohžiaľ dojem mi trochu kazia požiadavk kladené na rozprávača, podľa mňa je to na hranici únosnosti a keďže mám odrozprávané viac ako nahraté, dosť ma to zamrzelo.

:arrow? Nápad, atmosféra a celkový dojem
Nápad je veľmi pekný, veľmi oceňujem možnosť meniť settingy. Pravidlá majú veľmi dobrý štýl, i keď občas trochu predbiehajú. Nie je to ale nič strašné, dá sa to ľahko odpustiť :) Hru by som si vcelku rád zahral, ale bez mastera to asi nepôjde a ja sa na to necítim :)
5/5

:arrow? Hratelnost a provedení
mechaniky by mohli fungovať, ja len akosi nemôžem prísť na chuť poolovým systémom (i keď toto nie je klasický pool a dáva možnosť veľmi jemne členiť náročnosť úlohy). Výborné na hre je ale hlavne to, že je znovuhrateľná aj pre človeka, krtorrý nemá rád dlhé ťaženia. Na každé sedenie sa totiž dá pozerať zvlášť ako na novú hru ale pritom nikomu nič nebráni pridať tam nejaký spájajúci prvok. Čo sa mi na hre vyslovene nepáči je Strach ze jména. Tento prvok mi príde tak, že je to spôsob, ako jednoducho manipulovať hráčmi a to nie je nikdy dobre. Rozprávač sa proste rozhodne "uhm, toto vám ide pridobre," alebo v horšom prípade, "tak teraz ste ma nasrali," luskne prstami a skončil si :>:o/ Navyše... aj meno Superman, či Ten-tajomný-neznámy-čo-mi-tretí-krát-zachránil-krk je tiež len meno. Je jednoducho nevyhnutné niekoho/niečo pomenovať, keď už len ako trebárs Neznámy páchateľ po bitke v supermarkete. Ak by aj pravidlá boli postavené trochu inak, aj tak by bolo ťažké určiť hranicu, kedy ešte áno a kedy už nie. Jednoducho by som to škrtol. Kvôli tomuto prvku za mňa o pol boda menej.
3.5/5

:arrow? Ucelenost, srozumitelnost a podání
ale hej, vcelku to išlo :)
4/5

:arrow? Zapojení ingrediencí
nie tak dobré, ako etchelioni, všetky tie veci sa jednoducho dali nazvať ľubovoľne inak, ale rozhodne lepšie ako ja :D
4/5

tfuj, vymäkkol som, na začiatku som hry hodnotil tvrdšie ;)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Nathaka » 29. 3. 2012, 00:55

Ale však já to vůbec neberu tak, že ryjete, prostě jsem reagoval, jak jsem zvyklý. Je-li to definice flejmu, budiž. Aspoň bude v mém vlákně živo, no néé? :-) -- Naopak to beru tak, že přinášíte spoustu dobrých postřehů. To, že na ně reaguji a obhajuji se, vůbec neznamená, že je neakceptuji a nelíbí se mi. Zvlášť ten druhý post mě nutí k zamyšlení. Samozřejmě hlavně nad tím, co mi zůstalo v hlavě, ale na papír se mi to nepodařilo přenést.

Nicméně si nemyslím, že "vám to nemusím vysvětlovat". Právě naopak, musím. Aspoň tedy předpokládám, že od toho diskuze pod jednotlivými hrami jsou, totiž aby se tam nejen hry hodnotily, ale také aby se tam diskutovalo o tom, jak se k nim má přistoupit a jak se mají správně zahrát. Do té doby, než si najdu čas na rozšířenou verzi, budou tato vysvětlení muset stačit nejen vám, ale i dalším potenciálním čtenářům a hráčům. A není nic snazšího, pokud nevíš, jak něco zahrát, zeptat se autora, jak si to představoval. Ovšem jaký má smysl ptát se ho na to, pokud nečekáš odpověď? :-)

Počítám s tím, že v průběhu času nejen do pravidel, ale i do diskuze přispěju několika tipy a návody, jak s čím naložit. Také třeba podrobně rozeberu, co mě k sepsání různých částí vedlo a co jimi sleduji. (To je sice něco, co je potřeba znát, ale zase se to moc nehodí psát do pravidel, protože je tím hodně nafoukneš a při běžném hraní to tam překáží.)

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Ecthelion » 28. 3. 2012, 22:37

Nathaka: Koukám jsi to rozebral od podlahy :D . Ještě ten komentář zkusím rozebret a doplnit. Možná jsme to napsali nejasně nebo jsme se ne úplně pochopili.

Zkusím ještě jednou, třeba k bodu 1. Porblém není v tom, že postavy nejsou ze Sims. Ani to, že jsou to mytická, bohu podobná stvoření žijící mezi světy, bez jediných emocí a očividných motivací zachraňující světy )což tam mimochodem není napsané - proto jsem se na to psal, protože jsem nevěděl, jak to je myšleno). Problém je, že tam není žádný zajímkavý background, žádné konflikty, které by ty postavy hnaly dál. Je to neurčité, chybí tam nějaké guideliny o tom, jak takové se takové postavy chovají, jak se hrají. Lovci obsadí avatarovu mysl a jsou tak vlastně sami sebou v jiném těle? Jak pak ale hrát mýtickou božskou bytost? Jenom to - jak se liší mezi sebou je problém... hra klade důraz na to, abych používal stejného Lovce ve více hrách po sobě, ale zároveň nevím proč bych to dělal, když jsou beztak všichni Lovci stejní (nebo se mi to tak zdá). Dej hráči něco čeho se může chytit (může to být něco přízemního ale velmi snadno pochopitelného jako jsou ty Sims (protože to každý chápe a hned ví o co jde), anebo hůř uchopitelné božsko-andělské, ale tehdy musíš člověku dát nástroje aby to pochopil)).

Zbytek se nese v podobném duchu, ale vážně si ještě neodpustím jeden komentář k poslednímu bodu - nepleť prosím otevřenost a volnost s vakuem a nedodělaností. Ta hra (mluvím o současné podobě do Kuchyně, kdy není moc času to plně dotáhnout), ti prostě nedává (ani zdaleka) dost materiálu, aby ses od toho odpíchnul. V prázdné hale si taky moc srandy neužiješ, i když tam vlatně nakrásně můžeš dělat cokoliv. Já teď opravdu ani netuším, co ve hře mám dělat. Není tam žádné vodítko. Jasně, dělat můžu všechno, ale jen něco má smysl... a v knize nejsou nápovědy, jak to rozlišit.

Celkově - IMHO máš dobré nápady, ale ještě bys pokaždé měl při jejich implementaci přemýšlet o jejich podstatě. Vždycky jsi polož otázky, proč jsou dobré? => Co je na nich podstatného? => Jak je implementovat tak, aby fungovaly a mohl jsi z nich něco vytěžit. Nápad, který zní super a ve finále je zabit provedením je k ničemu (teď můžu třeba narážet na vztah lovec/hunter, který je sám osobě dost cool aby se na něm dala postavit hra sama o sobě, ale ve finální implementaci mi přijde, že ten nápad tak trochu vyvanul).

Stejně tak, podle toho co píšeš i v téhle diskusi, jsi vymyslel spoustu věcí které jsi do hry nakonec nestihl nacpat, ale k pochopení té hry jsou esenciální. O tom co máš v hlavě ty my nic nevíme, hodnotíme pouze to, co je v té hře obsaženo. Když ti někdo píše, že je něco nejasného, nepochopitelného, vždycky hledej problém u sebe/svého textu, protože tam očividně někde nějaký problém je (možná ne úplně přesně v tom, co lidé píší, ale když na nějakém místě mají nesnáz, asi tam někde něco bude).

Prosím, neber si to tak, že ti do toho ryjeme. Chceme ti jen dát zpětnou vazbu na hru, kterou jsi poslal. Tohle není podnět k flamu, nám celkem nemusíš vysvětlovat jak jsi to myslel. To je spíš jen pro tebe, v klidu si je projdi a sám pro seve si je vyřeš. Snad si z toho něco vezmeš. Když ne, tak to nějak přežijeme. :wink:

Držíme palce s dolaďováním a dopisováním dalších materiálů.

(jinak samozřejmě pro tuhle kritiku jsou kriteria kvality nastavena relativně vysoko, ale kdyby žádná nebyla tak se nemáme moc o čem se bavit. Naopak čím více materiálu je tím snáz se hledají chybky :-? )

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Nathaka » 28. 3. 2012, 22:11

Ti smajlíci jsou fakt hnusní. Člověk se chce příjemně usmát a ono to vyhodí takovej dementní škleb. Nechápu, že zrovna tahle sada je snad všude... *škleb*

Re: [RPG Kuchyně 2012] Knihovládce

od Nathaka » 28. 3. 2012, 20:41

Ecthelionovi: Nejdřív moc děkuju za pochvalu, jsem opravdu překvapený tím, jak je moje prvotina přijata. A teď už si dovolím reagovat na konkrétnosti.

Ad Kniha: Inu, nezlob se na mě, ale přitahuješ to za vlasy. Jestli mají sféričtí lovci vetřelců a ochránci světů milenky a přátele? A jestli si rádi chodí zaplavat do vesmírného bazénu a popíjejí drinky na hvězdách Mléčné dráhy? Tyhle bytosti jsou podobné démonům astrálních sfér, bohům a mocnostem, a ty je chceš přirovnávat k The Sims. To je jako ptát se, jestli má nějaké kamarády Bůh, a co asi dělá ve volném čase, když nehlídá chod vesmíru. - Ve zkratce, musíš si Lovce přestat představovat jako lidi a začít si je představovat jako polobohy a abstraktní entity.
Vcítit se do sférické entity s božskou mocí je samozřejmě obtížné. To je právě důvod, proč sice hraješ za Lovce, ale herně se projevuješ jako jejich vybraný šampion, který je obvykle člověk.
Samozřejmě můžeš tenhle aspekt hry změnit, Lovce polidštět, vypustit jejich zásadu nepřímého zasahování do světa a pak můžeš zcela vypustit avatáry. Ono to zas takové změny v systému nevyžaduje, dokonce to bude o to lehčí, že budeš používat jen jeden herní deník a budeš mít vždy dostupné všechny své schopnosti v plné síle.
Jenže i to, že avatárové se každé sezení mění, má své opodstatnění. Pokaždé se musíš vcítit do jiné bytosti, do jiného charakteru, a to je výzva. A je samozřejmě lepší, pokud svým avatarům předáváš jen část ze své moci, a podle zadaného úkolu musíš rozhodovat, která část to bude.

Ad Hra za Vetřelce: To není vůbec pravda, že jsou pasivní a jen čekají. Ani nevím, kde jsi tohle vyčetl. Je naopak řečeno, že Vetřelci volí různé způsoby ničení světů a podle toho se pak samozřejmě chovají. Pokud rozpoutají válku, tak budou dál podněcovat lidi k bojům, budou ve světě prodávat zbraně a podobně. Za tímhle účelem je také v herním kole popsán Tah vetřelců, ve kterém se PJ má zamyslet nad tím, co asi Vetřelci dělají, čímž předcházím přesně tomu, co ty kritizuješ, to jest aby arcizloduch seděl ve svém paláci a čekal na dobrodruhy, kteří ho setnou. Možnost hrát přímo za Vetřelce pak vyloženě vede hráče k tomu, že to není hon za jedním tupcem, který na ně někde čeká, ale hra dvou stran, ve které obě se obě strany snaží druhou stranu zaskočit.
Tohle ani není otázka systému jako takového. Záleží na Pánu hry a na jeho schopnosti představit si, co proti hráčům nepřítel vymyslí. Dokonce si troufnu tvrdit, že Knihovládce v tomhle většinu her předčí, protože nepřátelům dává vlastní tah a umožňuje za ně i hrát.
A už vůbec nechápu, proč by měli být Vetřelci neschopní dobýt svět bez Dluhu Lovců. Pokud Lovci nepřijdou, tak Vetřelec v daném světě v podstatě nemá opozici. Teda samozřejmě, pokud chceš hrát ve světě, kde je dostatek hrdinů a borců na to, aby Vetřelce prokoukli a umlátili sami, tak není důvod, aby tam Lovci chodili. Ale taky není důvod hrát takovou hru podle pravidel Knihovládce, ale prostě vezmeš DrD, nastřelíš Vetřelci nějaké parametry a vydáš se proti němu s družinou...

Ad Dovednosti a Schopnosti: Nesouhlasím, že je to jedna a tatáž věc. Ve všech RPG hrách, které znám, je velmi podstatné, jestli můžeš něco používat automaticky a jen se v tom obecně zdokonaluješ, anebo jestli je to něco, co může použít jen ten, kdo to ovládá. Rozdělení na obecné dovednosti (jako plavání, běhání, čtení a psaní...) a zvláštní schopnosti (dané povahou rasy či povolání) jsou v RPG standardem (a najdeme ho i v DrD nebo v DnD).
V Knihovládci jsou mechanicky sjednocené, ale pořád je mezi nimi ten zásadní rozdíl, že "základní" stupeň dovednosti má každý (ježto i neplavec se na hladině udrží), kdežto schopnost se musíš naučit od nuly (nemůžeš si po ránu říct, že zapálíš svíčku silou své mysli). V pravidlech jsem se to snažil jasně a srozumitelně popsat a podle mě je to v pořádku.

Ad Zkouška a Střet: Tady s tebou naopak souhlasím, a už krátce po odeslání hry jsem přemýšlel o tom, že mechaniku sjednotím a její popis zjednoduším (ten totiž považuji za nejslabší část hry). Ostatně, píšu o tom i ve vlastním reportu výše. Obě mechaniky zastoupí jedna mechanika, u které se Náročnost určí buď náhodně, nebo výpočtem z atributů, dovedností a schopností druhé strany.

Ad Zakončení: Jak to vypadá, když se božské astrální entity rozhodnout opustit své pozemské hostitele a kdesi ve sférách svedou souboj s nadpozemským Vetřelcem, to opravdu popsat neumím. Stejně jako na začátku na to koukáš z příliš přízemního (přirozeně lidského) pohledu. - A kromě toho mám už od prvního přečtení Dračího doupěte odpor k tomu, když mi systém diktuje, jakým způsobem si mám představit nadpřirozeno ve svém světě.

Ad Spousta kostek: To jsem rád. Já mám k poolu pozitivní vztah a řekl bych to přesně jako ty: Je to cool. :-)

Ad Hraní: Tady tě asi vůbec nepobírám. Chceš hrát RPG hru, tedy hru, ve které jde o tvou schopnost představivosti. A ty si neumíš představit, jak by se Vetřelec mohl pokusit zničit svět? A jak ho ty jako avatár najdeš? To je přece to hlavní, o co nám v RPG hrách jde, vymýšlet plán a představovat si, co uděláme.
Obrovskou volnost a možnost hrát Vetřelce i Lovce v podstatě jakkoliv považuju za klad hry. Pokud chceš jako Lovec svým avatárům dát přístroje, které Vetřelce najdou, do toho. Pokud chceš svému avatárovi propůjčit šestý smysl, do toho. Jasně, je to extra těžké pro nováčky, proto taky hru představuju jako systém pro zkušenější hráče, kteří už zhruba tuší, co mohou v RPG hře dělat.
Samozřejmě uznávám, že příklady jsou super věc, která umožní čtenáři si při vší té volnosti najít tu svou cestičku, a hodlám je při nejbližší možné příležitosti dodělat, ale prostě jsem to nestíhal. To je jediný důvod, proč tam chybějí. Už v pravidlech se píše, že připravuji příklady Lovců, příklady avatárů, příklady světů, příklady Vetřelců, seznamy dovedností a schopností, předměty, které můžeš jako Lovec darovat svým avatárům, a tak dále. Jakmile se k tomu dostanu, všecko bude. :B

Díky za všechny připomínky. :-)

Nahoru