od Insolitus » 3. 5. 2010, 11:56
Markus v hodnocení kuchyně položil několik otázek, rád bych mu na ně odpověděl:
Intrikánské hry podle mě potřebují, aby měla každá postava někde vypsaný seznam zdrojů, posluhovačů, kontaktů, se kterými já jako hráč můžu operovat, kombinovat je, taktizovat, vařit z nich. S prázdnýma rukama mám problém naplnit
hru scénami – ....
Přeně tohle jsme nechtěli, dlouhé seznami kontaktů a stiků co má postava na dvoře. Hra má být o svižné akci, nikoliv a příliš náročném plánování. Systém předpokládá zákeřné plánování jaksi "automaticky" a systém dovedností pak dovoluje vnášet do hry výsledky náročných a komplexních plánů. Důvodů proč takhle je hned několik:
- Jednak proto, že tvoji hlavní atagonisti, jsou ostatní hráči a pokud by jsi stvořil náročný zákeřný plán ostatní hráči by ho nesměli znát, jinak by pro ně bylo příliš snadné plán zhatit.
- Druhak, že takovéhle intriky jsou náročné a né každý je zvládá zahrát, něchtěli sme aby hra byla jen pro extra úzké publikum.
- A za třetí si myslíme, že příliš plánování by brzy omrzelo.
Co se týče toho s čím jsi schopen pracovat, to ti jednoduše říkají tvé schopnosti. Pokud nemáš žádnou "sociální" dovednost, tak tvé plány jsou jen tvých bedech. Na hradě tě, z důvodů tvého vyského postavení, poslechne každý složící, úředníci ti dají nahlédnout do spousty dokumentů, ale na provedení svého díla seš sám (tedy skoro sám, jen ty a osud)
Podobně mi není jasná práce se scénami, např. co vlastně dělá Vypravěč a co hráči. Chápu to tak, že hráči vytvoří horoskop, což je v zásadě jen jedna delší scéna (lov, hostina...). Začne hra. Pokud nikdo nic nechce, scéna se začne odehrávat. Pokud někdo nesouhlasí, může se ještě předtím pokusit vytvořit vlastní scénu, ve které tu naplánovanou
nějak zvrátí. Jinými slovy, scény vznikají tím, že se hráči snaží překazit scénu tomu, kdo vyhrál horoskop.
Tohle zní jako velmi zábavný princip, ale mám pár otazníků. Vytváří nějaké scény vypravěč?
V příkladech je např. scéna, kdy kněze zadrží strážní u brány, což je typická ukázka překážky připravené
vypravěčem. Nedokážu si představit, jak by v tomhle systému k téhle scéně došlo.
Hráči vytvoří horoskop. Jakmile je ten hotov, je jasné, kde se bude scéna odehrávat. Týká-li se věštba císařské hostiny, bude hrát na hostině, už je pozdě tomu zabránit. Jelikož hráči vlastně hrají proti sobě, je úloha vypravěče jasná: řídit nestraně nezaujatě scénu. Ano, sice mu hráč/hráči nadiktovali horoskop, ale to je jen několi vět, to stěžejní co se má dít, na vypravěči je pak vytvořit věrohodnou situaci.
ad) stráže u brány, co nechtějí pustit kněze dovnit: Proč???
- Vychází to příběhově (např v předchozí scéně postava něco zkazila, nebo lépe byla někým uvržena do problémů) - pak je na hráči, aby vymyslel způspob, jak se dostane dovnitř, aby se mohl účastnit scény ... jelikož, mu zde brání svět, ale nejde o nic zásadní, neměl by pro něj problém uspět (Bond si také vždy jen obleče oblek a vloudí se na recepci, jenž pořádá hlavní záporák, bez větších problémů)
- Je to součást horoskopu, nebo mu v tom brání jiný hráč - pak to pravděpodobně bude větší problém, ale ze strany hráčů pochopitelná součást snahy získat situaci na svou stranu (tady je myslím důležité uvědomit si, že jakmile budou alespoň 3 hráči, tak se všema musíš nějak vycházet, aby se proti tobě nespojili, čímž by tvé šance zásadně klesly)
Můžou v horoskopu vystupovat vlastní postavy? Můžu např. předpovědět, že večer bude hostina, kde já otrávím Rudolfa?
V zásadě asi mohou, ale k čemu je to dobré???
Je-li tvůj úkol zabít císaře, jde ti předvším o to, aby zemřel, nikoliv aby to bylo tvou rukou.
Horoskop "cisař zemře, bude otráven" ti přináší stejný užitek "já, Jan Vácha ze Štemberka, otrávím císaře, tím že mu naliji jed do vína", rozdíl je pouze v tom jak budou ostatní (pokud samozřejně budou chtít) osudu bránit, aby se naplnil. Buťto budou bránit císaři, aby se pil víno ... pokusí se dovést své sudy a nalévat z nich ... budou vyčkávat s elixírem života, až se císař začne dávit, aby ho zachránili ... svážou ho v komoře. Nebo půjdou po známém traviči a budou se mu pokoušet zabránit vůbec víno otrávit.
Vazba mezi „splň tři cíle“ a „ovládneš svět“ je velmi, velmi volná
Ano je a je to záměrně. Je to prostě dokončení tvého velkého díla. Ovladnátí světa může mít velmi různé podoby, pro tebe, zednáře a velkého mystika, znamená, že jsi si konečně podrobil osud skrytý ve hvězdách, že jsi se dostal nad všechny ostatní astrology a hvědy teď poslouchají pouze tebe.
Pro prolomení horoskopu mám hodit víc, než je jeho síla. To se dá? V příkladu je horoskop s devíti body, a je prý „slabý“. Na překonání tohoto slabého horoskopu potřebuju průměrně 18 kostek. Jestli mi něco neuniká, to není možné dát dohromady.
Síla horoskopu je počet žetonů děleno třemi, takže horoskop za 9 žetonů má sílu 3, což není nic moc. (Maximálně síla věštby je 8 za 24 žetonů)
A ještě jedna myšlenka od Peekaye (slibuju že to už je poslední)
Použitie šesťstenných kociek ako „4+ je úspech“ mi pripadá ako nevyužitie potenciálu. Ak rozhodujeme iba úspech/neúspech s pravdepodobnosťou 50%, mohli byť rovnako dobre (a štýlovejšie!) použité mince. Na
Pravda, že nás to nenapadlo. Možná by to bylo pěkné a stylové, jen si teď nejsem jistý, jak by to bylo praktické, když máš 10 hodů.
Markus v hodnocení kuchyně položil několik otázek, rád bych mu na ně odpověděl:
[quote]Intrikánské hry podle mě potřebují, aby měla každá postava někde vypsaný seznam zdrojů, posluhovačů, kontaktů, se kterými já jako hráč můžu operovat, kombinovat je, taktizovat, vařit z nich. S prázdnýma rukama mám problém naplnit
hru scénami – ....[/quote]
Přeně tohle jsme nechtěli, dlouhé seznami kontaktů a stiků co má postava na dvoře. Hra má být o svižné akci, nikoliv a příliš náročném plánování. Systém předpokládá zákeřné plánování jaksi "automaticky" a systém dovedností pak dovoluje vnášet do hry výsledky náročných a komplexních plánů. Důvodů proč takhle je hned několik:
- Jednak proto, že tvoji hlavní atagonisti, jsou ostatní hráči a pokud by jsi stvořil náročný zákeřný plán ostatní hráči by ho nesměli znát, jinak by pro ně bylo příliš snadné plán zhatit.
- Druhak, že takovéhle intriky jsou náročné a né každý je zvládá zahrát, něchtěli sme aby hra byla jen pro extra úzké publikum.
- A za třetí si myslíme, že příliš plánování by brzy omrzelo.
Co se týče toho s čím jsi schopen pracovat, to ti jednoduše říkají tvé schopnosti. Pokud nemáš žádnou "sociální" dovednost, tak tvé plány jsou jen tvých bedech. Na hradě tě, z důvodů tvého vyského postavení, poslechne každý složící, úředníci ti dají nahlédnout do spousty dokumentů, ale na provedení svého díla seš sám (tedy skoro sám, jen ty a osud)
[quote]Podobně mi není jasná práce se scénami, např. co vlastně dělá Vypravěč a co hráči. Chápu to tak, že hráči vytvoří horoskop, což je v zásadě jen jedna delší scéna (lov, hostina...). Začne hra. Pokud nikdo nic nechce, scéna se začne odehrávat. Pokud někdo nesouhlasí, může se ještě předtím pokusit vytvořit vlastní scénu, ve které tu naplánovanou
nějak zvrátí. Jinými slovy, scény vznikají tím, že se hráči snaží překazit scénu tomu, kdo vyhrál horoskop.
Tohle zní jako velmi zábavný princip, ale mám pár otazníků. Vytváří nějaké scény vypravěč?
V příkladech je např. scéna, kdy kněze zadrží strážní u brány, což je typická ukázka překážky připravené
vypravěčem. Nedokážu si představit, jak by v tomhle systému k téhle scéně došlo.[/quote]
Hráči vytvoří horoskop. Jakmile je ten hotov, je jasné, kde se bude scéna odehrávat. Týká-li se věštba císařské hostiny, bude hrát na hostině, už je pozdě tomu zabránit. Jelikož hráči vlastně hrají proti sobě, je úloha vypravěče jasná: řídit nestraně nezaujatě scénu. Ano, sice mu hráč/hráči nadiktovali horoskop, ale to je jen několi vět, to stěžejní co se má dít, na vypravěči je pak vytvořit věrohodnou situaci.
ad) stráže u brány, co nechtějí pustit kněze dovnit: Proč???
- Vychází to příběhově (např v předchozí scéně postava něco zkazila, nebo lépe byla někým uvržena do problémů) - pak je na hráči, aby vymyslel způspob, jak se dostane dovnitř, aby se mohl účastnit scény ... jelikož, mu zde brání svět, ale nejde o nic zásadní, neměl by pro něj problém uspět (Bond si také vždy jen obleče oblek a vloudí se na recepci, jenž pořádá hlavní záporák, bez větších problémů)
- Je to součást horoskopu, nebo mu v tom brání jiný hráč - pak to pravděpodobně bude větší problém, ale ze strany hráčů pochopitelná součást snahy získat situaci na svou stranu (tady je myslím důležité uvědomit si, že jakmile budou alespoň 3 hráči, tak se všema musíš nějak vycházet, aby se proti tobě nespojili, čímž by tvé šance zásadně klesly)
[quote]Můžou v horoskopu vystupovat vlastní postavy? Můžu např. předpovědět, že večer bude hostina, kde já otrávím Rudolfa?[/quote]
V zásadě asi mohou, ale k čemu je to dobré???
Je-li tvůj úkol zabít císaře, jde ti předvším o to, aby zemřel, nikoliv aby to bylo tvou rukou.
Horoskop "cisař zemře, bude otráven" ti přináší stejný užitek "já, Jan Vácha ze Štemberka, otrávím císaře, tím že mu naliji jed do vína", rozdíl je pouze v tom jak budou ostatní (pokud samozřejně budou chtít) osudu bránit, aby se naplnil. Buťto budou bránit císaři, aby se pil víno ... pokusí se dovést své sudy a nalévat z nich ... budou vyčkávat s elixírem života, až se císař začne dávit, aby ho zachránili ... svážou ho v komoře. Nebo půjdou po známém traviči a budou se mu pokoušet zabránit vůbec víno otrávit.
[quote]Vazba mezi „splň tři cíle“ a „ovládneš svět“ je velmi, velmi volná ;)[/quote]
Ano je a je to záměrně. Je to prostě dokončení tvého velkého díla. Ovladnátí světa může mít velmi různé podoby, pro tebe, zednáře a velkého mystika, znamená, že jsi si konečně podrobil osud skrytý ve hvězdách, že jsi se dostal nad všechny ostatní astrology a hvědy teď poslouchají pouze tebe.
[quote]Pro prolomení horoskopu mám hodit víc, než je jeho síla. To se dá? V příkladu je horoskop s devíti body, a je prý „slabý“. Na překonání tohoto slabého horoskopu potřebuju průměrně 18 kostek. Jestli mi něco neuniká, to není možné dát dohromady.[/quote]
Síla horoskopu je počet žetonů děleno třemi, takže horoskop za 9 žetonů má sílu 3, což není nic moc. (Maximálně síla věštby je 8 za 24 žetonů)
A ještě jedna myšlenka od Peekaye (slibuju že to už je poslední)
[quote]Použitie šesťstenných kociek ako „4+ je úspech“ mi pripadá ako nevyužitie potenciálu. Ak rozhodujeme iba úspech/neúspech s pravdepodobnosťou 50%, mohli byť rovnako dobre (a štýlovejšie!) použité mince. Na[/quote]
Pravda, že nás to nenapadlo. Možná by to bylo pěkné a stylové, jen si teď nejsem jistý, jak by to bylo praktické, když máš 10 hodů.