[RPG Kuchyně 2014] Opportunity

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Korhul » 13. 12. 2014, 10:13

Tak hru jsem hrál v poslední době třikrát (respektive jsem dělal takového průvodce a hráli jiní). Je zajímavé, že pokaždé to probíhalo dost jinak :-) Pokaždé to teda bylo s jinými lidmi.

Poprvé byla hra abnormálně krátká. Snad už pátém kole dosáhla jedna strana vítězství.

Podruhé už to probíhalo, co se týče délky podle očekávání. Bohužel se stalo, že jedna z hodnot vystoupala až na devět, nicméně nebyla splněná podmínka pro vítězství. Pak každý zákon, který se pokoušel tu devítibodovou hodnotu srazit dolů neprošel, ale protože se měl stát pravý opak návrhu, což nastat nemohlo, protože hodnota byla na maximu, tak nastal "politický pat". Tato situace se stala asi tři kola po sobě, než to někdo rozstřelil. Zajímavostí v této hře také bylo, že snad neprošel ani jeden zákon, tzn. všechny záměry nakonec skončili opakem. To bylo asi dáno hlavně jednou nevypočitatelnou stranou, která vždy slíbila podporu, ale pak nikdy nedodala dostatek poslanců.

Potřetí měl hra nejlepší úroveň, protože hráčům bylo téma politiky blízké. Navíc jsme to okořenili motivační přednáškou na téma politika a lobbyismus, měli jsme poslaneckou kantýnu s občerstvením apod, pouštěli jsme si Kancelář Blaník a videa s hláškama politiků, co jsou na youtube. Hra byla dlouho vyrovnaná, nicméně v jednu chvíli nebylo ve sněmovně dost poslanců, a tak se strana, která byla zrovna na řadě chopila příležitosti a předložila návrh, který nemohl projít a tím si zajistila vítězství.

Myslím, že hře by slušelo něco na způsob scénářů, aby se lobby nelosovaly, ale přidělovaly na základě předpřipravených setů. Takto se totiž může stát, že některé kombinace, které se mohou objevit ve hře, nejsou úplně vyvážené.

Každopádně skvělá hra!

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Insolitus » 2. 3. 2014, 22:00

Moc díky za komentář.
Pepa píše: Protože politiku vůbec nemusím, musím přiznat, že jsem k této hře přistupoval s obrovským despektem (RPG z Poslanecké sněmovny? To jako vážně?). Zároveň ve mně ale čím dál tím víc klíčila zvědavost (RPG z Poslanecké sněmovny? To jako vážně? :)). Už při čtení ve mně rostlo nadšení, protože jsem pochopil, že tato hra si na nic nehraje, je pěkně satirická, úsměvná, zkrátka dělá si legraci sama ze sebe. A dostavilo se i ono: "Tohle si musím zahrát." :clap:
Tak tohle nemůže nepotěšit, moc díky
Pepa píše: Stupnice hlavních oblastí
Jako třetí přílohu bych přiložil stránku s už nakreslenými a nadepsanými osami. Tuto stránku by pak stačilo již jen vytisknout a mohlo by se na ní hrát. (Já vím, jsem líný si to nakreslit sám... :) )
Ano. Tohle jsem plánoval už do odevzdávky, včetně výpisu rychlosti obnovování poslanců (jak navrhuješ níže). Ale času bylo málo a tohle jsem prostě nebyl sto stihnout. Do další verze s tím ale počítám.
Pepa píše: Losování lobby
Aby někdo nedostal lobby, které by pro něj bylo "self-destructive", šlo by to udělat tak, že si každý hráč vylosuje lobby dvě a z nich si jedno vybere.
Ano šlo. Jako volitelné pravidlo to do další verze zmíním.
Ale celkově mi tohle příjde pro politiku nejtématičtější a od politika nejciničtější. Zelená strana co se zaprodá horníkům :-D
Pepa píše: Vyvážení cílů
(a) Jsi-li tím hráčem, který tu oblast tvoje strana prosazuje, pak to zvyšování je pro tebe přirozené a ostatní hráči tak třeba vlastně nemusí pojmout podezření.

(b) Hraje-li za tu korespondující politickou stranu jiný hráč, tak ti vlastně pomáhá, protože to táhnete nahoru ve dvou.

(c) Vždycky se dá uhrát pár posledních bodů tím trikem, že navrhneš zákon, který bude opakem, a pak jej všemi svými hlasy potopíš.
Přesně tohle si taky myslím. Proto i přez mnohé názory si nejsem jist, že je lobby s jedním cílem nejtěžší. Ale asi sme se zde už shodli, že to bude chtít nějaké otestování.
Pepa píše: Postavení v RPG Kuchyni
Jak už bylo řečeno, tak jedna ingredience chybí, ale já mám spíš jinou otázku. Je to RPG nebo deskovka? Protože sice se u té hry mluví a přesvědčuje, ale na mě to spíš působí jako deskovka. Proto (až to budu hrát) ji taky jako deskovku lidem představím. Posouzení tedy nechám na porotě.
Jelikož je to kompetetivní hra bez gm a tudíš s nějakým mechanickým vítězstvím, tak to určitě deskovku připomíná. Jak ale píše Morech, kdyby se to hrálo jen jako deskovka, bude hra nudná pro fakt, jak je mechanické jádro jednoduché a vlastně neflexibilní. Celá zábava téhle hry vychází právě z toho hraní politiků, řečnění, smlouvání a osčování ostaních, že ji jde jen o vlastní prospěch a že kašlou na občany.
Mimo to, nedávno jsem o Opportunity vyprávěl sestře, osobě rpgčkama nezasažené, a celkem jí to zaujala a chtěla by to někdy s manželem vyzkoušet, až jim přijde někdo na návštěvu. Což mě úplně nadchnulo a uvědomil jsem si, že tohle přiblížení k deskovce, zpřístupňuje hru i nerpgčkařům.

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od morech11 » 2. 3. 2014, 20:50

nadhodil si jednu dobrú otázku, na ktorú som insolita upozorňoval už pri prvom predstavení konceptu - daj si pozor, aby to nebola doskovka

problém s Opportunity je, že to vlastne doskovka je, ale strašne nudná.
pridaním RP prvkov, kde si musíš obhájiť každý zákon prednesom v snemovni, sa stáva neskutočne zábavnou. ale nikto z nás pri playteste neprišiel na to, ako do toho hráčov natlačiť, takže insolitovi nezostane než to štylisticky lepšie spísať a pridať kopu inšpiratívnych prvkov a fluffu tak nejak vôbec a dokážať nemožné, keď naučí hráčov z papiera hrať rolu

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Pepa » 2. 3. 2014, 20:27

Protože politiku vůbec nemusím, musím přiznat, že jsem k této hře přistupoval s obrovským despektem (RPG z Poslanecké sněmovny? To jako vážně?). Zároveň ve mně ale čím dál tím víc klíčila zvědavost (RPG z Poslanecké sněmovny? To jako vážně? :)). Už při čtení ve mně rostlo nadšení, protože jsem pochopil, že tato hra si na nic nehraje, je pěkně satirická, úsměvná, zkrátka dělá si legraci sama ze sebe. A dostavilo se i ono: "Tohle si musím zahrát." :clap:

25 žetonů
Také jsem zpočátku nechápal, proč by nestačilo těch žetonů jenom pět, ale takto se mi to líbí. Jednak je pěkně vidět to přelévání a druhak z toho jsou pěkné sloupcové grafy :)

Stupnice hlavních oblastí
Jako třetí přílohu bych přiložil stránku s už nakreslenými a nadepsanými osami. Tuto stránku by pak stačilo již jen vytisknout a mohlo by se na ní hrát. (Já vím, jsem líný si to nakreslit sám... :) )

Losování lobby
Aby někdo nedostal lobby, které by pro něj bylo "self-destructive", šlo by to udělat tak, že si každý hráč vylosuje lobby dvě a z nich si jedno vybere.

Schvalování zákonů, obnovování poslanců
Myslím si, že to všechno funguje. Sice je zapotřebí tabulka, ale ty hodnoty (kolik se obnovuje) by šlo krásně udělat vedle pěti os hlavních oblastí (v podstatě jako takovou osu šestou). Pěkně barevně, od červené, přes žlutou až po zelenou... :)

Krátké shrnutí pravidel na konci velmi vítám.

Vyvážení cílů
Tohle se vážně musí otestovat. Takhle z fleku se nedá říct, jestli je nějaký cíl výhodnější, než ostatní.
Naoki píše:- Lobby s jedinou podmínkou se jeví být jako ty nejtěžší na splnění. Zvýšit něco na 9 je až moc nápadný a málokdo ti na to přistoupí s koalicí.
Popravdě řečeno si nejsem jistý, protože

(a) Jsi-li tím hráčem, který tu oblast tvoje strana prosazuje, pak to zvyšování je pro tebe přirozené a ostatní hráči tak třeba vlastně nemusí pojmout podezření.

(b) Hraje-li za tu korespondující politickou stranu jiný hráč, tak ti vlastně pomáhá, protože to táhnete nahoru ve dvou.

(c) Vždycky se dá uhrát pár posledních bodů tím trikem, že navrhneš zákon, který bude opakem, a pak jej všemi svými hlasy potopíš.
Naoki píše:Dopustil jsem se Jersonoviny a mrknul jsem hlouběji na na lobby. Vyšlo mi že je tam taky nerovnováha. Z pěti hlavních oblastí jsou 3 reprezentované se třemi plus a dvěmi minus (čili že že v souhrnu všech lobby jsou 3 podmínky pro hodnotu vyšší jak 7 a 2 pro nižší jak 2), ale pro oblasti zaměstnanosti a životního prostředí jsou 3 plus a pouze 1 mínus.
To znamená že se na začátku hry vyplatá vybrat socialistickou či zelenou stranu protože takto mám nejmenší šanci že mi padne lobby která bude po mě chtít abych si snížil svou hlavní oblast.
Jedna věc je, že strany se na začátku mohou losovat (a tím se výhodnost té které v tom losování ztratí), druhá věc je, že každý si může seznam lobby rozšířit tak, aby se výhodnost nedala tak snadno spočítat. (Proto si také myslím, že je tam jedno prázdné políčko.) Případně je možné udělat list úplně všech lobby tak, aby to každé nastavení bylo cyklicky symetrické. (Což je asi něco přes 40 možností.)

Postavení v RPG Kuchyni
Jak už bylo řečeno, tak jedna ingredience chybí, ale já mám spíš jinou otázku. Je to RPG nebo deskovka? Protože sice se u té hry mluví a přesvědčuje, ale na mě to spíš působí jako deskovka. Proto (až to budu hrát) ji taky jako deskovku lidem představím. Posouzení tedy nechám na porotě.

Závěr
Buď jak buď. Tahle hra je pro mě velikým překvapením a určitě ji vyzkouším. Myslím, že při jejím čtení a hraní vykouzlí úsměv na tváři opravdu každému :)

:clap:

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Pieta » 25. 2. 2014, 14:12

morech11 píše:mám ti ocitovať môj skype s insolitom asi hodinu potom, čo to naoki nadhodil? :D
Tak jestli ti to udělá radost... d-:

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od morech11 » 25. 2. 2014, 13:43

mám ti ocitovať môj skype s insolitom asi hodinu potom, čo to naoki nadhodil? :D

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Pieta » 25. 2. 2014, 13:16

Naoki píše:- Lobby s jedinou podmínkou se jeví být jako ty nejtěžší na splnění. Zvýšit něco na 9 je až moc nápadný a málokdo ti na to přistoupí s koalicí.
Milý deníčku,
dneska jsem si s velikou radostí udělal další čárku do kolonky "Já jsem to říkal."

(-;

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od morech11 » 25. 2. 2014, 00:12

ja sa obávam, že nenájdeš
práve zasadenie do politky umožňuje byť hre tak cynickou a pritom sa na jej cynizme úplne rovnako cynicky baviť.
možno je to ako keď Jerson vysvetľuje RPG. je to ako dračák, ale nie je to dračák.
je to o politike, ale nie je to o politike

k samotnej hre.
zúčastnil som sa už playtestovania, keď z hry boli ešte len lobby a pár heslovitých poznámok na 1/3 A4, takže samotné pravidlá sa mi hodnotia dosť zle, občas možno neoddelím ten kúsok aury autora, ktorý na mňa preskočil.

aj napriek tomu, že Insolitus nie je najlepší štylista (a otvorene to priznáva) Opportunity nie sú napísané celkom zle. chýba tomu nejaká vonkajšia prezentovateľná stránka a tak vôbec, ale pravidlá sa z toho pochopiť dajú.
tie sú samé osebe veľmi jednoduché a do bodky plnia, čo od nich insolitus očakáva, aj keď majú nejaké muchy (väčšina z nich by sa ale dala odstrániť dodatočným veľkým príkladom zo hry nakonci)

a potom je tu otázka balancu. s pietou sme na to narazili pri teste obaja, už vtedy sme navrhovali riešenia, ale chcelo by to čas a kopu práce, čo v kuchyni proste nejde a navyše by to pomerne dosť zväčšilo rozsah hry (ale dúfam, že to bude dopracované :))
to ma privádza na posledný bod - znovuhrateľnosť a variabilita. tu má hra obrovský potenciál. či už sú to rôzne nadstavenia začínajúceho štátu, rôzne lobby zatriedené do tierov podľa obtiažností, rôzne ďalšie vychytávky, ako napríklad ústavné zákony, ktoré by sa dali aktivovať len občas, ale menili by pravidlá za pochodu podľa RP situácie (ľudské práva sú na tom zle, budú demonštrácie, ak s tým nič nespravíme, budeme mať menej obnovených poslancov; vaše poondiate zahraničné vzťahy nám poškodili export, aby sa obnovila dôvera investorov, bude sa dať hýbať maximálne jedným žetónom peňazí naraz atp.)
strašne rád by som to videl implementované. bude to kopa práce, ale - a to už som insolitovi vravel - ťahať v mojej tube na kocky pár kartičiek s lobby mi nevadí a viem si predstaviť príležitosti, kde sa to hodí zahrať.

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Insolitus » 24. 2. 2014, 21:27

Hmmm ... jaká oblast/setting nabýzí stejné možnosti jako politika, ale není tak společensky odmítaná???

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Naoki » 24. 2. 2014, 21:22

Nic nenavrhli. Pouze připustili že když si člověk odmyslí že jde o politiku tak to může být zábavné

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Insolitus » 24. 2. 2014, 20:44

Naoki píše: Bohužel to bylo ve psolečnosti lidí co politiku vážně nesnáší, takže to chtělo hodně přesvědčování aby si aspoň tu jednu hru zahráli. Po hře uznali že kdyby byl jiný fluff tak by byla i fajnová.
Tohle možná není úplně špatná poznámka. Navhli třeba nějaké jiné, které by se hodilo/líbilo více??? Popravdě práve politika mi přijde taková neustále konfrontační, ukecaná, cynická a opportunistická (jako kdo s kým hlasuje se vesele a stále mění a ikdyž sme s někým v koalici, tak jakmile dojde na volby tak oni jsou div ne čerti s rohama a kopytem)

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Naoki » 24. 2. 2014, 20:36

Kolik jste hráli her??? Jak se to hráčům líbilo??? Chtěli někdy pokračování, nebo říkali "tohle už nikdy"???
Bohužel to bylo ve psolečnosti lidí co politiku vážně nesnáší, takže to chtělo hodně přesvědčování aby si aspoň tu jednu hru zahráli. Po hře uznali že kdyby byl jiný fluff tak by byla i fajnová.

Jinak na ostatní dotazy zatm odpověď nemám. Ozvu se však pokud mě něco napadne :)

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Insolitus » 24. 2. 2014, 19:27

Jsem naprosto nadšenej, že jste hru hráli
Kolik jste hráli her??? Jak se to hráčům líbilo??? Chtěli někdy pokračování, nebo říkali "tohle už nikdy"???
Naoki píše: - Hra může být příliš rychlá. Neexistuje mechanická zábrana aby hra neskončila po 3-4 kolech. Bylo by dobrý něco implementovat, aby hráči nezůstali s pachuti v ustech (bohužel mě nenapadá co).
Opportunity byla ihned od začátku plánovaná jako rychlá hříčka. Taková ta situace, kdy parta sleze na hraní a někdo zavolá, že bude mít půl hodinku/hodinku zpozdění.
Samozřejmě je ale otázka, jestli stávající nastavení není ale prostě moc rychlé. Oddálit vítezství se dá rozšířením oblastí (rozsah např 1-11, výchozí hodnosta 6).
Posledních pár dní zvažuji ještě varintu s asymetrickými haranicemi oblastí (např rozsah 1-11, výchozí hodnota 5)
Naoki píše: - Teoreticky se může stát že hru vyhrajou dva nebo více hráčů zároveň. Znamená to že oba vyhráli? Trochu škoda řešení vzhledem k tomu, že by to mělo být o tom vysmát se všem ostatním. Vítěz by měl být jen jeden! :D
Ano toto je možné. Souhlasím s tebou, že je stylové, aby vítěz byl pouze jeden. Nenapadá mě, ale jak při stávajícím systému zajistit.
Naoki píše: - Navrhuju dát hráčům možnost na začátku při losování lobby, aby si mohli losovat podruhé, pokud se jím lobby nelíbí. Takto aspoň mají menší šanci že jim příjde self-destruction lobby (sice je to fluffově realistický, ale na druhé straně herně to může být frustrační)
Právě takhle situace mi příjde úplně nejstylovější, když se zelená strana zaprodá horníkům :-D
Každopádně asi není důvod to nedat jako možnost volitelného pravidla.
Naoki píše: - Lobby s jedinou podmínkou se jeví být jako ty nejtěžší na splnění. Zvýšit něco na 9 je až moc nápadný a málokdo ti na to přistoupí s koalicí.
Nejsem si tím úplně jistej. Sice je tam jistá nápadnost, ale zase to vyžaduje nejmenší celkový posun.
Pravda ale je, že tohle tušení mají i jiní.
Naoki píše: - Možná by stalo za to vymyslet variantu pro víc hráčů. Vzhledem k tomu že vždy mluví všichni tak se nestane že by se někdo nudil než na něho příjde řada a čim víc hráčů, tím větší chaos a menší predictability :D
Máš nějakou konkrétnější představu???

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Naoki » 23. 2. 2014, 09:52

To máš škvělé kamarády, kteří ti testují tvou hru místo aby si testovali vlastní :D

Hráli jsme v 5ti, většina z nich nováčci co se RPG týče. První hlasovací kolo hrozilo že nikdo hlasovat nebude, protože nebyli zvyklí na nějaké obchodování/vyjednávání a protože jim nebylo úplně jasné co je cílem. Pak se ale vzchopili, vytvořila se de-facto trojkoalice a za 4 kola hra skončila. Tzn. že jeden hráč se vůbec nedostal k návrhu zákonu. Vyhrála Corporate lobby (tu co jsem přidal). Jednomu hráči padla lobby co po něm vyžadovala aby si snížil vlastní hodnotu, a fakt tím trpěl.

Celkové návrhy a připomínky:
- Hra může být příliš rychlá. Neexistuje mechanická zábrana aby hra neskončila po 3-4 kolech. Bylo by dobrý něco implementovat, aby hráči nezůstali s pachuti v ustech (bohužel mě nenapadá co).
- Teoreticky se může stát že hru vyhrajou dva nebo více hráčů zároveň. Znamená to že oba vyhráli? Trochu škoda řešení vzhledem k tomu, že by to mělo být o tom vysmát se všem ostatním. Vítěz by měl být jen jeden! :D
- Navrhuju dát hráčům možnost na začátku při losování lobby, aby si mohli losovat podruhé, pokud se jím lobby nelíbí. Takto aspoň mají menší šanci že jim příjde self-destruction lobby (sice je to fluffově realistický, ale na druhé straně herně to může být frustrační)
- Lobby s jedinou podmínkou se jeví být jako ty nejtěžší na splnění. Zvýšit něco na 9 je až moc nápadný a málokdo ti na to přistoupí s koalicí.
- Možná by stalo za to vymyslet variantu pro víc hráčů. Vzhledem k tomu že vždy mluví všichni tak se nestane že by se někdo nudil než na něho příjde řada a čim víc hráčů, tím větší chaos a menší predictability :D

Re: [RPG Kuchyně 2014] Opportunity

od Insolitus » 22. 2. 2014, 18:15

Naoki píše:Dnes večer proběhne test s těmito lobby, mrkni se kdyžtak jak jsem to upravil a pak ti řeknu jak to dopadne :)
To je tak skvělý ... moc se těším za tvůj report.

Nahoru