Konflikty Vliv a Duše

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: :wink: $D $8) $cry$ $P :-)= :eyecrazy: :>:o/ :>;o) O-) :clap: :think: $lol$ $:) $;) $-o :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Konflikty Vliv a Duše

Re: Konflikty Vliv a Duše

od trajda » 3. 4. 2021, 14:06

1) Pokud nedokážeš popsat vyčerpání, tak se vyčerpat nemůžeš. Ale popisů na vyčerpání existuje hafo. Když jsi dlouho zavřený v temné místnosti, můžeš získat strach ze tmy, paranoiu, schizofrenii, strach ze stísněných prostorů. Můžeš se přidusit, když se skrýváš pod vodou nebo když tajíš dech, aby nebyl slyšet.

3) Zastrašování spadá jak pod vliv tak pod duši. Já jsem si to rozdělil pro moje potřeby na vlivové zastrašování, které je spíš o snižování sebevědomí, a duševní zastrašování, které je spíš vztah k nějaké situaci.
(strach z duchů? strach z války? strach ze tmy? koktání? panické ataky? noční můry?)
Ano.

Re: Konflikty Vliv a Duše

od MarkyParky » 3. 4. 2021, 13:59

Siriena doplním/zpřesním v tom, že mechanicky to rozhodnutí, zda jde o útok na Vliv nebo Duši provádí aktér té akce - a přizpůsobuje tomu popis (nebo naopak volí popis a přizpůsobuje tomu cílový zdroj).

> Pokud chce, abys díky té akci měl problémy se soustředit, orientovat, vnímat, tak cílí na Duši.
> Pokud chce, abys díky té akci měl problémy jednat, tak cílí na Vliv.

Re: Konflikty Vliv a Duše

od Bagy » 3. 4. 2021, 13:56

Díky Sirien za perfektní a komplexní vysvětlení, už mi to dává dost smysl! :-)

Re: Konflikty Vliv a Duše

od Sirien » 3. 4. 2021, 13:48

Bagy: představ si, jak se skrýváš za závěsem. Představ si, jak se na druhé straně závěsu pohyubje Vetřelec (ten Vetřelec - aka Alien). Představ si ten nával paniky, kterej v tu chvíli cítíš - bušící srdce, neschopnost se nadechnout, třesoucí se prsty, JISTOTU, že o Tobě ví a v další vteřině strhne závěs a rozpáře Tě na cáry - tu neskutečnou potřebu začít řvát a utíkat pryč, protože prostě neni možný, aby Tě v tom hluku Tvého dechu a tepu neslyšel.

Jizva na duši je to vypětí síly vůle, které investuješ do potlačení vší téhle šílené paniky a udržení sebekontroly. O pět minut pozdějc je Vetřelec pryč a Ty si v pohodě - ale pořád cítíš to vypětí, které jsi podstoupil, stres co si prožil si vybral svou daň, přijdeš si vyčerpanej, opotřebenej, uštvanej. Když se v tomhle stavu dostaneš do nějakého sporu nebo po Tobě někdo bude chtít nějaký duševní výkon nebo se dostaneš znovu do obdobné situace, tak prostě už nemáš takové rezervy jako dřív, protože podobné výkony si schopnej podávat jen v omezeném množství než se z toho sesypeš a už to fakt nedáš. A až půjdeš další večer spát, tak se nejspíš budeš budit s nočními můrami, protože to co si prožil v Tobě zanechalo brutální trauma, se kterým se Tvá psychika nedokáže jen tak snadno vyrovnat.


Ad jestli to je Duše nebo Vliv - polož si otázku, zda daná činnost a situace souvisí s mezilidskou interakcí (resp. interakcí inteligentních nebo alespoň nějaké základní komunikace a vztahů schoných tvorů) nebo ne. Pokud ano, je to Vliv. Pokud ne, je to Duše. Tj. pokud Tě zastrašuje barbar, je to Vliv. Pokud ti nahání hrůzu vrčící zlovlk, je to Vliv. Pokud Tě prostupuje hrůza, protože si obklopenej inteligentní nepopsatelnou barvou z Vnější Prázdnoty, je to Duše. Pokud se děsíš protože na druhé straně závěsu může být Vetřelec (žralok, aligátor a jiné "primitivní" životní síly), je to Duše, protože tyto nevyjednávají, nekomunikují, neinteragují - jen se vrhají vpřed trhají na kusy. Pokud stojíš proti Predátorovi, tak to je Vliv, protože i když Tě dost možná chce zabít, tak je to inteligentní a komunikace schopný tvor. Samozřejmě tu exisutje šedá zóna, kdy můžeš diskutovat o tom že Predátor ovlivňuje Duši, DOKUD nezjistíš, že s ním lze nějak komunikovat a jak, protože na první dobrou to je jen monstrum a až když se o něm dozvíš víc tak zjistíš, že není (což je v pořádku, protože tímto zjištěním se pro postavu změní kompletně celý kontext a vnímání situace, tzn. i to jak k ní přistupuje a jak jí je ovlivňovaná).


EDIT: drobnější doplnění pro ujasnění.

Re: Konflikty Vliv a Duše

od Bagy » 3. 4. 2021, 13:16

Díky velice za odpovědi :-)

Ještě bych se vrátil k tématu jizvy Vliv/Duše.

1) dokážu si snadno představit, jak si hrdina způsobí jizvu, aby se vyčerpal proti sežrání. Nedokážu si ale moc představit, jak si hrdina způsobí jizvu, aby se vyčerpal proti nalezení, počítá se vůbec s něčím takovým při hře? Jak může jizva na duši bránit ve skrývání?

2) nemám úplně jasno se zastrašováním - je to akce na vliv, nebo na duši? V bestiáři u ZS dav se píše, že železná vůle při odolání strachu je Vliv, na druhou stranu v pravidlech jsou jako příklady jizev na duši uváděny strach a panika, případně pocit zmaru, deprese. Vůle je u zaříkávače taky na duši. Sebevědomí u bojovníka zas na vlivu. V tomhle se hodně ztrácím, chystám se na nějaký zastrašování a výjevy duchů z války a nejsem si úplně jistý, na co to míří, případně jaký druh jizvy to může způsobit (strach z duchů? strach z války? strach ze tmy? koktání? panické ataky? noční můry?)

Mám pocit, že vás tady trochu "těžím", ale zase mám radost, že mi s tím můžou poradit lidi, který to baví a zajímají se o to už dýl, tak moc díky za Váš čas při psaní odpovědí ;)

Re: Konflikty Vliv a Duše

od Fafrin » 3. 4. 2021, 12:21

A _Markyho pro Bagyho shrnutí dodám ještě jednu poznámku:

I když umím strčit zombii ze schodů, tak to pro ni nemusí být tak nebezpečné jako pro člověka (tam, kde by to člověka vyřadilo, zombie dostane max. jizvu nebo zvýšení ohrožení, nebo nevím jak na to aby ji to zlikvidovalo(vědmák vs. bojovník))

Re: Konflikty Vliv a Duše

od Fafrin » 3. 4. 2021, 12:18

trajda píše:
2. 4. 2021, 15:15
Fafrin píše:
2. 4. 2021, 14:58
Já si tedy dovolím poznamenat, že vícestrannné konflikty dělám celkem běžně.
Pokud se střetnou tvoje dvě postavy, tak musíš za obě rozhodnout, zda použít přesně nebo si schovat manévr na mocně. Pak rozhoduješ, jestli použít mocně nebo si schovat manévr na lstivě. Mezi tím se druhá strana rozhoduje, jestli se vyčerpá nebo zda bude riskovat lstivě. A na závěr se rozhoduješ, jestli použít lstivě nebo ne. Už to chápeš? Pokud se střetnou dvě postavy a za obě hraje jeden člověk, tak o vítězství vůbec nerozhodují kostky. Rozhoduje o tom ten hráč, který si určí, kdo z nich vyhraje a jak moc se zhorší jeho situace.

Takže pokud jedna osoba může kompletně rozhodnout o tom, jak dopadne střet dvou postav, proč prostě rovnou neřekne, jak dopadl?
Protože kostky rozhodnou u tom jak dlouho to bude trvat, anebo kolik to bude stát. Kdyby v tom konfliktu neměli vklad postavy Hráčů a nebo do něj nemohli zasáhnout, tak to samozřejmě rozhodnu jedním hodem nebo rovnou, ale při vícestranném konfliktu kde jsou i hráčské postavy ne. Samozřejmě, v takovém případě držím zvlášť sudbu pro různé strany. (Ale to je můj simulacionistický přístup, který rozhodně nemusí vyhovovat každému.)

Re: Konflikty Vliv a Duše

od MarkyParky » 2. 4. 2021, 17:10

Trajda:
Tady jsme offtopic, můžeme někde jinde založit vlákno o objektivizaci GM rozhodnutí, případně si to víc rozebrat přes Threefold teorii.

Každopádně pokrytectví to není a děláš z toho falešné dilema.

A navíc je to věc, která se děje nonostop na mnoha úrovních rozhodování GMa ve většině her (vyjma nějakých indie záležitostí, které explicitně nastavují vedení hry jinak) a je stará pomalu jak hraní samo. Takže není důvod vytahovat dvojí metr a zrovna u konfliktu dvou NPC se tvářit, že to je něco jiného.

Re: Konflikty Vliv a Duše

od MarkyParky » 2. 4. 2021, 17:08

Bagy: Pokud to nebude stačit v rychlosti, rozepíšu se ještě víc, ale teď moc nestíhám, takže v bodech.

Autorský záměr je takový, že:
- Základní povolání zcela dostačují na to, aby si poradila s přirozenými nepřáteli.
- Pokročilá povolání už nestačí na to, aby si zcela poradila s nadpřirozenými nepřáteli.

a potom
- Základní povolání se uplatní proti nadpřirozeným nepřátelům, pokud:
> Je postava používá spíš aby chránila sama sebe/své druhy (kejklíř uskočí drakovi, ale nedokáže uskákat draka k smrti).
> S ní postava dokáže nepříteli mírně uškodit podobně, jako by uškodila odpovídajícímu přirozenému nepřítele (bojovník umí strčit zombii ze schodů, ale ducha ne)
> S nimi postava dokáže nepřímo využít prostředí proti nepříteli (zaříkávač nedokáže ukecat zlobra k smrti. Ale dokáže ho rozumně vedeným rozhovorem tak dlouho zdržovat, než vyjde slunce a promění v kámen).

Re: Konflikty Vliv a Duše

od trajda » 2. 4. 2021, 17:07

MarkyParky píše:
2. 4. 2021, 15:26
Průvodce při hraní nemá rozhodovat o tom, jak dopadne příběh. Jeho rolí je nastavit situaci tak, aby hráčská rozhodnutí měla smysl a význam.
Tenhle argument nechápu. Když jedna z průvodcových postav zaútočí na jinou z průvodcových postav, tak se průvodce musí rozhodnout, zda jejich střet odvypráví nebo zda to nechá "spravedlivě rozhodnout kostky" (což je pokrytectví). Hráčská rozhodnutí nemají smysl ani význam ať už se rozhodne jakkoliv. Nebo možná ten argument jenom nechápu.

Můj argument zní: "Pokud jedna entita zaútočí na jinou entitu, zatímco obě entity ovládá stejný hráč nebo průvodce, tak má na výběr ze tří možností:

- Může jednu entitu předat někomu jinému, aby nemusel rozhodovat za manévry obou stran.

- Může jednoduše rozhodnout o tom, která strana vyhraje. Pokud má problém tohle rozhodnout, tak si může symbolicky hodit mincí nebo kostkou a pak rozhodnout, která ze stran vyhrála. Nemá smysl používat kompletní soubojový systém, protože ten vyžaduje dva hráče.

- Může pokrytecky tvrdit, že dokáže zahrát kompletní soubojový systém bez potřeby druhého hráče, a že dokáže rozhodovat za obě strany v jejich nejlepším zájmu.

Re: Konflikty Vliv a Duše

od Bagy » 2. 4. 2021, 15:39

Je fascinující, kolik různých názorů kolem konkrétní podoby Drd2 je :-) Mohl bych se nově zapojených zeptat i na názor ohledně těch pokročilých povolání a boje s divoženkou, co jsme tu řešili výše? Díky za případné podněty ;-)

Re: Konflikty Vliv a Duše

od MarkyParky » 2. 4. 2021, 15:26

Trajda:
Dám nejprve jeden ilustrační protipříklad:

Když jako Průvodce přemýšlíš, co postavy potkají, můžeš se rozhodnout dát jim do cesty jednoho strážného, nebo padesát. Takže o tom, zda vyhrají nebo ne rozhoduješ ty a ne kostky/hráči.

Takže když můžeš kompletně rozhodnout o tom, jak encounter dopadne. Proč teda rovnou neřekneš hráčům, jak dopadne dobrodružství?


Průvodce při hraní nemá rozhodovat o tom, jak dopadne příběh. Jeho rolí je nastavit situaci tak, aby hráčská rozhodnutí měla smysl a význam.



Takže stejně jako když připravuje encounter s jedním oponentem, kde má absolutní moc předurčit jeho výsledek, ale nedělá to .... tak stejně tak může nastavit encounter se dvěma protistranami tak, aby nebyl jeho výsledek dopředu jasný a ovlivnil ho zásah postav (či rozhodnutí postav nezasahovat).

To, že u téhle NPC hříčky vypadne z rozhodování minihra s manévry je tedy sice pravda, ale nezmanená to, že takové encountery jsou nesmyslné. Znamená to jen, že mají trochu jiné mechanické vyznění.

Re: Konflikty Vliv a Duše

od trajda » 2. 4. 2021, 15:15

Fafrin píše:
2. 4. 2021, 14:58
Já si tedy dovolím poznamenat, že vícestrannné konflikty dělám celkem běžně.
Pokud se střetnou tvoje dvě postavy, tak musíš za obě rozhodnout, zda použít přesně nebo si schovat manévr na mocně. Pak rozhoduješ, jestli použít mocně nebo si schovat manévr na lstivě. Mezi tím se druhá strana rozhoduje, jestli se vyčerpá nebo zda bude riskovat lstivě. A na závěr se rozhoduješ, jestli použít lstivě nebo ne. Už to chápeš? Pokud se střetnou dvě postavy a za obě hraje jeden člověk, tak o vítězství vůbec nerozhodují kostky. Rozhoduje o tom ten hráč, který si určí, kdo z nich vyhraje a jak moc se zhorší jeho situace.

Takže pokud jedna osoba může kompletně rozhodnout o tom, jak dopadne střet dvou postav, proč prostě rovnou neřekne, jak dopadl?

Re: Konflikty Vliv a Duše

od Fafrin » 2. 4. 2021, 14:58

trajda píše:
31. 3. 2021, 14:24
- Největší problém tohohle konfliktu je, že musíš hrát za více stran konfliktu, což se v drd2 prostě nikdy nesmí stát. Pokud tedy dojde k situaci, že musíš za jednu ze svých postav házet proti jiné ze svých postav, tak buď jejich střet rozhodni, jak ti to vyhovuje v příběhu, nebo jednu z postav předej někomu, kdo je schopen se do postavy vžít a dělat, co je v zájmu jeho postavy.
Já si tedy dovolím poznamenat, že vícestrannné konflikty dělám celkem běžně.
Hraju za část spolupracovníků družiny i nepřátel, družina doraí k nějakému probíhajícímu konfliktu (ve kterém třeba chtějí zabránít, aby si strany nenávrtatně ublížili) a nakonec mám i případy, kdy část družiny se snaží nepřátele dostat živé a část třeba mrtvé a dostanou se tak do konfliktu, který nakonec řeší kostky. I vlivové spory v družině jsem měl.

Všechno to systém v pohodě zvládne, ale je to pravda trochu náročnější. Vyžaduje to v hlavě dobře separovat pohledy jednotlivých aktérů od režisérského pohledu Vypravěče, například.

EDIT:
Pak tedy, zatýkání je Vlivová akce.
Pokud si rozumíme zatýkání jako prohlášení "Jménem zákona, jste zatčen a půjdete s námi!", pokud někomu klečím na krku a nasazuju mu pouta, tak je to jasně akce tělesná. Ale formální akt zatčení je jednoznačně Vlivový.

Re: Konflikty Vliv a Duše

od Erevan » 2. 4. 2021, 08:04

Bagy píše:
1. 4. 2021, 20:39
Že by třeba postava hraničář 2 bojovník 5 prvně bojovala se vším bojovnicky a pak jen dorážela hraničářem :-D To se mi nějak do mého světa nelíbí, ale možná to je jenom konzervativismus, každopádně rovnou říkám, že si nemyslím, že je to a priori špatně.
My to takto hrajeme. Tj. využíváme základní povolání ke zvyšování ohrožení a pokročilé povolání k vyřazování. I tak trvají souboje docela dlouho, protože i když jde ohrožení soupeři nahoru rychle, tak pokusů o vyřazení bývá několik, protože mají postavy malý lvl v pokročilém povolání, pokud vůbec nějaký mají.

Nahoru