Prúvodce hrou

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Prúvodce hrou

Re: Prúvodce hrou

od trajda » 24. 2. 2021, 22:37

Nuloen píše: 24. 2. 2021, 12:02DrD II (I jiné rpg) jde dobře hrát i tak, že vypravěč (průvodce) má i svou vlastní postavu, nebo bytost, která s družinou spolupracuje a cestuje.
Ano, určitě existují rpg kde to možné je, ale drd2 to rozhodně není. Kvůli manévru lstivě. V drd2 průvodce nikdy nesmí hlásit akci sám na sebe, protože pak bude stát před rozhodnutím, zda se za jednu postavu vyčerpat či za druhou postavu nahlásit lstivě. A to je něco, co lidská mysl nedokáže oddělit a rozhodnout to podle hodu mince je ještě horší. Já jakožto průvodce zbožňuju když se v jednom souboji sejde jak družina tak 2+ nezávislých stran, kde všechny strany mají jiné priority, tudíž všichni jsou potencionálními nepřáteli. Ale pokud k takovému střetu dojde, tak jednu celou tu frakci musím někomu předat, aby za ní rozhodoval a já se mohl soustředit na tu svoji.

Ano, často do příběhu dám NPCčka, která mají velkou šanci stát se pomocníkem. A jelikož pomocníkovi priority se nemusí shodovat s prioritami svého pána, tak za ty NPCčka musím čas od času hrát, aby jejich chování odpovídalo jejich charakteru. Ale nenazýval bych to průvodcovou postavou. Je to zkrátka pomocník hráče, za kterého občas musím převzít kontrolu.

Re: Prúvodce hrou

od Nuloen » 24. 2. 2021, 12:02

Mno, skusím začít s původním dotazem.

Na anglických "fórech" mně vyp*ndali za to co řeknu, a nejspíš to nebude populární názor/zkušenost, ale...
DrD II (I jiné rpg) jde dobře hrát i tak, že vypravěč (průvodce) má i svou vlastní postavu, nebo bytost, která s družinou spolupracuje a cestuje. Při vytváření této postavy je fakt důležité aby měla nějakou podpůrnou roli a aby vypravěč chápal, že mít všechnu pozornost na sobě v obou sférách hry nikam nevede... krom schyzofrenické chvilky. (hráčská a vypravěčská AKA In-game a Meta)
Taková podpůrná postava tedy nesmí předehnat hráče a rozhodně se nehodí když je pro běh příběhu důležitejší než sami hráči (Sama by si poradila bez nich)
Dá se klidně odehrát i jako pomocník a nabírat pouto například tím, že se jí dostává uznání od družiny. Což je vlastně přestně to co je, nástrojem pro vypravěče a pomocníkem pro družinu. Je taky potřeba aby hráči nechápali vypravěče jako protivníka, ale jako někoho kdo drží konzistenci příběhu, na kterém pracujete společně.
Co nedělat:
  • Polobohy, kteří jsou schopni dominovat ve všech situacích.
  • Postavy které si poradí bez nich
  • Neochotného podrážděného blbouna
  • Postavu která s družinou nevychází
Těď když je jasné co nedělat, můžeme začít s tím jak si vypravěč užije trochu hráčské srandy.
Z mé zkušenosti je nejlepší mít postavu, která dělá něco co zbytek družiny neumí a na čem by se vypravěč vyblbnul.
Postava může být klidně i maskot skupiny, nebo něco strandovního jako třeba chodící truhla, kostlivý hrobník, mluvící medvěd etc.
Hlavní na té postavě je, aby vypravěče bavila. A hlavní na hře je prostě to, aby si to všichni užívali a u stolu to brali sportovně a s úsměvem, i když jejich postavy zrovna nezáří. (To zaručeně není rada jen pro tyto případy, ale pro hru obecně)

Uvedu pár svých zkušeností. Kartak - trochu vyčnívá z družiny jinak udatných bojovníků. Má pár úrovní alchymisty, takže pro skupinu dělá lektvary a sám používá třaskaviny všeho druhu, vetšina z nich jen zvyšuje ohrožení, nebo nutí protivníka se vyčerpat. (Aby nevzal hrdinům vítr z plachet)
Taky je to dosti študák a tak má ZS Knihomol atp. Aby mohl Vypravěč přijít s informacemi když je to potřeba.
Začal jako hráčská postava ale pak jsem se uprostřed výpravy uchopil Vypravěčství a už to bylo. Nikdo se ho nechtěl zbavit protože ZS Všelék, je holt ZS Všelék :D S tou kampaní jsme se dostali dost daleko a do dost vysokých úrovní, naše první v hrách mocných, takže z něho nakonec byl i černokněžník.
S takovou, už mocnou, postavou je pak potřeba dávat si bacha aby ostatní členové družiny byli vždy napřed v tom co chtějí dělat oni. Nezapomínat na to že vypravěčova postava je vlastě pořád NPC a hráči jsou klíčem a centrem hry a příběhu. (V podstatě je tento příklad takovým Gandalfem)

Dalším velkým (ne)úspěchem bylo když jsme hráli za nemrtvé. Tam jsem od začátku udělal postavu, která byla právoplatným dědicem království, ale jejich temné království bylo cílem svaté války. Na začátku došlo celkom k nedohodě, kdy se část družiny nechtěla přidat k výpravě která by měla tu křížovou výpravu zvrátit. To samozřejmě chtělo trochu přesvědčování a všechno bylo s družinou dohodnuto. (Tady končí ten neuspěch, či škobrtnutí) Pak už se pokračovalo jak běžně.
Korax, právopratný král - byl jeden z družiny nemrtvých, a na vyšších úrovních ten poslední co vypadal trochu lidsky. Běžně se účastnil bojů s družinou a byl taky ten co pro družinu zařizoval výpravy. Takový kapitán žoldnéřské bandy, by se dalo říci.
Tohle byla kampaň co trvala tak rok dva a povedlo se mi jednoho z mých členů družiny i zabít. (Pak sme skřeta přeměnily na moronoše, aby si nemusel dělat novou postavu)

Takže to jsou takové dvě velké postavy které byli skutečně skrz celé dobrodružství přítomny a nikomu nevadily, sic jsem je držel zkrátka a do popředí tlačil vždy hráče.

Pak jsou to takové menší, jak jsem již uved, které jsou už zkutečně jen Bytostmi.
- Jedním z nich byl Mimik (Ukradeno z DnD) - Ten se schovával na poli jako dýně a trápil tamějšího farmáře. Naštěstí se tu potvoru rozhodli chytit místo toho aby ji zabili. A tak jsem z něj udělal potvůrku šikovnou, uměl ze sebe udělat žebřík, síť, kolo od vozu, a fungoval jinak jako chodící truhla, a jednou byl dokonce použit i jako zbraň.
- Další byl kostlivý hrobník, kterého mohla družina přivolat jeho starou lopatou. Ten byl velice nápomocen když bylo potřeba dostat někoho do hrobu, ale trval na tom, že protivníka musí následně pohřbít, což byl problém u větších potvor.
- Pak tu byl "mluvící" medvěd který rozuměl všemu co se mu řeklo a poslušně vykonal, tak jak to šlo. (Zašlo to tak daleko, že ho jednou nechali odemykat truhlu, což se mu samozdřejmě nepovedlo. Ale pro prču sem si hodil bez povolání nepřesně, připraven příjmout úspěch.)
- Nakonec tu byla sukuba, která pronásledovala našeho paladina a i přes svůj handicap se snažila být andělem :D

Na konec tohoto bych dodal, že tento styl hry není pro každého. Vypravěči, jako jedinní, mají tu možnost užít si nespočet různých postav, libovolně je střídat, neřídit se pravidly vytváření postav co platí pro hráče a jednoduše užívat si tolika různých variant že je to trochu jiná dimenze od toho co zažívají hráči. Takže tohle není potřeba, můžes si užít stejnou srandu jenom s bytostmi.

(Dodatek: Pokud je družina už trochu namakaná, neboj se udělat hráčskou postavu jako hlavního protivníka. Mně se to dost osvědčilo, hlavně když se mají setkat se svými rivaly.)

Re: Prúvodce hrou

od peca » 2. 8. 2019, 13:12

Hráli jsme jak píše @Jerson a bylo to fajn. Zpravidla kratší, ale pokud se dobrodružství protáhlo, tak si ho dovedl do konce jeden PJ a pak střídačka. Při hraní 1 - 2× za měsíc, by mi to střídání postav po 1/4 či 1/2 roce vadilo. Takhle, když se nesešla družina, dali jsme s druhým PJ nějaké intermezzo, kdy jsem jako postava řešil něco někde bokem, nebo se jako snažil dohnat družinu a přitom mě něco svedlo z cesty a zdrželo. Podobně při vystřídání rolí PJ. A proložit hraní družiny s hrou jednoho hráče je taky velmi zajímavé - mnohem intenzivnější a silnější hraní, kdy se celý příběh točí kolem jediné postavy se silným vlivem na příběh...

Je tam možný střet v případě, že by v tom světě byl nějaký "velký konflikt". Hlavní zloun, nebo něco, co by si každý PJ chtěl řešit po svém. My to tak neměli, postavy putovali po Asterionu (využili jsme hlavně mapy, prostředí a některá dobrodružství) křížem krážem a jednalo se spíše o sérií více méně nezávislých dobrodružství.

Tohle si ty střídající se vypravěči musí vyřešit mezi sebou nějakou domluvou.

Re: Prúvodce hrou

od Jerson » 2. 8. 2019, 13:01

Na druhou stranu při menší frekvenci hraní je docela otravné mít rozehraných třeba pět postav v pěti různých světech a rozvíjet je podle toho, co se právě hraje. Já se naopak přimlouvám za to, aby celá skupina měla dohromady jeden svět, ve které by měl každý Vypravěč nějaké své téma, které ostatní postavy můžou řešit, a společně pak používali reálie toho světa. Tím se dá celkem dobře zajistit, že svět spoluvytváří všichni v každém sezení, každý do něj z jedné čtvrtiny až šestiny docela vidí, ale zároveň je pro něj tento svět ze tři čtvrtin až pěti šestin nepředvídatelný. S navíc ho čtyři až šest dalších hráčů může jednak pohlídat, když by se snažil do světa zavést nějakou nelogičnost, a zároveň mu hráči budou schopní sami nadhodit většinu nápadů na to, co by chtěli dělat, protože to bude i jejich svět.

Re: Prúvodce hrou

od luke31 » 2. 8. 2019, 12:05

Za mne dvě doporučení:
1) Není vůbec na škodu, když se roli PH zkusí každý ze skupiny, neboť jednak je to přinutí seznámit se hlouběji s pravidly (jinak budou znát primárně pravidla jen k vlastní postavě) a jednak si osahají hru i z té "druhé strany".
Když hráči mají za sebou i zkušenost jakožto PH, tak hra je pak obvykle plynulejší a hráči méně dělají "koniny", které bourají hru (či dokonce logiku herního světa), protože už vědí, jak je pro PH občas těžké/únavné/zdržující se s těmito situacemi vypořádat/na ně reagovat.
Platí to i obráceně - PH by měl mít zkušenost hráče, aby věděl, jak určitá rozhodnutí PH či herní situace mohou hráče frustrovat a proč, s jak hráči uvažují apod. DrD2 není symetrická hra, kdy pro NPC platí identická pravidla co pro hráčské postavy - jsou tam trochu jiné některé mechaniky (např. Zdroje hráčských postav vs. Sudba; využívání Jizev; vytváření postavy (podmiňující se povolání) vs. charakteristika u NPC...), takže pokud PH zažil na vlastní kůži hru i z pozice hráče, pak dokáže lépe hru vést.

Toto vystřídání se všech lidí ve skupině v roli PH stejně nejspíš proběhne jen krátce na začátku, neboť pak (jak už tu bylo řečeno) vám nejspíš vykrystalizuje jeden až dva PH a na tom se to ustálí.

2) Pokud se budete střídat jako PH, rozhodně doporučuji mít oddělené světy i hráčské postavy. Sice věřím, že mohou existovat dva i více PH, kteří dokáží společně udržet jeden svět s jedněmi zákonitostmi a obecnou dějovou linkou, ale nám to dělalo obrovské problémy.

Re: Prúvodce hrou

od peca » 1. 8. 2019, 15:47

Momentálně aktivně nehraji, ale naposledy jsme se ve vedení hry střídali po odehrání jednoho dobrodružství. Postavy jsme měli stejné, hráli jsme v jednom světě a nebyl tam žádný hlavní zloun, nebo tak něco, ale spíše jsme tím světem putovali.
Jako PJ jsem to bral trochu jako službu hráčům, často jsem se "bál", aby byli hráči spokojení, ale časem se do toho jeden dostane a zjistí, že hráči jsou spokojení - nebo to alespoň říkají :) Je fajn se vystřídat a hrát postavu. Postava (hráč) nezná zápletku a záměr PJ, takže to co jsem já považoval za kiks a zjevnou chybu, hráči vlastně ani nepostřehli. Takže se není třeba obávat. Není to boj, je to hra.
Někdy jsem si chystal mapy, zloduchy, našel nějaké hotové dobrodružství, jindy jsem "sprostě" namíchál ad hoc příběh podle zápletky z nějaké knížky a trochu to ohnul, kdyby to nějaký hráč znal, tak aby to nebylo okatě vidět :)

Pro začátek hrajte kratší dobrodružství na 1 - 3 sezení a pak se prohoďte. My jsme hrávali v DrD+, tak jsme buď udělali s "tím druhým" PJ sezení ve dvou a odehráli paralelní dobrodružství pro postavu aktivního PJ, nebo jeho postava dostala zkušenost na postup, aby nezaostávala za zbytkem družiny.

edit: Jinak ano, PJ je svým způsobem "vládce světa", ale měl by se bavit tím, že si to hráči užívají, ne že je podusí... To, jestli PJ provede postavy nejakým lineárním příběhem, kde postavy sice něco řeší, ale nakonec se příběh odehraje více méně podle plánu PJ, nebo PJ nahodí zápletku a zbytek je výsledek nějakého kolektivního jednání a dopadne různě, to je IMO celkem jedno a záleží na každé skupině a lze to u různě střídat a kombinovat.

Re: Prúvodce hrou

od Jezus » 6. 9. 2018, 12:36

My se teď v posledních letech střídali cca po roce (vždy s trochu obměněnou partou). To je totiž maximum doby, než mi začne jako hráči připadat, že PH už to nevede tak dobře jako dřív a že já bych to dělal mnohem líp :-) Ten pocit mě obvykle po půl roce mého Průvodcování přejde, takže během dalších měsíců dokončíme rozehrané a já to zase s povděkem předám. A pak si zase dlouho užívám ten osvobozující pocit hrát "jenom" postavu...
Vždycky teda měníme i prostředí (a někdy i systém), ale když jsem se vracel jako PH, zase jsme se vrátili tam, kde jsme cca před rokem přestali.

Pokud začínáte doporučuju určitě se střídat častěji (ideálně mezi těmi, kdo o to mají zájem) a zatím ani neměnit postavy. Časem ale možná zjistíte, že si jako dva PH vzájemně vkládáte do světa věci, co vás pak omezují nebo ruší vaši představu. Nebo chcete odehrát delší tažení, které "cizí" zápletky trochu narušují. Taky se může objevit i nevědomá snaha házet ve "své" hře šikovné věcičky nebo narážky pro "svoji" postavu apod. (Záleží samozřejmě jak "vážně" tu hru budete brát :-) )
Pak ale bývá lepší střídat i "družiny" (třeba na druhé straně téhož světa). To má někdy i výhodu v tom, že se hráčům jejich postavy tak rychle neobehrají, protože střídají alespoň dva různé charaktery. Zase to ale brání rychlému "dohrání" a dosažení velkých úrovní...

Re: Prúvodce hrou

od ilgir » 5. 9. 2018, 23:13

Doporučuji se střídat, a třeba při tom zjistíte, že jednomu z vás ta role vyhovuje víc než hráčská a ustálí se to tak k oboustranné spokojenosti. U nás to tak bylo.

Re: Prúvodce hrou

od Erevan » 5. 9. 2018, 11:57

Fafrin píše: 5. 9. 2018, 11:42 (Bý průvodcem je super. Být průvodcem furt bez možnosti být občas sám hráčem je trošku opruz.)
Pod to se podepíšu :)

Re: Prúvodce hrou

od Fafrin » 5. 9. 2018, 11:42

(Bý průvodcem je super. Být průvodcem furt bez možnosti být občas sám hráčem je trošku opruz.)

Re: Prúvodce hrou

od Jerson » 5. 9. 2018, 09:17

Pochopil jsme tě tak, jak jsi to napsal - do hlavy ti nevidím. Nicméně by mě zajímalo, jak jinak jsi to mohl myslet, protože z toho co píšeš mi tvé myšlenky vyplývají celkem jasně. Ostatně to není poprvé, kdy o takovém přístupu slyším. Takže budu rád, když mi to vysvětlíš.

Re: Prúvodce hrou

od Arten_CZ » 5. 9. 2018, 08:03

To jsi mě pochopil naprosto jinak, než jak jsem to myslel.

Re: Prúvodce hrou

od Jerson » 5. 9. 2018, 07:47

Arten_CZ píše: 4. 9. 2018, 14:06 Proč je být Průvodcem super? Máš nad hrou o mnoho větší moc než hráči postav. Hráč postavy do hry většinou vstupuje jen prostřednictvím toho, co má postava napsáno v deníku. Průvodce ale může doslova cokoli. Létající města, výbuchy sopek, potápění lodí, draci a princezny. Průvodcova fantazie se dostane daleko více do hry než fantazie ostatních hráčů. Máš moc převést libovolnou myšlenku z jakéhokoli filmu, knížky, odkudkoli do hry a zkusit si "co by kdyby". A máš k tomu celý svět a ještě lidi, kteří ti to odehrají.

Být Průvodcem není o vyhrávání soubojů, bitev, válek, o hraní postavy, být Průvodcem ani neznamená dělat hráčům chůvu a bavit je. Být Průvodcem znamená dávat život svým představám. Stačí ti k tomu nápad a skupinka lidí, které nadchneš k tomu, aby tvé fantazie prožívali s tebou.
Popravdě, tohle je přesně důvod, který řadu hráčů od RPG odradí dřív než pořádně začnou a taky důvod, proč je tak málo dobrých Průvodců. Tak jak to popisuješ to totiž vypadá, že hráči postav jsou jen figurkami ve světě, který Průvodce vytvořil podle vlastních představ a ve kterém se děje jen to, co on chce. Při takovém postupu je to on, kdo pak musí vytvářet většinu zábavy a taky musí řešit nespokojenost hráčů, kteří v herním světě často nenalézají to, kvůli čemu RPG hrajou, ale nedokážou si to uvědomit.

Tenhle přístup je dobrý pro pasivní hráče, kterým je doopravdy jedno, co budou hrát - a nemyslím tím, když říkají, že je jim to jedno, a skutečně jim to je jedno - nebo v několika málo konstelacích, kdy se jejich představy sejdou s představou Průvodce. Ve všech ostatních případech je to dobrý recept na nespokojenost, dohadování a vyhoření z vedení hry.

Re: Prúvodce hrou

od Pracující logaritmus » 4. 9. 2018, 14:28

Mirek píše: 4. 9. 2018, 14:19 Ďakujem za odpovede a súhlasím s Artenom my sme chceli sprievodcovia dvaja ale nevedeli sme či v tom nebude zbytočne chaos.
V tom případě spíše doporučuji střídat se po delších kusech (pokud nejste na to vedení hry až tak natěšení, že to nevydržíte, ale to mi zní trochu šíleně). U nás jsme se střídali po 8 sezeních (cca 3 měsíce) DnD/Shadowrun.

Taky bych vzal do úvahy, jestli se střídat v jedné kampani, nebo vést každý svou (s jinými postavami). Osobně tedy doporučuji spíš to druhé, ale teoreticky lze samozřejmě obojí.

Re: Prúvodce hrou

od Mirek » 4. 9. 2018, 14:19

Ďakujem za odpovede a súhlasím s Artenom my sme chceli sprievodcovia dvaja ale nevedeli sme či v tom nebude zbytočne chaos.

Nahoru