od Wulfric » 17. 11. 2021, 16:22
Předpokládám, že při případné další revizi/dotisku pravidel budou autoři prolézat fóra. Proto si dovolím zanechat zde vhled z naší družiny, co u nás působilo největší problémy. Po dlouhém debatování a zkoumání docházím k názoru, že většina názorových rozepří ohledně pravidel u nás byla způsobena tím, že někteří z hráčů podceňovali, nevědomky překrucovali, nebo i úplně vynechávali druhý krok postupu vyhodnocování akcí, tj. rozhodnutí o tom, zda je takto popsaná akce samozřejmá, možná, náročná, nebo nemožná. Konkrétně šlo o to, podle čeho se to rozhoduje.
Zní to banálně, určitě je to z části subjektivní, ale nepodceňoval bych to. Trvalo nám roky, než jsme zjistili, kde je zakopán pes a to zjišťování bylo bolestivé. Působilo to totiž tak, že někteří hráči přes léta hraní a opakovanou konstruktivní kritiku nejsou ochotni naučit se plynně ani ta nejzákladnější pravidla DrD2, při jejichž narušení, ignoraci či různém výkladu (což byl častý argument, "pravidla jsou nejednoznačná a každý má svůj výklad" apod.) je ohrožena vyváženost a funkčnost systému. Ukázalo se, že není problém neochota hráčů naučit se ta pravidla, ale to, že jim není zřejmé, která to jsou. Asi se jim nějak podvědomě ztrácí v objemu knihy, přestože sekce Základní pravidla na str. 91 až 123 je jasně označena jako základní a relativně stručná.
Téma jsem pro svoji družinu podrobněji rozpracoval (včetně příkladů a tak), takže více informací a snad i lepší pochopení tohoto problému lze najít zde:
https://svet-velimaru.fandom.com/cs/wik ... 5%99e_DrD2
NÁVRH ZLEPŠENÍ: Přestože nemusí jít o objektivní problém (ale aspoň částečně může být - mnoho lidí kritizující DrD2 říká, že jim to nedává smysl a přiznám se, že jsem měl někdy podobné pocity, než jsem si ujasnil, vštípil a striktně dodržoval postup vyhodnocení akcí a kritéria, která mají být zohledněna při rozhodování o samozřejmá/možná/...), neuškodilo by v knize
ještě více zdůraznit, co jsou ty základní pilíře systému DrD2, tj. těch pár nejzákladnějších pravidel, na nichž stojí celý systém, která tvoří ty nejzákladnější mantinely, přes které v zájmu ochrany vyváženosti a funkčnosti systému nejede vlak a nesmí být vystavena různým osobním výkladům.
Kromě toho rozhodnutí výše, jehož narušení či lajdácké výklady mají podle mě drastický negativní vliv na celou hru (protože ovlivňuje doslova každou akci ve hře) jsou to podle mě třeba multiclass systém povolání (divili byste se, jak moc lidé přemýšlí v intencích uniclass systémů, na nichž začínali, což u DrD2 vede k pokroucenému vnímání hry, důsledkem čehož jsou krkolomná rozhodnutí), devítka ve zkouškách a výzvách apod. To jsou prostě věci, na které by se podle mě sahat nemělo, nemá-li DrD2 sloužit jen jako mustr pro tvorbu vlastních home-brew pravidel.
Předpokládám, že při případné další revizi/dotisku pravidel budou autoři prolézat fóra. Proto si dovolím zanechat zde vhled z naší družiny, co u nás působilo největší problémy. Po dlouhém debatování a zkoumání docházím k názoru, že většina názorových rozepří ohledně pravidel u nás byla způsobena tím, že někteří z hráčů podceňovali, nevědomky překrucovali, nebo i úplně vynechávali druhý krok postupu vyhodnocování akcí, tj. rozhodnutí o tom, zda je takto popsaná akce samozřejmá, možná, náročná, nebo nemožná. Konkrétně šlo o to, podle čeho se to rozhoduje.
Zní to banálně, určitě je to z části subjektivní, ale nepodceňoval bych to. Trvalo nám roky, než jsme zjistili, kde je zakopán pes a to zjišťování bylo bolestivé. Působilo to totiž tak, že někteří hráči přes léta hraní a opakovanou konstruktivní kritiku nejsou ochotni naučit se plynně ani ta nejzákladnější pravidla DrD2, při jejichž narušení, ignoraci či různém výkladu (což byl častý argument, "pravidla jsou nejednoznačná a každý má svůj výklad" apod.) je ohrožena vyváženost a funkčnost systému. Ukázalo se, že není problém neochota hráčů naučit se ta pravidla, ale to, že jim není zřejmé, která to jsou. Asi se jim nějak podvědomě ztrácí v objemu knihy, přestože sekce Základní pravidla na str. 91 až 123 je jasně označena jako základní a relativně stručná.
Téma jsem pro svoji družinu podrobněji rozpracoval (včetně příkladů a tak), takže více informací a snad i lepší pochopení tohoto problému lze najít zde: https://svet-velimaru.fandom.com/cs/wiki/Z%C3%A1kladn%C3%AD_pil%C3%AD%C5%99e_DrD2
NÁVRH ZLEPŠENÍ: Přestože nemusí jít o objektivní problém (ale aspoň částečně může být - mnoho lidí kritizující DrD2 říká, že jim to nedává smysl a přiznám se, že jsem měl někdy podobné pocity, než jsem si ujasnil, vštípil a striktně dodržoval postup vyhodnocení akcí a kritéria, která mají být zohledněna při rozhodování o samozřejmá/možná/...), neuškodilo by v knize [b]ještě více zdůraznit, co jsou ty základní pilíře systému DrD2[/b], tj. těch pár nejzákladnějších pravidel, na nichž stojí celý systém, která tvoří ty nejzákladnější mantinely, přes které v zájmu ochrany vyváženosti a funkčnosti systému nejede vlak a nesmí být vystavena různým osobním výkladům.
Kromě toho rozhodnutí výše, jehož narušení či lajdácké výklady mají podle mě drastický negativní vliv na celou hru (protože ovlivňuje doslova každou akci ve hře) jsou to podle mě třeba multiclass systém povolání (divili byste se, jak moc lidé přemýšlí v intencích uniclass systémů, na nichž začínali, což u DrD2 vede k pokroucenému vnímání hry, důsledkem čehož jsou krkolomná rozhodnutí), devítka ve zkouškách a výzvách apod. To jsou prostě věci, na které by se podle mě sahat nemělo, nemá-li DrD2 sloužit jen jako mustr pro tvorbu vlastních home-brew pravidel.