Sudba

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Sudba

Re: Sudba

od Fafrin » 22. 11. 2012, 06:36

Běžně mám několik banků sudby pro různé zájmové skupiny v konfliktu. Už jsem měl jednou i 4. Pravda, proti postavám šel jen ten největší z nich a dva se prostě nulovali mezi sebou ale stejně, žádný problém.

Re: Sudba

od Maugir » 15. 11. 2012, 19:33

Aljen píše:
Co když ale bude jedna skupina na straně jedné poloviny hráčů a druhá na straně druhé poloviny hráčů?
Ja by som to riesil tak ze by som nechal hracom kazdej polovice na starost ciny a manevre a sudbu tej polky NPCciek. Bol by z toho konflikt medzi postavami za ucasti pomocnikov
Perfektní :clap:

Re: Sudba

od MarkyParky » 15. 11. 2012, 16:14

Arten: Myslím, že odpovědi na tvoje otázky už v tomhle vlákně dávno jsou.

Pokud potřebuješ být k hráčům fér a potřebuješ aby dvě strany stály proti sobě, rozděl pool sudby na dva.

Re: Sudba

od Aljen » 14. 11. 2012, 21:28

Co když ale bude jedna skupina na straně jedné poloviny hráčů a druhá na straně druhé poloviny hráčů?
Ja by som to riesil tak ze by som nechal hracom kazdej polovice na starost ciny a manevre a sudbu tej polky NPCciek. Bol by z toho konflikt medzi postavami za ucasti pomocnikov

edit:
samozrejme ako oddelene skupiny by mali osobitne pooly sudby

Re: Sudba

od Arten_CZ » 14. 11. 2012, 15:11

Můj pohled je jako vždy odlišný - protože se mi nelíbí nadržování hráčům. "Protože to nejsou hráči, není to důležité a udělej to jak chceš." Co když ale bude jedna skupina na straně jedné poloviny hráčů a druhá na straně druhé poloviny hráčů? A co naprosto zjevný WTF moment - budu do zloděje sekat tak dlouho, až nebude mít policajt sudbu na vykoupení? Ono se přesně to samé v bledě modrém řešilo u útoku na skřety, kdy budu pomocníky osekávat tak dlouho, až jejich vůdce nebude mít sudbu na vykoupení.

Re: Sudba

od MarkyParky » 14. 11. 2012, 13:16

Resurrection píše: Nedojde, snižování sudby => vyčerpávání NEBO manévry a obojí se fikčně nutně musí projevovat oslabováním skřetů.

A moc nechápu co tím WTF momentem vlastně myslíš.
No, tak svým způsobem hovoříme o tomtéž - a dokud bude dostatečně rozmanitý konflikt, máš naprostou pravdu. Ale snadno ti ukážu protipříklad, kdy družina rozehraje konflikt příliš jednostraně a ač budou manévry i vyčerpání hlašeny v souladu s pravidly, fikce se s mechanikou rozejde.

Mějmě družinu, která je konfrontovaná se skupinou skřetů. Družina zvolí taktiku "budem zabíjet pořád dokolečka jednoho skřeta". Dotyčnému skřetovi ale záleží na životě a tak se bude chtít jejich akcím vyčerpávat a používat manévry, co to půjde, aby přežil.

Pokud si průvodce nebude hlídat soulad zbývající sudby se fikcí, snadno se mu stane, že jeden skřet tak vyčerpá strašně moc zdrojů (což se ve fikci odrazí jeho těžkými zraněními a lítým bojem), které budou ale chybět celé skupině (což se ve fikci neprojeví). A tomu říkám WTF.

Pokud si průvodce bude hlídat soulad zbývající sudby s fikcí, snadno tomu předejde. Rozhodne "teď už se ten skřet nevyčerpá, už toho na něj šlo moc". Nebo chybějící sudbu do fikce dodatečně přenese "to s jakou razancí jste utloukli toho chudáka vyděsilo ostatní tak, že se dávají na útěk nebo se hrůzou nemohou pohnout" - a tím vysvětlí, proč už se zbytek skřetů nevyčerpá.

A přesně tohle mám na mysli, když to dávám jako doporučení. A abych to ještě přeforumoval pochopitelněji, řekněme, že to doporučení zní takhle:

Pokud máte pocit, že se vám díky sérii vyčerpání/manévrů začíná rozcházet situace ve fikci s číselnou reprezentací v sudbě, přizpůsobte v následujících akcích vyčepání a aktivitu CP tak, aby se tento nesoulad snížil nebo zmizel.

Re: Sudba

od Resurrection » 14. 11. 2012, 12:36

MarkyParky píše:Když družina potká početnou skupinu, která má nízkou sudbu, ale rozumně vysoké hranice - třeba oddíl skřetů nebo naštvané vesničany - a rozhodne se je sejmout hrubou silou (rovnou hlásí vyřazovací, či smrtící akce, protože na tuhle kombinaci je to nejúčinnější taktika),tak pokud se Průvodce nebude při rozhodování, zda se nevyčerpat, řídit buďto citem nebo principem obdobným, kterému jsem dostal, tak při doslovné aplikaci pravidel přesně k onomu WTF náhlému zemření dojde.
Nedojde, snižování sudby => vyčerpávání NEBO manévry a obojí se fikčně nutně musí projevovat oslabováním skřetů. Tzn. pokud to tak důsledně aplikuješ, k WTF momentu nemůže dojít.

A moc nechápu co tím WTF momentem vlastně myslíš.
V takovýchto situacích prostě Průvodce musí být buďto dobrý dramatik a nebo si najít právě nějakou metodu, jak ponižování sudby odrazit do fikce. Striktní používání pravidel ho zavede do obtížně uvěřitelné situace.
Proč pořád ignoruješ pravidla kolem vyčerpávání, když je vedle propaguješ? (-:

Re: Sudba

od MarkyParky » 14. 11. 2012, 11:21

Když družina potká početnou skupinu, která má nízkou sudbu, ale rozumně vysoké hranice - třeba oddíl skřetů nebo naštvané vesničany - a rozhodne se je sejmout hrubou silou (rovnou hlásí vyřazovací, či smrtící akce, protože na tuhle kombinaci je to nejúčinnější taktika),tak pokud se Průvodce nebude při rozhodování, zda se nevyčerpat, řídit buďto citem nebo principem obdobným, kterému jsem dostal, tak při doslovné aplikaci pravidel přesně k onomu WTF náhlému zemření dojde.

V takovýchto situacích prostě Průvodce musí být buďto dobrý dramatik a nebo si najít právě nějakou metodu, jak ponižování sudby odrazit do fikce. Striktní používání pravidel ho zavede do obtížně uvěřitelné situace.

Re: Sudba

od Resurrection » 14. 11. 2012, 11:11

MarkyParky píše:Ani ne tak homerule, jako spíš návod, jak zahrát uvěřitelné scény a vyhnout se WTF momentům stylu "došla sudba, všichni doposud supersilní hrdinové najednou padnou".

Neříkám, že se to tak musí hrát, říkám, že když k tomuhle Průvodce přihlédne, vytvoří uvéŕitelnější a dynamičtější konflikt.
Dojití sudby nijak nezpůsobí, že supersilní hrdinové padnou. To způsobí až akce, proti kterým se nebudou schopni vyčerpat. Jejich "nahlodávání" mají způsobovat akce předešlé, proti kterým se naopak vyčerpávali (zde pochopitelně je nutné klást důraz na důsledný popis vyčerpání). Výsledek při dodržování pravidel nutně musí být stejně uvěřitelný, jako tento návod. Ale rozhodně je to řešení, pokud se vyčerpání bere jako automatická věc a na jeho popisování se moc nehledí.

Re: Sudba

od MarkyParky » 14. 11. 2012, 11:06

Ani ne tak homerule, jako spíš návod, jak zahrát uvěřitelné scény a vyhnout se WTF momentům stylu "došla sudba, všichni doposud supersilní hrdinové najednou padnou".

Neříkám, že se to tak musí hrát, říkám, že když k tomuhle Průvodce přihlédne, vytvoří uvéŕitelnější a dynamičtější konflikt.

Re: Sudba

od Resurrection » 14. 11. 2012, 10:52

Jenom poznámka. Nápad spojovat stav sudby s fikcí je zajímavý, ale pravidlově to spolu nijak nesouvisí. Tzn. je to home rule. To rozdelovani poolu asi taky bych rekl.


A ještě vsuvka proč mě DrD2 tak baví. V jiných hrách, když jsem připravil konflikt, tak jsem často věděl naprosto přesně, jak bude probíhat a jak dopadne. Obvykle jsem navíc musel za běhu obtížnost upravit podle toho, jestli to bylo moc snadné nebo moc těžké, aby to bylo aspoň trochu zajímavé, jelikož to jinak bylo zcela předvídatelné. V DrD2 mi detailnější příprava nikdy nefungovala, protože mí hráči _vždycky_ vymyslí něco nečekaného a posunou to někam úplně jinam. Takže jsem přešel více méně na konfliktovou improvizaci a je to super. Jak co dopadne nemam obvykle tušení po většinu konfliktu, takže mě to samotného zajímá. :-)

Re: Sudba

od Pieta » 14. 11. 2012, 10:43

Taky si myslím, že jsou tam v zásadě dvě rovnocenné možnosti - pokud se konflikt četníků a zlodějů odehrává spíš na pozadí (vypravěč ho třeba ani nemusí doopravdy házet, aby to nezdržovalo), tak sudba patří spíš celé situaci a čerpá z ní ten, kdo to zrovna potřebuje.

A pokud se během hry řeší i akce četníků proti zlodějům a obráceně, dává smysl držet si pro ně separátní sudbu. Kvůli tomu, jak se sudba počítá, to znamená, že jí bude víc, než v prvním případě, ale zase jí nejspíš část padne i ve střetech, kterých se hráčské postavy vůbec neúčastní, takže se to jakžtakž vyrovná.

Re: Sudba

od Sarsaparillos » 14. 11. 2012, 09:41

DaveN píše:Díky moc za odpověď i náměty.

Na druhou stranu můžou nastat dosti hloupé situace. Například: pokud postavy půjdou pomoci nějakému opravdu namakanému borcovi a půjdou s ním třeba do lesa. On má za sebe sudbu třeba 8, vždyť je to opravdu namakaný borec. Cestou je, kdoví proč, napadl nějaký špinavý pes, potenciál tak maximálně na sudbu 2 řekl bych :D ... Ale když začne konfllikt je z toho sudba 9 a pes bude schopen dlouho odolávat. Je to tak dle pravidel, nebo by tam mělo být něco jinak? Taková situace se asi nestane, ale přece?
Viz co už tady zaznělo: Buďto ji necháš borcovi, nebo ji nevyčerpáš celou. Prakticky ji nemusíš čerpat vůbec a nechat všechny NPC vyřadit z konfliktu bez čerpání, proč ne, dává-li to smysl. A pokud zvládáš účetnictví a je namakaný borec skutečně borec, který je pro příběh důležitý a zaslouží si pozornost, není důvod neudělat si ho jako klasickou postavu s hranicemi a sudbu u něj ignorovat.

Re: Sudba

od MarkyParky » 14. 11. 2012, 09:39

Ještě mě napadá jeden způsob "odehrávání sudby" z pohlodu práce průvodce. A to je ten, že nejen, že v průběhu akcí by hráči měli neustále provádět kontrolu, zda si odpovídá popis jejich akcí a vyčerpání v rámci fikce a mechaniky, ale že totéž srovnávání by měl provádět i průvodce se sudbou.

Jestli v průběhu boje vyčerpá polovinu sudby, měl by příslušné odehrát následky téhož ve skupině (tzn. například někteří protivníci se dali sami na útěk nebo někteří protivníci se nevyčerpají a padnou, případně v boji jsou všichni protivníci, ale začínají jim docházet síly - šetří s manévry a pod....

Díky tomu budou boje uvěřitelnější.

A co se týká celkového počtu poolů sudby - pokud to Průvodci pomůže v udržení orientace, jak na tom která skupina/část CP je, pak není problém rozdělit si sudbu od více poolů. Pravidla to nenaruší a pouze to přidá účetnictví na stranu Průvodce. Z vlastní zkušenosti tohle dělám tehdy, pokud mám výrazně odlišné motivy skupin CP (což je přesně příklad strážníků a lupičů) a potřebuju, aby až hra (případné akce hráčů, kteří se přidají na jednu nebo druhou stranu) rozhodla.

Také se nebojím sudbu roztrhnout nebo slučovat, pokud se skupiny CP dělí a naopak slučují v rámci jednoho vleklého konfliktu.

Samozřjemě pokud konflikt slouží jako překážka jako celek a Průvodce ví dopředu, jak souboj mezi četníky a lupiči dopadne, a sudba hraje roli pouze toho určit jak náročný bude tento konflikt pro hráče, jeden pool sutby na to postačí.

Re: Sudba

od Cor » 13. 11. 2012, 21:21

Předem upozorním: nehraju DrD II a způsob, jakým je tam udělaná mechanika sudby mi zrovna dvakrát nesedne, ale z toho co vím, tak by mně nikdy nenapadlo:

a) házet si a nebo dokonce vyčerpávat si sudbu v konfliktu npc vs npc (probůh, proč?)
b) vypotřebovávat všechnu sudbu jen proto, abych protáhl konflikt do maximální možné délky (probůh, proč?)

Situaci bych řešil velmi prostě - používat sudbu jen pokud si chci pošetřit NPC do dalšího kola a nebo pokud chci postavám trochu zavařit a zkomplikovat jim hladké dosažní cíle.
Nejvíc samozřejmě záleží na tom k čemu má ta bitka vlastně příběhově posloužit a jaké mám jako vypravěč záměry, ale pokud není extra důležité nechat postavy okrást a/nebo zavřít do žaláře, tak není důvod sudbou k jednomu z těch vyústění extra tlačit. (a pokud to pro tebe důležité je, tak je přeci jasné jak tu sudbu utrácet :) )

Že mám v ruce několik trumfů přece neznamená že je hned vyhážu na stůl.

Nahoru