od Pepa » 16. 2. 2012, 12:20
Přispěju osobní zkušeností...
Se svojí družinou hrajeme DrDo už asi patnáct let. Postavy jsou na desáté úrovni a cestují v rámci několika království ve mnou vytvořeném světě. A po patnácti letech hraní a 25ti dobrodružstvích nemám ani nakreslenou mapu tohoto světa !!!
Prostě je známá v jistých obrysech (poloha jednotlivých království s jejich hlavními městy je jen načrtnutá), ale hráči se mi ani tak nikdy neztratili. Ví, jak se které království jmenuje, jaké je jeho hlavní město, kdo tam vládne a jaká je tam současná situace. Ostatní věci mám rozmyšlené relativně málo, ale když vím, kam se družina chystá, připravím tam pro ně dobrodružství a "bílá místa" tak postupně mizí (i když pomalu). Proč jsem mapu nikdy nenakreslil? Z mé strany to není ani tak lenost, ale naopak. Díky mojí (někdy až přehnané) pečlivosti a smyslu pro detail prostě vím, že kdybych se do toho pustil, tak bych to asi nikdy nedokončil... Nejde totiž jenom o to nakreslit mapu. V tu chvíli totiž musíte vymyslet obrovskou spoustu věcí. Pojmenovat všechna města, místa, řeky, umístit do různých vesnic/měst kostely, chrámy, vytvořit božstvo, způsoby jeho uctívání, rozmyslet fungování magie a to, jak moc se projevuje/neprojevuje, rozmyslet vojenskou sílu jednotlivých království a to, jak jim družina může být k užitku (pokud vůbec), atd, atd... Některé tyto otázky už zodpovězené mám, ale to spíše vyplynulo hraním, než že bych to všechno vymyslel na začátku "od bílého stolu".
Proto se ztotožňuji s druhým přístupem, jak zmínil ShadoWWW. Pro postavy na nízkých úrovních stačí vytvořit jenom jejich rodnou vesnici + nejbližší okolí a dál, jak postavy rostou a chtějí poznávat větší "svět", se s každou takovou jejich výpravou něco nového odhalí nejenom pro ně, ale i pro PJe samotného. Tohle mi přijde relativně přirozené a vlastně i zábavné pro obě strany (i když místy můžou vzniknout nelogičnosti). Myslím, že například Vukogvazdská družina "vytvářela" svůj svět taky tak. Tedy jakýmsi způsobem "za běhu" (tím nemyslím rovnou při dobrodružství, ale mezi jednotlivými dobrodružstvími) postupným rozšiřováním.
Druhý přístup (vytvořit kompletně celý svět a pak do něj zasadit postavy) jsem také zažil. Koupil jsem si příručky Asterionu, všechny nastudoval a dělal PJe (zase s jinou družinou). Hodně věcí jsem si pochvaloval (připravené mapy působí hodně atmosfericky), ale že by řídit dobrodružství bylo nějak extra snazší, to bych neřekl. Prostě pořád se musí vymyslet dobrodružství, jeho zápletka, možné způsoby, jakými se ji postavy budou snažit řešit, gradace, zvrat a možné závěry. Toto totiž není součástí přípravy světa, ale je to součástí přípravy dobrodružství (což jsou dost odlišné věci) a řekl bych, že o dobrodružství tu jde především... Navíc s hodně pobrobně připraveným světem musíte hráče před prvním dobrodružstvím zahltit informacemi a to je docela těžko stravitelné. Neznalému člověku je těžké ve zkratce představit svět, jehož popis vydá na deset příruček. A jak jsem už zmínil výše, sám něco takového vytvořit je téměř nemožné. To je práce pro mnoho lidí na mnoho let...
V novější verzi DrD 1.6. Pravidel pro experty - Svět je v příručce pro PJ tvorba světa naznačena. I když spíše tam jsou naznačeny pouze otázky, které si musí PJ rozmyslet, pokud se do tvorby světa pustí, a těchto otázek je prostě příliš mnoho. (Mimochodem docela mě tam pobavila pravidla pro náhodné vytváření mapy
Na začátku si řeknete, kolik procent mapy má být pokryto lesy, vesnicemi, úrodnými poli, vodními plochami, atd. a pak si pro každý hex hodíte kostkou, co se tam objeví...
)
Takže asi tak...
Přispěju osobní zkušeností...
Se svojí družinou hrajeme DrDo už asi patnáct let. Postavy jsou na desáté úrovni a cestují v rámci několika království ve mnou vytvořeném světě. A po patnácti letech hraní a 25ti dobrodružstvích nemám ani nakreslenou mapu tohoto světa !!! :) Prostě je známá v jistých obrysech (poloha jednotlivých království s jejich hlavními městy je jen načrtnutá), ale hráči se mi ani tak nikdy neztratili. Ví, jak se které království jmenuje, jaké je jeho hlavní město, kdo tam vládne a jaká je tam současná situace. Ostatní věci mám rozmyšlené relativně málo, ale když vím, kam se družina chystá, připravím tam pro ně dobrodružství a "bílá místa" tak postupně mizí (i když pomalu). Proč jsem mapu nikdy nenakreslil? Z mé strany to není ani tak lenost, ale naopak. Díky mojí (někdy až přehnané) pečlivosti a smyslu pro detail prostě vím, že kdybych se do toho pustil, tak bych to asi nikdy nedokončil... Nejde totiž jenom o to nakreslit mapu. V tu chvíli totiž musíte vymyslet obrovskou spoustu věcí. Pojmenovat všechna města, místa, řeky, umístit do různých vesnic/měst kostely, chrámy, vytvořit božstvo, způsoby jeho uctívání, rozmyslet fungování magie a to, jak moc se projevuje/neprojevuje, rozmyslet vojenskou sílu jednotlivých království a to, jak jim družina může být k užitku (pokud vůbec), atd, atd... Některé tyto otázky už zodpovězené mám, ale to spíše vyplynulo hraním, než že bych to všechno vymyslel na začátku "od bílého stolu".
Proto se ztotožňuji s druhým přístupem, jak zmínil ShadoWWW. Pro postavy na nízkých úrovních stačí vytvořit jenom jejich rodnou vesnici + nejbližší okolí a dál, jak postavy rostou a chtějí poznávat větší "svět", se s každou takovou jejich výpravou něco nového odhalí nejenom pro ně, ale i pro PJe samotného. Tohle mi přijde relativně přirozené a vlastně i zábavné pro obě strany (i když místy můžou vzniknout nelogičnosti). Myslím, že například Vukogvazdská družina "vytvářela" svůj svět taky tak. Tedy jakýmsi způsobem "za běhu" (tím nemyslím rovnou při dobrodružství, ale mezi jednotlivými dobrodružstvími) postupným rozšiřováním.
Druhý přístup (vytvořit kompletně celý svět a pak do něj zasadit postavy) jsem také zažil. Koupil jsem si příručky Asterionu, všechny nastudoval a dělal PJe (zase s jinou družinou). Hodně věcí jsem si pochvaloval (připravené mapy působí hodně atmosfericky), ale že by řídit dobrodružství bylo nějak extra snazší, to bych neřekl. Prostě pořád se musí vymyslet dobrodružství, jeho zápletka, možné způsoby, jakými se ji postavy budou snažit řešit, gradace, zvrat a možné závěry. Toto totiž není součástí přípravy světa, ale je to součástí přípravy dobrodružství (což jsou dost odlišné věci) a řekl bych, že o dobrodružství tu jde především... Navíc s hodně pobrobně připraveným světem musíte hráče před prvním dobrodružstvím zahltit informacemi a to je docela těžko stravitelné. Neznalému člověku je těžké ve zkratce představit svět, jehož popis vydá na deset příruček. A jak jsem už zmínil výše, sám něco takového vytvořit je téměř nemožné. To je práce pro mnoho lidí na mnoho let...
V novější verzi DrD 1.6. Pravidel pro experty - Svět je v příručce pro PJ tvorba světa naznačena. I když spíše tam jsou naznačeny pouze otázky, které si musí PJ rozmyslet, pokud se do tvorby světa pustí, a těchto otázek je prostě příliš mnoho. (Mimochodem docela mě tam pobavila pravidla pro náhodné vytváření mapy :) Na začátku si řeknete, kolik procent mapy má být pokryto lesy, vesnicemi, úrodnými poli, vodními plochami, atd. a pak si pro každý hex hodíte kostkou, co se tam objeví... :D )
Takže asi tak...