Thanathos píše:
a) Uspěchané vydání - DrD+ jsem si zakoupil (chyba) a zjistil že je plné chyb v nevyváženosti povolání
Chyby v betatestingu, o kterých se ví, ale už se to vrátit nedá...
Thanathos píše:b) Náslédné erraty - vydávání errat a následných errat na erraty a pak další erraty k erratám errat (šílenost)
Jen upozorním, že jsou "ta errata" :+) Jinak to souvisí s prvním bodem, to se jinak prostě řešit nedá, naopak opravy do edice B byly provedeny jak nejlépe šlo, pokud vím (porovnával jsem svoje A s B jednoho známého).
Thanathos píše:c) Přílišná časová náročnost - pokud má DrD+ sloužit pokročilým hráčům (jak tu kdosi napsal) je třeba si uvědomit, že tito hráči již mohou být (a bývají) zaneprázdnění otcové a matky, kteří nemají příliš mnoho času se scházet k dlouhým sezením (jako dítka školou povinná), takže představa družiny složené z bojovníka, zloděja a hraničáře je dost děsivá jelikož hraničáři (a knězi) musí Pj věnovat spoustu času vzhledem k jejich povoláníma to znamená, že ostatní se mohou začít nudit (mne by nebavilo hrát bojovníka, kdy za 4 hodinové sezení pronesu 10 vět a provedu 1 souboj a ten "ťuňťa" hraničář tam pak zbytek herního času popisuje přehýbání stébel trávy a způsobu našlapování s prolnutím tělních pohybů aby dostal nějakou "extra" schopnost.
Kdepak, záleží na hráčích. V současnosti třeba hraju družinu s bojovníkem, hraničářem a theurgem, a bojovník je jasně nejvýřečnější, každou akci a útok popisuje, stále vymýšlí jak se zlepšit, zatímco hraničář (popisem mírumilovný léčitel) se projevuje jen když je třeba pomoct nebo někoho vyléčit, občas sbírá bylinky. Takže na systému to až tak není, i když to k němu svádí, samozřejmě - vždy to je ale na PJ jak si zorganizuje hraní jednotlivých typů classů.
Thanathos píše:d) Těžká výměna PJ - Herní mechanismy obsahují spoustu "super tajných" vědomostí, dovedností a jiných -ostí na jedno použití, tj. jakmile hráč zjistí, že jsou, je sice potěšen (nemůže totiž dle pravidel dostat všechny) ale nikdy asi nebude moc dělat PJ protože by se tím zbavil překvapení ze hry a zisku těchto "tajných dovedností na jednou použití" kdyby se o nich dozvěděl jako PJ.
S tím se dá sice částečně souhlasit, na druhou stranu kdokoliv, kdo je schopný hrát a zvládnout PJ by měl být naprosto stejně schopen zvládnou oddělit získané znalosti od svých vlastních.
Thanathos píše:e) Sešňěrovaná povolání - povolání bojovníka a čaroděje nenabízejí takovou možnost dodatečného upravování a dodávání "zajímavých věcí" jako zbytek povolání - tam kde zloději můžu připravit nové sady dovedností a zasadit je do provázeného stromu, theurgovi dávat nové možnosti vazeb, démonů a konstrukce kouzel tak u bojovníka a čaroděje jsem dost omezen (jakoby to mělo končit tím klasickým - tady máš fintu a zbraň, tady máš fintu a zbraň případně tady máš nové kouzlo, tady máš nové kouzlo)
Bohužel není nikdo, kdo by vymyslel nové archetypy, nová kouzla - a to ve větším měřítku, aby se to vydalo. Vymyslet jedno kouzlo není pro většinu hráčů problém, třicet stran už ano.
Thanathos píše:f) Přílišné rozpitvání některých mechanismů - zejména pro potřeby theurga (cenóza a spol) mi to přišlo vše až zbytečně těžkopádné a jaksi kostrbaté, schávlně se podívejte do příručky PJ kolik které povolání zabírá místa a jak se s těmi povolánímí doporučuje zacházet a myslím, že mne pochopíte.
Je to ale nutné k pochopení systému, a dovloím si říct, že i velmi přínosné.
Thanathos píše:No a po té co jsem se tu "vyslintal" můj závěrečný verdikt: Zavrhl jsem je! A jako herní skupina jsme je také uložili k ledu! Prostě to nehrajem. Nesedlo nám to a nelíbilo se nám to.
A tak to má být - hrát by se mělo co se líbí :+)
Hodně štěstí v dalším hraní.
Bouchi: Vím, že se na to lidi ptali už mnohokrát na Lopuchu i tady (ale snad ne v tomhle threadu, alespoň jsem to tu nikde nezahlédl a to jsem ho prošel celý), ale dovolím se ještě jednou zeptat:
- na čem, o čem ty teď víš, se v současnosti pracuje? Pokud vím, tak je to Alchymista a Paladin, ale mohu se mýlit nebo mohou být informace staré.
- jak velké musí být povolání, aby vyšlo tiskem? Klasických cca. 60 stran (vč. ilustrací) jako mají současná?
A závěrem jeden malý poznatek (vše je In My Humble Opinion):
Menší podpora DrD+ ze strany hráčů souvisí s větší komplexností. To, že je systém plně komplexní jej činí na jednu stranu výborným, na druhou stranu je do něj náročné něco včlenit.
Presumpce: Hráč je tvor od přírody líný.
Máme tady DrDo. Chci vymyslet lektvar/kouzlo/potvoru. Okej, vezmu něco, co existuje, zkopíruju to, pozměním, trochu upravím čísla a nazev. Případně (to už jsem hodně kreativní) vytvořím nějaký zajímavý herní mechanismus a lá artefakt.
Co když budu něco vymýšlet v DrD+? Musím si přečíst celá pravidla(! - už jen toto vyřazuje spoustu hráčů) a pochopit mechanismy (sic!), jinak se to na ně nebude vázat (a bude to zavrženo). Čísla jsou na mírně menší škále, takže posuny budou více znát a musí se více vyvažovat. V neposlední řadě pak některé klasické mechanismy chybí (např. lektvary, což si ale myslím je jen dobře), a tudíž se musí odhadovat, což je také dost nevděčná práce.
DrDo totiž (IMHO!) nebylo geniální svojí jednoduchostí, ale možností zakomponovat cokoliv za krátkou dobu. Dokonce bych si troufl říci, že DrDo má za srovnatelnou dobu existence (tedy Drdo 10 let od edice 1.0 ve srovnání s jejím vzorem, ať už DnD či ADnD, po 10 letech) více fanmade doplňků/hráče, ale to je opravdu jen divoký odhad.
Nějak se to natáhlo, raději už psaní zanechám - a doufám v další vydávání (a vývoj) dalších věcí Altarem.