Dobré a špatné na DrD+ 1.0

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Paboook » 28. 4. 2015, 23:29

Měl jsem velice podobnou zkušenost: fantastických pár let intenzivního hraní s DRD+ v Asterionu, spousta vítané inspirace z pravidel. Slabinou bylo to množství výpočtů a složitost, absence jasných jednotných mechanismů - hrát theurgé jsem vzdal hlavně kvůli pravidlům, která mě odváděla od samotného hraní. Moje druhá postava, buranský zloděj (který ovšem nekradl, šlo spíš o zvěda a všudybyla), byl king družiny - nehorázně praktický a velmi rychle se zlepšoval, až mi bylo před ostatními členy družiny někdy trapno :)

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od ilgir » 31. 1. 2015, 21:32

Na Pluskách bylo super hlavně to, jaké ohromné množství inspirativního materiálu s sebou přinášely. Když srovnám třeba bojovníka z DrDo a Plusek, tak to jsou fakt dva úplně odlišné světy. Kněz a hraničář byli sice těžko hratelní, ale podle mě skvělým způsobem otevírali hráčům oči, jak taky můžou vypadat kvazimagická povolání.

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Narian » 31. 1. 2015, 08:06

No, pravda je, že od theurga jsem případné zájemce podobnými slovy o diagramech odradil :-) V družině mám hraničáře, zloděje, kněze a čaroděje.
S hraničářem problémy nemám, vedu si prostě záznamy a i sám hráč mi při přestupu připomíná, co vše dělal, kdybych něco opomněl.
Hráčka zloděje se zpočátku cechu vyhýbala, chtěla být samostatná jednotka, ale když jsem cech vytvořil, tak se ochotně připojila (je to spíš tajná služba potírající zločin).
No a hráč kněze hraje bojově zaměřeného klerika, takže moc aspekt nevyužívá (což je podle mě škoda), ale i tak by to asi nebyl problém. U důležitějších CP mám stejně vymyšleno zhruba jak by reagovaly a nedůležitých to je jedno a improvizuju.

Ale uznávám tu složitost, která však na druhou stranu přináší řadu možností. Pro mě jako PJ je noční můrou vytvářet CP na vyšších úrovních, zejména hraničáře, kněze a zloděje. Theurgy víceméně ignorujeme :)

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Tadeas » 30. 1. 2015, 19:42

Narian píše: To je ale škoda. Já dělám PJ a zas tak strašné to podle mě není. Ano, je třeba si trochu vést záznamy (nebo si dobře pamatovat), co hraničář dělal a přestup na další úroveň vždy musím dost uvažovat a přemýšlet. Na druhou stranu, můj hráč je z hraničáře nadšený a myslím, že jsem mu zatím nikdy nepřidělil nic, co by mu vyloženě nesedělo a on to nechtěl. Když on sám neví, co může umět, tak si to užívá :)
bohuzel v te hre je neuveritelne moc veci hozeno na ramena PJ. kdykoliv se ve hre obevi nejake povolani mimo bojovnika a carodeje, tak jsou z toho pouze problemy a zaznamy navic. DrD+ se absolutne neda hrat improvizovane. nejhruzostrasnejsi druzinu co si dovedu predstavit tvori zlodej, knez, hranicar a dva theurgove. jakmile se objevi zlodej, je nutno premyslet nad cechem, dilnou, vyrobou. s prichodem kneze si musis alespon hrube delat psichologicky profil vyznamnych NPC aby jsi vedel jak budou reagovat na jeho kejkle (aby se to porad neopakovalo). u hranicare je to peklo jeste o rad vetsi - je nutne si vest zaznamy, rozhodovat namisto hrace a snazit se mu alespon na silu priradit nejake schopnosti. no a pak theurg je bomba sama o sobe. zajedno astral ve kterem muze stravit pul sezeni za staleho zivani ostatnich hracu a jako bonus dusevni svet kde si musis udelat diagram vazeb. ono ty vazby casto delaji bordel uz pri vymysleni zapletky, dvounasob kdyz se rozhodnes pro nejakou detektivni. a o to vsechno se tradaaa musi postarat PJ.

ne dekuju, ja radeji zustanu u tech old school dnd hacku kde si za 15 minut pripravim materialy na 3 sezeni dopredu i s dungeonem a muzu to hrat vsude kam si vemu kostky protoze pravidla jsou tak prostinka ze si je pamatuju.

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Narian » 30. 1. 2015, 11:07

Tadeas píše: hned jak jsem zacal delat PJ, zakazal jsem hranicare
To je ale škoda. Já dělám PJ a zas tak strašné to podle mě není. Ano, je třeba si trochu vést záznamy (nebo si dobře pamatovat), co hraničář dělal a přestup na další úroveň vždy musím dost uvažovat a přemýšlet. Na druhou stranu, můj hráč je z hraničáře nadšený a myslím, že jsem mu zatím nikdy nepřidělil nic, co by mu vyloženě nesedělo a on to nechtěl. Když on sám neví, co může umět, tak si to užívá :)

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Tadeas » 26. 1. 2015, 13:13

laird Odol píše: * U kněze se nám nepodařilo najít jeho sílu - jestliže po 15 minutách dokáže u někoho zvýšit hněv o 2 (pokud ten druhý není na vyšší úrovni), což dokáže roleplayově ve většině případů téměř kdokoli pár větama, tak jsou jeho mechanismy spíš překážkou hraní, než posílením sociálních schopností postavy. Podobně zázračné schopnosti, které fungují jen u postav plných dané emoce (předpoklad, že postava musí být plná radosti, aby jí kněz mohl vyléčit zranění, mi přijde trochu absurdní), navíc to dost trvá - obecně knězovo schopnosti jsou málo použitlené "v akci".
je treba se oprostit od predstavy ze vsechno musis resit mechanicky. ja teda hral chaotickeho kneze a naucil jsem se manipulovat pocity za pomoci RP. kuprikladu jsem protivnikovy nesnizoval skrytost hnevu za pomoci vlivu, ale proste jsem rekl neco hodne nelichotiveho o jeho matce nebo tak. efekt to melo vetsinou instantni :) tohle se vyborne kombinovalo se schopnosti Prvni dojem, ktera trvala pouze jedno kolo a davala dost vlivu na to abych onen hnev okamzite presunul na koho se mi zlibilo. bylo fajn sledovat jak se nepratele rvou a hadaji mezi sebou.

take jsem mel v druzine na vsechny nahrabano poctive mnozstvi tvaleho i docasneho vlivu ktery jsem kazdy den prubezne obnovoval (to uz jsme behem cestovani resili vicemene pausalne), takze nebyl problem v pripade nejvyssi nouze udelat z naseho bojovnika berserka behem chvilky.

kdybych nekoho lecil za pomoci radosti, proste bych ho pozadal at intenzivne mysli na svoji nejstastnejsi vzpomonku - dost by mi tim pacient sam pomohl.

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od laird Odol » 26. 1. 2015, 11:54

Pluska jsou můj oblíbený herní systém. Přešli jsme na ně z klasického dračáku, ke kterému jsme se od té doby vraceli jen minimálně (a i tam jen u one shot her). Dvojky jsou zajímavé, ale na můj osobní vkus je tam málo číslíček, dělá mi dobře když se mi zvedne útočné číslo o jedna a dostanu novou fintu.

Hráváme jak na Asterionu (teď jsme měli pár let pauzu, ale vracíme se k němu, ten svět se mi líbí, byť kompatibilita s Plusky nakonec není tak zázračná (hlavně různé pojetí nefyzických světů mi v tom dělá nepořádek) - tam PJuju já), tak ve vlastním světě (PJuje kamarád, tam hrajeme teď cca 2 roky trvající kampaň + jsme hrávali před lety).

Co se mi na nich líbí:
* Souboj není jen házení kostek, ale zvlášť pro bojovníka se v něm otevírají zajímavější taktické možnosti (dost díky fintám).
* V boji se může uplatit každý
* Koncept světa, vazby
* Pestrost postav a jejich možností, každé povolání má zajímavé schopnosti
* Dostatek čísel a postup postavy, který mě uspokojuje
* Variabilita parametrů u zbraní
* Kouzla a jejich modifikace (jak čarodějova, tak theurgova)
* Návod na tvorbu pozadí postavy a celá tvorba postavy vůbec
* Možnosti dalšího dodělávání (předměty, kouzla, finty, dovednosti,...) včetně balancování pomocí podobných již existujících prvků
* I vesničani mají úroveň
* Edice B opravující některé chyby a nevyváženosti

Co se mi nelíbí:
* Pravidla pro světlo jsme zahodili okamžitě a držíme se jen škály světlo / šero / tma.
* U hraničáře jsme naráželi na to, že "nic nebylo dost procvičené" - podle popisů u PJ je zapotřebí dost věcí hodně intenzivně a hlavně extrémně trénovat. Pokud postava nejde do extrémů, často se ke spoustě věcí vůbec nedostane. Zvlášť když nemá mistra, tak je velmi těžké fikčně vysvětlit, proč strká ruce do ohně a páchá podobné vylomeniny. Navíc na tažení na to nebyl vždy prostor a čas. PJ měl problém najít něco, co by zasloužilo zvednutí.
* U kněze se nám nepodařilo najít jeho sílu - jestliže po 15 minutách dokáže u někoho zvýšit hněv o 2 (pokud ten druhý není na vyšší úrovni), což dokáže roleplayově ve většině případů téměř kdokoli pár větama, tak jsou jeho mechanismy spíš překážkou hraní, než posílením sociálních schopností postavy. Podobně zázračné schopnosti, které fungují jen u postav plných dané emoce (předpoklad, že postava musí být plná radosti, aby jí kněz mohl vyléčit zranění, mi přijde trochu absurdní), navíc to dost trvá - obecně knězovo schopnosti jsou málo použitlené "v akci".
* Theurg v duševním světě je jako decker v matrixu v Shadowrunu. Dokáže se do toho ponořit na hodinu, kdy ostatní nemají co na práci.
* Náročná tvorba postav. Prakticky nepoužitelné na one shot hry, protože tvorba postav je na hodinu při nejlepším. U postav na vyšší úrovni na ještě déle.
* Ukončená podpora. Kouzelník by užil víc kouzel, další povolání by byla milá, ...
* Téměř nepoužitelný kondotiér (pro vlastní postavy)
* Příliš vzácné kouzlené předměty (jsou popsané jen ty theurgovo, jejichž kouzlu jsem nepropadl)
* Pochybné aspekty vzhledu (provázanost krásy a defakto úrovně především)

Se systémem nemám problém ani jako PJ, tabulky nejsou nijak strašné, mechanismy se dají naučit a pak to jde celkem dobře. Horší je od boku střílet čísla CPček. (Na druhou stranu se říká, že my matfyzáci snášíme pravidla plusek lépe než ostatní.)

Pro naše potřeby jsme ale udělali nějaké úpravy pravidel, především pokus o uvolnění víc do skill based systému - máme jakousi kombinaci povolání a úrovně a k tomu možnost si za zkušenosti přikupovat dovednosti, schopnosti, finty a podobně. Samozřejmě omezené také fikčně. Ale řeší to můj problém s tím, že čaroděj se ani po 10 letech na cestách nemůže naučit orientaci v přírodě nebo stopování a kdo neudělá level se nenaučí cizí řeč ani když stráví 10 let mezi rodilými mluvčími a neslyší žádný jiný jazyk.

Výsledný systém je sice trochu experimentální (z otázky vyvážení), ale poskytuje dost volnosti, aniž by představoval velké zásahy do mechanismů hry (nebylo třeba nic ubírat, stačilo přidávat možnosti).


V souhrnu: Systém, se kterým se mi dobře hraje jak jako hráči tak jako PJ, poskytuje mi dostatek možností a pestrosti. Naplňuje moji oblibu v číselných popisech postav a dobře se mi v něm hrají epické příběhy. Konkrétní věci nejsou vždy optimální, chtělo by to daší rozvoj. Některé součásti jsou pro mě nepoužitelné (kondotiér, kněz), pár věcí obtížně aplikovatelných (duševní svět a plynulost hry, hraničářův postup na další úroveň) a některým věcem schází množství (finty, kouzla, povolání) - množství se ale dá bez násilí do hry dodat.

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Tadeas » 25. 1. 2015, 13:01

asi 3 roky jsme v tom meli kampan. do ted na to rad vzpominam, prirucky maji cestne misto v knihovnicce.

+ mnoho inspirace
+ znacna volnost v tvorbe postavy (tedy na pomery te doby a CnL)
+ uplne me uchvatil Knez. to bylo neco! konecne zadnej blbecek s kladivem co masti kostlivce, ale krasnej a modularni socialni zazitek. avsak porad prekvapive uzitecny i v boji.
+bestiar! na svou dobu opet brilantni, opet plny inspirace a provazany pribehem
+tvorba sveta v PPJ
+demoni

-hned jak jsem zacal delat PJ, zakazal jsem hranicare
-soubojovy system. z toho jsem mel opravdu hruzu. neco tak robustniho, komplikovaneho a zbytecneho jsem od te doby nastesti nezazil.
-unava, intenzita svetla a vsechny ty pravidla co se museli vyhodit
-anima, cenoza, astralni sfery a neuveritelny opruz u jakekoliv tvorby kouzel theurgem. slozitejsi kouzla uz potrebovali diagram
-neuveritelny zahul pro PJ. jeste jsem se nepotkal se systemem ktery by na vypravece kladl vetsi naroky nez DrD+

tabulky samotne prekvapive nevadili. stacilo si zapamatovat jeden vzorecek a par orientacnich hodnot, vetsinu vypoctu jsem hned pri prvni hre delal z hlavy a dokonce jsme to nejednou hrali u taboraku jen za svitu ohne. spise ten objem textu a informaci to ubil. myslim ze uz bych se do toho znova nepoustel ani jako hrac.

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Narian » 24. 1. 2015, 14:37

Pluska jsme hrávali s původní družinou kdysi dávno, pak jsme přestali hrát RPG úplně, kvůli ukončení škol, nástupu do zaměstnání a nedostatku času. Loni jsme s mírně obměněnou skupinou lidí začali hrát znova. Pro začátečníky je to opravdu hodně složité a chvíli trvalo, než se nám pravidla dostala do krve (ikdyž ani teď si myslím, že to není ideální :) ). Samozřejmě je třeba vypustit takové zhovadilosti jako pravidla pro oslnění, to je v pravidlech opravdu úlet :roll:
Podle mě velkou předností je velká variabilita uvnitř povolání. V DrDo byli pravidlově například všichni hraničáři nebo zloději stejní. Tady má hráč velkou možnost volby jak si postavu přizpůsobit svým představám.
Mně osobně se nejvíce líbí povolání kněze, ale bohužel jsem ho měl možnost hrát jen krátce (do 3. úrovně), teď už na mě zbyla úloha PJ :)

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Klimbing » 16. 10. 2014, 22:47

Jerson píše:Fascinuje mě, jak může být zjevná nevýhoda popsaná jako výhoda. ...a hráči by měli poznat systém po dvou, maximálně čtyřech hrách.
Netvrdím, že je to výhoda. Tvrdím, že tento problém může být do značné míry jistým způsobem redukován (totiž, že člověk systém i přes jeho složitost zná). Pokud to vyznělo, že mi fakt složitosti nepřijde jako výrazný handicap Pluska, tak jsem to nenapsal dost jasně. Plusko je šíleně složité a herní systém by takto vypadat neměl - s tvrzením, že hráči by měli poznat systém po pár hrách, souhlasím (v mnoha případech je třeba, aby se tak stalo už v průběhu prvního sezení).

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Jerson » 11. 10. 2014, 23:23

Klimbing píše:Všechno tohle lze (právem) na Plusku kritizovat, jako nesmyslně složité. Na druhou stranu, pokud má člověk v tomto systému odehráno stovky hodin, tak složitost do značné míry odpadá -
Fascinuje mě, jak může být zjevná nevýhoda popsaná jako výhoda. Po stovkách hodin musíš znát nazpaměť i matematicko-fyzikální tabulky nebo cokoliv jiného. 25 her ročně po 4 hodinách je stovka hodin, a hráči by měli poznat systém po dvou, maximálně čtyřech hrách.

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od eerieBaatezu » 11. 10. 2014, 15:09

Klimbing píše:Drd+ jsme hráli od vydání poměrně intenzivně. Když vyšlo Drd2, tak jsme přešli na něj a asi před rokem jsme se vrátili zpět k Drd+.
Tak tohle je taky slušná hláška. $lol$
Klimbing píše:(ale i např. z Drd2, které má k jednoduchosti dost daleko).
A tohle dobrý postřeh. Oba systémy jdou "na věc" dost rozdílně a přesto ta pomyslná jednoduchost dvojek má za následek všechny ty pravidla vysvětlující diskuze.


Přemýšlím, zda bych raději viděl novou iteraci DrDo nebo DrD+...

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Klimbing » 11. 10. 2014, 14:06

Drd+ jsme hráli od vydání poměrně intenzivně. Když vyšlo Drd2, tak jsme přešli na něj a asi před rokem jsme se vrátili zpět k Drd+.
Nevýhody pluska: Dobře se to ilustruje na přechodu z jednoduššího systému (ale i např. z Drd2, které má k jednoduchosti dost daleko). Hráči, kteří se takto k Plusku dostanou, tak pokud nemají slabost pro tabulky, bývají šokováni složitostí. Plusko je zkrátka systém netriviální na pochopení a mnohem složitější na zapamatování/zažití. Obzvlášť velké nároky, co se týče znalosti systému jsou pro plynulou hru potřeba u PJ.

Tím se dostávám k tomu, jak se s touto nevýhodou Pluska dá vyrovnat. Aby byla hra plynulá a nemuselo se pořád listovat pravidly, tak je fajn, když PJ zná velkou část pravidel (včetně tabulek, obvyklých hodnot kdečeho a podob.) zpaměti. Ostatní hráči víceméně potřebují pár výpočtů, a proto není problém začít hrát i s někým, kdo pravidla nezná, pokud vedle něj sedí někdo, kdo mu to spočítá.

Kromě této, často zmiňované, nevýhody je v systému, dle mého názoru, několik problematických částí - např. mentální souboj. Herně zpravidla nezajímavá mechanika, kdy jedna postava obvykle háže dokola kostkou a dělá si čárky za únavu a zbytek družiny čeká. Takových věcí by se našlo víc a myslím si, že je nejlepší je homesrulovat nebo vypustit.

Výhody pluska: No důvody, proč jsme se k Drd+ vrátili, jsou: slušný soubojový systém, velký prostor pro vývoj postav a robustnost systému. Všechno tohle lze (právem) na Plusku kritizovat, jako nesmyslně složité. Na druhou stranu, pokud má člověk v tomto systému odehráno stovky hodin, tak složitost do značné míry odpadá - většinu věcí PJ a hráči znají a nemusí je hledat, nebo přemýšlet nad vzorečky. V takovéto situaci poskytuje systém robustní mechanismus schopný vyhodnotit roztodivné akce bez paradoxních výsledků.

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Fritzs » 8. 10. 2014, 11:36

+bojový systém
-tabulky

Re: Dobré a špatné na DrD+ 1.0

od Cor » 7. 10. 2014, 21:34

ShadoWWW píše:- Hráli jste DrD+?
Jop, ještě se starou skupinou. Jakmile vyšlo, skočili jsme po něm a definitivně dali sbohem oDrD a hráli to možná tak...3 roky?
ShadoWWW píše:- Co se vám na něm líbilo?
+ V porovnání s oDrD přineslo hrozně moc možností jak rozvíjet postavy a co z nich mít. I přes existenci povolání se v tom šlo hodně vyřídit a s houserulováním ještě víc.
+ zajímavěji pojatý souboják než v DrDo
+ pokus podpořit RP zázemím, způsobem zlepšování kněze a hraničáře
+ minipříběhy, vystupování postav známých z minipříběhů v příkladech, velký příběh prolínající se všemi příručkami
+ slušná příručka pro PJ (-cenózy...)
+ bestiář, krásný a inspirativní

ShadoWWW píše:- Co se vám na něm nelíbilo?
- čísla, tabulky, exponenciální růst některých věcí
- těžkopádnost mechanik, přílišný simulacionismus (ač podaný stylem "vyházejte co je libo")
- nutnost vyhouserulovat některá pravidla a schopnosti aby byly využitelné a nebyly opruz
- použitelnost kněze nic moc (krom sezení ve stylu "kněz vede kázání, konvertuje lidi a dělá mentální souboj, ostatní sedí a nudí se")
- přílišná provázanost "příručkového settingu" s některými schopnostmi (a z toho plynoucí těžkosti při hraní v jiném settingu s jinou kosmologií apod.)
- hodně balastu (fluffového i pravidlového, OBZVLÁŠTĚ pravidlového) co je třeba vyházet (úmorná práce občas)

Celkově to pro mně byl po DrD krok dobrým směrem, ve své době inspirovalo, ukázalo nové věci...a nakonec vpodstatě nasměrovalo jinam. Ale i to se počítá. Myslím, že mi ve své době dalo, co mohlo. Zaučil jsem na něm i pár úplných RPG nováčků, které pak nebyl problém konvertovat na FATE, takže se počítá i fakt, že nemělo na lidi (alespoň ty, co znám) efekt "myšlenkového uzavření", což potkalo některé hardcore dračákysty.

Ale už bych to nehrál. Možná z nostalgie. Ale už dávno to není systém vhodný pro můj styl hraní.

Nahoru