[svět] Taria

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: [svět] Taria

Re: [svět] Taria

od MarkyParky » 13. 6. 2023, 17:00

Vitus píše: 13. 6. 2023, 09:30
MarkyParky píše: 12. 6. 2023, 22:24 Zkusím to někdy udělat, v databázi je to teď někdy do roku 2002.
Je to včetně toho, co vycházelo i v Dechu Draka ? Protože technicky vzato, to jsou také oficiální dobrodružství. :think:
Ty jsem myslel hlavně.

Jinak, koukám na to - na začátku devadesátek jsou to spíš výjimky potvrzující pravidlo.
1993 - Dobrodružství v Bílých skalách vybočuje z tradiční jeskyně. Hraje se v otevřené krajině s pár lokacemi a jedním minidugeonem.
1994 - Pro pomoc je čistokrevný hexcrawl, napsaný přesně podle návodu z DrD1.1/1.3 PPP, což je dost výjimečná věc, naprosto to ční mezi klasickými dungeony, ale nebylo zopakováno.

Pak se začnou objevovat celkem četně ta dobrodružství ve formátu Keep on the Borderland/Cult of the Reptile God, tedy typicky nějaké okolí dungeonu, kde se chvíli hraje a hledá vchod, aby se pak finále odehrálo v dungu - tzn. nějaké hraní venku tam je, ale není středobodem

Lámat se to začíná v roce 1996.
1996 - Vítejte v Maladetě opět jedna vlaštovka mezi samými dungeony, tentokrát městské dobrodružství a zároveň railroad k tomu. Za mě je to nehratelné, pokud GM vyloženě neposkládá všechny scény z toho railroadu natvrdo za sebe.
1996 - Probuzená hora vesnicko fantastická vyšetřovačka

a pak od roku 1997 se najednou vyrojí větší množství rozsáhlejších dobrodružství, často o dvou až třech dějstvích na více lokacích. Chvíli to jede vedle sebe - formát "Okolí a pak do Jeskyně" asi vrcholí Danghanskou kletbou (1998) a Ardanským rituálem (1999), paralelně s tím jde ale ven spousta věcí, kde jeskyně ustupují do pozadí nebo se stávají jen jednou z komponent či zastávkami v otevřené krajině.

Mimochodem, ten (ne)slavně zapomentý Posvátný dub je z roku 1999 - to je stejný rok, kdy vyšla první "velká" Tarie, tzn. v té době už bylo hraní mimo jeskyně i v pravidlech DrD1.6 nastavované jako standard.

Tzn. v samotném "hraní mimo jeskyně" za mě šla Taria spíš s dobou, než že by ji nějak předbíhala. Samozřejmě není možné ji upírat prvenství v publikačním formátu. I předtím se sice objevovaly v publikovaných produktech nánzaky, že spadají do ucelených světů, ale Taria to dala tenhle formát "Dobrodružství v uceleném světě" hratelně dohromady. A paralelně publikovaný Asterion na to přeci jen šel trochu jinak (a na můj vkus méně "hratelně").

Re: [svět] Taria

od York » 13. 6. 2023, 14:37

Charles píše: 13. 6. 2023, 09:36na konci devadesátek jsem měl pocit, že jiným prošlapáváme cestu, osvobozujeme je z těsného krunýře pravidly svázaného vybíjení jeskyní a cítil jsem se málem jako RPG Mesiáš
Vidíš a teď je to přesně obráceně. Před pěti lety drtivá většina hráčů dungeony vůbec neznala a přišlo jim to jako úplná exotika. Dneska už je to trochu lepší, ale pořád běžně narážím na hráče, kteří naprosto netuší, jak by měli hru v dungeonu pojmout.

Re: [svět] Taria

od sirien » 13. 6. 2023, 11:37

Charles: (b) je určitě správně. A - well... nechtěl bys to vydat s adaptací pro Jeskyně a draky? To bych ti nějaký dobrovolníky na pomoc možná sehnal :D

Re: [svět] Taria

od Jerson » 13. 6. 2023, 10:59

Mně se dobrodružství ze Severní Tarie líbily víc než z Asterionu i Dechu draka, ale když jsem jedno zkoušel vést, tak to bylo peklo. Nevím zda jsem si vzal to nejtěžší, nebo běžného zástupce, ale hrát za celou skupinu NPC dobrodruhů, kteří mají vlastní charaktery, a pohybují se po mapě ze svým úkolem bylo na mě silně hardcore - a to jsem byl svým okolím považován za nejlepšího dostupného PJje.

A když ze všech stran slyším, jak lidé, kteří měli rádi Asterion i Tarii používali zápletky z těchto modulů jen jako inspiraci pro svá dobrodružství, a zřejmě nikdo z nich je nepoužil tak jak byla napsaná, tak mám značné pochybnosti, zda podle modulů k Dračáku vůbec někdo někdy hrál "as written". Jeskyně v Dechu draka byly něco jiného, ty se hrály samostatně, ale nevybavuju si, že by někdo řekl, že hrál dobrodružství z Tarie nebo Asterionu.

Možná by bylo dobré na tohle téma provést nějaký průzkum (a možná si ho udělám sám), ale nováčkům bych tahle dobrodružství nedoporučil ani tehdy, a už vůbec ne teď, byť mám Tarii ve své době pořád poměrně vysoko na svém žebříčku hodnocení. Jen ji tedy nemám doma, tak ji nemůžu zhodnotit znovu v databázi, třeba by to dopadlo hůře, než si pamatuju.

Re: [svět] Taria

od Charles » 13. 6. 2023, 09:36

To se to tu rozjelo. 🙂

Já chtěl jen říct, že mě ty proměny našeho společného koníčku nesmírně baví. Zatímco na konci devadesátek jsem měl pocit, že jiným prošlapáváme cestu, osvobozujeme je z těsného krunýře pravidly svázaného vybíjení jeskyní a cítil jsem se málem jako RPG Mesiáš (no jo, byl jsem mladej 🙂), po roce 2010 už jsem se na každé Slezině nechával okouzlit novými, ještě mnohem volnějšími přístupy ke hře (nejvíc mi učarovala Polaris, díky za ni, Peekayi) a při práci na DrD2 jsem od Ecthelionů, Peekaye, Mytka, Bubáka a Piety nasával spoustu podnětů pro vedení hry, kde v centru pozornosti stály vklady hráčů. A ještě i dnes, když se potkáme s MarkyParkym, zůstávám ostražitý, co na mě vytáhne, protože se mi stává, že moje představa o tom, jak může vypadat RPG, se ukáže být stále příliš úzkoprsá. 😉

Abych se vrátil k tématu - vlastně se po těch zkušenostech nedokážu rozmyslet, jestli:

a) ve své době Taria splnila svoji roli, ale vydávat dnes nějakou její reedici by bylo spíš na škodu, protože v nových hráčích by mohla ta stará dobrodružství budovat špatné návyky a omezit jim obzory stejně, jako to kdysi udělal Bílý hrad,

nebo

b) je Taria i nadále pro nováčky dobrý start, protože míra volnosti v dobrodružstvích je dostatečná, aby umožnila hráčům opravdové volby, ale ne tak velká, aby se začínajícímu Vypravěči rozpadla pod rukama - a cestu k volnějšímu hraní si většina hráčů potřebuje projít sama od začátku.

Je to teda hodně hypotetická otázka, protože Bouchi by sice o reedici stál (a Ecthelioni už k ní dokonce nakreslili ilustrace), ale mě na ni nikdo 3 měsíce volna z práce a od rodiny nedá. A žádní pomocníci se nehrnou, takže ten projekt je u ledu. Stejně by mě ale zajímal váš názor.

Re: [svět] Taria

od Vitus » 13. 6. 2023, 09:30

MarkyParky píše: 12. 6. 2023, 22:24 Zkusím to někdy udělat, v databázi je to teď někdy do roku 2002.
Je to včetně toho, co vycházelo i v Dechu Draka ? Protože technicky vzato, to jsou také oficiální dobrodružství. :think:

Re: [svět] Taria

od MarkyParky » 12. 6. 2023, 22:24

Zatím nikdo neudělal statistiku typologie dobrodružství, oficiálně v Čechách či na Slovensku vydané od českých či slovenských autorů pro RPG hry vydané v češtině nebo slovenštině, ale klidně si vsadím, že drtivá většina z nich, vydaných před rokem 2002, neměla s naskriptovaným příběhem nic společného.
Mám pocit, že jo.

Zkusím to někdy udělat, v databázi je to teď někdy do roku 2002.

Ale když jsem to zadával, tak jsem měl pocit, že tenhle zlom přišel relativně brzy a první skriptovananá dobrodružství se objevují možná tak 97/98?

Re: [svět] Taria

od Vitus » 12. 6. 2023, 20:02

Markus píše: 12. 6. 2023, 17:26 To víš, design funguje ve vlnách. V devadesátých a potažmo nultých letech (ve světě, u nás asi trochu opožděně)...
Vzhledem k neexistenci českého (potažmo slovenského) RPG hobby jako takového před rokem 1990, to opoždění (z hlediska relativně krátké doby existence tohoto hobby u nás) není vhodné opisovat slovem "trochu" - RPG jako ucelené hoby u nás existuje jen lehce přes 30 let, Severní Taria (coby gamechanger našeho lokálního mainstreamu) vyšla v roce 2002 a je možno ji směle považovat za milník přechodu od vymlacování dungeonů k něčemu jinému.

Navíc si myslím, že jakékoliv srovnání s jinými zeměmi či mainstreamem v USA (respektive anglojazyčném světě) v době před masovým rozšířením internetu (u nás je to až po roce 2000) je v podstatě irelevantní a každá (národní) scéna se do té doby ubírala svojí cestou a svým tempem. Ostatně asi není náhoda, že zvyšující se dosupnost internetu po roce 2000 koreluje s vydáním Severní Tarie.
Markus píše: 12. 6. 2023, 17:26 ...převládal u designu dobrodružství ten přístup, že Vypravěč měl tvrdě naskriptovaný celý strhující příběh...
Zatím nikdo neudělal statistiku typologie dobrodružství, oficiálně v Čechách či na Slovensku vydané od českých či slovenských autorů pro RPG hry vydané v češtině nebo slovenštině, ale klidně si vsadím, že drtivá většina z nich, vydaných před rokem 2002, neměla s naskriptovaným příběhem nic společného.
Markus píše: 12. 6. 2023, 17:26 ... a jeho hlavními úkoly bylo (a) nenechat si ho od hráčů rozvrátit a (b) kormidlovat hráče tak, aby je při každém odbočení dostal zase zpátky do připraveného příběhu.
Nejsem si jist, zda pro dobdružství v Severní Tarii a pak Záhvozdí a jimi ovlivněnou vlnou dobrodružství lze hovořit takto jednoznačně, sice je nemám nikde po ruce, ale mám pocit, že Vypravěč sice měl k dispozici celý příběh, ale v podstatě to bylo postaveno spíše jako indície k vyšetřování a nijak neomezovaly hráče (a potažmo Vypravěče), aby hra došla ke zcela jiným koncům či závěrům. :think:
Markus píše: 12. 6. 2023, 17:26 Dneska je tenhle přístup (aspoň v některých kruzích) spíš v nelibosti a jedou se zase jiné přístupy, kdy příběh není daný předem a vzniká až ve hře – úkolem tištěného modulu pak není předkládat nachystaný příběh, jako spíš materiály a situace narafičené tak, aby v nich nějaký zajímavý příběh mohl samovolně vzniknout.
Tohle je zajímavé shrnutí, ale popisuje pouze jednu skupinu vznikajících dobrodružství - nebere v potaz hry, jež mají určité naskriptování jako premisu (charter) hry (například Star Trek Adventures) nebo hry, které jsou lore-deep a snaží se jednotlivá dobrodružství rámovat do kontextu herního světa (tedy sleduje více cílů, například Runequest v Glorantě). :think:
Markus píše: 12. 6. 2023, 17:26 Prostě i design prochází změnami a módními vlnami.
Já to beru tak, že design prochází změnami a postupným vývojem na základě kumulované zkušenosti v kombinaci s módními vlnami. :wink:

Re: [svět] Taria

od sirien » 12. 6. 2023, 17:38

Markus píše: 12. 6. 2023, 17:26
To je tak zjednodušená historie až to neni pravda ;)

Re: [svět] Taria

od Markus » 12. 6. 2023, 17:26

A všimli jste si toho, že Iwar to hodnotil 4/5? :>;o)

Jinak ahoj Charlesi! Je milé vidět, jak se tu sem tam mihne i nějaká ta stará známá tvář. :wink:
Charles píše: 10. 6. 2023, 18:50 Je vtipné si přečíst, jak dobrodružství, která jsme v době jejich vzniku vnímali jako progresivní a překládali je čtenářům v takřka "misionářské" snaze naučit je hrát něco jiného než jeskyně (dungeony), označuje současný hráč po dvaceti letech jako zpátečnicky pojatá, s přemírou zápletky, prostě "out". 😉
To víš, design funguje ve vlnách. V devadesátých a potažmo nultých letech (ve světě, u nás asi trochu opožděně) převládal u designu dobrodružství ten přístup, že Vypravěč měl tvrdě naskriptovaný celý strhující příběh a jeho hlavními úkoly bylo (a) nenechat si ho od hráčů rozvrátit a (b) kormidlovat hráče tak, aby je při každém odbočení dostal zase zpátky do připraveného příběhu. Dneska je tenhle přístup (aspoň v některých kruzích) spíš v nelibosti a jedou se zase jiné přístupy, kdy příběh není daný předem a vzniká až ve hře – úkolem tištěného modulu pak není předkládat nachystaný příběh, jako spíš materiály a situace narafičené tak, aby v nich nějaký zajímavý příběh mohl samovolně vzniknout.

Prostě i design prochází změnami a módními vlnami.

Re: [svět] Taria

od sirien » 12. 6. 2023, 16:22

Charles píše: 10. 6. 2023, 18:50Je vtipné si přečíst, jak dobrodružství, která jsme v době jejich vzniku vnímali jako progresivní a překládali je čtenářům v takřka "misionářské" snaze naučit je hrát něco jiného než jeskyně (dungeony), označuje současný hráč po dvaceti letech jako zpátečnicky pojatá, s přemírou zápletky, prostě "out".
Já bych to tak žhavě neviděl - ono místní publikum je dost vyhraněné a má tradici průběžně propadat nějakým trendům, což se pak propisuje do perspektivy a snahy hodnotit všechno proti nějakému jednomu konkrétnímu ideálu. Což ale není to, jak dobrodružství fungují, že jo - máme různé typy příběhů a stylů hry a tomu odpovídající odlišné podoby vedení takové hry a tím i rozdílné podoby přípravy a zápisu. Hrát detektivku v OSR přípravě by bylo (a historicky dlouho bylo) dost na vraždu - na druhou stranu bych asi nechtěl vést nějakej tomb-riding natož čistej dungeon crawl podle GUMSHOE style zápisu.

RPG F obecně tíhne až moc k fundies sandboxům / OSR GM reaktivismu a reaguje přecitlivěle na strukturu hry kde GM nějak proaktivně vstupuje do děje, bez ohledu na to, že to legitimně zůstává součást nejen většinovejch, ale i mnoha designově moderních herních stylů. Tzn. výtky ve směru "je tam až moc skriptovanejch událostí / zásahů GMa" bych v místních krajích bral s rezervou :D

Co Severní Tarii pamatuju, tak je docela v pohodě. Jestli bych tam něco dneska (!) vytknul je právě struktura a styl zápisu těch detektivních dobrodružství (Císař, Ilská vražda) - ale je to tak trochu bitching, protože ti těžko můžu vyčítat, že si neznal GUMSHOE postupy předtím, než vzniklo GUMSHOE*. Co pamatuju tak Větrný mlýn mi přišel meh jak obsahem tak formou a přišlo mi že tak jak je to napsaný to bude pain vést tak aby se tam něco průběžně dělo a ta hra se nezasekávala a nerozplyzávala, ale je to už dlouho co sem to čet a nikdy sem to hrát nezkoušel.


EDIT: * - dobře, můžu, protože The Esoterorrists vyšly o rok před Severní Tarií, takže si se s nima teoreticky včas seznámit mohl... ale pořád by to byl vcelku bitching.

Re: [svět] Taria

od Iwar the Homeless » 12. 6. 2023, 12:02

Charles píše: 10. 6. 2023, 18:50 Diky za upozornění, Markusi. Je vtipné si přečíst, jak dobrodružství, která jsme v době jejich vzniku vnímali jako progresivní a překládali je čtenářům v takřka "misionářské" snaze naučit je hrát něco jiného než jeskyně (dungeony), označuje současný hráč po dvaceti letech jako zpátečnicky pojatá, s přemírou zápletky, prostě "out". 😉
Bol by som nerád keby to vyznelo že považujem tento modul za spiatočnícky. Po pravde, zo všetkého čo som k DrD čítal, to radí medzi to najlepšie čo vyšlo. Všeobecne v česko-slovenskom prostredí. K čomu mám vyhrady, nie tak obsah námety, zápletka a zameranie dobrodružstiev. To si fakt myslím že je super.
Moja kritka je k ich konšturkucii, ktorá je skor lineárna. Imo to nie je vec veku, lebo takto je konštruovaná aj väčšina vecí v 5e, tento prístup je v súčasnosti dominantný. Ja osobne mám radšej hry ktoré nesmerujú k predom danému cielu - či už vágnemu alebo konkrétnemu.

Až na túto kritku je modul fakt dobrý, sú určite veci ktoré použijem, možno aj upravené dobrodružstvo a som rád že ho mám doma :)

Re: [svět] Taria

od Charles » 10. 6. 2023, 18:50

Diky za upozornění, Markusi. Je vtipné si přečíst, jak dobrodružství, která jsme v době jejich vzniku vnímali jako progresivní a překládali je čtenářům v takřka "misionářské" snaze naučit je hrát něco jiného než jeskyně (dungeony), označuje současný hráč po dvaceti letech jako zpátečnicky pojatá, s přemírou zápletky, prostě "out". 😉

Re: [svět] Taria

od Markus » 9. 6. 2023, 13:06

Re: [svět] Taria

od Kasai » 18. 9. 2022, 18:15

Kdyby někdo prodával Taria Pohraničí měl bych zájem.

Nahoru