Jerson:
My jsem ho používali, nesmyslné mi tolik nepřijde.
Z jednoho pohledu by mohl být fakt, že na velikosti při zásahu nezáleží, na druhou stranu to nemusí být pravda - zbraňový poměř představuje nebo spíš ovlivňuje prostor nezbezpečnosti, nebo jak to nazvat.
(Což se navíc odráží i v tom pravidle o překonání té nebezpečně kontrolovatelné vzdálenosti soupeře, pokud má o hondě větší zbraň).
Tipuji, že by mi každý šermíř řekl, že samozřejmě záleží prvotně na výcviku, vlastnostech atd... ale že větší zbraň bývá nebezpečnější právě kvůli tomu prostoru.
Basilisk: V opraveném vydání měl vliv určitě i na útok, velikost zbraně, zranění
Průraz naopak co si pamatuji zůstával stejný - "ostrost" materiálu a síla postavy se nijak nemění, ikdyž je větší nebo menší (liší se to u tupých zbraní, ale tam nejde o průraz jako takový, ale rovnou o řešení zranění vůči zbroji).
Bouchi: Pro dva skřítky s adekvátními zbraněmi je stejně obtížné se navzájem trefit, jako pro dva obry, vzhledem k tomu, že oba soupeři mají stejný zbraňový poměř a tudíž stejné možnosti, stejné ovlivnění zbraní.
Když to vezmu z toho Jersonova pohledu, má pravdu v tom, že tohle by se mohlo řešit jinak, aby to víc odpovídalo realitě (např. v těchto případech poměr neřešit) ... ale ve výsledku to tak hrozné být nemusí.
Pokud vezmu, že útok zbraně je např. +10, poloviční poměr je +5 ... to je jediné, co se liší... základní vlastnosti, z kterých se boj počítá zůstávají, i hod kostkami (2k10) je stejný. Takže ten rozdíl schopnosti zasáhnout u malých a velkých tvorů nemusí být tak markantní (tedy, je to malá část celku... ve výsledku můžou dát vlastnosti k útoku např. 15 (průměrná hodnota vlastností), hod kostkami 10 (průměr z 2k10), což je 25... takže zbraň se základem +10, s hodnotou celkového útoku 35 je v polovičním poměru 30, což není zas takový rozdíl (ale vliv to na to určitě má).
U velkých postav to beru taky z pohledu vypravěče tak, že je určitým způsobem navozována ta archetypální představa velkých, nebezpečných bojovníků...
Ono by to i sedělo - jediné rasy, které mají zbraňový poměr vyšší jsou droubové (rození těžkopádní bojovníci), felkové (jedna z jejich primárních cest je klasický válečník) a tuším že ptakohlavové (taky proslavení bojovníci ve hře).
Trpaslíci například mají zbraňový poměr jen na skutečně dlouhé zbraně a zůstávají tak díky dalším vlastnostem archetypálně skvělými válečníky.
Menší rasy se zbraňovým poměrem - pixie - jasně kouzelná/zlodějská rasa, gnóm - v podstatě malý trpaslík, který může být dobrým válečníkem, ale vzhledem k inteligenci a obratnosti a rodové zbrani bych si je představil spíš jako bojovníky intelektu, kteří bojují primárně hlavou a nápady v boji... jeho dominantní cesta bývá ale zaklínač
PetrH:
My jsme ho hráli několik let, ale to už je dávno.
Každopádně uvažuji, že zase koupím pravidla a někdy bych Stína zase dal, pokud družina bude svolná.
EDIT:
Největší zbraňový poměř je myslím 5/4.
Takže pro takovéto obry bude u zbraně se základním útokem +10 bude o +2 jednodušší se zasáhnout.
Nejmenší zbraňový poměr je 1/3 (pixie), pak 1/2 u gnóma... Tam to bude znatelnější, ale jak jsem psal... tyhle dvě rasy jedou v boji myslím na něco jiného.
A proč nezavést to pravidlo, které to v těchto případech vyrovnává?
Nikde není psáno, že něco takového udělat nemůžeme
