Ekonomie vysokého školství

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: :wink: $D $8) $cry$ $P :-)= :eyecrazy: :>:o/ :>;o) O-) :clap: :think: $lol$ $:) $;) $-o :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Ekonomie vysokého školství

Re: Ekonomie vysokého školství

od OnGe » 18. 3. 2017, 15:35

Ok, už tomu asi rozumím. Dík.

Re: Ekonomie vysokého školství

od Argonantus » 18. 3. 2017, 11:06

Cor:
jo. Přesně tak jsem to myslel, ale možná to vysvětluju blbě.
Vě většině rodin se o důležitých rozhodnutích mluví. I když třeba o tom někdo nerozhoduje, obvkle k tomu řekne, co si myslí. Extrémy "jdu studovat do Plzně a navalte prachy na bydlení", případně "nejdeš studovat nikam, nastoupíš do ZD Koněchody" jsou většinou lidí vnímány jako vadné.

Re: Ekonomie vysokého školství

od Cor » 18. 3. 2017, 10:07

Nevím, jestli Argo tvrdil ten přílepek "z toho nemá rozum", co jsi tam přidal. Ale co se týče toho, kdy ten stav pomine, tak už tady padly odpovědi - až přestane být na rodičích finančně závislý. Jak toho dosáhne, to už je na dotyčném.
Pro mě je nejrozumnější začít při škole s brigádami, stát se tak alespoň částečně nezávislým relativně brzy (třeba už na SŠ) a po ukončení studia (u někoho SŠ/učňáku u někoho VŠ) začít pracovat. V momentě, kdy se dotyčný může od rodičů kdykoliv odstěhovat a sá msebe uživí, tak naprosto pominul stav, kdy mu rodiče mohou věci NEdovolit a NEkoupit - dovolení nepotřebuje a koupí si to sám.
Ok, jsou i jiné cesty, jak se stát na rodičích finančně nezávislý - třeba si najít bohatého kluka/holku a přehodit závislost na něj. Nebo se stát bezdomovcem a vyžít z toho, co dá charita a ulice. Nicméně stav "nevydělávám si vlastní peníze a bydlím u rodičů" fakticky znamená "co mi nedovolí, nemůžu a co mi nekoupí, to nemám".

Re: Ekonomie vysokého školství

od Argonantus » 18. 3. 2017, 10:03

Aha. Tak to jsem netvrdil a na následnou otázku jsem odpověděl, jak nejlépe jsem uměl.
Ona totiž moc nedává smysl. Podobně jako neumím odpovědět, kdy má mít člověk správně 180 centimetrů nebo kdy má mít první sex.
Všechno je to nějaký stav, závislý na více faktorech a vůli více osob.
Lze odlišit jen stavy, které už jsou dost mimo očekávání - třeba maník, co mu rodiče dávají peníze na kino ve 40 letech, nebo naopak dítě se sto miliony v patnácti.
Ale i takové stavy se dnes vyskytují, a pokud to náhodou vyhovuje všem okolo, tak nic proti tomu.

Re: Ekonomie vysokého školství

od OnGe » 18. 3. 2017, 09:49

Argonantus píše:
15. 3. 2017, 22:29
Onge:
Aha, a na co ses teda ptal?
Tvrdil jsi, že v 18 člověk nemůže nic, co mu rodiče nedovolí a nekoupí a že z toho ještě nemá rozum. Ptal jsem se, kdy podle tebe tenhle stav přestane. Jestli ve 20, 30, 50, smrtí rodičů, nebo kdy.

Re: Ekonomie vysokého školství

od Argonantus » 18. 3. 2017, 07:23

Oni studují čtvrtou vysokou, ale ty předtím nedodělali.
Já nemyslel Henryka Laholu. To je úplně jiný typ.

Re: Ekonomie vysokého školství

od morech11 » 17. 3. 2017, 22:53

Argonantus píše:
15. 3. 2017, 19:19
Docela dost těhle typanů předstírá, že studuje vysokou školu, aby mohli vlastně nedělat nic. Poznají se tím, že studují už čtvrtou vyskokou, případně studují neobyčejně dlouho. Jak se na tu školu dostali, to je někdy dost záhada.
inak teda ešte k tomuto:
moja skúsenosť je opačná. so zvyšujúcim sa vzdelaním vúčšinou koreluje aj miera samostatnosti.
vysokoškoláci sa síce nechajú vydrživať, ale bývajú mimo, na intrákoch a tak a väčšinou sa aj postupne finanačne osamostatňujú (to býva spojené s tým, že náklady im rodičia vúčšinou platia paušálne mesačne a až na pár výnimiek, ak chce niečo nad svoj štandart, musí si na to zarobiť sám)
na druhú stranu hodne sa mamánkujú rôzni nedoštudovači, najextrémnejší prípad, ktorý som stretol bol pár zarábajúcich ľudí, 26,27 rokov, ktorý pracoval na full time v tej istej firme, prineisli si domov spolu tak 30-35k čistého mesačne, mali spolu 5 ročné dieťa, ale bývali každý zvlášť u svojej matky a nechali sa vyživovať.

ale teda je pravda, že hlavne je to o výchove :)

Re: Ekonomie vysokého školství

od Argonantus » 17. 3. 2017, 22:04

Souhlasil bych v tom, že rodiče mají protivný skill domýšlet věci do důsledků, což mladí moc nedělají.
Opačný konec hole je v tom, že mladí bývají díky tomu statečnější, když o něco jde.

Re: Ekonomie vysokého školství

od Sosacek » 15. 3. 2017, 22:31

Vallun píše:žádné pozitivní nee, ale je fakt, že ty negativní převládají a to i z principu - zisk děti považují za svůj, ztrátu pomáhají nést rodiče...
To neni nutne o povazovani - hromada rodicu ma radost, kdyz jsou jejich deti uspesne - ale o tom, kdo to prozije / bude muset resit.

Re: Ekonomie vysokého školství

od Argonantus » 15. 3. 2017, 22:29

Onge:
Aha, a na co ses teda ptal?

Re: Ekonomie vysokého školství

od Vallun » 15. 3. 2017, 22:17

žádné pozitivní nee, ale je fakt, že ty negativní převládají a to i z principu - zisk děti považují za svůj, ztrátu pomáhají nést rodiče...

Re: Ekonomie vysokého školství

od Sosacek » 15. 3. 2017, 22:03

Argo, jeste co se tyka rodicu - nekde jsem zachytil super postreh o tom, ze rodice jsou inherentne mnohem konzervativnejsi nez deti, protoze deti s nimi sdili jen to spatne, ne to dobre.

Rodic nebude sdilet tvoji radost, ze mas nejlepsiho cizokrajnyho chlapa, lepsiho nez vsechny spoluzacky, ale az te typek zbouchne a zmizi do ameru tak to bude muset resit.

Rodic nebude sdilet tvuj dobry pocit, ze jsi dokoukal vsechny serie serialu, ale az te vylejou ze skoly, tak to bude muset resit.

Obecne, do osamostatneni (jsem tu mel puvodne "do urciteho veku" ale je fakt, ze je hodne ruzny) rodice ponesou vsechny negativni nasledky s detmi, ale zadne pozitivni, a to ovlivnuje jejich rozhodovani.

Re: Ekonomie vysokého školství

od OnGe » 15. 3. 2017, 21:36

Argonantus: mám dojem, že pořád odpovídáš na něco úplně jiného, než se ptám. Když k tomu přidám zaklínání Invictem a rollback na ten proklatý výrok "každý může", vychází mi, že odpovědět nechceš. Což je fajn, nejsi u výslechu. Stačilo říct.

Za mě můžeme tuto debatu uzavřít a shodnout se, že se zkrátka neshodneme.

Re: Ekonomie vysokého školství

od ilgir » 15. 3. 2017, 19:39

Argonantus píše:Ilgir:
Jak bys je vykopl, popiš.
Ve třiceti bývá člověk fyzicky zdatnější, než v padesáti.
Co já vím. Počkám, až odejdou na pařbu a vyměním zámky. V případě problémů jistě pomůže městská policie. Ale tak nějak zatím předpokládám, že se mi je podaří vychovat.

A rozhodně to nenechám dojít do třiceti. Po maturitě do práce nebo na kolej a šmitec.

Re: Ekonomie vysokého školství

od Argonantus » 15. 3. 2017, 19:19

Ilgir:
Jak bys je vykopl, popiš.
Ve třiceti bývá člověk fyzicky zdatnější, než v padesáti.

Onge:
Podobně jako Invictus mám pocit, že tvojí snahou je naopak maximálně nerozumět. Ale třeba se pletu.
Stav člověka v 18 letech není dán zlým názorem odporných rodičů, ale prostě fakticky; nemá peníze, o všechno musí prosit rodiče, protože to prostě sám nevyřeší. To, že mu rodiče obvykle jdou na ruku a pomáhají, jak mohou, to na věci nic nemění. A pokud to nezachrání rodiče, pak nejspíš nikdo. Případ té mé známé, tehdy spíš kuriózní, si dnes umím představit ještě reálněji. Prostě nebude studovat, protože nejsou peníze na kolej nebo nájem.

Svoboda člověka je obecně omezena řadou různých daností. Fyzikou, biologií, zákonem, právy jiných lidí, majetkem, a tak dále. Sdílím názor toho maníka, co zahájil debatu tím, že rozhodně není pravda, že "kdokoli může". To prostě neodpovídá zkušenosti. V tomhle se některé liberální konstrukce zoufale mýlí.

Od dob komárů se v tomto směru situace spíše zhoršila, pokud pozoruji dobře. Náklady vzrostly, nároky na učení vzrostly, soutěž mezi nimi značně přitvrdila, to samo jsou docela překážky nějaké samostatnosti. Děti dospívají fakticky ještě později.

Morech:
No, netvrdím, že rozumím Japonsku, třeba jsou to samí agorafobici a výrobci mečů (ale jejich rodiče, co o tom píší, si kupodivu myslí něco jiného).
Šlo mi přesně o tohle:
áno, je pravda, že je tam silná korelácia s tým čo naznačuješ ty, ale to máme aj u nás, rôzne formy mazánkov, čo sú v 35 u rodičov a náramne im vyhovuje nestavať sa na vlastné nohy máme aj tu.
Fenomén dorazil pomalu k nám. Touha mladých lidí po samostatnosti, zdánlivě přirozená, nemusí také platit obecně. Někteří jsou nesamostatní a perfektně jim to vyhovuje. Rodiče někde prošvihli ten bod, kdy už je měli ve vlastním zájmu k té samostatnosti tlačit. A najednou už to vůbec nejde.
Docela dost těhle typanů předstírá, že studuje vysokou školu, aby mohli vlastně nedělat nic. Poznají se tím, že studují už čtvrtou vyskokou, případně studují neobyčejně dlouho. Jak se na tu školu dostali, to je někdy dost záhada.

Nahoru