53. číslo vydáno!

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: 53. číslo vydáno!

Re: 53. číslo vydáno!

od Pepa » 24. 2. 2016, 10:13

Chtěl jsem ještě zareagovat na Artenovu reakci tady.
Arten píše:V našich hrát jde o postavy a jejich příběhy a příprava se tedy točí zejména kolem motivace postav a jejich protivníků.
Mrzí mě, že tě hexy neuzajaly. Je-li to ale tím, že nejsou osobní, tak asi musím pokrčit rameny. Tvoji družinu (a tvoje příběhy) nejspíš nikdo z autorů neznal, takže tam těžko mohl dát něco, s čím by se zrovna tvoje družina měla jít vypořádat. Takovéto "osobní zápletky" si tam už každý Vypravěč prostě musí vložit sám.

Navíc ono jak to tam obecně formulovat? "Hostinský v téhle hospodě je člověk, kterému jste kdysi pomohli" či "Temný mág zajal nejspíš tvoji sestru"? Protože takovéto formulace zase trochu skřípou mě. Co když družina nikdy dřív nikomu nepomohla (kdy by následně odešel a založil si hostinec kdesi)? Co když nikdo z družiníků sestru nemá? Ano, pak si to upravím. Ale jelikož si to můžu upravit stejně tak (i kdyby tam tyto věty nebyly), tak to je přece no big deal.
Arten píše:12) Vraník (Pepa)
Pozitiva: Ucelený děj na hexu
Výstižně, přehledně napsáno
Negativa: Zkoušel jsem si představit, jak bych hru vedl a vlastně to nevím. Obávám se, že by hráči jen přes den chodili od jednoho statkáře k druhému a nic se nedozvěděli, protože oni skutečně nic nevědí. Buď by náhodně narazili na čerta, nebo by v noci uviděli vraníka. Pro mě je to na detektivku málo.
:arrow? Přes den by chodili od jednoho statkáře k druhému a dozvěděli by se, že za tím nejspíš jsou lapkové z lesa. Proto by postavy nejspíš vyrazili za lapky, kteří mají další informace (vraníka už zkoušeli krotit), atd.

:arrow? Tak náhodně narazili na čerta či vraníka... Má-li Vypravěč naplnit život postav dobrodružstvím, tak by to nebylo zase tak náhodně + víš-li, co to jsou takzvané bangy, tak to je asi ono. Družina se nudí nebo neví, jak dál? Bang! Tak tam pošli vraníka, který se žene na pole a o akci a o zábavu je postaráno! :)

Re: 53. číslo vydáno!

od PetrH » 10. 2. 2016, 19:29

Hex Zob: dobrý kousek pro start světa, dobrodružství hodící se do jakékoliv hry od vidlacke fantasy po hight magic

Ďáblův píst (ilgir) - jako poj9tko mezi ostatní hexy sedí dobře, je tam více než dost prostoru pro dodo. klidne bych uvital i nacrtnuti, co tam za tím opravdu vše je,

Vraní vrch (Antharon) - zaujaly mě možnosti kombinací a toho, že družinka se zde může na nízkých úrovních docela slušně zabavit a přitom to nevypadá nuceně, jen než se urovnají vztahy a goblini se nazenou makat do dolu to. moc hezke.

Re: 53. číslo vydáno!

od Quentin » 4. 2. 2016, 14:43

Argonantus píše:je zajímavé, jak tohleto jednotkové myšlení vytváří úplně samostatné problémy.
Nikdy jsme hexy nepoužívali, takže mne řada těch věcí tady vůbec nenapadla.
pros&cons jako u všeho
například by bez nich nevznikl tenhle článek

Re: 53. číslo vydáno!

od Argonantus » 4. 2. 2016, 14:06

je zajímavé, jak tohleto jednotkové myšlení vytváří úplně samostatné problémy.
Nikdy jsme hexy nepoužívali, takže mne řada těch věcí tady vůbec nenapadla.

Re: 53. číslo vydáno!

od Jerson » 4. 2. 2016, 13:48

Já nemyslel větší, myslel jsem menší. Třeba 5 km hex, takže takových projdeš za den šest. A když potřebuješ větší oblast, vezmeš sedm sousedích hexů jako jeden. Nebo můžeš mít i dvacetimílové hexy, ale pak není třeba předpokládat, že družina po jejich projití ví víc než jen to, že skrz vede cesta a na ní je jedna až pět vesnic.
Není to tak elegantní jako jeden hex na den, ale zase hráči nemají dojem, že jen tím že nějakou oblastí prošli ji znají a ví o ní všechno důležité.
Pak taky můžou vzniknout zajímavé situace, kdy takhle "zcestovalý" dobrodruh přesvědčuje druhého, že toho zná mnohem více, zatímco ten druhý, který za celý život nevytáhl paty z jednoho hexu může snadno tvrdit, že ten první nezná prakticky nic.

Re: 53. číslo vydáno!

od Quentin » 4. 2. 2016, 11:08

Těch dvacet kilometrů nebylo vybráno jen kvůli kartografii, ale aby se krajina i dobře dělila na témata/lokace. Jeden hex může být Farenské baronství nebo Bažina zelených vředů. Každé bude mít svoji atmosféru, encounter tabulku, nějaké ty potenciální zápletky. Větší by bylo nerealistické baronství, menší by byla nerealistická bažina. A normální mapa, která tahle omezení nemá je pro mě zase těžko zaplnitelná.

Je to vlastně umělé omezení pro nastartování fantasie.
https://www.youtube.com/watch?v=N7wF2AdVy2Q

Re: 53. číslo vydáno!

od Argonantus » 4. 2. 2016, 10:20

Takto - námitka realismu čili Jerson skóre je sama o sobě sporná, protože různí lidé k tomu přistupují jinak.
Spousta lidí pokládá za normální planetu se dvěma městy na jednom kontinentu. Ježto známe jen jednu planetu, těžko se to nějak zobecňuje.

Jerson ale poukazuje na zajímavou zkušenost, že fantasy světy všeobecně bývají povážlivě řídce propracované, a kdekdo směle háže inflačními stovkami mil, aniž by to mělo nějaký užitečný smysl.
Já alespoň nevidím smysl škrtat stovky mil a týdny chůze, kdy se nic zajímavého nestalo a ředit dobrodružství na obrovskou plochu. Kdysi jsme to vyzkoušeli, a nakonec se rádi vrátili do středoevropského terénu, který se jeví ve srovnání s těmi hexy překvapivě hustý.
ilgir píše:No, vtip je v tom, že když vyleze na sopku, tak může během pěti minut přehlédnout i padesátimílový hex.

O tom přesně píšu. Žiju na sopce a píšu, co přesně vidím z okna a co bych potkal na svém zcela reálném hexu.
"Přehlédnout ze sopky" ovšem není totéž, co "prozkoumat", i v tom velkolepém dohledu se mohou přesouvat celé armády, aniž bych měl šanci to zaznamenat, neb maník je na hranici viditelnosti tak na kilometr, pokud jste to někdy měli možnost zkoušet. A pak existuje taková věc, jmenuje se to stromy.
A když jede na lodi na moři, tak ještě větší.
No, ne. Existuje další taková věc, jmenuje se to kulatost země - standardní dohled na ideální rovině je asi 5 km. A pak jsou vlny, to je další svinstvo. Pohled z kopce na rovinu nemáš na moři šanci dohnat.
Námořní dobrodružství proto mají na Zemi inherentní vlastnost, že "jeli jsme spoustu a spoustu dní, a pak se něco stalo." Což je pro RPG hraní pro někoho trochu nešťastné. Jinému je to jedno, viz shora.
Lze to obcházet různými triky, například udělat moře jako Středozemní, narvat tam mraky ostrovů, lodí a všeho možného, aby nebyla nuda.

Re: 53. číslo vydáno!

od ilgir » 4. 2. 2016, 10:02

No, vtip je v tom, že když vyleze na sopku, tak může během pěti minut přehlédnout i padesátimílový hex. A když jede na lodi na moři, tak ještě větší. Takže s tvrzením "je to nerealistické" bych brzdil. Pro družinu zbloudilou v katakombách je nerealistické za den prozkoumat i blbých deset hektarů.

Re: 53. číslo vydáno!

od Jerson » 4. 2. 2016, 09:52

Šlo mi o to, že Quentin zavedl takové hexy proto, aby mu nevznikaly prázdné prostory, kde sto mil nic není, jen čára na mapě jako cesta. Tedy všechny mapy dělané podle Středozemě, které jsou stejně strašné jako jejich předloha.

Zavedením dvacetimílových hexů dosáhl toho, že na každých dvaceti mílích má nějakou zajímavost, ale kvůli dané hrubosti mapy to bude právě tak jedna, maximálně dvě zajímavosti na každý hex (či kruh) o průměru jednoho denního pochodu, a tedy relativní prázdnotu v měřítkách stovek mil nahradil relativní prázdnotou v měřítku dvaceti mil. Ve výsledku je o stejné, jako když se ve Star Wars počítá jedna či dvě zajímavá místa na jednu planetu - rozdíl je jen v řádech měřítka vzdáleností, ale nerealistické je to prakticky stejně.
Dohadovat se o tom, zda může družina v rámci svého putování během dne přehlédnout nebo dokonce prozkoumat 20 mílový hex je opravdu zbytečné - nemůže.

Re: 53. číslo vydáno!

od ilgir » 4. 2. 2016, 09:21

Shodou okolností Praha má asi 20 km v průměru. Samozřejmě je tam hromada míst, kde jsem nikdy nebyl, přestože jsem rodilý pražák. Na druhou stranu se dá říct, že do určité míry znám každou jednotlivou čtvrť Prahy. Z vyhlídky na Letné dohlédnete 18 km na Cukrák. Z věže Sv. Mikuláše na Malé Straně je výhled o dost slabší, protože ten kostel je v údolí mezi Hradem a Petřínem.
Co z toho plyne? Dohadovat se o tom, jestli se dá přehlédnout nebo snadno prozkoumat 10 nebo 20 mílový hex, je absolutně zbytečné.

Re: 53. číslo vydáno!

od Arten_CZ » 4. 2. 2016, 07:17

Ale hrdina není geodet, nepotřebuje hex zmapovat. V každém domě se děje něco zajímavého, ale v málokterém se děje něco zajímavého pro hrdinu. Hustota "zajímavostí pro hrdiny" není dána rozlohou. Ve městě může stačit pár metrů, v divočině může jít o stovky mil. Pro někoho je 20 mil hodně, pro někoho málo. Záleží na stylu hry každé skupiny v kombinaci s konkrétním místem.

Re: 53. číslo vydáno!

od Argonantus » 3. 2. 2016, 13:06

Ze svého domu vidím asi 50 kilometrů daleko, ovšem jen na polovině výhledu, na druhé polovině to nebude často ani kilometr. On je ten výhled opravdu dost drasticky citlivý na podmínky.

Jinak ovšem má Jerson pravdu, že na hexu o poloměru 10 km se vejde docela slušný kus krajiny.
V mém případě je to asi 30 vesnic, 6 menších měst, asi čtvrtina plochy jednoho pohoří s asi deseti výraznými kopci a mnoha nevýraznými, několik velkých údolí, každé s mnoha potoky, mnoho rybníků a z hlediska středověku je zajímavé, že asi 10 hradů a tvrzí.

Re: 53. číslo vydáno!

od Jerson » 3. 2. 2016, 12:09

Nevím, kdy ses naposledy rozhlížel ze stromu - já to dělal naposledy v Černé věže, která má ochoz 46 metrů nad zemí, a vesnice vzdálené 10 km jsou zcela mimo můj dohled, nemluvě o menších oblastech. Když si udělám kruh o průměru 10 km okolo svého bydliště, tak po 36 letech tam jsou pořád oblasti, ve kterých jsem nikdy nebyl a ani nevím, jak to tam vypadá.
Já používal 10 km či ještě menší, a bylo to dobré prozměnu v tom, že jsem měl zmapovanou cestu a vesnice na cestě, ale co je za nejbližším lesíkem jsem nevěděl a ani neměl jak zjistit. Osobně bych dal hex 5 km v průměru s tím, že v oblasti takové velikosti může být zajímavost od jedné studánky nebo rozcestníku až po město.

Vím že je to reakce na obrovské prázdné prostory Středozemního typu, ale píšu to proto, že bych rozhodně nikomu nevyčítal, že na tak obrovském hexu má mnoho nesouvisejících zápletek.

Re: 53. číslo vydáno!

od Quentin » 3. 2. 2016, 11:51

Jerson: Tuhle velikost jsem navrhl já, protože
a) se dá překonat za den, takže nemusíš při pobyhu po mapě počítat všelijaké rychlosti v km/h, ale rovnou počítáš v jídle
b) z vyššího bodu (strom, kopeček) je celá vidět, takže se tím pohodlně odkrývá mapa.

Je to reakce na opačný extrém, ke kterému dochází při hraní high fantasy (dnd/dw), kde se lidi pohybují (ať už mapu připraví předem nebo během hry) v neuvěřitelných vzdálenostech. Trošku je to způsobené línou přípravou (2000km široký kontinent s pěti zajímavými městy) a trošku žánrem (představa "dlouhých výprav" nutí vypravěče přestřelovat měřítko).

Kreslení hexů takhle postupně tě alespoň donutí na každých 20km dát něco zajímavého.

Uznávám, že kdo hraje "vesnické drd2" fantasy, si vystačí s ještě menší plochou, ale to už by IMO nepůsobilo jako dostatečně pulpové dobrodružství. Přecijen pointa je prohledávat neprozkoumané, setkávat se se zvláštními tvory, jinými civilizacemi, exotickými poklady etc.

Re: 53. číslo vydáno!

od Jerson » 3. 2. 2016, 06:33

Z toho je vidět, že hexy o velikosti 20 km/mil napříč jsou pro běžnou oblast strašně obrovské a pokud v nich má být jen jedna zápletka, vyjdou pro středověký prostor neuvěřitelně prázdné. Jedna zajímavá věc na dvacet mil se hodí tak do pouště, pro mnoho lidí je to prostor, který během svého života ani neprojdou celý.

Nahoru