25. číslo vydáno

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: 25. číslo vydáno

Re: 25. číslo vydáno

od Alef0 » 24. 4. 2011, 10:56

Komu mám poslať updatnuté PDF? Opravil som asi tisíc chýb, Bajov článok vysádzal nanovo aj s opravami chýb.

Re: 25. číslo vydáno

od Bajo » 6. 4. 2011, 18:39

Mužete mi někdo poslat ten text po ilgirově korektuře? Projdu to a opravím, co ještě najdu a pošlu to alef0vi na přesazbu.

Re: 25. číslo vydáno

od Bajo » 5. 4. 2011, 19:06

Bifi: Díky za feedback. Některé postřehy vypadají celkem užitečně 8) , zkusím nad tím popřemýšlet :think:

Edit: Paradoxní je, že jsem dlouho přemýšlel, jestli tu svoji ABC kreativní metodu nevyhodím, protože my to přišlo dost abstraktní a vůbec jsem si nebyl jistý, jestli to bude dávat smysl :D

Re: 25. číslo vydáno

od Bifi » 5. 4. 2011, 18:46

Ja som číslo so záujmom prelúskal, vyjadrím sa k tomu, čo ma zaujalo najviac: El Siniestrove Podzemia.

Dobre sa mi, Bajo, číta, keď píšeš o sebe a o svojej ceste old-schoolom. Vtedy mi to nepríde rozťahané. Nevadí mi ani wall of text.

Inde mi to však príde rozťahané, asi kvôli tomu, že mi chýba jasnejšie vyjadrovanie. Skoro celé prvé dve strany hovoríš veľmi hmlisto o tom, o čom chceš hovoriť neskôr ("dostávame sa", "pokúsim sa"). Na s. 16, prvý stĺpec, hovoríš napríklad o rozdieloch medzi dvoma typmi modulov, na ktoré sa "ideš zamerať" - a nič. Rovnako sa nedostaneš ani k definícii megadungeonu ("vyššia miera komplexnosti" nestačí).

Dizajnovanie dungeonu cez systém je veľmi dobré, rovnako ako Ilgirom spomínaný princíp kreatívneho B. Zvyšok či samotná aplikácia je však IMHO príliš opisom a príliš málo návodom, napríklad by sa zišlo nejaké zhrnutie, checklist či náhodné tabuľky s elementmi pre tvorbu. Jednotlivé kategórie v častiach o pozadí, okolí či rozložení sú síce inšpiratívne, ale z článku nevyplýva nijaký referenčný rámec, kedy by GM vedel povedať, že urobil dobrý dungeon. Proste by to chcelo nejakú sadu princípov, či už priamo dizajnových alebo vystihujúcich filozofiu tvorby (trebárs "jaskyne majú typicky viacero vchodov/východov a existuje nimi viacero ciest" či "jaskyňa nie je príbeh, netvorte ju ako sériu encounterov" alebo "jaskyne majú vlastnú dynamiku v čase a činnosti postáv majú výrazné nepriame následky na jeho obyvateľov a prípadne aj samotnú architektúru jaskyne").

Celkový dojem je, že je to z podstatnej časti "metačlánok", t.j. článok o iných článkoch alebo o tom, čo ktosi raz povedal alebo čo by bolo treba povedať. Napriek tomu je dojem pozitívny. Dík.


K iným článkom: Myslím si, že veľmi užitočný je prehľad "čo sa za 4 roky urodilo", super!

Re: 25. číslo vydáno

od Jarilo » 5. 4. 2011, 16:31

Tohle by zatím mohlo stačit =).

Je pravda, že bych taky uvítal články od různých lidí tady z fóra a na různá témata, možná by bylo fajn nadhodit tneto dotaz i mimo RPGF, i když třebas asterionské fórum, kde i nějaké ohlasy byly, je dost málo navštěvované a těžko říct, jaká by byla zpětná vazba...

A nebo se zpetat rejpalů z kostky, co by si chtěli přečíst :D .

Re: 25. číslo vydáno

od Bajo » 5. 4. 2011, 16:20

Měli byste někde uděla nějaké rozhraní na wishlist. Já si myslím, že třeba Markus by klidně mohl napsat článek o Planescapu, ale nechci na nikoho bonzovat, takže zůstanu jen u toho, že si to myslím 8)

Re: 25. číslo vydáno

od Jarilo » 5. 4. 2011, 15:14

Bubáku, díky za reakci, co se týče sazby a věcí s tím spojených, to jsou skutečně marginální problémy a i ty odstavce člověk překousne, obzvlášť, když je to hezký článek, takže úplně v poho. Šmarjá, vždyť na tom děláte ve svém volném čase =).

Ad rozsah článků - Bajovo článek je taky mnohem víc "o RPG" a pro mě osobně velmi zajímavý, takže tam mi ten rozsah nevadí $P , ne teď vážně - mě vůbec nevadí dlouhé články, naopak, není nic horšího, než když se do něčeho začtet, říkáte si ja kto je parádní a jak je autor úžasný atp. (třebas Bifiho články o oldschoolu a další) a ono to najednou skončí.

A taky si uvědomuji, že je to vždycky hodně o vkusu toho kterého čtenáře, ale myslím si, že články více obecnější (co do vztahu k RPG a hraní), zaměřené na určitá specifická témata (jedy, utopie, revoluce,...) by měly ten rozsah mít menší, než tomu bylo například u jedů či těm několika článkům na téma utopie/dystopie.

Já taky sepsal dva články, které byly více obecné (military SF a Dobrodružství v horách) a dva v duchu pick and use - Trollové a Boj ve městě, ty obecnější se mi zpětně vůbec nelíbí a považuji to za dost mizerná díla a to spojení těchto dvou přístupů by bylo báječné, ale jak píšeš, je to dost náročné na autora
Každopádně i o ty netématické a ne cíleně praktické články stojíme, protože ukazují souvislosti a šíři možností, nebo představují nějaké prostředí, žánr či zápletku, a ukazují, že i takové příběhy stojí za to hrát — a i když mi třeba neříkají, co a jak přesně s tím mám dělat, dávají mi materiál, se kterým můžu ve hře pracovat. (Jinak viz Faskal o to, že je to pokračování článku k tématu.)
Jak už jsem psal, taky o ně stojím, jen mě osobně prostě vadí ten rozsah.

Očima čtenáře, co o pozadí vzniku Drakkaru atp nic moc neví - "málo materiálů pro naše hry, málo recenzí, málo povídání o teorii,atd a místo toho ten strašně dlouhý a nudný článek, ten určitě zabral místo a proto tam nejsou věci, co nás baví..."

Je to přehnané, ale chci na tom jen ilustrovat fakt, že v momentě, kdy takové články jako ty Faskalovo a další nebudou tvořit řekněme poměrně nepřehlédnutelnou část časopisu, ale budou to pouze doplňující články, jejichž nepřečtením se neokrademe o necelých 20% obsahu daného čísla (vychází to asi na 17,5% k 80ti stranám celkem včetně titulky atd) bude to v poho. 20% ještě pořád není nějak hodně (v mém případě víc, přeskočil sem i Revoluce a povídku), ale je to znát.

Uff, dneska mi to moc nemyslí, takže se omlouvám za kostrbatost a neuhlazené vyjadřování, lopotím se s tímhle příspěvkem už hezkou dobu a pořád s ním nejsme spokojený, ale snad je to k pochopení =).

. Pokud jde o témata čísel, Revoluce byla dost možná poslední téma tak, jak vypadalo doteď — v jistém smyslu jsme chtěli od tématu ustoupit už v tomhle čísle
Paráda, jsme zvědavý na nový koncept...

Osobně si myslím a doufám, že nový vítr do plachet by moho přinést vydání DrD 2 v červenci - fanouškvoská tvorba a další věci kolem toho - to by měl Drakkar čapnout a nepustit =).

Re: 25. číslo vydáno

od boubaque » 5. 4. 2011, 14:31

Jarilo, díky za rozsáhlou zpětnou vazbu, pozitivní reakce nás těší, takže jen zkusím odpovědět na to, co se ti nelíbí.

Bohužel zvlášť tohle číslo bylo vydáváno hodně v časovém presu, protože nikdo, kdo by dokázal časopis vysázet neměl čas, a ještě to za mě Markus dokončoval, protože já už jsem to nestihl. Z toho vyplývá několik nepříjemností — například že Bajův článek není rozsekaný do menších odstavců (případně nebyl doplněn o mezinadpisy), že se vůbec nestihly druhé korektury, které někdy aspoň zběžně proběhnou, když sázím Drakkar já, a že se třeba trochu rozsypala sazba Faskalova článku na posledních asi třech stranách.

Zkusím se taky ohradit proti "Faskalovo nehoráznhě dlouhému traktátu". Textově to vychází zhruba tak, jako Bajův článek, navíc to má v časopisu 14 stran — neříkám, že je to krátký článek (taky bych si radši četl články okolo pěti stránek), ale nehorázně dlouhé články v Drakkaru mívají výrazně přes dvacet stran ;)

Krom toho v Drakkaru se potkávají dvě tendence ohledně psaní článků, obojí má své výhody a nevýhody: jedna část článků se snaží být konkrétní a praktická (stačí ji vzít a použít), druhá část je obecná a inspirační (sice si musím to podstatné a pro mě využitelné z článku vytáhnout sám, ale o to více lidem to může problematiku představit). Je pěkné tyhle dvě věci spojit, ale často to nejde a naráží to na limity jak autorů tak redakce. Každopádně i o ty netématické a ne cíleně praktické články stojíme, protože ukazují souvislosti a šíři možností, nebo představují nějaké prostředí, žánr či zápletku, a ukazují, že i takové příběhy stojí za to hrát — a i když mi třeba neříkají, co a jak přesně s tím mám dělat, dávají mi materiál, se kterým můžu ve hře pracovat. (Jinak viz Faskal o to, že je to pokračování článku k tématu.)
látat vzniklé mezery tímhle, to snad radši vydat číslo o polovině stránek.
Kdžy se v Drakkaru najde nějaká mezera a vznikne nutná potřeba ji zalátat (jako že chyběl článek k vybranému tématu), tak se to nikdy nelátalo dlouhým článkem "mimo záběr RPG", ale vždycky se to zařídilo nějakým krátkým praktickým článkem psaným na poslední chvíli často ještě během sazby. Jinak se prostě taková mezera nechala a zůstala. Kdyby ses náhodou chtěl vyjadřovat k rozsahu Drakkaru a nějakým závazným číslům, přečti si prosím nejdřív diskuse, které probíhaly po vydání posledních dvou čísel.

Diskusi, která ohledně Drakkaru za poslední dva až čtyři měsíce byla, jsem chtěl shrnout do nějakého krátkého článku a dodat k tomu názory moje a Ecthelionů (protože mnoho věcí řešíme mezi sebou ana fórum ani jinam už se nedostanou), ale prostě čas nám vyšel sotva na vydání toho, co nám do redakce dorazilo, a to ještě sotva. Pokud jde o témata čísel, Revoluce byla dost možná poslední téma tak, jak vypadalo doteď — v jistém smyslu jsme chtěli od tématu ustoupit už v tomhle čísle, ale pro aprílové vydání byla Revoluce jako stvořená.
Těším se na další číslo, do kterého bych rád opět něčím přispěl a tak podložil svou kritiku nějakým skutečným přínosem a nezůstal jen u tlachání.
Jen bych dodal, že pokud někdo z vás ví o tématu, které vás zajímá, ale neví o něm tolik, aby sám článek napsal (nebo na to z jakýchkoli důvodů nemá čas nebo prostor), možná taky zná někoho, kdo o tom ví dost a koho neznáme my v redakci. Zkuste třeba domluvit takového člověka. Anebo pokud máte představu o tom, jaký by to měl být článek, domluvte se s redakcí a my vám můžeme dát na pár lidí tipy, co říkáte? Že bychom dělali Drakkar ještě víc otevřeně... ;)

Re: 25. číslo vydáno

od Jarilo » 5. 4. 2011, 14:14

V pohodě Faskale, v zásadě:
Třeba mě, v dobách, kdy jsem se o RPG zajímal mnohem intenzivněji, v RPG-časopisech zajímaly i o články okolo samotného hraní - když jsem chtěl hrát vlkodlaky, tak jsem si s chutí přečetl i článek o hororovém způsobu vyprávění, i o "vlkodlakovi v lidových pověrách". S podobných přesvědčení popularizuji témata, jako jsou třeba tyto jedy (nebo třeba genetické modifikace) scifistům, byť hlavně v podobě přednášek, a obvykle se tváří spokojeně. Tak jsem s tím šel jednou i za roleplayery.
S tímhle souhlasím, ale jak jsem již psal, v rozumné a čtivé míře, která dané téma shrne (třebas ty jedy) a v přijatelném rozsahu (já nevím 2-3 strany?) nabídne hráčům a zejména vypravěčům použitlený materiál pro zakomponování do her. Osobně si tipuju, že se v dnešní době najde víc než pár lidí, kteří se ten článek celý přečtou, sami si z toho sesumírují informace postačující a vhodné pro své hraní a pak to aplikují.

Nestavím se kriticky zcela vůči obsahu (který by ale IMHO měl být upraven, osekán atd), ale hlavně vůči formě - kratší, hezky sesumírované informace použitelné pro hraní atd...

Takovéhle rozáshlé práce jsou imho asi lepší na Tebou zmiňované přednášky na CONech nebo na blog, či tak něco...

Ad utopie - narážel sme i na práce Tvého kamráda nebo kolegy či kdo to psal...a zase jsme u toho, určitě by nějaký rozumně dlouhý článek byl fajn ale mě osobně to přišlo strašně dlouhé a od pohledu nudné, ale chápu, že to je můj problém a jsem s ním třebas sám.

Pointa je stejně v tom, že Drakkar pořád nepůsobí jako časopis s jednotnou koncepcí a pořád je tak trochu jako dítě trpící řadou neduhů a to přitom už nějaký ten pátek vychází...

Re: 25. číslo vydáno

od Faskal » 5. 4. 2011, 12:54

Díky za vyjádření, Jarilo.

Nicméně bych se k něčemu rád vyjádřil...
obecně
1) to, že jsem napsal netématický článek nebrání ostatním, aby napsali něco relativního, co by se víc hodilo do zamýšlené tváře časopisu (a to je?). Rozhodně to není zaplácnutí místa plánované redakcí, jde o článek do Drakkaru o intrikách. Tedy jde o tématický článek, který se nevlezl do čísla, kde byl ještě tématický.

2) jestli má smysl vydávat články tohoto typu je mnohem obecnější problém. Buď si redakce může koncipovat Drakkar čistě jako časopis o RPG, o metodice, teorii, minirecenzích a doplňcích her, nebo to může pojmout jako čtení pro hráče, který tam hledá inspiraci. Třeba mě, v dobách, kdy jsem se o RPG zajímal mnohem intenzivněji, v RPG-časopisech zajímaly i o články okolo samotného hraní - když jsem chtěl hrát vlkodlaky, tak jsem si s chutí přečetl i článek o hororovém způsobu vyprávění, i o "vlkodlakovi v lidových pověrách". S podobných přesvědčení popularizuji témata, jako jsou třeba tyto jedy (nebo třeba genetické modifikace) scifistům, byť hlavně v podobě přednášek, a obvykle se tváří spokojeně. Tak jsem s tím šel jednou i za roleplayery.

K mým článkům konkrétně:
jedy jsou dlouhé, přiznávám. Jsem grafoman a neléčím se. Že lidé nečtou stěny textu vím, a jsem smířený s tím, že kvůli tomu někdo odpadne (abych tomu zabránil, jsem si sehnal hezké obrázky). Nicméně jsem si dal práci s tím, abych vybral co nejlépe jenom to zajímavé, co může být pro někoho praktické. Asi dva roky zpátky jsem své znalosti o jedech využil ve hře z prostředí travičů staré Itálie a hráči se tvářili spokojeně. Tak jsem se chtěl podělit a podělil se.
S touto kritikou článku o dystopiích ovšem nesouhlasím, myslím, že byly do tématu jako dělané (byly), a rozsah jsem udržel optimální.

Každopádně dík, že's napsal.

Re: 25. číslo vydáno

od Jarilo » 5. 4. 2011, 10:50

Hodil sem oznam na asterionské fórum.

Co se týče čísla samého...

- Bajovo povídání o podzemí jsme rozečetl, je to poměrně fajn čtení, i když neskutečně hutné, prostě dost Bajovské =), ale neuškodilo by tomu větší odsekávání do odstavců, jednolitá masa textu u článku takového rozsahu je IMHO dost rušivá...

- Conlaiovo mini recenze na SNW je prima, ideální na to, udělat si alespoň orientační představu o hře

- Peekaovo povídání o Sorcererovi mám rozečtená, konečně jsme se dočkali =)

- Hraniční země od E2 se chystám přečíst

- Rozhovor se Skavenem je fajn, po dlouhé době zase rozohvor, uvítal bych je i pravidelně

- Recenze na Civilizaci od FFG taky potěšila, díky za ni

Teď to negativní:

Faskalovo nehorázně dlouhý traktát o jedech je pro mě naprosto zbytečný, neupírám autorovi jeho znalosti v tomto oboru, ale pro potřeby časopisu zaměřeného na RPG hry a věci s tím spojené mi přijde úplně mimo mísu, bohatě by IMHO postačil třetinový rozsah, tohle nemám ani chuť číst, i když věřím, že v tom jsou zajímavé věci.

To samé platí i pro dřívější články o Utopiích a Dystopiích, nezaujatý člověk z toho může mít pocit, že se ty články v Drakkaru ocitli omylem. Někdo by z toho mohl vyvodit, že takový článek je dobrý leda tak pro hřejivý pocit autora, že to sepsal a dostal do časopisu, což já netvrdím, ale zároveň přiznávám, že mě to taky napadlo.

Místo takových prací, která IMHO až na vyjímky přesahují potřeby RPG hraní a tvorby, by sem daleko více uvítal víc minirecenzí, doplňky pro různé systémy atd. Ano, je málo lidí co píše, sám jsme se na poslední tři čísla taky vykašlal, ale látat vzniklé mezery tímhle, to snad radši vydat číslo o polovině stránek.

Bohužel v tomhle musím dát částečně zapravdu některým kritikům časopisu, kteří se opríjí do koncepce Drakkaru. Tématičnost čísel je v současné době jako princezna koloběžka. Téma sice máme, ale posílejte i články mimo, ve finále pak máme v čísle jen jeden či max. dva tématické články, tak to je přeci k ničemu, vyhlašovat téma. je to na dlouhou diskuzi a asi to patří do jiného tématu, jen jsem to chtěl nakousnout...

Nový formát působí dobře a určitě to je lepší pro ty, co si Drakkar tisknou.

Těším se na další číslo, do kterého bych rád opět něčím přispěl a tak podložil svou kritiku nějakým skutečným přínosem a nezůstal jen u tlachání.

Re: 25. číslo vydáno

od Markus » 4. 4. 2011, 19:37

Sepiš to, hodím Alef0vi zdrojáky, když se tak hezky nabídl :)

Re: 25. číslo vydáno

od Bajo » 4. 4. 2011, 19:31

Ilgir: Za korektury jsem vděčný, je mi jasné, že tam byla spousta chyb (konec konců jsem to dodělával na poslední chvíli v noci a už jsem neměl sílu to cele ještě číst, takže toho asi muselo být :oops: ). Takže určitě máš mé velké dík a nebrat to jako kritiku. Právě mě spíš zajímalo jak je to reálně ještě doladit vzhledem k tomu sázení. Leda jestli se to nebude dávat potom někdy na RPGF jako článek :think:

Re: 25. číslo vydáno

od Alef0 » 4. 4. 2011, 19:29

Bajo píše:Chtěl jsem se zeptat, jestli je možné dodělat nějaké dodatečné korektury? Přečetl jsem ten svůj článek a ještě pár chyb či překlepů jsem tam našel :oops:
Keď mi niekto pošle InDesigny a zoznam korektúr, skúsim to.

Re: 25. číslo vydáno

od ilgir » 4. 4. 2011, 18:08

Bajo píše:Chtěl jsem se zeptat, jestli je možné dodělat nějaké dodatečné korektury? Přečetl jsem ten svůj článek a ještě pár chyb či překlepů jsem tam našel :oops:
No, nevím, jestli se to bude chtít někomu sázet znova. Bohužel jse známá věc, že jednoduchá korektura nestačí. A abych to četl dvakrát, to po mně nemůžete chtít. Každopádně jsem tam opravil stovky chyb, takže pokud jsou tam ve výsledku chyby v řádu jednotek, tak je to pořád úspěch.
Btw. Kdysi tu fungovaly dvojité korektury, co takhle zkusit obnovit tradici?

Nahoru