od Acidburn » 23. 11. 2008, 23:43
To boubaque - OMG, když jsi nečetl článek, jak ho vůbec můžeš kritizovat? Jo aha, ty vycházíš z diskuze...no právě proto, že ta diskuze míjí smysl článku a totálně ho zkresluje, tak se tady snažím něco vysvětlit.
Já jsem rád, že Markuse konečně napadlo něco, o čem má smysl se tady bavit a že si odpustil osobní výpady (jak pracovat s kyberprostorem - odpověď níže). Já kritiku neignoruji, ale ta kritika musí být o něčem, co je podstatné. Kritika typu "píšeš o anime, které nesnáším, proto je ten článek k ničemu" je o ničem. Ale tohle je snad už jasné.
To Markus - nic z toho nejsou podstatné otázky pro RPG? Hm, tak to máme o podstatných otázkách poněkud jiné představy.
Nicméně paralela se Středozemí je zavádějící. Proč? Protože celá Středozem (vyjma History of the Middle Earth dostupné v Německu, Anglii, jenom u nás ne) je velmi snadno dostupná, profláklá, tu faktografii si seženeš snadno a navíc - jsou to knihy, nalezenou informaci si můžeš kdykoli přečíst.
Ghost in the Shell je něco jiného - ucelená faktografie existuje toliko v podobě mangy, z nichž snadno dostupná je jen první, původní Ghost in the Shell. Human Error Processor je sehnatelný hůře a Man Machine Interface je prakticky neznámá a jen obtížně dostupná. Úplně teď pomíjím fakt, že kromě první mangy jsou zbylé v angličtině, kterou, bohužel, dodnes ne každý ovládá.
Zbylé věci jsou obsaženy ve filmech a v seriálu, mnohdy jde ovšem o detaily, které divákovi po prvním shlédnutí uniknou (přestože jsou ty detaily podstatné). Ne každý je takový nadšenec, aby si každou epizodu pustil třikrát a ty obzvlášť vypečené třeba desetkrát. Z některých filmů může navíc divák neznalý zbytku nabýt zcela mylný dojem (např, v případě symbolismem zahlceného GitS: Innocence).
Faktografie může sama o sobě pomoci při vymýšlení zápletek, o čemž vypovídají Stand Alone epizody, které využívají třeba jen jediný, jako je kopírování ducha a tedy faktické nesmrtelnosti.
A teď už konečně k podstatné otázce: jak do hry zapojit kyberprostor, aby to bylo zábavné? Tohle jsem do článu klidně dát mohl, nenapadlo mne to, moje chyba, teď ji snad napravím.
Takže, základem hraní s kyberprostorem je fakt, že kyberprostor samotný je představován jako trojrozměrný vesmír, nekonečný prostor. To je dobře patrné z většiny epizod ze seriálu. Vizualizace je obtížná, ne každý PJ si ze seriálu vytáhne scény, kde se surfuje v kyberprostoru a na herní sezení pravidelně nosí notebook a dataprojektor.
Nicméně elementární popis této scény možný je: postava se vznáší v namodralém (virtuálním) prostoru bez gravitace a prolétává kolem jednotlivých serverů, představovaných zářícími žlutými koulemi s několika vstupy, které e obvykle nutno překonat hackingem nebo zadáním správného hesla. Obsah - hledaná data, např. filmový záznam - je reprezentován jako prostý disk, který lze sebrat a odnést.
Některé servery umožňují vizualizaci jednotlivých uživatelů a jejich okolí: je tedy možné mít virtuálního avatara a sedět třeba na ostrově nebo v zasedačce, je možné ležet v posteli nebo na jachtě a páchat nemravnosti.
Se samotným popisem ovšem PJ nevystačí. Předpokládám, že v každém herním systému, který jsem navrhl použít, existuje dovednost hacking (použitá vlastnost inteligence). Protože samotný popis ve stylu:
PJ: dorazil jsi k serveru, je tam level 5 firewall, zkusíš ho prolomit?
Hráč: jasně, k zajištění použiju level 3 decoy, jdu na to.
PJ: hoď si na hacking, musíš přehodit desítku.
Hráč: hází kostkami...jedenáctka, jsem tam.
PJ: paráda, vidíš tam knihovnu souborů, hledáš něco konkrétního, nebo ti mám přečíst jednotlivé složky? atd.
nestačí, je dobré, aby si PJ dal s přípravou trochu práce.
Ideální je vymyslet si řadu vlastních programů, které bude možné upgradeovat. Hráč neřekne: "hackuju" nebo "nahraju mu tam virus" ale: "hackuju pomocí Megatech Keygen 5.0" nebo "nahrávám mu tam Konzervu (virus) a k zajištění použiju Žlutou návnadu (decoy level 3)." Názvy a druhy jednotlivých programů jsou jen jinou variací na kouzelné meče/luky/kladiva, použití je stejné.
Kdyby PJ neměl inspiraci, tak v mangách GitS (především v Man Machine Interface) je dost názvů různých firewallů, maze firewallů, virů a návnad.
Aby to nebylo jen tak, PJ má v záloze asi třicítku (víc není nutné) chybových hlášek okopírovaných z MS DOSu a z libovolné verze Windows 95, 98 nemo Millenium edition (padaly častěji než ostatní), takže v případě neúspěchu hráči chybovou hlášku přečte (ti zdatnější PJové si celou chybovou hlášku z "modré obrazovky" vytiskli a hráči ji dají přečíst).
V případě úspěchu mu může hodit hlášku ve stylu "Acces granted", při prohledávání adresářů mu může vytisknout třeba vlastní (vhodně pojmenované) složky z počítače á la Total Commander.
Lze využít i vhodnou rekvizitu, jako je třeba stará dobrá 3.5 disketa nebo nějaké CD, takže hráč si získanou informaci skutečně "odnese".
Pokud je PJ opravdu dobrý, může rozházet hledané informace po různých stránkách a nechat hráče skutečně googlit požadovaná data, přiznávám, že je tohle vhodnější spíš pro šifrovací hry nebo jako zpestření, nikoli jako běžný, X-krát za hru použitý postup.
Co ty na to, Markusi :>;o)
[b]To boubaque [/b]- OMG, když jsi nečetl článek, jak ho vůbec můžeš kritizovat? Jo aha, ty vycházíš z diskuze...no právě proto, že ta diskuze míjí smysl článku a totálně ho zkresluje, tak se tady snažím něco vysvětlit.
Já jsem rád, že Markuse konečně napadlo něco, o čem má smysl se tady bavit a že si odpustil osobní výpady (jak pracovat s kyberprostorem - odpověď níže). Já kritiku neignoruji, ale ta kritika musí být o něčem, co je podstatné. Kritika typu "píšeš o anime, které nesnáším, proto je ten článek k ničemu" je o ničem. Ale tohle je snad už jasné.
[b]To Markus [/b]- nic z toho nejsou podstatné otázky pro RPG? Hm, tak to máme o podstatných otázkách poněkud jiné představy.
Nicméně [b]paralela se Středozemí je zavádějící[/b]. Proč? Protože celá Středozem (vyjma History of the Middle Earth dostupné v Německu, Anglii, jenom u nás ne) je velmi snadno dostupná, profláklá, tu faktografii si seženeš snadno a navíc - jsou to knihy, nalezenou informaci si můžeš kdykoli přečíst.
[b]Ghost in the Shell je něco jiného [/b]- ucelená faktografie existuje toliko v podobě mangy, z nichž snadno dostupná je jen první, původní Ghost in the Shell. Human Error Processor je sehnatelný hůře a Man Machine Interface je prakticky neznámá a jen obtížně dostupná. Úplně teď pomíjím fakt, že kromě první mangy jsou zbylé v angličtině, kterou, bohužel, dodnes ne každý ovládá.
Zbylé věci jsou obsaženy ve filmech a v seriálu, mnohdy jde ovšem o detaily, které divákovi po prvním shlédnutí uniknou (přestože jsou ty detaily podstatné). Ne každý je takový nadšenec, aby si každou epizodu pustil třikrát a ty obzvlášť vypečené třeba desetkrát. Z některých filmů může navíc divák neznalý zbytku nabýt zcela mylný dojem (např, v případě symbolismem zahlceného GitS: Innocence).
Faktografie může sama o sobě pomoci při vymýšlení zápletek, o čemž vypovídají Stand Alone epizody, které využívají třeba jen jediný, jako je kopírování ducha a tedy faktické nesmrtelnosti.
A teď už konečně k podstatné otázce: [b]jak do hry zapojit kyberprostor, aby to bylo zábavné? [/b]Tohle jsem do článu klidně dát mohl, nenapadlo mne to, moje chyba, teď ji snad napravím.
Takže, základem hraní s kyberprostorem je fakt, že kyberprostor samotný je představován jako trojrozměrný vesmír, nekonečný prostor. To je dobře patrné z většiny epizod ze seriálu. Vizualizace je obtížná, ne každý PJ si ze seriálu vytáhne scény, kde se surfuje v kyberprostoru a na herní sezení pravidelně nosí notebook a dataprojektor.
Nicméně elementární popis této scény možný je: postava se vznáší v namodralém (virtuálním) prostoru bez gravitace a prolétává kolem jednotlivých serverů, představovaných zářícími žlutými koulemi s několika vstupy, které e obvykle nutno překonat hackingem nebo zadáním správného hesla. Obsah - hledaná data, např. filmový záznam - je reprezentován jako prostý disk, který lze sebrat a odnést.
Některé servery umožňují vizualizaci jednotlivých uživatelů a jejich okolí: je tedy možné mít virtuálního avatara a sedět třeba na ostrově nebo v zasedačce, je možné ležet v posteli nebo na jachtě a páchat nemravnosti.
[b]Se samotným popisem ovšem PJ nevystačí[/b]. Předpokládám, že v každém herním systému, který jsem navrhl použít, existuje dovednost hacking (použitá vlastnost inteligence). Protože samotný popis ve stylu:
PJ: dorazil jsi k serveru, je tam level 5 firewall, zkusíš ho prolomit?
Hráč: jasně, k zajištění použiju level 3 decoy, jdu na to.
PJ: hoď si na hacking, musíš přehodit desítku.
Hráč: hází kostkami...jedenáctka, jsem tam.
PJ: paráda, vidíš tam knihovnu souborů, hledáš něco konkrétního, nebo ti mám přečíst jednotlivé složky? atd.
nestačí, je dobré, aby si PJ dal s přípravou trochu práce.
Ideální je [b]vymyslet si řadu vlastních programů[/b], které bude možné upgradeovat. Hráč neřekne: "hackuju" nebo "nahraju mu tam virus" ale: "hackuju pomocí Megatech Keygen 5.0" nebo "nahrávám mu tam Konzervu (virus) a k zajištění použiju Žlutou návnadu (decoy level 3)." Názvy a druhy jednotlivých programů jsou jen jinou variací na kouzelné meče/luky/kladiva, použití je stejné.
Kdyby PJ neměl inspiraci, tak v mangách GitS (především v Man Machine Interface) je dost názvů různých firewallů, maze firewallů, virů a návnad.
Aby to nebylo jen tak, PJ má v záloze asi třicítku (víc není nutné) chybových hlášek okopírovaných z MS DOSu a z libovolné verze Windows 95, 98 nemo Millenium edition (padaly častěji než ostatní), takže v případě neúspěchu hráči chybovou hlášku přečte (ti zdatnější PJové si celou chybovou hlášku z "modré obrazovky" vytiskli a hráči ji dají přečíst).
V případě úspěchu mu může hodit hlášku ve stylu "Acces granted", při prohledávání adresářů mu může vytisknout třeba vlastní (vhodně pojmenované) složky z počítače á la Total Commander.
Lze využít i vhodnou rekvizitu, jako je třeba stará dobrá 3.5 disketa nebo nějaké CD, takže hráč si získanou informaci skutečně "odnese".
Pokud je PJ opravdu dobrý, může rozházet hledané informace po různých stránkách a nechat hráče skutečně googlit požadovaná data, přiznávám, že je tohle vhodnější spíš pro šifrovací hry nebo jako zpestření, nikoli jako běžný, X-krát za hru použitý postup.
Co ty na to, Markusi :>;o)