3. číslo vydáno

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: :wink: $D $8) $cry$ $P :-)= :eyecrazy: :>:o/ :>;o) O-) :clap: :think: $lol$ $:) $;) $-o :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: 3. číslo vydáno

od Dalcor » 3. 9. 2007, 15:03

Bifi píše:
Dalcor píše:Recenze je subjektivně objektivní :)autorský literární počin
A ako sa potom líši od fejtónu, úvahy, opisu alebo historického románu? $D
Každý tento útvar má svoje specifika, každý jiná.

Urban Fantasy hry, dle autorů Dreaming Cities jsoua to včetně Shadowrunu.
Dalcor píše:Cadwallon je klasické Urban Fantasy

Dreaming Cities uvádějí následující příklady různých RPG jako Urban Fantasy systémy (nejsouzdaleka všichni, všiměte si že chybí třeba Demon the Fallen):


1981 - Call of Cthullu - Chaosium
1988 Beyond the Supernatural - Palladium
1989 Shadowrun - FASA
1991 Vampire the Masquarade - White Wolf
1991 Amber Diceless Roleplaying -Phage PRess
1992 Over the Edge -Atlas Games
1992 Shadowrun 2nd Edition -FASA
1992 Werewolf: The Apocalypse - White Wolf
1993 Kult - Metropolis Ltd.
1993 Mage: The Ascension- White Wolf
1994 Wraith: The Oblivion - White Wolf
1995 Changeling: The Dreaming - White Wolf
1995 GURPS Voodoo: The Shadow War - SJG
1997 In Nomine - SJG
1998 GURPS Technomance - SJG
1998 Shadowrun 3rdE - FASA
1998 Unknown Armies - Atlas Games
1999 All Flesh Must Be Eaten - Eden Studios
1999 Hunter: The Reckoning - White Wolf
2001 El-Hazard RPG and Resource Book - Guardians of Order
2001 GURPS Cabal - SJG
2001 Little Fears - Key 20 Publishing
2002 Buffy the Vampire Slayer RPG - Eden Studios
2002 Hellboy Sourcebook and RPG - SJG
2002 Nobilis 2nd Edition Hogshead Publishing
2003 Angel RPG - Eden Studios (spin off z Buffy btw)
2003 Deliria: Faerie Tales for a New Millenium - Laughing Pan
2003 Orpheus - White Wolf
2004 Call of Cthullu 6th Edition - Chaosium
2004 Fireborn - Fantasy Flight Games
2004 Vampire: The Requiem - White Wolf
2004 Wyrd is Bond - Key 20 Publishing
2005 Army of Darkness - Eden Studios

od Markus » 3. 9. 2007, 15:02

Zkusím (to neznamená, že to fakt udělám) napsat nějaký článek "Jak psát recenze" a k němu pak založím vlastní diskuzi. Současnou diskuzi asi můžem dokončit tady.

od Bifi » 3. 9. 2007, 15:02

Dalcor píše:Recenze je subjektivně objektivní :)autorský literární počin
A ako sa potom líši od fejtónu, úvahy, opisu alebo historického románu? $D

od Joe » 3. 9. 2007, 15:01

Dalcor, Bifi, Markus, dik!

Môžete oddeliť, kto máte práva, určite to poslúži. A prípadne pridať link na môj článok 8) do prvého odkazu, aby si ju mohli prečítať aj ostatní a vidieť, o čom sa bavíme.

od Dalcor » 3. 9. 2007, 14:58

TO je zajímavé, ale je to přesně to co jsem řekl jednodušeji já.

Recenze je subjektivně objektivní :)autorský literární počin

Popis pravdiel je vlastně výtah . Pravda je že se vždy snažím připojit nějaké objektivní hodncoení, i když popsiuji rpavidla. ne poakždé se mi to povede. No všeak uvidíte Warhammer Inquisitor ve 4. Drakkaru :)

Oddělení diskuse do samostatného bloku, kde by byl návod jak na recenzi by byl dost dobrej nápad.

od Bifi » 3. 9. 2007, 14:51

Díky Markus, sformuloval si to zrozumiteľnejšie ako ja.

od Markus » 3. 9. 2007, 14:51

Navrhuji oddělit do samostatného tématu, přesunout do obecné sekce a nazvat to "Jak má vypadat recenze na RPG systém". Souhlas?

EDIT: A nebo o tom můžu napsat nějaký článek s radami pro autory a udělat diskuzi teprve k němu. Byl by o to zájem?

EDIT 2:
Bifi píše:Podávaš informáciu o tom, že vôbec takáto hra existuje a myslím si, že to zopár ľudí môže zaujať.
Podtrhuji. Můžeme se dohadovat o tom, jak má recenze vypadat po formální stránkce, co má obsahovat, atd. Ale určitě se shodneme na tom, že "špatná" recenze je lepší než žádná. Minimálně na tu hru upozorníš a i ze "špatné" recenze se dá načerpat celkem dost poznatků (minimálně dost na to, aby mě motivovali k/odradili od hledání "dobré" recenze)

od Bifi » 3. 9. 2007, 14:46

Joe, na veľa Tvojich bodov som odpovedal v odpovedi Dalcorovi vyššie.
Joe píše:Musím predostrieť, že som recenziu poňal z hľadiska človeka, ktorý dostane knihu do ruky a začne ju čítať (čo sú často aj ľudia, ktorí s RPG nemajú veľa, alebo prípadne vôbec žiadne skúsenosti). Samozrejme, ako hovoríš, som toho veľa nenahral a aj preto môže mať recenzia menšiu výpovednú hodnotu pre ľudí, ktorí prešli už viac systémov a ktorí majú nahraného omnoho viac.

(...)

Z vlastného uhlu pohľadu, ktorý je často podobný, aký majú začiatočníci v RPG (čo z praktickej stránky som aj ja), ktorí potrebujú hlavne vedieť, či hra splní ich očakávania a či je napísaná súdržne a čitateľne.
Sedí vec, ale:
- Radíš knihu, ktorá má slúžiť ako hra, kúpiť iným začiatočníkom preto, lebo Tebe sa dobre číta?!
- Z kontextu recenzie musí byť jasná odborná úroveň recenzenta. Buď je to "recenzent napísal X recenzií s priemerným hodnotením Y a Z" (RPG.net) alebo je to napr. zmienené recenzentom v úvode ("s RPG nemám skoro žiadne skúsenosti, ale napriek tomu vám chcem čosi povedať").
Joe píše:Môže byť, viď vyššie. Môžeš ju brať ako "Osobný pohľad na Dreaming Cities", ak nespåňa očakávania recenzie.
V tom prípade tak musí byť označená a uvedená.
Joe píše:A teraz to dobré, čo si v recenzii našiel? Ak sa ti do toho chce?
Príjemné je, že sa snažíš recenziu uzatvoriť do atmosferických textíkov.
Štýl nie je ťažkopádny.
Je vidieť, že si to poriadne prečítal celé.
Podávaš informáciu o tom, že vôbec takáto hra existuje a myslím si, že to zopár ľudí môže zaujať.
Tvoja snaha ako celok je sympatická.
Podávaš informácie o ďalších hrách od GoO.

od Markus » 3. 9. 2007, 14:45

Zdravím,

vstupuji do vaší diskuze o povaze recenze. Nemluvím teď konkrétně o Joeově recenzi, tak to na ní prosím nevztahujte, vyjadřuji se jen k fenoménu recenze jako takové. Je už to dlouho, co jsem Joeovu recenzi četl, a netroufám si vyjadřovat se k ní.

Když zmíním své vzdělání téměř bakaláře ( 8) ) žurnalistiky, dodá mi to důvěryhodnosti, nebo budu vypadat jako nechutný elitář? No nevím, posuďte sami.

Každopádně recenze je hodnotící žánr. Recenze by měla nejen představení produktu, ale hlavně pak jeho interpretací, zhodnocením. To znamená, že recenze by stoprocentně měla obsahovat výroky jako "tato věc je dobrá", "tato věc je jen skrytou reklamou na americkou armádu", nebo "tuto věc rozhodně nekupujte". Kromě samotných výroků by však měla obsahovat i argumentaci a vysvětlení, jak recenzent k tomuto názoru dospěl. Dalcor má pravdu v tom, že není třeba výslovně porovnávat s jinými hrami. Je nicméně nutné argumentovat.

Recenze je žánr publicistický, nikoliv zpravodajský. To znamená, ře recenzent není nestranný, neutrální a objektivní. Naopak, zcela nezakrytě přiznává, že jeho recenze prezentuje jeho názory a náhledy na věc. V ideálním případě si recenzent časem vybuduje nějaký image a čtenáři budou vědět, že např. tento člověk má podobné názory jak já, a proto budu jeho recenzím věřit (či naopak).

Řekl bych, že nejčastější neduh "recenzí" RPG je, že ve skutečnosti nejde o recenze. Většina "recenzí" na RPG je jen zhuštěný výpis pravidel, bez jakékoliv interpretace, hodnocení, kritiky, chvály, argumentace. Autor prostě vezme knihu a píše: "v kapitole 1 je to a to", "souboj funguje tak a tak". Vzniklý článek se rozhodně nedá považovat za recenzi, spíš by se mu mělo říkat "výcuc ze zystému" nebo "popis pravidel". (*)

Ačkoliv se může zdát, že takovýto "popis pravidel" je lepší, protože je nezaujatý, objektivní a čtenář si může udělat vlastní obraz, dovolím si tvrdit, že opak je pravdou. Z "popisů pravidel" je velmi těžké udělat si o hře obrázek a ještě obtížnější je porovnat si to v hlavě s jinými hrami - takového kousku jsou schopní většinou jen lidé, kteří znají desítky různých systémů, a proto jim suchý popis pravidel dává smysl. Méně znalí lidé prostě popis nepochopí, nepřeberou si ho, nedokáží ho interpretovat. I já mám většinou problémy udělat si na základě popisu jasnou představu o hře - upřednostňuji skutečné "recenze", ve kterých mi autor dokáže sám zvýraznit do důležité a vypustit to nepodstatné.

Pro srovnání, jaký je rozdíl mezi recenzí a popisem, si pomůžu přirovnáním k filmu.

-> Recenze v RPG je: "Soubojový systém trpí přílišnou detailností, je velmi zmatený a doslova vás zahltí desítkou pravidel. Musíte například určovat na iniciativu, postavení, natočení, rychlost a spoustu dalších faktorů. Vážně nevím, kdo by to chtěl hrát."
-> Recenze ve filmu je: "Film nabízí velmi zajímavý a snad i reálný pohled na problematiku novodobého otroctví. Herci podávají jedinečné výkony a skoro byste věřili, že film je dokument. Jedinou vadou na kráse zůstává, že autor trpí slabinou pro melodramatické scény - občas prostě máte dojem, že herci trochu přehrávají."

-> Popis v RPG je: "Soubojový systém nabízí tyto manévry: útok, obrana, vše do útoku, vše do obrany (...). Na začátku si hodíte na iniciativu, která určí, kdo půjde první. Potom hodíte kostkou na útok, porovnáte útočná čísla s obraným číslem. Jestli chce postava dělat i pohyb, existují pravidla pro pohyb. Ta fungují takhle (...)
-> Popis ve filmu je: "V první scéně vidíme otroky, jak pracují v továrně. Jsou mezi nimi i děti. Motiv dětí přetrvá i ve druhé scéně, kde vidíme dětského otroka, jak přináší výplatu domů. Matka ho zmlátí za to, že nese málo peněz. On začne plakat."

V obou případech je recenze mnohem jasnější než popis a čtenář si snáze udělá vlastní představu o hře. Například větu "soubojový systém je zdlouhavý a komplikovaný" pochopí každý. Ale výčet soubojových pravidel pochopí málokdo - jen hráč s bohatými zkušenostmi dokáže pouze podle výčtu pravidel poznat, zda je souboj zdlouhavý či plynulý.

Bohužel, vždy, když jsem se někomu snažil vysvětlit, proč je jeho článek popis a nikoliv recenze, a co by se na tom dalo zlepšit, tak se dotyčný urazil a poslal mě do prdele se slovy: "tak si to piš sám. Pro dobrotu na žebrotu". Takže to teď lidem neříkám a radši mlčím. (Joe, tohle není na tebe, vážně si tu recenzi nepamatuju)

K Joeově recenzi, teď už konkrétně:
Musím souhlasit s Bifim v tom, že následující odstavec:
"V časti o herných mechanikách sa dozviete o spôsobe rozhodovania sporných herných situácií (zďaleka nie vždy je nutné hádzať kockami, často totiž stačí trochu logického uvažovania a hra sa nemusí zbytočne predlžovať). Väčšia časť je venovaná samotnému boju s rozličnými modifikátormi a úpravami pre špecifické situácie, ale nič vám nebráni rozhodnúť celý boj jedným hodom, ak nemáte radi zložité systémy. Všetko je na dohode a preferenciách hráčov."
pro mě nemá žádnou výpovědní hodnotu. Totéž se dá říct skoro o každé hře.(**)

Toť vše, co jsem chtěl říct. Jenom dodám - Joe, prosím, neurážej se a nebuď další z těch, co diskuzi vzdají se slovy: "tak běžte to prdele a dělejte si to sami". Tady myslím nejde o to, že by se tě někdo snažil setřít nebo shodit. Jde (pevně věřím a doufám) o to, že se ti snaží pomoci odhalit chybičky a zlepšit své recenzentské umění :wink:

Doufám, že můj post k něčemu byl.

---

(*) Zcela mimochodem - když jsme připravovali RPG.sk, udělal jsem oddělené kategorie pro "recenze" a "popisy pravidel". Nakonec jsem od toho opustil, protože jsem nechtěl vyvolávat zbytečné spory tím, že bych jednotlivým autorům vysvětloval, proč jejich článek není recenze.

(**) Mimochodem, podobným problémem trpí taky většina podomácku vyrobených systémů. Procházím české stránky, nacházím spousty systémů, pročítám si jejich stránky a informace a vždy se dozvídám to samé: "Náš systém je univerzální a založený na dovednostech. To znamená, že v něm můžete hrát cokoliv a že nemá povolání. Taky jsme se ho snažili udělat realistický. Taky podporuje příběh. Vlastně ten příběh podporuje hodně, ano, má spoustu příběhových mechanik." Tak a to je vše - vezmi jeden informační článek, a s pomocí funkce najít&nahradit meň název systému... máš univerzální článek popisující všechny české domácí systémy a nikdo nic nepozná.

od Bifi » 3. 9. 2007, 14:06

Nepoznám všeobecné objektívne merítka. Každé hodnotiace vyjadrenie ("je to dobrá hra") musí nutne, prinajmenšom implicitne, obsahovať nejaký referenčný bod. Príklady explicitných sú: "ak by hra plnila toto a toto, považoval by som ju za špičkovú" alebo "je lepšia ako hra XY, lebo YZ".

To, že Shadowrun nie je urban fantasy, nie je tak úplne jasné. Máš tam drakov, elfov, motorky a hackovanie. Joe totiž žáner urban fantasy ani poriadne nedefinoval (ak sa to vôbec dá). Veľmi rád by som bol, ak by napríklad Joe v recenzii povedal "Shadowrun za urban fantasy nepovažujem, lebo XY, pričom toto práve Dreaming Cities rieši dobre". A WoD je gothic-punk, resp. horor - ako urban fantasy som sa s tým stretol len zriedka, ale môžem sa mýliť.

TriStat tam má vtedy čo robiť, ak je to recenzia na TriStat a zároveň Dreaming Cities (a potom to má tak byť v úvode a nadpise), inak to môže byť maximálne vysvetlenie toho, ako je TriStat v Dreaming Cities implementovaný. Recenzia systému TriStat a recenzia nadstavby Dreaming Cities sú podľa mňa dve rôzne veci (ktoré sa dajú skåbiť v jednej recenzii, ale tá recenzia to musí jasne uviesť).
Dalcor píše:Recenze ti ma rict zda je hra dobra, nebo spatna a zda funguje tka jak si predsevzala.
Áno a nie. Pretože recenzia buď:
- mi poskytne čo najviac relatívne neutrálnych informácií na to, aby som ja sám vedel rozhodnúť, či je hra pre mňa dobrá; alebo
- je recenzent človek, ktorý si v danej oblasti vybudoval odbornú reputáciu a ja sa mu rozhodnem veriť, keď povie, že je hra (objektívne) dobrá alebo nie.
Táto recenzia neplní pre mňa ani jednu z týchto dvoch funkcií.

A posledná výhrada - ľudia veľmi často v súvislosti s recenzentami používajú argument, že oni sami by také dielo, aké recenzujú, nedokázali vytvoriť. To je totálne irelevantný argument, pretože recenzent môže byť školený práve v tom, ako hodnotiť a je platený ako recenzent, nie autor. Spochybňovať odbornú úroveň recenzenta je potrebné iným spôsobom - v klasickom umení podľa toho, či na recenzovanie je formálne školený. To, že rešpektujeme objem práce a duše, aký do diela autor dal, je aboslútne nezávislé od toho, či podľa nejakých odborných kritérií dielo hodnotíme pozitívne alebo negatívne. (A pre kľud duše, aj od toho, čo si o danom autorovi ako osobe myslíme.)

Tvoja výhrada je ale mimo kvôli niečomu inému. Ja totiž nekritizujem Joea za to, že by takú hru nedokázal vytvoriť, ani mu nehovorím, že nemôže hry recenzovať, kým nie je herný dizajnér. Ja hovorím, že ak má písať recenziu pre užívateľov, musí byť sám užívateľ. Nemôžem predsa brať vážne recenziu na počítačovú hru od niekoho, kto ju nehral. A nielen to; od niekoho, kto nikdy žiadnu počítačovú hru nehral! Alebo sa riadiť pri výbere modelu mobilného telefónu recenziou niekoho, kto ten model nielenže nezapol, ale nikdy ani z mobilného telefónu netelefonoval! Alebo prijať odporúčanie na korčule od niekoho, kto nikdy na ľade nestál! Však to je neprofesionálne!

(Áno, RPG má dva druhy recenzií - recenzia fyzického produktu a playtest review - ale do toho teraz nechcem ísť. Predpokladám, že na to, aby človek urobil dobrú recenziu fyzického produktu, musí mať aspoň nejaké skúsenosti s RPG hraním ako takým, alebo to kompenzuje naozaj rozsiahlymi vedomosťami nazbieranými z iných systémov, internetových fór, zápisov z hier a pod.)

od Joe » 3. 9. 2007, 13:50

Diky Dalcor za pohľad z inej strany. Tu sú moje odpovede:

Musím predostrieť, že som recenziu poňal z hľadiska človeka, ktorý dostane knihu do ruky a začne ju čítať (čo sú často aj ľudia, ktorí s RPG nemajú veľa, alebo prípadne vôbec žiadne skúsenosti). Samozrejme, ako hovoríš, som toho veľa nenahral a aj preto môže mať recenzia menšiu výpovednú hodnotu pre ľudí, ktorí prešli už viac systémov a ktorí majú nahraného omnoho viac.
Bifi píše: 1. Všetko na Dreaming Cities a TriStat vyzerá z tvojej recenzie perfektne. (Vskutku by som sa ju zdráhal nazvať recenziou.)
Môže byť, viď vyššie. Môžeš ju brať ako "Osobný pohľad na Dreaming Cities", ak nespåňa očakávania recenzie.
Bifi píše: 2. Avšak perfektne voči čomu? Nijakým spôsobom neporovnávaš s inými hrami, ktoré sa za urban fantasy dajú označiť (počnúc Shadowrunom a končiac Mortal Coil, Zorcerer of Zo a pod.), ani z hľadiska systému, ani z hľadiska toho, akú pridanú hodnotu voči univerzálnym systémom (napr. FATE, však ten už je aj česky) Dreaming Cities pridáva.
Na porovnanie mám, ako hovoríš, málo skúseností. To musí spraviť niekto iný. Snažil som sa priblížiť ľuďom to, o čom hra je, ak si ju chcú zahrať a čo v nej nájdu (keď si vybrali práve ju).
Bifi píše:3. To asi ale súvisí aj s tým, že s RPG nemáš skoro žiadne praktické skúsenosti. Akú výpovednú hodnotu má potom vlastne Tvoja recenzia? Z akého uhla a podľa akých referenčných kritérií hodnotíš?
Z vlastného uhlu pohľadu, ktorý je často podobný, aký majú začiatočníci v RPG (čo z praktickej stránky som aj ja), ktorí potrebujú hlavne vedieť, či hra splní ich očakávania a či je napísaná súdržne a čitateľne.
Bifi píše:4. Je to recenzia na Dreaming Cities alebo TriStat? Pretože veľký podiel recenzie tráviš opisovaním TriStatu.
Tri-Stat dX je veľkou časťou samotného Dreaming Cities, ktoré sú vlastne aplikáciou na Urban Fantasy v tomto systéme. A z môjho pohľadu je potrebné spomenúť aj systém, ak je súčasťou príručky a keďže tento systém je podľa mňa dobrý a využiteľný a má svoje výhody, rozobral som ho viac, ako keby som ho len spomenul.
Bifi píše:5. Recenzia pre moje hráčske potreby veľmi, veľmi všeobecná.
"V časti o herných mechanikách sa dozviete o spôsobe rozhodovania sporných herných situácií (zďaleka nie vždy je nutné hádzať kockami, často totiž stačí trochu logického uvažovania a hra sa nemusí zbytočne predlžovať). Väčšia časť je venovaná samotnému boju s rozličnými modifikátormi a úpravami pre špecifické situácie, ale nič vám nebráni rozhodnúť celý boj jedným hodom, ak nemáte radi zložité systémy. Všetko je na dohode a preferenciách hráčov." - V čom sa potom TriStat alebo Dreaming Cities líši od iných hier? Nedá sa toto povedať o každej druhej RPG?

"Pravidlá sa vám v tomto smere odvďačia dostatočne (...)" - Huh?

"Herné rozšírenie Dreaming Cities, založené na systéme Tri-Stat dX nemôžem nič iné, len odporúčať." - A na základe čoho?
Súhlasím s Dalcorovým názorom, ale zčasti aj s tvojim. Recenzia je asi trochu všeobecná, čo sa týka hernej stránky (teda skúseností s ňou), ale je to zase môj pohľad na systém. Možnože budem tieto svoje Review skôr nazývať "Joe a jeho pohľad na... " 8)
Caveat: Spomenul som len veci, ktoré sa mi nepáčia, lebo na ne si sa pýtal. Tvoja recenzia samozrejme má aj silné stránky. Navyše, nie každý od recenzie očaka to, čo ja a viacerí ľudia Tvoju recenziu pochválili.

A teraz to dobré, čo si v recenzii našiel? Ak sa ti do toho chce?

od Dalcor » 3. 9. 2007, 13:43

Já si dovolím zareagovat. Ne proto že bych chtěl zasahovat do vaší rozmluvy nebo se nedej bože cítil dodčen kritikou kolegy. Spíše bych rád vyjádřil svůj názor an to co si představuji pod pojmeme recenze RPG hry.

1-3
V prvé řadě recenze je literární prvek je hodnocení recenzovaného objektu an základě obecných měřítek. V recenzi není potřeba nic porovnávat. Naopak, takovému prvku se říká srovnávací recenze nebos rovnávací test. Dále pak recenze vyjadřuje soukromě objektivní (všiměte si spojení těchto slov) názor autora. Praktické zkušenosti nejsou nutné k tomu aby recenze neměla výpovědní hodnotu. Pochybují že paní mirka Spáčilová někdy natočila americký blockbuster.
Nechápu tvoji filipiku vůři "Výpovědní" hodnotě recenze. Zveřejňuje paní Spáčilová své referenční hodnocení, jiné než subjektivní názor vycházející ze studia či znalosti problematiky? Nebo autoři literárních recenzí? Nevšiml bych si nějakého žebříčku referenčních bodů před recenzemi v Pevnosti, nebo Score...

4
Dreaming Cities je Tri Stat Urban Fantasy Genre - tudíž je to recenze herního protředí Tri Statu jménem Draming Cities. S recenze je to jasně srozumitelné.

5 Tady s tebou souhlasim, v prve rade ale je zde takova mala problematika. Do ajke miry rozebrat mechaniky hry abychom nebyli v rozporu s autorskymi pravy. Recenze nefunguje jako "Seznam mechanik" opis mechanik apod. Recenze ti ma rict zda je hra dobra, nebo spatna a zda funguje tka jak si predsevzala. roto ja treba take nejsem zastancem opisu mechanik - ty si muzes preci nasudovat sam. Recenze nema nahrazovat vytah! Nemuzu si pomoci ale to Joeova recenze plni!

A konečně Joe hru doporučuje na zákaldě své zkušenosti s danou hrou - třeba i na teoretické bázi. Srovnatelná Urban Fantasy za prvé na trhu není (Shaowrun není Urban Fantasy, World of Darkness je Urban Fantasy třeba) tak třeba i proto :)

Každopádně je třeba si uvědomit že Recenze není rozbor. Recenze je českým překaldem slova re-view - tedy pohled, seznámení s věcí, ne její doslovný rozbor.

od Bifi » 3. 9. 2007, 13:25

Joe píše:A čo sa ti konkrétne nepáčilo na Dreaming Cities recenzii?
Veľmi rýchlo, veľmi stručne:

1. Všetko na Dreaming Cities a TriStat vyzerá z tvojej recenzie perfektne. (Vskutku by som sa ju zdráhal nazvať recenziou.)

2. Avšak perfektne voči čomu? Nijakým spôsobom neporovnávaš s inými hrami, ktoré sa za urban fantasy dajú označiť (počnúc Shadowrunom a končiac Mortal Coil, Zorcerer of Zo a pod.), ani z hľadiska systému, ani z hľadiska toho, akú pridanú hodnotu voči univerzálnym systémom (napr. FATE, však ten už je aj česky) Dreaming Cities pridáva.

3. To asi ale súvisí aj s tým, že s RPG nemáš skoro žiadne praktické skúsenosti. Akú výpovednú hodnotu má potom vlastne Tvoja recenzia? Z akého uhla a podľa akých referenčných kritérií hodnotíš?

4. Je to recenzia na Dreaming Cities alebo TriStat? Pretože veľký podiel recenzie tráviš opisovaním TriStatu.

5. Recenzia pre moje hráčske potreby veľmi, veľmi všeobecná.
"V časti o herných mechanikách sa dozviete o spôsobe rozhodovania sporných herných situácií (zďaleka nie vždy je nutné hádzať kockami, často totiž stačí trochu logického uvažovania a hra sa nemusí zbytočne predlžovať). Väčšia časť je venovaná samotnému boju s rozličnými modifikátormi a úpravami pre špecifické situácie, ale nič vám nebráni rozhodnúť celý boj jedným hodom, ak nemáte radi zložité systémy. Všetko je na dohode a preferenciách hráčov." - V čom sa potom TriStat alebo Dreaming Cities líši od iných hier? Nedá sa toto povedať o každej druhej RPG?

"Pravidlá sa vám v tomto smere odvďačia dostatočne (...)" - Huh?

"Herné rozšírenie Dreaming Cities, založené na systéme Tri-Stat dX nemôžem nič iné, len odporúčať." - A na základe čoho?

Caveat: Spomenul som len veci, ktoré sa mi nepáčia, lebo na ne si sa pýtal. Tvoja recenzia samozrejme má aj silné stránky. Navyše, nie každý od recenzie očaka to, čo ja a viacerí ľudia Tvoju recenziu pochválili.

od zrzavec » 17. 8. 2007, 23:03

To bejvá.

na nás by si za prvé svojí žalobou nic nevzal, to je věc první a za druhé nevím, zda by do toho šel. Proč? Protože nikdo neví, jaké právníky máme v záloze my :-D

od Gran » 17. 8. 2007, 20:38

Poté, co mi webmaster Abarinu vyhrožoval zažalováním za poškozování jména jeho serveru, jsem plně na RomiKovo straně a jsem připraven společně s ním kohokoliv vyfakovat =P ;)

Nahoru