od jonka » 20. 12. 2009, 02:33
FATE lite s Fate pointy a free dovednostma je celkem easy.
je potřeba:
- naučit se kdy a za co se dají utrácet FP, dobré je vypsat si to na papírek, na začátek to je přehlednější. Je dobré si před hrou určit následující věci, které se týkají FP:
1. určit si limity žánru aneb co se bude vetovat (kvůli události za FP)
2. určit si barvu žánru aneb za co budou hráči odměňováni (kvůli FP odměnám za žánrovost - dá se místo toho dát funkce Fan Mailu z PtA, principielně je to hodně podobné)
- naučit se jak fungují aspekty, naučit se je negativně vyvolávat (nezapomenout i hráčům doporučit, aby se i oni nebáli vyvolávat neg. aspekty ostatních hráčů)
Skilly. pokud hraješ na "no restriction" skilly tak (alespoň pro mne) platí několik věcí, které jsem si během her uvědomil. (pokud hraješ na standartní skilly, tak v tomto okamžiku je konec postu)
Dovednosti jsou situační záležitost (*). Když si tvoříš dovednosti uvažuj nad tím jako "v jaké situaci chci aby moje postava byla dobrá" nebo "v jakých situacích chci rozhodovat co se ve hře stane". Takže nad tím neuvažuješ jako v jakém oboru je tvoje postava dobrá, ale v jakých situacích chceš mít větší kontrolu/slovo nad hrou. (samozřejmě první způsob dovednost: Boj s Mečem 3 je zcela korektní)
dovednost: Jsem poslušný pacholek svého strýce 3 nic neříká o tom co dělám, v jakém oboru jsem dobrý, ale je to navázáno na strýce a na jeho stav vůči mě. Tato dovednosti se může vstahovat na následující věci: Stýc je mlynář, pokud si potřebuju házet na nějakou čeledínskou práci aplukuju tuhle dovednost. Jiný příklad. Stýc mi řekne ať zajdu zalhat mlynářce v tom, že jí řeknu že mlynář je v hospodě zatímco on se jde pobavit do nevěstince. Opět můžu aplikovat tuto dovednost.
Platí tedy pro hráče co si dokážeš obhájit, na to můžeš házet. Dovednosti jsou situační a je potřeba právě tuto situačnost rozvíjet. O sporech kdy se hodnotí právoplatnost situačnosti budu mluvit následně
Spory. U mě platí jedna věc. Když nastane situace a hráč hledá ve svém denníku dovednost, kterou by použil tak se musí použít ta, které je více situační, která víc odpovídá situaci. (aneb viz Důsledky)
příklad: budu mít dovednosti Dobrý s mečem a Zámečník a budu chtít otevírat zámek mečem tak použiju dovednost zámečník, protože ta je bližší vykonávané činnosti, situaci.
Někdy může GM ohlásit, že žádná z uvažovaných dovedností neodpovídá dostatečně situaci a proto hráč má bonus +0 k hodu, tzn jakoby danou dovednost neznal. Tohleto plus právo rozhodovat jestli je obhajoba dovednosti hráče relevantní jsou tvoje asi jediné povinnosti a pravomoce co ve hře máš. Ano vyžaduje to rozumného GM, ale popravdě pokud není rozumný GM tak nemá cenu ani na "free-style" dovednsti hrát. Stačí ale cit pro hru, fikci a trocha zkušenosti.
Důsledky. Protože jsou dovednosti situační - tedy je na ně hodně navázaná fikce musí sedět i důsledky.
Z příkladu výše s kovářkou. Řekněme, že mám dovednost "Jsem poslušný mlynářův pacholek" a zároveň mám dovednost "Lhaní". Můžu si zvolit některou z těchto dovedností, ale obě použití musí mít odlišné důsledky! Když použiju Lhaní tak mlynářka třeba mě dá spráskat za to, že jsem ji lhal - a už se nebude příběhově řešit to, že pak sprdne mlynáře že byl v nevěstinci, nebo to nezjistí, když použiju první dovednost tak tím dávám v sázku zase můj vztah s mlynářem. Mlynářka mi třeba nic neudělá, ale mlynář mě pak dá co proto. Takže záleží na tom co si vyberu za dovednost. V ideální hře by právě mělo nejdříve záležet na tom jaké jsou důsledky ve fikci a podle toho si zvolím dovednost kterou aplikuju.(**)
(*) <System theory inserted> V každé hře jde o "frejmování reality apropo frejmování fikce". Jde o to na jaké kousíčky a podle čeho rozdělit realitu/fikci aby se dala uchopit aby v ní mohl být řád a aby se hráči a GM dohodli. V d20 je standartní "frame" x sekund. Vše co můžeš ve hře udělat je rozfrejmováno na dovednosti nebo hod na útok atd.. Jsou jasně dané a pospané mantinely kdy co funguje a kdy ne a za jakých podmínek. Tady není žádné časové omezení skillů není ani omezení co se týče rozsahu skillu (ano můžeš mít skill "Jsem nejlepší bača tohoto pohoří"), jediné na čem záleží je: je tato situace vhodná pro použití této dovednosti? Sedí to fikcí? Ano - Ne - možná. V oblasti možná je potřeba dohodnout, platí že GM má poslední slovo. Hodně záleží na domluvě a komunikaci. Ale dá se to zvládnout. Pokud nevěříš dej mi tady několik příkladů a já ti ukážu že se vždycky domluvíme ke spokojenosti nás obou.
(**) Popravdě když hraju tak mě ani nezajímá jestli mám k hodu +3, +2 nebo +0. Finta je v tom, že v momentu, kdy jsou na stolke sázky by měly být obě možnosti natolik zábavné/zajímavé pro hru, že jestli získám bonus nebo ne je pro mě nepodstatné. Mě zajímá, jestli je bohatá fikce, pokud ne, tak to že jsem ubermensch s +6 gratsword je mi celkem nanic. (u takto poajté hry)
Všechny tyhle nevýhody jsou ale vyváženy jednou výhodou. Máš jako vstup k dispozici jednoduchý systém bez omezení a kreativní hráči s v tom můžou opravdu vyhrát. Nevýhody jsou takové že jako potřebuješ minimálně "Compromise" skill, nejlépe ale "Lets do it my way and I'm sure you will not runaway from session, start crying or even start shooting at me".
questions welcomed
FATE lite s Fate pointy a free dovednostma je celkem easy.
je potřeba:
- naučit se kdy a za co se dají utrácet FP, dobré je vypsat si to na papírek, na začátek to je přehlednější. Je dobré si před hrou určit následující věci, které se týkají FP:
1. určit si limity žánru aneb co se bude vetovat (kvůli události za FP)
2. určit si barvu žánru aneb za co budou hráči odměňováni (kvůli FP odměnám za žánrovost - dá se místo toho dát funkce Fan Mailu z PtA, principielně je to hodně podobné)
- naučit se jak fungují aspekty, [i]naučit se je negativně vyvolávat[/i] (nezapomenout i hráčům doporučit, aby se i oni nebáli vyvolávat neg. aspekty ostatních hráčů)
[b]Skilly[/b]. pokud hraješ na "no restriction" skilly tak (alespoň pro mne) platí několik věcí, které jsem si během her uvědomil. (pokud hraješ na standartní skilly, tak v tomto okamžiku je konec postu)
Dovednosti jsou situační záležitost [b](*)[/b]. Když si tvoříš dovednosti uvažuj nad tím jako "v jaké situaci chci aby moje postava byla dobrá" nebo "v jakých situacích chci rozhodovat co se ve hře stane". Takže nad tím neuvažuješ jako v jakém oboru je tvoje postava dobrá, ale v jakých situacích chceš mít větší kontrolu/slovo nad hrou. (samozřejmě první způsob [i]dovednost: Boj s Mečem 3[/i] je zcela korektní)
[i]dovednost: Jsem poslušný pacholek svého strýce 3 nic neříká o tom co dělám, v jakém oboru jsem dobrý, ale je to navázáno na strýce a na jeho stav vůči mě. Tato dovednosti se může vstahovat na následující věci: Stýc je mlynář, pokud si potřebuju házet na nějakou čeledínskou práci aplukuju tuhle dovednost. Jiný příklad. Stýc mi řekne ať zajdu zalhat mlynářce v tom, že jí řeknu že mlynář je v hospodě zatímco on se jde pobavit do nevěstince. Opět můžu aplikovat tuto dovednost.
Platí tedy pro hráče co si dokážeš obhájit, na to můžeš házet. Dovednosti jsou situační a je potřeba právě tuto situačnost rozvíjet. O sporech kdy se hodnotí právoplatnost situačnosti budu mluvit následně[/i]
[b]Spory[/b]. U mě platí jedna věc. Když nastane situace a hráč hledá ve svém denníku dovednost, kterou by použil tak se musí použít ta, které je více situační, která víc odpovídá situaci. (aneb viz Důsledky)
[i]příklad: budu mít dovednosti Dobrý s mečem a Zámečník a budu chtít otevírat zámek mečem tak použiju dovednost zámečník, protože ta je bližší vykonávané činnosti, situaci.[/i]
Někdy může GM ohlásit, že žádná z uvažovaných dovedností neodpovídá dostatečně situaci a proto hráč má bonus +0 k hodu, tzn jakoby danou dovednost neznal. Tohleto plus právo rozhodovat jestli je obhajoba dovednosti hráče relevantní jsou tvoje asi jediné povinnosti a pravomoce co ve hře máš. Ano vyžaduje to rozumného GM, ale popravdě pokud není rozumný GM tak nemá cenu ani na "free-style" dovednsti hrát. Stačí ale cit pro hru, fikci a trocha zkušenosti.
[b]Důsledky[/b]. Protože jsou dovednosti situační - tedy je na ně hodně navázaná fikce musí sedět i důsledky.
[i]Z příkladu výše s kovářkou. Řekněme, že mám dovednost "Jsem poslušný mlynářův pacholek" a zároveň mám dovednost "Lhaní". Můžu si zvolit některou z těchto dovedností, ale obě použití musí mít odlišné důsledky! Když použiju Lhaní tak mlynářka třeba mě dá spráskat za to, že jsem ji lhal - a už se nebude příběhově řešit to, že pak sprdne mlynáře že byl v nevěstinci, nebo to nezjistí, když použiju první dovednost tak tím dávám v sázku zase můj vztah s mlynářem. Mlynářka mi třeba nic neudělá, ale mlynář mě pak dá co proto. Takže záleží na tom co si vyberu za dovednost. V ideální hře by právě mělo nejdříve záležet na tom jaké jsou důsledky ve fikci a podle toho si zvolím dovednost kterou aplikuju.[/i][b](**)[/b]
[b](*)[/b] <System theory inserted> V každé hře jde o "frejmování reality apropo frejmování fikce". Jde o to na jaké kousíčky a podle čeho rozdělit realitu/fikci aby se dala uchopit aby v ní mohl být řád a aby se hráči a GM dohodli. V d20 je standartní "frame" x sekund. Vše co můžeš ve hře udělat je rozfrejmováno na dovednosti nebo hod na útok atd.. Jsou jasně dané a pospané mantinely kdy co funguje a kdy ne a za jakých podmínek. Tady není žádné časové omezení skillů není ani omezení co se týče rozsahu skillu (ano můžeš mít skill "Jsem nejlepší bača tohoto pohoří"), jediné na čem záleží je: je tato situace vhodná pro použití této dovednosti? Sedí to fikcí? Ano - Ne - možná. V oblasti možná je potřeba dohodnout, platí že GM má poslední slovo. Hodně záleží na domluvě a komunikaci. Ale dá se to zvládnout. Pokud nevěříš dej mi tady několik příkladů a já ti ukážu že se vždycky domluvíme ke spokojenosti nás obou.
[b](**)[/b] Popravdě když hraju tak mě ani nezajímá jestli mám k hodu +3, +2 nebo +0. Finta je v tom, že v momentu, kdy jsou na stolke sázky by měly být obě možnosti natolik zábavné/zajímavé pro hru, že jestli získám bonus nebo ne je pro mě nepodstatné. Mě zajímá, jestli je bohatá fikce, pokud ne, tak to že jsem ubermensch s +6 gratsword je mi celkem nanic. (u takto poajté hry)
Všechny tyhle nevýhody jsou ale vyváženy jednou výhodou. Máš jako vstup k dispozici jednoduchý systém bez omezení a kreativní hráči s v tom můžou opravdu vyhrát. Nevýhody jsou takové že jako potřebuješ minimálně "Compromise" skill, nejlépe ale "Lets do it my way and I'm sure you will not runaway from session, start crying or even start shooting at me".
questions welcomed