od jonka » 12. 6. 2009, 21:14
... popřípadě i napište s jakýma úkolama abych měl nějakou inspiraci:)
Kdybych uvažoval (jakože reálně i uvažuju) jak "zaúkolovat" hráče, tak aby to mělo dobrý vliv na hru, tak by to bylo aby si každý hráč vytvořil 3 cíle/přesvědčení se kterými bude ve hře hrát. Kupříkladu přesvědčení "Jednou se stanu pánem tohoto území" je totiž možno využít několikrát, protože pokaždé když hráč udělá krůček ke svému cíli můžeš ho odměnit za to, že hraje svoje přesvědčení (a to i když neuspěje). Ty jako GM pak hru vytváříš tak, aby v ní měli hráči možnosti využít svoje přesvědčení. Na tomhle principu funguje třeba Burning Wheel.
Výhoda je v tom, že oproti kartičkám kde jsou úkoly jsou tyhle úkoly šité přímo na míru postavě a nestane se, že by postava měla nějaký úkol, který by nechtěla splnit.
Nicméně, pokud bys chtěl nějaké úkolové karty tak při tvorbě bych se řídil dvěma otázkama:
- je úkol takový, že způsobí zábavu při hře?
- je úkol takový, aby prohloubil téma, které chceš ve hře rozpracovat?
Takže například pokud vám nevadí téma zrady tak můžeš na jednu s kartiček napsat "Zraď". atd. Akorát problém je, že u každého dobrodružství se questíky můžou lišit, tzn i situace, které nastanou můžou být různé a naopak když napíšeš hodně kartiček psychologických/emočních jako například Zraď, Zamiluj se, může se ti stát že se z hry stane soap opera. Takže bacha kartičky ti pak budou spoluutvářet obraz hry.
Co mám zkušenosti, tak každého hráče/postavu zajímají ve hře jiné věci, jiná úroveň světa. Třeba čaroděje bude bavit prolézat knihovny a mluvit s moudrými světa, zloděj se nejraději bude pohybovat mezi lidmi a v podstvětí, válečník bude mít rád výzvy atd, takže bude těžké udělat questovní karty tak, aby je to zaujalo všechny.
Já bych se vydal tou cestou jak jsem naznačoval v předchozím příspěvku. Jsou oblasti, které mají společné víceméně všechny postavy a to jsou:
Osobnost - postava má nějaký cíl, směr kde se chce vyvíjet
Osud - každou postavu čeká nějaký osud, zkoušky, kterými musí projít
Prostředí - postavy se společně pohybují v nějakém městě, světě, mají nějaké známosti, kontakty
Příběh (metaplot) - ...
Na ty kategorie by se pak daly navázat konkrétní úkoly... akorát mě dneska nic nenapadá, protože mi to nemyslí ,)
Každopádně řekni, jestli by tohle mohl být směr, který by se ti líbil.
[quote]... popřípadě i napište s jakýma úkolama abych měl nějakou inspiraci:)[/quote]
Kdybych uvažoval (jakože reálně i uvažuju) jak "zaúkolovat" hráče, tak aby to mělo dobrý vliv na hru, tak by to bylo aby si každý hráč vytvořil 3 cíle/přesvědčení se kterými bude ve hře hrát. Kupříkladu přesvědčení "Jednou se stanu pánem tohoto území" je totiž možno využít několikrát, protože pokaždé když hráč udělá krůček ke svému cíli můžeš ho odměnit za to, že hraje svoje přesvědčení (a to i když neuspěje). Ty jako GM pak hru vytváříš tak, aby v ní měli hráči možnosti využít svoje přesvědčení. Na tomhle principu funguje třeba Burning Wheel.
Výhoda je v tom, že oproti kartičkám kde jsou úkoly jsou tyhle úkoly šité přímo na míru postavě a nestane se, že by postava měla nějaký úkol, který by nechtěla splnit.
Nicméně, pokud bys chtěl nějaké úkolové karty tak při tvorbě bych se řídil dvěma otázkama:
- je úkol takový, že způsobí zábavu při hře?
- je úkol takový, aby prohloubil téma, které chceš ve hře rozpracovat?
Takže například pokud vám nevadí téma zrady tak můžeš na jednu s kartiček napsat "Zraď". atd. Akorát problém je, že u každého dobrodružství se questíky můžou lišit, tzn i situace, které nastanou můžou být různé a naopak když napíšeš hodně kartiček psychologických/emočních jako například Zraď, Zamiluj se, může se ti stát že se z hry stane soap opera. Takže bacha kartičky ti pak budou spoluutvářet obraz hry.
Co mám zkušenosti, tak každého hráče/postavu zajímají ve hře jiné věci, jiná úroveň světa. Třeba čaroděje bude bavit prolézat knihovny a mluvit s moudrými světa, zloděj se nejraději bude pohybovat mezi lidmi a v podstvětí, válečník bude mít rád výzvy atd, takže bude těžké udělat questovní karty tak, aby je to zaujalo všechny.
Já bych se vydal tou cestou jak jsem naznačoval v předchozím příspěvku. Jsou oblasti, které mají společné víceméně všechny postavy a to jsou:
Osobnost - postava má nějaký cíl, směr kde se chce vyvíjet
Osud - každou postavu čeká nějaký osud, zkoušky, kterými musí projít
Prostředí - postavy se společně pohybují v nějakém městě, světě, mají nějaké známosti, kontakty
Příběh (metaplot) - ...
Na ty kategorie by se pak daly navázat konkrétní úkoly... akorát mě dneska nic nenapadá, protože mi to nemyslí ,)
Každopádně řekni, jestli by tohle mohl být směr, který by se ti líbil.