od Markus » 26. 11. 2022, 11:22
Poslouchal jsem interview s Davem Morrisem, autorem RPG/gamebooků Dragon Warriors, který zrovna
chystá novou edici. Vysvětloval, že i když hrajou hodně improvizovaně, má rád hru (ne pravidla, prostě hru jako celek) opřenou o realitu a simulaci. Oproti tomu jsou hry, které „simulují“ ne realitu, ale určitý styl vyprávění nebo žánrové schéma. Ale měl jednu pěknou metaforu, parafrázuju:
Vezměte si třeba Tarantinovy filmy. Když se díváte třeba na Hanebné parchanty, to není
film o válce, to je
film o filmech o válce. Není v žánru „druhá světová válka“, je v žánru „filmy o druhé světové válce“.
EDIT:
A ještě související: že vnímá rozdíl mezi tím, kdy se hra nebo hráči snaží vyprávět příběh s žánrovou strukturou (expozice, zvrat, vyvrcholení...), a když prostě hráči jenom „hrají, jako by to bylo reálné a svět se chová, jako by to bylo reálné“ – příběh je pak něco, co možná dokážeš vidět zpětně, ale v okamžiku hraní se na něj ohled nebere.
Poslouchal jsem interview s Davem Morrisem, autorem RPG/gamebooků Dragon Warriors, který zrovna [url=https://www.patreon.com/jewelspider]chystá novou edici[/url]. Vysvětloval, že i když hrajou hodně improvizovaně, má rád hru (ne pravidla, prostě hru jako celek) opřenou o realitu a simulaci. Oproti tomu jsou hry, které „simulují“ ne realitu, ale určitý styl vyprávění nebo žánrové schéma. Ale měl jednu pěknou metaforu, parafrázuju:
Vezměte si třeba Tarantinovy filmy. Když se díváte třeba na Hanebné parchanty, to není [i]film o válce[/i], to je [i]film o filmech o válce[/i]. Není v žánru „druhá světová válka“, je v žánru „filmy o druhé světové válce“.
EDIT:
A ještě související: že vnímá rozdíl mezi tím, kdy se hra nebo hráči snaží vyprávět příběh s žánrovou strukturou (expozice, zvrat, vyvrcholení...), a když prostě hráči jenom „hrají, jako by to bylo reálné a svět se chová, jako by to bylo reálné“ – příběh je pak něco, co možná dokážeš vidět zpětně, ale v okamžiku hraní se na něj ohled nebere.