Hraní podle modulů

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: :wink: $D $8) $cry$ $P :-)= :eyecrazy: :>:o/ :>;o) O-) :clap: :think: $lol$ $:) $;) $-o :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Hraní podle modulů

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 14. 5. 2021, 13:16

Dobrý nápad. Už by to tam mělo být.

Re: Hraní podle modulů

od Muzzug » 14. 5. 2021, 13:12

Super! A mohl bys k tomu sloupci prosím přidat i filtr? :)

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 14. 5. 2021, 12:58

Pokud to někoho zajímá, aktualizoval jsem svůj seznam doporučených modulů (odkaz je taky v záhlaví) a doplnil jsem do něj, pro které hry jsou ta dobrodružství určená.

Takže jestli hledáte nejlepší third-party produkty pro D&D 5e nebo vás zajímá, jestli vůbec existuje něco dobrého pro Pathfinder, případně jste si vždycky chtěli zahrát Tunnels & Trolls nebo Mazes & Minotaurs :) , tak teď už víte, po čem sáhnout.

Re: Hraní podle modulů

od KDolecek » 18. 4. 2021, 14:39

Já do Sirotčince nabízím věci zhruba ze tří kategorií.
1) Česká tvorba, kterou vlastním. Nabízel jsem ty Temné doly z Asterionu, po FFE chci zkusit nabídnout Ardanský rituál. O Temné doly nebyl zájem, uvidíme zda o něco jiného bude. Jsou to dost specifické kousky.
2) Samostatné hry. Tady trochu nabourávám původní koncept Sirotčince, ale Ratpack, The Witch is Dead (nebo Nordovy nabídky Golden Sky Stories, Uranium Chef), nejsou moduly, ale rovnou hry, které jsme si chtěli vyzkoušet a hodí se na oneshoty nebo kratší sérii sezení. Já třeba dumám, že takhle v budoucnu zkusím nabídnout nějaké PbtA hry a scénáře, které se mi válí po disku.
3) Moduly. Tady nemám žádnou zkušenost, před začátkem letošního roku jsem se o to vůbec nezajímal a slyšel maximálně o těch nejznámějších jako Tomb of Horrors nebo Curse of Strahd. V rámci Sirotčince jsem prostě řekl, že jsem ochoten být GM, ale potřebuji doporučení na to, co vést. Markus mi poslal svůj seznam, já projel jeho popisy očima a zaujalo mne Frost Fang Expedition. Mrknul jsem do modulu, zda to není úplná blbost a nabídl to do Sirotčince. Moc jsem se s tím nerozpakoval. Má to samozřejmě svou nevýhodu v tom, že modul budu podrobně načítat až teď před hraním a možná prostě zjistíme, že to není žádné terno :D

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 18. 4. 2021, 14:32

Taky už se nám pomalu plní databáze dobrodružstvími a komentáři/hodnoceními k nim, za což všem děkuji a volám VÍC, CHCI VÍC! :D

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 18. 4. 2021, 14:05

Odkaz na ten můj seznam je v záhlaví.

Já sleduju různé recenzní blogy a mám vytipované recenzenty, kterým důvěřuju - protože se mi jejich doporučení v minulosti vyplatila a mám ověřeno, že doporučují dobré věci. Takže když čtu nějakou recenzi, ve které něco doporučí, připíšu si to do svého seznamu a s nějakou stručnou poznámkou, o co jde. Jsou to věci, které jsem nečetl, ale prošly nějakým předvýběrem a měly by být dobré.

S tím, že je to samozřejmě osobní výběr zkreslený mými preferencemi: je tam například hodně DCC, pro které mám slabost, včetně asi i těch průměrných kusů od Goodman Games. (Na druhou stranu jsem měl dost sebekontroly na to, abych všechno DCC viditelně vyznačil :)). Jinak je to prostě výběr produktů především z OSR scény.

Všimni si ale, že to většinou nejsou one shoty. I v Sirotčinci to často plánujeme na 2–3 nebo i víc sezení. Obecně oneshoty ve smyslu "hra na jedno sezení" spíš nemusím. Za jedno sezení se nestihne rozehrát nic pořádného, nevznikne uspokojivá komplexita a prostě to není ono. I proto v tom seznamu nejsou prakticky žádné minidungeony.

Čestnou výjimkou byla ta dobrodružství pro WFRP, co jsme hráli, třeba Night of Blood, což jsou zároveň jednorázovky na jeden večer a zároveň jsou zajímavě komplexní. Ale to je spíš vzácnost.

Re: Sirotčinec pro nehrané moduly - diskuze

od Angri » 18. 4. 2021, 13:32

Markus píše:
17. 4. 2021, 15:33
Castle Xyntillan
Tridentfish island
Magician's House.
KDolecek píše:
22. 3. 2021, 22:43
Temné dny Železných dolů
Ratpack má dva zájemce, takže je zatím nechávám otevřené.

The Frost Fang Expedition


Chlapi, kde berete inspiraci na ty oneshoty?
Článek o modulech včetně Excelu co má Markus jsem objevil - ale tam myslím nejsou oneshoty - a i kdyby byly, kde získáváte info že právě tyto moduly jsou hratelné a ještě k tomu dobré ?

Přece nečtete všechyn ty moduly a neposuzujete je ? Nebo ano?
Díky za info , možná to je na jinou diskusi, to záleží jak se odpovědi rozrostou :-)

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 23. 3. 2021, 13:55

Tady je to trochu schválně, protože cílem je prostě utéct ven z pyramidy a všechny ty hrobky plné pokladů jsou vlastně nástraha na hráče, kteří se nechají nalákat a tím ztratí čas. Ty hrobky na tom turnaji nebyly od toho, aby je hráči fakt vykradli! :) Respektive je to taková léčka a správné řešení bylo nevšímat si jí a jít dál.

A zároveň jen ti nejlepší a nejefektivnější dojdou až do konce.

Ale i tak to předpokládalo pekelné tempo.

Na druhou stranu díky těm podrobným hrobkám je to dneska hratelné v jiném kontextu než v časově omezeném turnaji. Můžete to prostě vzít jako regulérní dungeon na standardní vykrádání a bude to pořád fungovat - možná dokonce líp.

Re: Hraní podle modulů

od Bifi » 23. 3. 2021, 13:51

Dobrá recenzia, dík!
Ja som mimochodom videl/pocul záznamy z OSR hrania, kde tých 5-8 minút na miestnosť bolo normálne tempo...

Re: Hraní podle modulů

od Jerson » 23. 3. 2021, 12:43

Recenzi jsem si přečetl, ale nevěřím tomu, že se dá 50, nebo jen 25 takto popsaných místností odehrát za dvě hodiny. To by bylo 12 místností na hodinu, jedna na pět minut a z toho dvě minuty bude GM popisovat, nebo přesněji číst popis místnosti. Nebo těch místností nutných na projití je mnohem méně?

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 23. 3. 2021, 11:33

Long time no see! Je načase to napravit. Tentokrát se podíváme na opravdovou klasiku:

Obrázek

:arrow? Recenze: Skrytá svatyně tamoachanská
Prastaré zničené město Tamoachan zná jen několik učenců a hledačů pokladů, kteří navíc vědí jen to, že existuje, ale nikoli už, kde se nachází. Ještě odlehlejší je skrytá svatyně, prý zasvěcená Zotzilahovi, upířímu bohu podsvětí. Dobrodruzi, kteří se o místě dozvědí, pravděpodobně zjistí, že jeho vábení nedokáží odolat. Většina města je rozbořená a prakticky skrytá podrostem. Vetřelci, kteří do trosek vstoupí, zjistí, že pradávné ulice slouží jako zarostlá „údolí“ mezi sutinami rozpadlých staveb. Největší z „údolí“ vedou k centrální mýtině, kde stojí velká pyramida. Na jižní straně mýtiny došlo nedávno k propadu a je tu zubatá jáma se suťovým kuželem vedoucí dolů do temnot.

Není úplně běžné, že by český čtenář dostal příležitost nahlédnout ve svém rodném jazyce na díla z nejranější historie našeho koníčku. To se teď mění díky českému překladu sborníku Příběhy ze Zejícího portálu, který přináší sedm „z nejvražednějších dungeonů v historii D&D“ – všechny tyto jeskyně jsou učesané, mají přehlednější sazbu a jsou pochopitelně zkonvertované do pravidel D&D 5e, ale jinak jde o věrnou reedici originálu. V podcastu Dinosaurium obskurních světů jsme s Vandalem nedávno mluvili o jiném dobrodružství ze stejného sborníku, Hoře bílého chocholu (1979). Dnes se podívám na Skrytou svatyni tamoachanskou, která poprvé spatřila světlo světa taky v roce 1979, na turnaji Origins.

Re: Hraní podle modulů

od Vallun » 4. 3. 2021, 18:24

Markus píše:
4. 3. 2021, 16:11
Přítomnost té dlouhé románové minulosti není nutně problém,* ale je to dobrý indikátor jiných problémů. Značí to, že autor moc neví, jak dělat dobrodružství. Je to takový varovný signál. Četl jsem ale i dobrá dobrodružství, která měla dobrý románový úvod - jen se to prostě moc často nestává.
==
* I když vlastně je to problém z hlediska použitelnosti, protože to natahuje a znepřehledňuje text, nudí to u čtení, a dokonce to zvyšuje riziko, že potenciální čtenář se nedostane za úvodní román a znechuceně dobrodružství odhodí, aniž by se dostal ke skutečnému obsahu.
Vidíš, a mne zase naopak nezaujme modul, který takový úvod nemá a přijde mi špatný, protože se mnohme hůře ponořím do atmosféry...a z mých, pravda skromných, zkušeností, použiji mnohem spíš informace a inspiraci v románovém textu, než prefabrikáty...:)

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 4. 3. 2021, 16:11

Z jiné diskuze. Tohle je zajímavé:
Sparkle píše:
4. 3. 2021, 15:47
A pak jsou tam momenty, kdy už si nejsem jistá, jestli jde z tvé strany o neuvědomělý argumentační faul nebo čirý zlý naschvál. Například: stanovil sis nějakou premisu, že zápletka typu "zjistěte, co se tam stalo v minulosti" je z nějakého důvodu špatná. Teď se nechci přít o tom, jestli je fakt špatná nebo ne. Problém je jinde. Jde o to, že naprostá většina dobrodružství až na výjimky někde v útrobách modulu obsahuje nějaký popis toho, co předcházelo. No a u tebe jsem vypozorovala, že u modulů, které ti nesednou, často vypíchneš tuto pasáž a prohlásíš "tohle je zase další dobrodružství s problematickou zápletkou typu zjistěte, co se tam stalo v minulosti" a ještě to tam rozmázneš jako flaw na jeden odstavec, zatímco u modulů, které ti sednou, ale ten popis minulosti je tam taky, je najednou ticho po pěšině a zápletku podáš jako že je typově jiná.
Myslím, že se nechápeme. Příště si budu muset dát pozor, abych to vysvětloval líp.

Nejde o to, jestli mají dobrodružství popsanou minulost, nebo ne. Jde o to, o čem je samotná hra.

Pro mě základní teze, o kterou se opírá všechno, je že zábavná hra je taková, kdy hráči mají prostor dělat zajímavá rozhodnutí, svět na ně reaguje, celé je to interaktivní. Akce > Reakce > Akce > Rekce. Naopak co není zábavné je, když hra neobsahuje tuhle zajímavou dynamickou rovinu akcí a reakcí, ale omezí se jenom na to, že hráči musí zjistit správné řešení a pak ho provést.

Nebo jinými slovy:
- Zábavné je vymýšlet vlastní akce a řešení a dívat se, co se stane. Dynamická situace.
- Zábavné není snažit se odhalit, jaké správné řešení si namyslel PJ, a pak ho provést. To je nedynamické, pasivní, nuda.

Bavíme se konkrétně myslím o Krvavé sklizni, kde se fakt nedá dělat nic moc jiného než zjistit, jaké má PJ vymyšlené řešení, a provést ho.

Problém není v samotné přítomnosti podrobné minulosti - to samo o sobě ještě moc neznamená. Problém je, když to dobrodružství nenabízí nic jiného než odhalovat PJovo řešení a pak provádět zadané úkoly podle zadaného postupu. Když nedává prostor k dynamickému interaktivnímu hraní. Krvavá sklizeň dokonce aktivně zabíjí veškeré alternativní linie - nejde to, nepovede se vám to, žádný jiný obsah tu není.

Přítomnost té dlouhé románové minulosti není nutně problém,* ale je to dobrý indikátor jiných problémů. Značí to, že autor moc neví, jak dělat dobrodružství. Je to takový varovný signál. Četl jsem ale i dobrá dobrodružství, která měla dobrý románový úvod - jen se to prostě moc často nestává.

==

* I když vlastně je to problém z hlediska použitelnosti, protože to natahuje a znepřehledňuje text, nudí to u čtení, a dokonce to zvyšuje riziko, že potenciální čtenář se nedostane za úvodní román a znechuceně dobrodružství odhodí, aniž by se dostal ke skutečnému obsahu.

Re: Hraní podle modulů

od Sirien » 4. 2. 2021, 23:04

Markus: napíšu Ti totéž, co Jironovi - dobrodružství na mDrD se za roky hodně vyvinula. I mezi těmi staršími jsou nějaké dobré kousky (Erricovo...), mezi těmi z poslední doby jsou některá velmi zajímavá.

Jinak Tirusovy odpovědi a argumentece mDrD... jakože mDrD se hraje 4+5+5 hodin (nebo tak něco, prostě +-6-7x dýl než tohle), takže by podle týhle logiky měly mít... něco pod 200 stran. Což nemají, mají co pamatuju tak polovinu. A na detaily tu jsou okolo povolanější, ale co vím, tak i tohle je problém, protože to spousta vypravěčů nečte, minimálně ne pořádně - protože toho je prostě nesmyslně moc. Efektivně spoléhají na to, že hru hráli na svém org srazu a že to proletí, nastudují kritické věci a pak od autora hry dostanou před hrou a v průběhu hraní na poradách briefing a nalejvárnu. (O tom, jak se dobrodružství pak občas na některých ročnících ladí zaživa v průběhu mezi kolama, protože se tam něco rozbije... well, to nechám Guffovi na jeho paměti :D ) (O tom, že je soutěžně úplně jedno, proč zadavatel dračí srdce chce, takže i když si každý PJ vymyslí vlastní storku, tak to vyjde nastejno, ani nemluvě.)

Tj. ta argumentace je zcestná, ve skutečnosti pro soutěžní potřeby jsou ty nároky na stručnost a efektivitu stejné, ne-li ještě větší, protože potřebuješ komunikovat to fakt herně důležitý a to ideálně strukturovaně a přehledně a ne vypravěče zavalit balastem. Detaily backstory pro soutěž dodáš lidem osobně odvyprávěnim.

(Btw. tohle píšu i z vlastní zkušenosti - a chyb - když jsem psal příběh pro LKDčka, takže jako fakt nepíšu jen z teoretickýho pohledu.)

Re: Hraní podle modulů

od Jerson » 4. 2. 2021, 22:55

Protože když by napsal "udělejte si postavy jaké chcete, PJ na to stejně bude kašlat a protáhne vás připraveným příběhem", tak by to nikdo za Dračák nepovažoval.

Ale můžeš si všimnout, že i jejich Akademie je o ilusionistickém vedení hry.

Nahoru