Hraní podle modulů

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: :wink: $D $8) $cry$ $P :-)= :eyecrazy: :>:o/ :>;o) O-) :clap: :think: $lol$ $:) $;) $-o :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Hraní podle modulů

Re: Hraní podle modulů

od MarkyParky » 17. 9. 2020, 21:20

boubaque píše:(mimochodem, kolik že se toho z Karaku minulo?)
Tak půlka.

Re: Hraní podle modulů

od York » 17. 9. 2020, 21:11

boubaque píše:
17. 9. 2020, 18:13
Markus píše:
16. 9. 2020, 19:56
Takže kdyby mi po takovéhle domluvě prozkoumali dvě místnosti, sebrali poklad a po půl hodině hraní z dungeonu odešli a "Tadá! Co tam máš dalšího?", tak je to sice velmi pěkné a sandboxové, ale bych bych asi trošinku nasranej, že jsem se s tím připravoval zbytečně. :)
To je (z GMovy strany) silně neoldschoolový přístup. Hra se prokresluje tam, kam se dívají hráči. Hráči mají volnost v tom, co budou (jejich postavy) v rámci herního prostředí dělat.
Řekl bych, že si to trochu moc idealizuješ. Oldschool vyžaduje spoustu přípravy, a to i když hraješ podle modulů (viz vedlejší debata o designu modulů tak, aby se daly hrát bez přípravy). A sice určitě existujou a existovali GMové ochotni desítky hodin přípravy zmuchlat a hodit do koše, ale fakt pochybuju, že by z toho kterejkoliv z nich měl radost.

V některejch specifickej situacích to ok je - třeba když to je conový dobrodružství a budeš ho hrát opakovaně, takže tu přípravu využiješ s jinou skupinou, ale obecně imho platí, že hráči by měli GMovu práci s přípravou v rámci možností respektovat.

A kromě toho, v oldschoolu je dost silnej explorační prvek, zvlášť když ho podpoříš tím, že je předem připravená mapa s fog of war (což je při hraní dungeonu celkem standard). "Prozkoumat to podzemí celý" je pro některý hráče (třeba pro mě) součást zábavy (a motivace k tomu přichází od hráče, ne od postavy).

Re: Hraní podle modulů

od boubaque » 17. 9. 2020, 19:42

Ale "sociální kontrakt" taky předpokládá, byť implicitně, že když se hráči u hry nebaví, nebo jsou dokonce frustrovaní, tak s tím můžou seknout, nebo se aspoň věnovat jen té části hry, která je nefrustruje, samozřejmě nakolik to můžou ovlivnit. Když pak vyjdou z mapy a GM jim řekne "Game Over", tak reakce na to je "Zaplať pámbu!".

EDIT: Ad Karak - tam ale taky šlo o specifický sociální kontrakt, pojďme zkusit, jestli to funguje, a kdyby ne, tak se bavit tím, jak to nefunguje. A reálně, kdyby to postavy proběhly na 50 postů, tak se asi taky nikdo zlobit nebude, že toho 75 % minuli (mimochodem, kolik že se toho z Karaku minulo?). /EDIT
Jinak si Bubáku taky všimni, že podmínku "v oldchoolu" jsi sem vnesl ty, ale já jsem s ním neoperoval, protože téma "hraní podle modulů" je širší.
Jako vážně? V diskusi, která se týká Zimovišti opeřené prasnice? V diskusi, kterou (v tomhle tématu) odstartoval Bajo s desítkou implicitně oldschoolových předpokladů, z nichž jsi mu rozporoval jen tu sandboxovost (a kampaňovitost)? V diskusi, ze které vybereš myšlenku do specifického tématu, abys zkoumal vymezení oldschoolu?

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 17. 9. 2020, 18:42

Jak říkám, já to naprosto chápu a souhlasím, a když dávám moduly do své sandboxové kampaně, tak tam taky počítám s tím, že hráči si je nejenže můžou zkrátit, ale dokonce je i totálně obejít.

Jen jsem prostě měl potřebu zakřičet i něco v tom duchu, že existuje něco jako "sociální kontrakt" a že pokud ten kontrakt zněl "příště hrajeme one-shot tohohle dobrodružství", tak ano, očekávám, že to tak bude, ne že mi z toho dobrodružství hráči po půl hodině odejdou. A že je možné hrát moduly i takhle - ne jako sandbox v rámci většího světa a kampaně, ale fakt ve stylu "pojďme se podívat, co tenhle modul nabízí".

EDIT: Ostatně viz Karak - tam by asi nikdo neměl radost, kdybych se hned na začátku pokusil "prozkoumat", co leží mimo mapu, nebo po prvním souboji z Karaku odešel a řekl Markymu "Bav mě něčím jiným"*. Trochu by se to míjelo pointou.

*Načež by mi Marky poprávu odpověděl: Odešel jsi z modulu, takže pro tebe Game Over, naviděnou jindy.

EDIT2: Jinak si Bubáku taky všimni, že podmínku "v oldchoolu" jsi sem vnesl ty, ale já jsem s ním neoperoval, protože téma "hraní podle modulů" je širší.

Re: Hraní podle modulů

od boubaque » 17. 9. 2020, 18:13

Já reaguju hlavně na tohle (zvýraznění moje):
Markus píše:
16. 9. 2020, 19:56
Zrovna u té Opeřené prasnice jsem si představoval, že tam proběhne něco jako "Hele, mám zajímavý hororový modul (+ nějaké další řeči a ujasnění), nechcete si ho zahrát jako one shot?" Načež hráči odpověděli "Ano, chceme".

Takže kdyby mi po takovéhle domluvě prozkoumali dvě místnosti, sebrali poklad a po půl hodině hraní z dungeonu odešli a "Tadá! Co tam máš dalšího?", tak je to sice velmi pěkné a sandboxové, ale bych bych asi trošinku nasranej, že jsem se s tím připravoval zbytečně. :)
To je (z GMovy strany) silně neoldschoolový přístup. Hra se prokresluje tam, kam se dívají hráči. Hráči mají volnost v tom, co budou (jejich postavy) v rámci herního prostředí dělat. A obsah modulu/přípravy nemá nějaký minimální objem, který musí přijít do hry, než budou moct hráči říct, že už jim to stačilo.

Mimochodem, dostat se během půl hodiny k pokladu, sebrat ho a odejít z dungeonu, když to modul umožňuje, považuju za "zahrání modulu". (Vzhledem k tomu, že půlhodina se většinou vejde do jednoho sezení, považuju to i za one-shot, ale uznávám, že to už je jen trollení.)

K ostatním věcem se vyjádřím vedle, když užs tam diskusi odklonil.

EDIT: A k tomu zaslouží/musí/má/může... Že si nějaký modul zaslouží být nějak hrán, je subjektivní hodnocení toho modulu (nebo toho, jak působí na přečtení), s tím nemá smysl se přít. Že se tak možná hrát, je pokus o nějakou racionalizaci toho, že design modulu je v konfliktu s představami hodnotitele, a přitom je hodnocen pozitivně.

EDIT2:
A hlavně proto jsou připravené moduly cenné, protože je to dobrý způsob, jak tuhle volnost do hry relativně "bez práce" dostat, a přitom se nezbláznit z toho, že se ti nevyužije 75% přípravy.
Mimochodem, moduly jsou od toho, aby tě nemuselo mrzet, že se 75 % přípravy nevyužije, protože ses s ní nevymýšlel ty.

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 17. 9. 2020, 10:01

Ne, mě šlo vyloženě o to, že Jezus napsal "moduly se mají hrát takhle" (= mají se hrát tak, že většinu obsahu záměrně obejdete). Nebo že si dokonce zaslouží být hrány tak, že je odignoruješ. A na to jsem měl potřebu napsat, že ano, tak se sice hrát můžou, ale neřekl bych, že mají... a už vůbec ne zaslouží.

Re: Hraní podle modulů

od boubaque » 17. 9. 2020, 09:51

Mam ted jen velmi omezeny cas na odpoved, tak bude asi trochu stroha, rozvedu to pripadne odpoledne.

1) Kde se v tehle diskusi (potazmo v te diskusi, odkud to Bajo vytahl) vzal odkaz na tvoje opustene moduly a kde se tady vzala *explicitni dohoda* o tom, ze jdeme *prozkoumat* modul?

2) Jak to podavas, tak to zni, ze se rozcilujes nad tim, ze hraci delaji neco jineho, nez bys chtel nebo cekal. Ze uplatnuji svoji agency a ze ocekavaji, ze na jejich volbach zalezi, pricemz motivace "minimalnizovat rizika" je pro *oldshool* zakladni. Pokud te to sere, chces hrat hororovou hru, a zaroven jsi nejak alergicky na slovo storygame, tak mas uz jen jednu moznost: jit vypravet hracum Vampiry.

Re: Hraní podle modulů

od Bajo » 17. 9. 2020, 09:40

Markus píše:
16. 9. 2020, 19:56
Ta moje poznámka míří spíš k tomu, že ne každé hraní je sandbox a ne každé dobrodružství se bude nutně hrát v sandboxu. Někdy jdeš prostě jenom hrát konkrétní dobrodružství jako one-shot, nebo hraješ kampaň poskládanou z epizodických dobrodružství bez návaznosti. Zrovna u té Opeřené prasnice jsem si představoval, že tam proběhne něco jako "Hele, mám zajímavý hororový modul (+ nějaké další řeči a ujasnění), nechcete si ho zahrát jako one shot?" Načež hráči odpověděli "Ano, chceme".
Ano, viz muj disclaimer. Ale, to co pises je hodne specificky scenar. Urcite to neni scenar, pro ktere jsou takovehle moduly primarne psane ani to podle me neni scenar vetsinoveho hrani. Takze to neni bezny kontext. Jezus vlastne v kontextu toho hodnoceni psal, co ocenuje, tak mi moc nedava smysl davat argument muzou x maji - kdyz pak argumentujes hodne specifickym pouzitm toho modulu, to mi zejmena v kontextu diskuze o hodnoceni modulu prijde teda dost matouci. :think:

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 17. 9. 2020, 08:49

WTF, Bubáku?

Zrovna tuhle otázku aktivně řeším. Mám doma některé nepoužité moduly, které bych si formou epizodických one-shotů nebo uzavřených víceshotů zahrál. A tak nějak předpokládám, že když se dohodneme, že jdeme hrát třeba "hexcrawl na ostrově ve stylu Ztraceného světa", tak ho opravdu budeme hrát. Takže kdyby hráči připluli do přístavu a po prvním setkání s tyranosaurem řekli "Tohle nemáme zapotřebí, my odplujeme zpátky na pevninu", tak by mě to skutečně docela naštvalo. Protože to porušuje explicitní domluvu a pálí to dost času mé přípravy.

Klidně tomu říkej "storygame", ale je to dost nesmyslné označení, protože o tom, jestli je něco storygame, nebo ne, rozhodují jiné věci než "dohodli jsme se hrát one shot v tomhle modulu".

Re: Hraní podle modulů

od boubaque » 17. 9. 2020, 08:01

Tak ale nemas inzerovat oldschool, i kdyz hororove ladeny, kdyz chces hrat storygame.

Re: Hraní podle modulů

od Markus » 16. 9. 2020, 19:56

Ahoj, summonnutý Bajo třetí úrovně! Já s tebou souhlasím z hlediska nějaké větší sandboxové kampaně. Tam je dokonce žádoucí, aby se dobrodružství dalo chytře obejít, zkrátit nebo prostě jen ignorovat pro nezájem. Myslím, žes to byl právě ty, kdo přišel s teorií, že skutečná volnost volby se pozná až podle toho, že ve hře byl objektivně existující obsah, který se hráči rozhodli obejít a neřešit. :)

A hlavně proto jsou připravené moduly cenné, protože je to dobrý způsob, jak tuhle volnost do hry relativně "bez práce" dostat, a přitom se nezbláznit z toho, že se ti nevyužije 75% přípravy.

Ta moje poznámka míří spíš k tomu, že ne každé hraní je sandbox a ne každé dobrodružství se bude nutně hrát v sandboxu. Někdy jdeš prostě jenom hrát konkrétní dobrodružství jako one-shot, nebo hraješ kampaň poskládanou z epizodických dobrodružství bez návaznosti. Zrovna u té Opeřené prasnice jsem si představoval, že tam proběhne něco jako "Hele, mám zajímavý hororový modul (+ nějaké další řeči a ujasnění), nechcete si ho zahrát jako one shot?" Načež hráči odpověděli "Ano, chceme".

Takže kdyby mi po takovéhle domluvě prozkoumali dvě místnosti, sebrali poklad a po půl hodině hraní z dungeonu odešli a "Tadá! Co tam máš dalšího?", tak je to sice velmi pěkné a sandboxové, ale bych bych asi trošinku nasranej, že jsem se s tím připravoval zbytečně. :)

Re: Hraní podle modulů

od Bajo » 16. 9. 2020, 13:36

Markus píše:
15. 9. 2020, 16:59
Jezus v Diskuzi o modulu Zimoviště opeřené prasnice píše:
15. 9. 2020, 15:52
Tenhle moment kvituji veskrze pozitivně. Splnit quest při přeskočení více než půlku obsahu (který se vás snaží jen různě bizarními /a nově zřejmě i nechutnými a bolestivými/ způsoby zabít) je přesně to, jak si podobné moduly zaslouží hrát (a snad se tak i hrát mají!).
No... můžou, ale ne „mají“. K čemu je dobré hrát modul, když ho pak celý obejdeš? :)
Tak tohle je summon Bajo level III minimalne :-D
Disclaimer: samozrejme je to cele jen muj subjektivni pohled a ani tim nehodnotim nejaky pristup k hrani jako hrosi, je to jen teoreticky elaborat ;-)

Jakoze podle me idealne maji v tom smyslu, ze to ten modul umoznuje a hraci se snazi minimalizovat rizika a vyresit modul co nejrychleji. Viz treba princip vice vstupu do dungeonu, nebo tajne pruchody pres vice pater apod., ktere z design hlediska casto presne tyhle veci v ruzne mire zpusobuji.

Takze k cemu je dobre hrat modul, kdyz ho pak cely obejdes?
Protoze to neni jen teoreticka nelinearita reseni, ale jeji realizace na mnohem hlubsi urovni nez jen: musis projit tyhle mistnosti, ale je mi jedno, v jakem poradi.
Protoze takove vysledky hrace povzbujzuji k tomu hledat kreativni reseni, zkratky apod. - ma to totiz ocividny dopad.
Protoze vysledny sled udalosti prekvapi i DMa a to je rozhodne cenna odmena pro oldschool DMa.

:-)

Teoreticka predstava ze o neco prijdeme je mylna, protoze "usetreny cas" vyplni necekane vyusteni a jeste obsah dalsiho modulu. Na druhou stranu pokud by mel DM potrebu "vyuzit modul na plno" (at uz designem nebo zpusobem vedeni), tak to podle me od extremne ne-linearniho pristupu spise odvadi.

Re: Hraní podle modulů

od Vitus » 14. 9. 2020, 07:44

Tohle je velmi zajímavá debata, osobně se neumím představit hrát modul, aniž bych si ho přečetl předem, na druhou stranu si neumím představit, že by mělo smysl číst předem například modul o 300 stránkách, ze kterého se za první sezení odehraje dejme tomu prvních 50 a posledních 50 se bude hrát až za bezmála dva měsíce, protože se družinka schází jedno za týden :)).

Takže mne napadá otázka trochu zpět na začátek diskuse - a jak jsme si vlastně definovali modul ? Ptám se, protože podle běžné produkce se do pojmu modul (scénář, dobrodružství) opravdu vejdou jak ty klasické moduly o 36 stránkách určené na jedno sezení, tak v podstatě mega-moduly či modulové kampaně o 300 stránkách.

Pokud se na to pak podívám trochu z toho pohledu, pak (teoreticky, nezkoušel jsem to):
- u modulů, určených na jedno sezení (za mne) stále platí, že (navzdory tomu jak dobře nebo špatně jsou napsané) by si ji měl GM/DM/PJ... přečíst aspoň jednou celé (no, možná kromě statistik jednotlivých potvor a postav, pokud je to uspořádáno nějak přehledně a systémově podle hry, kterou se chystá hrát :)).
- u modulů, určených na více sezení, kde lze zápletku rozdělit na jednotlivé (logické) úseky, které se mohou odehrávat postupně, tam si dokážu představit, že pokud je dobře napsaný úvod/souhrn celé zápletky, pak může mít GM/DM/PJ... načten (kromě toho úvodu/souhrnu) vždy jen jeden celek dopředu.

Re: Hraní podle modulů

od York » 12. 9. 2020, 13:24

Bajo: Viz Bubák. Pointa není podřídit tomu obsah, ale formu.


Jerson: Hodně jsem váhal, jestli ti na podobný dotazy vůbec budu ještě někdy odpovídat. Jsi inteligentní člověk a průběžně čteš RPG fórum, takže máš představu o tom, co dělám. Oba moje dungeony i dopracování Trossu visej na githubu a opakovaně jsem na ně dával odkazy.

Modul napsanej tak, abych ho nemusel předem číst, bych si taky rád zahrál. Z principu to nemůže bejt můj vlastní, ani mnou do týhle podoby upravenej, protože v obou případech jsem ho samozřejmě předem četl. Když ale pak podle něj hraju, tak dávám pozor, kdy si vystačím s lokálním textem a kdy potřebuju informace, který tam nejsou (a následně se snažím tahle místa odstranit).

Daří se mi to překvapivě dobře, s lokálním textem si nevystačím jen zhruba jednou za někok sezení - naposled jsem takhle dohledával, kam chodí alchymista v Čarodějný věži na záchod (a doteď to nevím, protože tam fakt žádnej není ;-)). Ale to je zrovna jedna z věcí, kterou bych asi dohledával i po přechozím důkladnym pročtení (respektive ne asi, ale určitě - však jsem to několikrát předem důkladně přečetl a z větší části přepsal, ale záchody jsem přitom fakt nehledal).

Re: Hraní podle modulů

od boubaque » 12. 9. 2020, 13:15

Bajo, ale v téhle diskusi nejde o design obsahu modulu, ale o design prezentace modulu. Takže ano, když téhle podobě prezentace podřídíš design obsahu, tak to půjde. Půjde tak ale prezentovat třeba Barrowmaze? To je myslím ta otázka, o které se ostatní baví.

Nahoru