Fantasy rasy

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Fantasy rasy

Re: Fantasy rasy

od Jerson » 18. 9. 2018, 09:59

Sadako, já to chápu. Nicméně jak jsem přikloněný k realismu, tak si vždycky řeknu, proč hrát nějakou cizí rasu, která se chová jako Japonec nebo Indián (nebo tedy tak jak si představuju, že se Japonci a Indiáni chovají), když můžu hrát člověka, který se tak chová. Nebo můžu hrát přímo Japonce či indiána, a přečíst si, jak se chovají reálně, a používat reálné fotky, a tak.
Nicméně každému, co má rád, jsem dalek toho někomu zakazovat jeho oblíbenou rasu v jeho hře.
Vito píše: 17. 9. 2018, 18:18 Počkat, počkat počkat. Ty jsi opravdu měl různé maxima vlastností pro různé rasy, které ale jsou dosažitelné až při dlouhodobé hře, a do vzorku hráčů co to zkusili počítaš i one-shoty? Jsem sám kdo se diví?
Tak já to vysvětlím ještě jednou a pomalu. V CPH verze 1.0 měly postavy šest vlastností, průměr 10, maximum 18, u nelidských ras více nebo méně. Hráči dostali body na rozdělení mezi vlastnosti, dovednosti, a schopnosti. Nebyl takový problém zvýšit si jednu vlastnost na rasové maximum, šlo to i u dvou, ale pak hráč musel buď omezit jiné vlastnosti, nebo si vzít méně dovedností, nebo je mít slabší. Nicméně stav mohl být dost podobný jako v DrD, kde elf mohl mít maximální inteligenci a obratnost, nízkou sílu a odolnost, že ho sejmula první krysa.
Při dlouhodobé hře bylo dosažitelné až to, že postava měla všechny vlastnosti na rasovém maximu, a tedy by se v takovém případě naplno projevil rozdíl mezi lidmi a nelidskými rasami - rozdíl ve vlastnostech, který by nebylo možné ničím dohnat (to už v DrD nemá obdobu, leda maximální hody na všechny vlastnosti, ale ještě by postava musela mít rasová maxima pro všechna povolání.)

V základním nastavení to bylo dost podobné jako DrD, jen s možností vlastního volby výše vlastností postav. Přesto hráči, kteří požadovali maximum v nějaké vlastnosti téhle volby ne vždy využili, a nevybírali si postavy, které měly tohle maximum zaručené rasou.
Ono to bylo komplikovanější, protože někteří třeba argumentovali tím, že je blbost rozdělování bodů, když si reální lidé taky nevybírají, jaké budou mít vlastnosti, prostě se narodí s předpoklady, a chtěli si vlastnosti naházet. Nebo chtěli zabránit tomu, aby si někdo vytvořil postavu s vyšší vlastností, než měla "jeho" rasa - třeba chtěl mít silného trpaslíka, nechtěl mu dát maximum, ale taky nechtěl, aby člověk jiného hráče měl vyšší sílu než on, protože trpaslíci přeci mají vyšší rasové maximum.

Celkově jsem nabyl dojem, že trvalé bonusy do vlastností až moc produkují powergaming, případně munchkinismus (třeba snaha vytvořit půlelfa křížením s barbatem či dokonce s trpaslíkem) a hru to rovna moc neobohacuje, protože tato skupina hráčů stejně hraje jen jinak vypadající lidi, pokud vůbec hraje nějaký charakter. A naopak hráči, kteří chtějí hrát jiné rasy tyhle číselné obezličky vlastně nepotřebují.

Re: Fantasy rasy

od Vito » 17. 9. 2018, 18:18

Jerson píše: 13. 9. 2018, 08:52 Obvyklý přístup byl asi takovýto: "Chci hrát elfího čaroděje, jaký dostanu bonus na inteligenci?" - "Žádný, v CPH se rasy liší rasovým maximem, nikoliv přímými bonusy." - "Tak to na to kašlu a hraju člověka."
Počkat, počkat počkat. Ty jsi opravdu měl různé maxima vlastností pro různé rasy, které ale jsou dosažitelné až při dlouhodobé hře, a do vzorku hráčů co to zkusili počítaš i one-shoty? Jsem sám kdo se diví?

od Sadako » 17. 9. 2018, 14:24

Jerson píše: 17. 9. 2018, 13:59 U mě bude nechuť k typickým fantasy rasám asi v tom, že mi skoro všechny připadají jako jedna lidská kultura zkopírovaná na celou rasu. Četl jsem o různých lidských kulturách a zvycích, i o výkonech jednotlivců a tak mi připadá, že lidé právě ve své rozmanitosti dokážou předčít úplně každou rasu - nebo přesněji že pokud by měla nějaká nelidská rasa vypadat jako skutečně celá rasa a ne jen jedna malá kulturní skupina rozšířená na všechny jedince, musel by si s ní tvůrce dát mnohem víc práce a musel by myslet "za roh" lidského myšlení - nejen středoevropského/amerického, ale i za roh všech existujících lidských kultur.
Ale to je podstata RPG.
Realita, simplifkovaná natolik, aby byla nějak rozumně hratelná. Dá se s tím vyblbnout, když chceš - ale vlastně se nedivím, že oficiální moduly a settingy se s tím zas tolik nenamáhají, většině lidí vesměs stačí ten surový základ a lore magoři jako já si to sami dopíší tak, jak jim to vyhovuje.
Já z těch klasických (třeba FR) ras taky dost nemůžu, ale pokud něco takového hraju, hraju tam, kde si to můžu modifikovat po svém a dát tomu nějaké další rozměry.
Třeba ti elfové. Vesměs na ně používám sídhe/fae koncept, vytažený z keltské mytologie, což teda není nic moc originálního (zdravíme WoD), ale otáčím a ohýbám si ho tak, aby se mi to líbilo a dobře hrálo, pro mě jsou ty backgroundy velmi kruciální částí toho, co mě na hře baví.

Re: Fantasy rasy

od York » 17. 9. 2018, 14:12

Jerson píše: 17. 9. 2018, 13:59 U mě bude nechuť k typickým fantasy rasám asi v tom, že mi skoro všechny připadají jako jedna lidská kultura zkopírovaná na celou rasu.
Toho se snadno zbavíš tak, že rasu nepopíšeš kulturně, ale jen biologicky. A následně jí dáš stejnou kulturní rozmanitost jako lidem.

Jerson píše: 17. 9. 2018, 13:59Četl jsem o různých lidských kulturách a zvycích, i o výkonech jednotlivců a tak mi připadá, že lidé právě ve své rozmanitosti dokážou předčít úplně každou rasu - nebo přesněji že pokud by měla nějaká nelidská rasa vypadat jako skutečně celá rasa a ne jen jedna malá kulturní skupina rozšířená na všechny jedince, musel by si s ní tvůrce dát mnohem víc práce a musel by myslet "za roh" lidského myšlení - nejen středoevropského/amerického, ale i za roh všech existujících lidských kultur.
Fyzické výkony neokecáš - třímetrový člověk žádný není, takže fyzické možnosti lidí nejsou s obry srovnatelné. Stejně tak by asi obři stavěli jiné budovy, protože v těch lidských by nemohli žít.

Kulturně máš samozřejmě pravdu - představit si něco úplně jiného než to, co známe, je velmi těžké a navíc to bude působit nepatřičně, protože za "správné" považujeme to, co jsme si mockrát zopakovali a jsme na to zvyklí. Proto taky většina "fantastických" mytologických tvorů vznikla jako mix nějakých zvířat (kentauři, harpie, gryfové a podobně). Je to něco očividně nepřirozeného (takže to musí být fantastické) a přitom natolik známého, že není problém si to představit*.

Soucítím s tebou, mám s tím stejnej problém. I když se ti podaří vymyslet něco hodně nelidského, tak to nebude fungovat moc dobře, protože si na to hráči budou obtížně zvykat (protože si to nemají kam zařadit). Teď jsem s tím teda už raději bojovat přestal a pouze si vybírám omezenou podmnožinu klasického DnDčkového světa, aby to nebylo tak přeplácané jako třeba svět DnD 5e.

* Fantasy funguje tak dobře právě proto, že staví na mytogolických představách, které máme zažité jako "správné".

Re: Fantasy rasy

od ShadoWWW » 17. 9. 2018, 14:08

Ono rasa jako kultura je už i v původním Tolkienovi a v D&D tuplem (ze kterého to pak převzalo DrD).

Proto taky Adventures in Middle Earth (DnD 5E ve Středozemi) přejmenovalo rasy na kultury. A Pathfinder 2 přejmenoval rasy na "rod/původ"(ancestry). Ono taky classes & races už nejsou tak populární jako kdysi...

Re: Fantasy rasy

od Jerson » 17. 9. 2018, 13:59

U mě bude nechuť k typickým fantasy rasám asi v tom, že mi skoro všechny připadají jako jedna lidská kultura zkopírovaná na celou rasu. Četl jsem o různých lidských kulturách a zvycích, i o výkonech jednotlivců a tak mi připadá, že lidé právě ve své rozmanitosti dokážou předčít úplně každou rasu - nebo přesněji že pokud by měla nějaká nelidská rasa vypadat jako skutečně celá rasa a ne jen jedna malá kulturní skupina rozšířená na všechny jedince, musel by si s ní tvůrce dát mnohem víc práce a musel by myslet "za roh" lidského myšlení - nejen středoevropského/amerického, ale i za roh všech existujících lidských kultur.

Sám jsem si to zkusil při vytváření protossů tak, aby byli hratelní v RPG, kdy jsem jim dal schopnosti, které lidé neumí - třeba vést komunikaci bez jediné otázky, a neschopnosti na otázku reagovat (protože u telepatů nedává smysl se společníka v komunikaci na něco ptát, když vím co ví on). Druhou "rasou" byly 2D kruhy, zcela nekompatibilní s lidmi, ale přesto jsem se některých struktur uvažování nedokázal zbavit, a vsadím se, že nějakému znalci lidí by i tyhle Kruhy přišli "typicky české".

od Sadako » 17. 9. 2018, 12:17

Thiefling
To je ale krásný překlep.

K věci.
Je-li někde na výběr z víc ras, většinou sáhnu po něčem, co není člověk nebo už není člověk - čistě proto, že lidé mi v settingu, kde existují ve společnosti jiných druhů evokují nezajímavý šedý průměr. Mé postavy jsou většinou nějakým způsobem dohnané do extrému a jiná rasa tomu dokáže dodat ještě nějaké třešinky navíc. Ještě, když mám umožněno si s tím trochu pohrát - např. v jednom D&D hraju eladrin warlocka a protože ve Feywild jaktěživi nebudeme a slouží mi to pouze jako fluffový background, mohla jsem si milou Faerii v historii postavy popsat přesně tak, jak jsem chtěla a jak v oficiálních příručkách moc nevypadá.
Pochopitelně si dokážu vytvořit i dostatečně extrémního člověka (který úplně klidně může vypadat jako nejkrásnější sídhe), ale když mám někde na výběr, chňapnu po nelidské rase.

Mechanicky je mi to volné, hrála jsem např. tieflinga wizarda v 3.5e, takže level adjustment +1 (časem vykoupený) a chtěla jsem odstranit postih na CHA (čistě z fluffových důvodů), tak jsem se s DM domluvila, že se výměnou vzdám rasových resistencí. Plus jsem velkou část pointů investovala do nákupu nových jazyků, včetně těch, se kterými jsme se zaručeně potkat nemohli. A tak. Pokud je něco znevýhodňující příliš, tak tu hru nehraju vůbec, očividně není pro mě.

Re: Fantasy rasy

od Jerson » 14. 9. 2018, 08:34

Log 1=0 píše: 13. 9. 2018, 22:55 Jerson neříká, že člověk měl více profibodů, respektive neříká to jednoznačně. Já to chápal tak, že mají všichni stejně bodů, a jediný člověk si nesmí koupit vidění ve tmě.
OnGe, Log to pochopil přesně - když si hráč vytvářel postavu, tak bude vytvářet úplně stejně člověka, elfa, nebo trpaslíka. Jen u člověka si mohl dát všechny vlastnosti nejvíc 18, u elfa mohl mít u inteligence a obratnosti 19, u trpaslíka mohl mít 19 u odolnosti a síly (už nevím přesně). A u trpaslíka a elfa si mohl vybrat schopnost vidění ve tmě a naučit se ji, což člověk nemohl. Přesto se hráči rozhodovali pro lidi - ještě dřív, než jsem jim popsal fluff. Navíc jsem ten fluff doplňoval podle přání hráčů, třeba když hráč chtěl hrát hobita, přidal jsem do svého světa malou oblast, ve které žili hobiti, a dotyčný hráč je mohl popsat (klasičtí Tolkienovští). Když chtěl jeden hráč hrát Drizzta, přidal jsem kulturu elfů, kterou mi popsal, abych ho neomezoval ve volbě postavy.

Ale prostě mi přišlo, že když hráči nemají žádnou mechanickou výhodu vybrat si nelidskou rasu, tak si vyberou nejvíc člověka. Kdyby v CPH dostali elfové noční vidění zadarmo, určitě by je hrálo víc lidí než dva ze 120 - ale když hráči museli do toho nočního vidění investovat body, kterých dostali na začátku všichni stejně, tak to nebyla tak evidentní výhoda a volba lidí převážila.
Arten_CZ píše: 14. 9. 2018, 06:59 Pokud je moje představa, že budu hrát hromotluka, co se ohání kladivem, tak si ho představuju jako siláka, hromotluka, co to kladivo unese a dokáže se s ním ohánět. Podle toho očekávám, že bude mohutný, svalnatý, zavalitý. Podívám se do příručky a podle statistik a obrázků zjistím, že by to podle autorů měl být půlork, trpaslík nebo drakorozený. Když chci být mrštný, elegantní a chladný, tak mě příručka přímo vybízí, abych byl elf. Pokud chci děsit a působit temně, je tieflieng jasnou volbou.
No, a přitom reálně existují lidé, kteří splňují předobraz mohutného a zavalitého siláka, i ti, kteří jsou mrštní a elegantní. A když jsem hráčům řekl "nemusíš být elf, abys mohl být mrštný a elegantní", mělo to zase za následek odmítnutí elfů. (vůbec mám dojem, že elfové by bez rasových bonusů byli v Česku mnohem méně oblíbení.
Arten_CZ píše: 14. 9. 2018, 06:59 Pokud bych měl hrát v systému, kde sice mohu být elf nebo trpaslík, ale nikde by to na mě nevykukovalo, neměl bych z toho radost, neprojevovalo by se to jasně ve hře, tak bych elfa a trpaslíka nehrál. A přesně sem řadím to, co jsi, Jersone, provedl. Tvůj experiment dokazuje, že pokud hráčům vezmeš radost z hraní ras, potom si rasy neberou a raději si vezmou průměrného člověka, protože s ním není tolik práce.
A jak vysvětlíš, že hráči hráli trpaslíky, hobity, skuruty, gobliny a podobné, a hru za ně si užívali, a projevy typycké pro takové rasy snadno a rádi zahrnovali do hry? Jeden hráč dokonce hrál šotka (jako Tase... už nevím jak se jmenoval ten šotek, co všechno sebral), prostě proto, že ho hrát chtěl. já hráčům žádnou radost z hraní ras nevzal právě naopak - ti, kteří jinou rasu chtěli hrát ji hráli přesně tak, jak ji měli rádi. Zato jsem neměl snad ani jednoho hráče, který by hrát elfa, trpaslíka nebo hobita, který by se choval jako běžný člověk, jen s jiným vzhledem, zatímco v DrD jsem se s tím setkával mnohem častěji.

Ostatně já sám jsem ve vlastních pravidlech hrál půlelfa. Na možnost hraní půlelfa se mě ptalo asi nejvíc lidí, a víš jaký uváděli důvod? "Mohl by mít vyšší obratnost, inteligenci a sklony k magii, viděl by ve tmě, ale vypadal by jako hezký člověk a neměl by nevýhody nízké odolnosti, jako mají elfové." Při mé odpovědi, že dostanou stejně bodů jako všichni, můžou si udělat postavu s vyšší obratností, inteligencí a sklonem k magii a hrát ji tak jak chtějí nehrál půlefa ani jeden. Nejsou bonusy, není půlelf.
Naproti tomu já ho hrál jako postavu, která nikdy nikam nezapadala, což byl její důvod, proč utekla z domova za dobrodružstvím.

Kdyby to bylo tak jak popisuješ, tihle hráči by se mě napřed ptali, jací jsou elfové, trpaslíci nebo hobiti v mém světě, nikoliv že by se zajímali jen o bonusy k vlastnostem.

Ostatně, jak se aspekt "elf" projevuje třeba ve Fate?

Re: Fantasy rasy

od ShadoWWW » 14. 9. 2018, 08:04

Arten_CZ píše:Neviděl jsem jediný obrázek sličné trpaslice
Hned jsem si vzpomněl na tuto trpaslici.
trpaslice z PHB 5E
trpaslice z PHB 5E
dwarf.png (152.79 KiB) Zobrazeno 1712 x
Arten_CZ píše:nebo chromého paladina
a na Istevala (pozor, odkaz na youtube).

EDIT: Přidána ilustrace Istevala.
Přílohy
Isteval
Isteval

Re: Fantasy rasy

od Arten_CZ » 14. 9. 2018, 06:59

Já když si vybírám rasu ve hrách, kde jsou atributy, tak se jimi řídím, protože mi vykreslují moji představu.
Pokud je moje představa, že budu hrát hromotluka, co se ohání kladivem, tak si ho představuju jako siláka, hromotluka, co to kladivo unese a dokáže se s ním ohánět. Podle toho očekávám, že bude mohutný, svalnatý, zavalitý. Podívám se do příručky a podle statistik a obrázků zjistím, že by to podle autorů měl být půlork, trpaslík nebo drakorozený. Když chci být mrštný, elegantní a chladný, tak mě příručka přímo vybízí, abych byl elf. Pokud chci děsit a působit temně, je tieflieng jasnou volbou.

Pokud bych hrál v systému, kde není daný prvek mechanicky přímo podpořen, tak jsem stejně ovlivněn obrázky všude po internetech. Neviděl jsem jediný obrázek sličné trpaslice nebo chromého paladina. A stejně tak to vidí i ostatní hráči, se kterými hraju. Takže i bez podpory v mechanikách nám naše společná představa a internet/filmy/seriál vytvářejí hry, kde hrajeme za elfí kouzelníky a trpasličí paladiny, je to pro nás přirozené.

I v systému bez atributů máme ale podporu rasy nějak pravidlově podchycenu. Pokud podchycena není, nesplňuje to, co bychom od ní očekávali. Stačí aspekt elf, který se nějak projevuje ve hře. Nepotřebuji bloky statistik ani výhody, chci ale jasný projev, který mě podpoří v mé představě a sjednotí představy u stolu. Pokud bych měl hrát v systému, kde sice mohu být elf nebo trpaslík, ale nikde by to na mě nevykukovalo, neměl bych z toho radost, neprojevovalo by se to jasně ve hře, tak bych elfa a trpaslíka nehrál. A přesně sem řadím to, co jsi, Jersone, provedl. Tvůj experiment dokazuje, že pokud hráčům vezmeš radost z hraní ras, potom si rasy neberou a raději si vezmou průměrného člověka, protože s ním není tolik práce. Stejně by to dopadlo, kdybys ve fate hráčům řekl, že si rasy mohou brát, ale nebudou podpořeny aspektem atd v dalších systémech. I ve střepech snů, aby se tvá rasa v příběhu skutečně projevila, nebyla jen omáčkou kolem, musí být zachycena v mechanice.

Druhým faktorem jsi ty sám, který odebrání radosti považuješ za standard a svých hráčů se ptáš, proč to, co tobě připadá chybné a ty to odebereš, jim také nepřipadá chybné. Jako autorita, gamemaster a tvůrce pravidel nejsi nezávislý pozorovatel, jsi hlavní prvek celého experimentu. Otestoval sis, jak dobře dokážeš svým hráčům vnutit svoji představu, že na mechanickém ztvárnění rasy nezáleží a jedná se o podružnost ba dokonce až chybu. Hráči si při tvých hrách berou převážně lidi, protože tak sis systém nastavil a tak to považuješ za správné.

Změnil jsi podstatu rasy z "svět o mě ví, příběh o mě ví, spoluhráči o mě ví, GM o mě ví a ve hře se projevím a přináším radost ze hry a jsem citelným znakem postavy" na "klidně si odehrávej nějakou rasu, je to na tobě, já ti v tom přeci nebráním".

Re: Fantasy rasy

od Log 1=0 » 13. 9. 2018, 22:55

Tak se mi zdá, že tady máme TEN důvod, proč se hráli hlavně lidi.
Jerson neříká, že člověk měl více profibodů, respektive neříká to jednoznačně. Já to chápal tak, že mají všichni stejně bodů, a jediný člověk si nesmí koupit vidění ve tmě.
No, ale třeba Elf Wizard je častější než člověk wizard, Elf Ranger je častější než člověk Ranger, taktéž Druid. To samé Thiefling Warlock, Half-Orc a Goliath Barbarian. Některé překonávají v té jedné kategorii člověka dvojnásobně, a u některých ras jedno povolání silně vystupuje nad ostatními. Takže úplně jednoduché a bez občas dost podstatného vlivu rasových schopností to nebude.
Člověk má v DnD lepší čísla než kdokoliv s výjimkou půlelfa (ten je přesílený).
Schopnosti jsou v některých zmíněných kombinacích silné (Půlork barbar, elf hraničář), v některých se skoro neprojeví (tiefling černokněžník, elf kouzelník).

Re: Fantasy rasy

od OnGe » 13. 9. 2018, 18:51

Jerson píše: 13. 9. 2018, 08:52 Dokonce ani možnost vzít si u elfa schopnost vidění v šeru nijak nezvýšila popularitu téhle rasy, zvlášť když hráči zjistili, že si tu schopnost musí zaplatit pomocí bodů na vytváření postavy jako všechno jiného (což je ekvivalent toho, kdy člověk jako jediný nevidí ve tmě, ale dostává víc profibodů).
Tak se mi zdá, že tady máme TEN důvod, proč se hráli hlavně lidi.
Jerson píše: 13. 9. 2018, 08:52 Četl jsem řadu světů, ve kterých byly úplně jiné než klasické rasy, ale nepřijde mi, že by byly tak široce oblíbené, hrané a v povědomí většiny hráčů včetně potenciálních
Člověk si těžko oblíbí něco, co nezná a spíš bude znát mainstream, než nějaké speciality. Na tom není celkem nic zvláštního. Ani to nevypovídá o tom, že by ty klasiky byly nějak a priory lepší nebo zajímavější. Vlastně asi moc nevím, proč o tom vůbec mluvíme.
Jerson píše: 13. 9. 2018, 08:52 Jako vážně? Za ty dva nebo tři roky jsem se s něčím z takové kategorie setkal asi dvakrát, a to i když zahrnu zkušenosti mých spoluhráček s jinými spoluhráčkami. Většina těch "hraju cokoliv" naopak sklouzla k "hraju cokoliv normálního"
Možná kategorii "satanská nekrofilní porna" chápu volněji než ty, ale jo, vážně.

Re: Fantasy rasy

od ShadoWWW » 13. 9. 2018, 15:53

Zrovna goliáš je proslulý spíš skrz DnD lore (čti: herní produkty) než fantasy romány. Vznikl díky poptávce hráčů po něčem víc obřím (tj. podobném obrům) než půlork. Goliáš debutoval v DnD 3E příručce Races of Stone, kde se objevil po boku ostatních kamenných ras (gnómů a trpaslíků) jako vzdálený příbuzný kamenných obrů. Hráči si ho oblíbili, tak později vyšel v 4E Player's Handbook 2 a 5E Volově průvodci netvory (který mimochodem před pár dny vyšel přeložený na Kostce).

V románech se objevil ve Forgotten realms románech Depths of Madness (2007) a relativně nedávno v Sandstorm (2011). Nejslavnějšími goliáši jsou Mualio Lonehunter, Tobin a Gargan Vathkelke (všichni bojovníci, respektive barbaři).

Půlork, to je rasa v DnD tak zakořeněná, jako kroll v DrD (kroll v něm má mimochodem předobraz). Akorát půlork má mnohem víc loru. Poprvé se objevil v 1E Player's Handbook. Najdeš ho i v Neverwinter Nights nebo Baldur's Gate II: Throne of Bhaal.

S půlorky se setkáš téměř ve všech DnD novelách (z Forgotten Realms i jinde), ale mají i svou vlastní knižní sérii o sedmi knihách - The Weight of Blood, The Cost of Betrayal, The Death of Promises, The Shadows of Grace, A Sliver of Redemption, The Prison of Angels a The King of the Vile.

Jinak elf kouzelník je typický archetyp ještě z Tolkiena (naopak člověk kouzelník je Elminster z Forgotten realms), elf hraničář je archetyp Drizzta, tiefling Warlock se objevuje v relativně novém a populárním Forgotten Realms románu Brimstone Angels.

Obecně DnD vychází z hafo fantasy literatury, která do češtiny nikdy nebyla přeložena. Stačí se podívat na slavný appendix N v AD&D 1E Dungeon Master's Guide, kde je literatura, kterou se DnD inspirovalo. Podobný appendix je i v DMG 5E (a některé v USA slavné fantasy romány, i 40 let staré, do češtiny stále nebyly přeloženy). Do toho vyšlo hafo Dragonlance a Forgotten Realms románů psaných přímo podle DnD lore a hodně z nich taky nikdy nebylo přeloženo (přestože nějaké ano).

Co třeba překvapí, že hobit (půlčík) v USA vůbec není tak oblíbený jako v Evropě a za posledních minimálně 10 let se nikdy neobjevil v první pětce oblíbenosti. Naopak takový půlelf je v USA velmi oblíbený a v ČR zas až tak ne (i když v 5E se to díky jeho schopnostem pomalu obrací).

Re: Fantasy rasy

od Jerson » 13. 9. 2018, 14:53

V kolika románech jsou půlorkové a goliášové? Jen se ptám, zajímá mě to.

Re: Fantasy rasy

od ShadoWWW » 13. 9. 2018, 13:22

To je dáno spíš DnD lore a archetypálností těch kombinací (což vychází hlavně z DnD románů).

V diskusi se navíc řešily jen samotné rasy, ne konkrétní kombinace s povoláními, což je logické. V DnD, AiME, DrD, DrD+, DrD II - tam všude to bude jiné, protože jsou tam jiné očekávané archetypy (možná s určitým překryvem).

Nahoru