od ShadoWWW » 17. 4. 2015, 18:07
Vidím, že jsem docela offtopic co se týče online hraní. Tak aspoň jednou do příslušného tématu.
Zhodou okolností odedneška do neděle (tj. od 17.4.2015 do 19.4.2015) probíhá Fantasy Grounds Con, Player's Licence FG (dříve známá jako Light Licence) a GM Licence jsou po tuto dobu Ultimate licencemi.
Na Roll20 jsem hrál poslední rok docela často. Na Fantasy Grounds jsem spíš takový dlouhodobý lurker (od roku 2008), protože mě odrazovalo to uzavřené proprietální prostředí. Obě prostředí mají své pro a proti. Poslední dobou je mi ale stále sympatičtější FG (pravda, hlavně kvůli rulesetu k D&D 5e).
Roll20 má tři hlavní výhody: Můžete si ho vyzkoušet zdarma, má dynamciká světla a funguje v rozhraní Google Hangouts. Verze zdarma je dobrá pro oneshoty. Když to člověk myslí s hraním přes internet ale vážně (tj. hraje dlouhodobou kampaň), tak to prostředí zdarma je najednou velmi chudé. Vše, co stojí za to (hlavně ta dynamická světla a prostor pro ukládání materiálů) je ale dostupné jen placené. A zde nastává můj největší odpor k Roll20. Nabízí jen dva typy předplatného (za $4,99 nebo $9,99 měsíčně) a nenabízí jednorázovou platbu za doživotní podporu. Pokud hraji hodně (jako že jo), tak se mi měsíční poplatky hnusí.
Oproti tomu FG nemá verzi zcela zdarma. Respektive má, ale GM, který hostuje hru, musí mít placenou verzi. A zde vychází nejlépe, když GM má licenci za $9,99 měsíčně. Z mnoha důvodů, o kterých se zmíním později. Celkově vzato, pokud přistoupí vaše skupina na placenou verzi, tak paradoxně FG vychází v konečném důsledku levněji. Nehledě na to, že nabízí i jednorázovou platbu za doživotní licenci. Je to ale palba, takže se po ni člověk rozhodně většinou až po velmi důkladném zvážení.
Největší výhodou FG je přizpůsobitelnost. Téměř vše - prostředí, pravidla, herní texty, bestiář, jak fungují a vypadají kostky, deníky postav aj. - je napsáno v xml. A hráči mají tyto xml soubory k dispozici. Díky fanouškovské podpoře lze najít přizpůsobení na téměř každou známou hru. Můžete si vše upravovat i sami, ale pokud nejste velký xml fanda (já třeba nejsem), tak je to opruz, do kterého se radši ani nepouštíte.
Naštěstí pro nás nefandy xml je ale komunita docela otevřená. FG také nabízí k některým velkým hrám placená xmlka. Nic neřešíte, jen zaplatíte za ruleset k dané hře a vše máte na pár kliků k dispozici. Včetně trvalé podpory (update pravidel apod.). Obzvlášť dobře jsou na tom fanoušci Pathfinderu, jehož veškerá pravidla jsou díky SRD do FG implementovatelná zcela zdarma.
Jak už jsem napsal, proprietálnost a uzavřenost je současně největší nevýhodou FG. 1) Každý hráč musí mít nainstalovaného klienta, 2) Hra samotná nepodporuje nativní audio ani video, takže se musíte domlouvat přes jinou aplikaci a 3) xml soubory hry jsou kódovaná v iso-8859-1, takže některé české znaky jsou zmršené. A je to udělané tak blbě, že je to v podstatě neopravitelné.
Takže Roll20 vs. FG je v konečném důsledku hlavně o tom, jestli je pro vás lepší nativní podpora Google Hangouts a psaný chat s diakritiou, nebo dostupné rulesety a atmosféričtější prostředí. FG má také velmi povedený fyzikální model házení kostkami.
Slíbil jsem, že řeknu víc o jednotlivých licencích FG. Pokud vás to zajímá, stejně jako jak funguje ruleset při tvorbě postavy pro D&D 5e, mrkněte na moje
video na twitchi.
Vidím, že jsem docela offtopic co se týče online hraní. Tak aspoň jednou do příslušného tématu.
Zhodou okolností odedneška do neděle (tj. od 17.4.2015 do 19.4.2015) probíhá Fantasy Grounds Con, Player's Licence FG (dříve známá jako Light Licence) a GM Licence jsou po tuto dobu Ultimate licencemi.
Na Roll20 jsem hrál poslední rok docela často. Na Fantasy Grounds jsem spíš takový dlouhodobý lurker (od roku 2008), protože mě odrazovalo to uzavřené proprietální prostředí. Obě prostředí mají své pro a proti. Poslední dobou je mi ale stále sympatičtější FG (pravda, hlavně kvůli rulesetu k D&D 5e).
Roll20 má tři hlavní výhody: Můžete si ho vyzkoušet zdarma, má dynamciká světla a funguje v rozhraní Google Hangouts. Verze zdarma je dobrá pro oneshoty. Když to člověk myslí s hraním přes internet ale vážně (tj. hraje dlouhodobou kampaň), tak to prostředí zdarma je najednou velmi chudé. Vše, co stojí za to (hlavně ta dynamická světla a prostor pro ukládání materiálů) je ale dostupné jen placené. A zde nastává můj největší odpor k Roll20. Nabízí jen dva typy předplatného (za $4,99 nebo $9,99 měsíčně) a nenabízí jednorázovou platbu za doživotní podporu. Pokud hraji hodně (jako že jo), tak se mi měsíční poplatky hnusí.
Oproti tomu FG nemá verzi zcela zdarma. Respektive má, ale GM, který hostuje hru, musí mít placenou verzi. A zde vychází nejlépe, když GM má licenci za $9,99 měsíčně. Z mnoha důvodů, o kterých se zmíním později. Celkově vzato, pokud přistoupí vaše skupina na placenou verzi, tak paradoxně FG vychází v konečném důsledku levněji. Nehledě na to, že nabízí i jednorázovou platbu za doživotní licenci. Je to ale palba, takže se po ni člověk rozhodně většinou až po velmi důkladném zvážení.
Největší výhodou FG je přizpůsobitelnost. Téměř vše - prostředí, pravidla, herní texty, bestiář, jak fungují a vypadají kostky, deníky postav aj. - je napsáno v xml. A hráči mají tyto xml soubory k dispozici. Díky fanouškovské podpoře lze najít přizpůsobení na téměř každou známou hru. Můžete si vše upravovat i sami, ale pokud nejste velký xml fanda (já třeba nejsem), tak je to opruz, do kterého se radši ani nepouštíte.
Naštěstí pro nás nefandy xml je ale komunita docela otevřená. FG také nabízí k některým velkým hrám placená xmlka. Nic neřešíte, jen zaplatíte za ruleset k dané hře a vše máte na pár kliků k dispozici. Včetně trvalé podpory (update pravidel apod.). Obzvlášť dobře jsou na tom fanoušci Pathfinderu, jehož veškerá pravidla jsou díky SRD do FG implementovatelná zcela zdarma.
Jak už jsem napsal, proprietálnost a uzavřenost je současně největší nevýhodou FG. 1) Každý hráč musí mít nainstalovaného klienta, 2) Hra samotná nepodporuje nativní audio ani video, takže se musíte domlouvat přes jinou aplikaci a 3) xml soubory hry jsou kódovaná v iso-8859-1, takže některé české znaky jsou zmršené. A je to udělané tak blbě, že je to v podstatě neopravitelné.
Takže Roll20 vs. FG je v konečném důsledku hlavně o tom, jestli je pro vás lepší nativní podpora Google Hangouts a psaný chat s diakritiou, nebo dostupné rulesety a atmosféričtější prostředí. FG má také velmi povedený fyzikální model házení kostkami.
Slíbil jsem, že řeknu víc o jednotlivých licencích FG. Pokud vás to zajímá, stejně jako jak funguje ruleset při tvorbě postavy pro D&D 5e, mrkněte na moje [url=http://www.twitch.tv/shadowww_d20/c/6552771]video na twitchi[/url].