Multikampaň s více vypravěči

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Multikampaň s více vypravěči

Re: Multikampaň s více vypravěči

od Jerson » 13. 7. 2017, 10:37

Multikampaň I
Multikampaň II

Druhý článek je částečnou rozšíření prvního. A oboje se tedy týká jen zkušeností s jedním Vypravěčem, protože s více vypravěči zkušenost nemám.
Ecthelion píše: 11. 7. 2017, 08:54 Globálními událostmi myslíš věci jako válka na druhém konci světa, krach na burze a takové věci (tedy věci nadměstského/nadlokálního významu)?
Myslím tím třeba volby a atentát na politického představitele, obvinění nějaké korporace ze zločinu, velká magická bitva ve městě, protesty, nepokoje, demonstrace, velké nehody - tedy "globální" nikoliv z pohledu světa, ale z pohledu všech zapojených skupin, které takové událost může ovlivnit, třeba zvýšenou přítomností policistů, kontrolami, příkazy, zákazy, atd.

Re: Multikampaň s více vypravěči

od ShadoWWW » 11. 7. 2017, 09:36

Jednu takovou masivní multikampaň jsem zažil na Gen Conu při dobrodružství o dobývání Daggerfordu (byl to myslím Daggerford). Hrálo tam hafo stolů, přičemž tam byli koordinátoři, co každých několik hodin vyhodnocovali postupy jednotlivých družin (ty jim předávali jednotliví PJ). Bylo to masivní a fakt dost dobrý.

Rok poté se na Gen Conu hrálo jako multikampaň dobrodružství Dreams of the Red Wizards: Dead in Thay, což byla megajeskyně (dodnes největší dungeon v historii DnD) rozdělená na sektory, přičemž v každém sektoru bylo několik družin a z jednoho sektoru do druhého se nedalo dostat bez spolupráce družin v daných sektorech, které ale měly mezi sebou velmi omezenou komunikaci. Tam jsem už nebyl, ale prý to bylo ještě lepší. Někteří říkají, že to byla dokonce nejlepší multikampaň v historii Gen Conu.

To dobrodružství teď vyšlo aktualizované v rámci Tales From the Yawning Portal, kde družina proleze kousek toho podzemí (protože celé by ho procházela roky). Je to tam jinak strukturované a působí to hodně odlišným dojmem, než když to bylo pojaté jako multikampaň na Gen Conu. Nutno říct, že horším dojmem.

Re: Multikampaň s více vypravěči

od Ecthelion » 11. 7. 2017, 08:54

Jerson píše: 10. 7. 2017, 17:22V přípravě je podle mě nutné udělat ještě nějakou časovou osu, do které se budou dopisovat jednotlivé události odehrané skupinami a pak také globální události, ideálně z předem připraveného seznamu, na kterém se Vypravěči shodnou a podle kterého budou postupovat.
Časová osa je asi fajn, jakkoli by se to podle mě dalo sfouknout bez ní... ale organizaci určitě pomůže. Globálními událostmi myslíš věci jako válka na druhém konci světa, krach na burze a takové věci (tedy věci nadměstského/nadlokálního významu)?
Jerson píše: 10. 7. 2017, 17:22A otázka - má smysl, abych sem házel odkaz na své články o multikampani, které jsem napsal v dobách, kdy jsem tenhle styl aktivně používal?
Určitě sem odkaz hoď, ať je to tu v debatě pohromadě. :wink:

Re: Multikampaň s více vypravěči

od Jerson » 10. 7. 2017, 17:22

V přípravě je podle mě nutné udělat ještě nějakou časovou osu, do které se budou dopisovat jednotlivé události odehrané skupinami a pak také globální události, ideálně z předem připraveného seznamu, na kterém se Vypravěči shodnou a podle kterého budou postupovat.

A otázka - má smysl, abych sem házel odkaz na své články o multikampani, které jsem napsal v dobách, kdy jsem tenhle styl aktivně používal?

Re: Multikampaň s více vypravěči

od Ecthelion » 30. 6. 2017, 15:22

Quentin píše: 30. 6. 2017, 13:21Rotování a půjčování hráčů je cool, ale není to jedinej důvod pro zvažování multikampaně.
Souhlas s celým postem. $D

Za sebe bych se určitě pokusil dohodnout na jednom systému a byl bych rád, kdyby většina lidí hrála podle stejných pravidel, protože jak píše Quentin, hodně věcí by se tím zjednodušilo. Na druhou stranu, jak jsem psal - kdyby nějaká skupina chtěla hrát v odlišném systému, problém s rotováním hráčů jim byl známý a nevadilo jim to (třeba protože by hráli na Kralickém Sněžníku a stejně neměli možnost se s ostatními pořádně potkat), případně by na společné hraní převedli svoje postavy do společného systému... neměl bych s tím nejmenší problém.

Re: Multikampaň s více vypravěči

od Quentin » 30. 6. 2017, 13:50

Ale teda, bez ohledu na střídání hráčů, snažil bych se na nějakém systému shodnout. Určitě to ustadní všechny konverzace a přípravu, a sjednotí herní styl a power level mezi postavami. Navíc, pokud se neshodneme na takové základní věci jako je systém, jak můžeme předpokládat, že se shodneme na všem ostatním. Přišlo by mi to minimálně jako red flag.

Re: Multikampaň s více vypravěči

od boubaque » 30. 6. 2017, 13:43

Já bych v tom rotování hráčů ve skupinách hrajících v různých systémech zas tak problém neviděl. Pokud by šlo o jeden run (jednou za čas), tak si tu postavu prostě na ten jeden run zkonvertuješ. Mně by asi nebylo zatěžko předělat si postavu do pravidel SR, kdybych hrál dlouhodobě ve Fate, ale teď si chtěl zahrát se skupinou, co hraje víc rules heavy, a obráceně mi to připadá jako úplně zanedbatelný problém. Pokud by šlo o nějaké pravidelné střídání, pak by to asi chtělo vést dva deníky (s tím, že je třeba brát především ohled na ten systém, který je ve vývoji postavy rigidnější).

Jediný zádrhel pak může imho nastat jen při přepočítávání zkušeností, kdybych chtěl za každý run nějaké body. Ale to se dá řešit nějakou GM-GM dohodou nebo přímo nastavením na začátku kampaně, kdy bude jasné, kdo hraje v jakém systému.

Re: Multikampaň s více vypravěči

od Quentin » 30. 6. 2017, 13:21

Celé kouzlo rozhodně není jen v možnosti přehazování si/potkávání jiných hráčů.

Je tam přidaná hodnota v uvěřitelnosti a imerzi. Svět je větší, obydlený více aktivními postavami, a přestože se s nimi nemusíš nutně potkat, jejich akce pomáhají vytvářet iluzi živoucího světa. Je to stejné jako, když si vypravěč mezi sezeními ve Stars Without Number udělá faction turn. Jedinej rozdíl je, že ten pohyb v settingu mezi sezeními nedělají npcčka, ale jiné hráčské skupiny.

Druhá přidaná hodnota oproti běžné hře by mohla být, jak už jsem řekl, motivace, podpora a pomoc. Vypravěč by si nematlal jen svou domací kampaň, ale byl by součástí většího settingu, na kterém by záleželo více lidem. Kdykoli nebude mít on nebo jeho družina čas na hraní, může dál žít v tom světě skrze GM hub. Kdykoli bude bezradný, zaseklý nebo vyhořelý, mohou mu ostatní poradit.

Třetí přidaná hodnota by mohla být kreativita. Čtyři vypravěči teoreticky vymyslí víc cool věcí než jeden. Samozřejmě můžeš jít na fórum a poprosit o radu, ale možná se ukáže, že tři další trvale zainteresovaní GMové, vygenerují víc a/nebo lépe padnoucí nápady.

Rotování a půjčování hráčů je cool, ale není to jedinej důvod pro zvažování multikampaně.

Re: Multikampaň s více vypravěči

od York » 30. 6. 2017, 12:50

Ecthelion píše: 30. 6. 2017, 12:08Tím pádem pokud by chtěla hrát skupina, která by jela ve starých pravidlech Shadowrunu a nevadilo by jí, že si se stejnými postavami nezahraje snadno s ostatními skupinami... nevidím v tom nejmenší problém.
Bez toho to ale dost ztrácí pointu. Celé kouzlo je v tom, zahrát si se svojí dlouhodobě hranou postavou s hráči, se kterými normálně nehraješ. Může to asi pořád mít nějakej smysl pro GMy, kteří si dělají podrobnou přípravu a komunikace s ostatními jim pomůže načerpat inspiraci - ale to dělá i úplně obyčejná diskuse na fóru, viz třeba nedávné Quentinovo téma.

Re: Multikampaň s více vypravěči

od Ecthelion » 30. 6. 2017, 12:08

Sosacek píše: 29. 6. 2017, 20:20... ale vyzaduje to aspon dve tri skupiny hracu, co budou dost nadseni, aby tomu venovali to usili. Coz je o dve tri skupiny vic nadsenych skupin, nez jsem kdy zazil.
Souhlas, podle mě to musí být nejméně dvě, ideálně tři a víc skupin, aby se vyplatilo do toho investovat energii.

U multikampaně je vždycky problém najít společný setting, který by všechny zaujal a bavil. U Shadowrunu tady cítím dost silný potenciál, že by mohl oslovit dost lidí. Je jasně definovaný, známý a oblíbený (v ČR mezi RPGčkáři obzvláště, protože to zpočátku byla jedna z mála dostupných her). Navíc ten zájem posílila trojice počítačových Shadowrun her, které byly úspěšné a vysoce hodnocené (my jsme zase rozehráli Shadowrun: Dragonfall $D ).
Quentin píše: 29. 6. 2017, 23:08Nějaké malé soukromé fórum, kde se schází tři nebo čtyři vypravěči a společně posunují fronty okolo jednoho města. Sdílení nápadů, zážitků, zápletek, NPCček, společná podpora a motivace. Momentum mezi vypravěči zní skoro důležitěji než momentum mezi hráči.
Toto. Hrozby, ostatní hráči a Vypravěči ti sami vytváří hromadu témat a zápletek, které můžeš dál rozvíjet. Ostatní hry tě udržují namotaného, když zrovna nehrajete se svou skupinou, ostatní Vypravěčí nahazují a sdílí nápady na příběhy, vytváří se ti v ostatních hrách NPCčka, motivy a další věcí, které můžeš využívat a ušetříš si spoustu vymýšlení... přijde mi to jako dost nosné téma.
Quentin píše: 29. 6. 2017, 23:08BTW Vím, že existuje hafo románů z prostředí Shadowrunu. Dokázali by jste doporučit nějaký dobrý a zároveň k dostání v obyčejném knihkupectví? Že bych se taky trochu vzdělal
Mě bavilo od Robert N. Charretta spíš Nepřátele vybírejte opatrně (volné pokračování první knihy, můžeš číst bez problémů i když jsi nečetl jedničku). Nebo případně jak bylo zmíněno, můžeš zkusit trojici počítačových her Shadowrun Returns, Shadowrun Dragonfall a Shadowrun Hong Kong - v letní slevě jsem teď na Steamu viděl Dragonfall za 3 eura.
MarkyParky píše: 29. 6. 2017, 23:25Jinak dále bych nadhodil myšlenku, že pokud:
- samotný HUB bude bezsystémový
- a případná mechanika "hrozeb", která na něm poběží nebude mít přímou vazbu na nějaký systém, ale bude "zapouzdřená" sama do sebe a dávat jen výstupy, tak těch několik partiček, co bude hrát, klidně může hrát každá v jiném systému.
Pokud by to bylo striktně bezsystémové, tak bys přišel o možnost fluktuace hráčů mezi skupinami a běhy... ale na druhou stranu z toho, co jsem přemýšlel jsou hrozby v zásadě nemechanická věci (je to jen počítadlo, co hází fikční výsledky) a žádné další zásadní mechanické nároky tam být nemusí. Tím pádem pokud by chtěla hrát skupina, která by jela ve starých pravidlech Shadowrunu a nevadilo by jí, že si se stejnými postavami nezahraje snadno s ostatními skupinami... nevidím v tom nejmenší problém.
MarkyParky píše: 29. 6. 2017, 23:25(A pod fousy si mrmlám, že kdyby to někdo posunul z roviny teoretizovaní do praxe, tak bych se zkusil v pozici GMa/hráče, co z toho bude čerpat/feedovat to, zapojit přinejmenším na zkoušku).
Obrázek $D

Re: Multikampaň s více vypravěči

od York » 29. 6. 2017, 23:46

Quentin píše: 29. 6. 2017, 23:08BTW Vím, že existuje hafo románů z prostředí Shadowrunu. Dokázali by jste doporučit nějaký dobrý a zároveň k dostání v obyčejném knihkupectví? Že bych se taky trochu vzdělal :)
Jednoznačně Robert Charrette: Never Deal With A Dragon. Je to první díl trilogie - dobrá je celá, ale dá se to přečíst i jako samostatná kniha. Vyšlo to v češtině už docela dávno, tak těžko říct, jestli to ještě půjde někde koupit.

Re: Multikampaň s více vypravěči

od MarkyParky » 29. 6. 2017, 23:25

při použití více vypravěčů by ta přidaná hodnota nemusela být ani tolik ve větší zábavě pro hráče, jako spíš v zázemí pro vypravěče.
THIS^.

Vedu dvojkampaň.

To, že si ty dvě skupiny vzájemně generují kvesty či pozadí pro ně je super pomoc k vedení hry.


Jinak dále bych nadhodil myšlenku, že pokud:
- samotný HUB bude bezsystémový
- a případná mechanika "hrozeb", která na něm poběží nebude mít přímou vazbu na nějaký systém, ale bude "zapouzdřená" sama do sebe a dávat jen výstupy, tak těch několik partiček, co bude hrát, klidně může hrát každá v jiném systému.


(A pod fousy si mrmlám, že kdyby to někdo posunul z roviny teoretizovaní do praxe, tak bych se zkusil v pozici GMa/hráče, co z toho bude čerpat/feedovat to, zapojit přinejmenším na zkoušku).

Re: Multikampaň s více vypravěči

od Quentin » 29. 6. 2017, 23:08

Na terminologii bych se vybodl. Shadowrun nejlépe popisuje, co máme na mysli. Viz soska.

Nikdy jsem multikampaň nebral moc vážně, protože mi přišlo, že to hráči beztak neocení. Raději hrát tři různé systémy/žánry než vyhořet na třech stejných hrách s vidinou toho, že to nakonec bude cool multikampaň. Ale jak vás tak poslouchám, při použití více vypravěčů by ta přidaná hodnota nemusela být ani tolik ve větší zábavě pro hráče, jako spíš v zázemí pro vypravěče.

Za předpokladu, že se dokážou shodnout na stylu, by mohl být GM hub docela cool místo. Nějaké malé soukromé fórum, kde se schází tři nebo čtyři vypravěči a společně posunují fronty okolo jednoho města. Sdílení nápadů, zážitků, zápletek, NPCček, společná podpora a motivace. Momentum mezi vypravěči zní skoro důležitěji než momentum mezi hráči.

BTW Vím, že existuje hafo románů z prostředí Shadowrunu. Dokázali by jste doporučit nějaký dobrý a zároveň k dostání v obyčejném knihkupectví? Že bych se taky trochu vzdělal :)

Re: Multikampaň s více vypravěči

od York » 29. 6. 2017, 20:52

Sosacek píše: 29. 6. 2017, 20:46Ale vazne, rozdil mezi dungeonem v dnd a vystrilenim korporatni budovy v shadowrunu je v kulisach a detailech, ne v principu.
S tím nepolemizuju, ale z těch zhruba 5 skupin, se kterými jsem dlouhodobě hrál, takhle hrála Shadowrun jen jedna. A to proto, že tam prostě byli hráči, kterým hodně akční styl hry vyhovoval. Když vezmu desítky conových runů, které jsem hrál nebo vedl, tak ten poměr bude dost podobnej.

Re: Multikampaň s více vypravěči

od Sosacek » 29. 6. 2017, 20:46

Mas pravdu, v shadowrunu tomu vymlacovani dungeonu predchazi overplanovani kazde kraviny, zatimco dndckari jdou obvykle rovnou na vec.

Ale vazne, rozdil mezi dungeonem v dnd a vystrilenim korporatni budovy v shadowrunu je v kulisach a detailech, ne v principu.

Nahoru