Ingredience sci-fi/space opery

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Ingredience sci-fi/space opery

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od crowen » 2. 3. 2021, 13:49

V Expanse je to vlastne radar na kratke vzdialenosti, plus pokrocila analyza obrazu (tvar vyfukovych plynov z trysiek, pocet trysiek, intenzita). Ked ides zotrvacnostou a nesvietis, si na vacsiu vzdialenost vpodstate neviditelny.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od Vitus » 2. 3. 2021, 10:24

OnGe píše: 2. 3. 2021, 10:20 Chytrý telefon je takový malý trikorder.
+1 Tohle mne už několikrát napadlo taky. :D

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od OnGe » 2. 3. 2021, 10:20

Většina divných věcí ve Star Treku se vysvětluje divnými částicemi a zážením a počítám, že senzory pojedou přesně na tom.

Co se týká senzorů pro detekci známek života, hypoteticky by se na to dal použít dopplerův radar, pokud bychom dostatečně potlačili šum a měli dostatečně výkonný systém detekce potřebných struktur (třeba srdce je dost dobrá signatura). Dlužno poznamenat, že v naší současnosti máme dostupnou spoustu senzorů měřících kde co a s jejich aplikací se dá užít spousta legrace. Chytrý telefon je takový malý trikorder.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od Jerson » 2. 3. 2021, 09:23

Ve vesmíru se něco zjistit z vyzařovaného spektra, hlavně tedy zastoupení různých prvků. Takže se dá třeba zjistit na dálku, zda má planeta potenciálně dýchatelnou atmosféru, nebo spíše se dá zjistit, kdy je atmosféra zcela jistě nedýchatelná. Ale zda je bezpečná se musí zjistit až na místě, rozborem složení, a také detekováním různých potenciálně škodlivých organismů nebo i anorganických látek (třeba silikonový prach se na dálku zjišťuje špatně, ale vadit bude dost.)

Nicméně různé "detektory života", kterými sonda z oběžné dráhy hledá cokoliv živého, nebo živé lidi, to je čistá magie, a nenapadá mě princip, jak to zjistit. Tvory pohybující se venku lze nalézt na fotkách (či živém obraze), ale třeba na vyzařování infra je vzdálenost moc velká, a cokoliv zakrytého není jak detekovat.

Aktivní detekování, třeba klasickým radarem, je pro vesmírné vzdálenosti k ničemu, dávalo by strašně nejasný obraz. Muselo by být silně směrové a velmi intenzivní (a tedy prozrazující), a dalo by se mu různými způsoby bránit.

Tyhle Space věci jsme hodně probírali na D20 ve Fialových laserech a růžových torpédech.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od Vitus » 2. 3. 2021, 08:52

Já si to představuji tak, že to je kombinace různých různých nosičů (mikročástic, například fotonů), jež jsou vysílány rozkmitané na různých vlnových délkách, jež se pak (ne)odráží od scanovaného povrchu, pomocí kterých umí pak provádět dopočtem multispektrální analýtu a podobně.

Ještě více laicky něco jako svítilna, do které kromě světla je zabudován ještě rentgen, sono a další podobné věci. :wink:

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od Jerson » 2. 3. 2021, 05:58

Sesílají kouzla typu "detekuj život", "detekuj [prvek]" a podobná.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od eerieBaatezu » 2. 3. 2021, 01:51

Jak tak poslouchám to hraní Star Treku, jak vlastně fungují všechny ty sensory, co se s nima furt všechno v těch vesmírných žánrech skenuje?

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od Ecthelion » 1. 5. 2018, 15:02

Antharon mi posílal moc pěkně sepsaný článek ohledně klasifikace lodí (rozdíl korveta/fregata, co je capital ship, co je flagship, etc.), tak se o něj chci podělit s ostatními:

:arrow? On the Taxonomy of Spaceships

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od Jerson » 28. 12. 2017, 14:14

Sosacek píše: 19. 12. 2017, 17:03Je to jako kdyz ti Jerson vysvetluje, ze mechy ve scifi nedavaji smysl, protoze to neodpovida modernimu designu tanku. Ale kdyz chces hrat rpgcko, kde jsou mechy, tak ty mechy jsou premisa, ne dusledek, takze uhout musi ty ostatni veci, ne mechy, pac pak by to nebylo rpgcko s mechama.
Odpovím tady.
Neříkal jsem, že Mechy nedávají smysl. Říkal jsem, že je nesmysl, aby byly při dvojnásobné velikosti a hmotnosti od 10 do 100 tun efektivnější než tanky postavené stejnou technologií. Takže pokud někdo chce hrát RPG s mechy jako premisou, tak je třeba se nad věcí zamyslet a zdůvodnit, proč se nepoužívají tanky, a jak doopravdy budou mechy vypadat.
Tedy zde skutečně musí mít na výšku 10 - 15 metrů, nestačí jen 8, a zda ty nejlehčí musí mít 10 tun, a ne třeba 40, a zda je potřeba, aby ty těžší měly čtyři kanóny a deset laserů, když by mohly mít jednu hlavní zbraň velké ráže a dvě doplňkové, nebo dvě až čtyři zbraně menší ráže. Důvod jejich použití může vycházet z terénu na různých planetách, který je většinou tvořen zvrásněnými pláněmi, velkými kameny, průrvami o šířce až tři metry, hustými lesy a jinými překážkami, se kterými si pásové vozidlo jen těžko poradí a přitom není efektivní používat různé bojové létající stroje.
A taky zda je nutné tvrdit, že mech je lepší bojový stroj než tank - může být univerzálnější a tím lepší pro většinu bojišť, ale pokud by se mech střetl se stejně těžkým tankem v otevřeném pevném terénu s nižšími překážkami, tak by byl ve značné nevýhodě díky své vertikální konstrukci a slabšímu pancéřování.

Tedy i RPG svět s mechy může dávat smysl a být udělán dobře, tedy dostatečně uvěřitelně. A fyzika, mechanika a konstrukce vozidel a zbraní nemusí nikam uhýbat.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od Ecthelion » 28. 8. 2016, 21:45

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Autorem obrázků je Stephan Martinière.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od OnGe » 22. 7. 2015, 20:03

Překážka je v samotném principu triangulace, kdy potřebuješ několik detektorů v rozumné vzdálenosti od sebe a to, co je rozumná vzdálenost, závisí na tom, jak daleko je ten zdroj signálu a jak velkou chceš toleranci. Jakákoliv aktivní detekce navíc nemusí vysílat neustále, vysílač signálu může být jen jeden a může "osvětlovat" oblast pro X přijímačů, aktivní a pasivní metody se dají různě kombinovat a jak se to kombinuje bude záviste vždycky na poměr výhod a rizik. Když bude mít někdo armádu extrémně závislou na nějakém způsobu detekce nebo komunikace, bude to pro protivníka primární cíl a bude to rušit nebo využívat ve svůj prospěch. Na to bude druhá strana reagovat protiopatřeními a změnou doktrin a tak pořád dokola. Jako posledních deset tisíc let :)

Co mi na tom přijde zajímavé je právě to vyvažování výhod a nevýhod a jejich využívání a zneužívání. S tím se dá vymyslet spousta legrace.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od Zmok » 22. 7. 2015, 13:53

Současný radary neni tak úplně snadný odlišit od běžnýho šumu. Nevíš, jestli ty náhodný výkyvy napříč spektrm způsobujou skvrny na slunci nebo je má někdo dobře spočítany.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od vzteklina » 22. 7. 2015, 08:58

Mno, ale do blízké budoucnosti nevidím moc překážek, které by bránily aby to dobře fungovalo. Navíc se v současnosti vedou hlavně unbalanced konflikty, kdy ti ta zpětná detekce moc nehrozí díky nízké úrovni techniky u jedné strany. Kdyby se střetly současné velmoci, asi by to vypadalo uplně jinak.
Další věc je, že teda to světlo vs. nightvision platí už v současnosti a naprosto zřejmě.
A nejde jen o identifikaci cíle a zaměření cíle. Jde o schopnost zmapovat své okolí. Pokud to stroj neumí dělat pasivně (jako člověk, pomocí zraku, sluchu, čichu) ale jen aktivně (radary, sonary, lasery) tak nepůjde jen o izolovaný krátký identifikační signál nebo úzký zaměřovací paprsek, ale bude prostě vysílat na všechny strany opakované dávky záření či vlnění a to se pak detekuje mnohem snáze.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od OnGe » 21. 7. 2015, 16:50

Zas ono se to s tou zaměřitelností aktivních senzorů dost přeceňuje. Víš docela přesně, že tě něco zaměřuje, ale abys věděl odkud, musíš to triangulovat. Kdyby to bylo tak snadné, už dávno by se žádné aktivní detektory nepoužívaly a faktem je, že se využívají čím dál víc.

Re: Ingredience sci-fi/space opery

od vzteklina » 21. 7. 2015, 16:32

York píše:Trocha studijního materiálu (video).
Tak jsem to v rychlosti proletěl. Taky si mohl zmínit že pro diskuzi je relevantních jen posledních 5 minut. Radar na mini vrtulníku je dobrá věc, ale pokud sám vrtulník neútočí, je to celé odsouzené k vzájemné komunikaci a nesamostatnosti. A když ti kvuli sestřelení, poruše nebo hacknutí spojení nějakého vrtulníčku vypadne zrak... to pak jseš celkem nespolehlivá bojová jednotka. Zajímalo by mě jak náročné je takovou srandu zachytit pasivním radarem a poslat jí raketu. To je totiž past jakýchkoliv aktivních senzorů. Např ponorky neplují podle aktivního sonaru ale používají ho jen pasivně. Kdyby to udělaly, je z nich snadný terč pro nepřítele. A pokud robota vybavíš aktivnímy senzory, děláš stejnou hloupost jako ponorka plující podle aktivního sonaru. Další příklad je třeba tma. Rozdíl mezi pasivním a aktivním smyslem je stejný jako rozdíl mezi světlometem a nočním viděním. Voják s nočním viděním vs. voják se světlometem. Kdo koho asi dříve najde a zničí?

Nahoru