od Ecthelion » 21. 11. 2014, 10:52
Quentin píše:Městské státy/Majáky světla
Osobně mám městské státy
hrozně rád, jen hlásím, že je to poměrně dost zvláštní případ zřízení a k jeho vzniku jsou potřeba specifické podmínky (aby to nepůsobilo jako pěst na oko). V zásadě jdou ruku v ruce dva faktory - těžký terén a absence struktur centrální vlády (vzájemně se ovlivňují a přispívají jeden k druhému). Městské státy vznikaly v antickém Řecku (a koloniích ve Středozemí) a později během renesance v Itálii (tady byla unikátní situace, že tu přežily velká antická města, která se stala centrem regionů). Není náhoda, že zrovna tam - italský a řecký hornatý terén představoval překážku k efektivní meziměstské komunikaci a zároveň sloužil jako úspěšná obrana proti útočníkovi (buď hory nebo třeba laguna v případě Benátek). Z toho důvodu nevznikla žádná centrální monarchie jako ve zbytku severní Evropy a navíc se italské městské státy dokázaly ubránit i proti útokům německého císaře a knížat, které se snažily sem rozšířit svůj vliv.
Pokud chceš mít ve svém světě uvěřitelné městské státy, tak by tam měl být nějaký obtížný terén, který bude bránit komunikaci a velkým vojenským operacím. Může to být hornatý terén jako v případě Středomoří, nebo třeba kouzelné lesy plné divokých potvor, jedovaté bažiny a mokřady, nebo cokoli tě napadne.
Quentin píše:Architektura/Vzhled
Tradice/Zákony
Zajímavé budovy
Tyhle body dohromady dávají víceméně nějaké
téma města. Architektura/Vzhled/Zajímavé budovy se hodně odvíjí od toho, co to město je zač. Pokud to bude
přístavní město uprostřed rovin... tak budeš mít zajímavé věci a domy soustředěné do přístavu (doky, vikinská čtvrť po vzoru Kyjeva, etc.), budou tam všude cihlové hrázděné domy (protože nemají dost kamene, viz třeba Malbork) a podobně. Pokud to bude
město na kůlech uprostřed bažin,
hradiště na útese se sochou boha (Arkona),
hornické město nebo
podzemní město... tak ti to hodně věcí určí.
Quentin píše:NPCs/Cechy
To jsou v zásadě zakuklené zápletky. Zatímco téma a vzhled jsou důležité pro vytvoření společné představy, důležité postavy a cechy už pro tuhle představu nejsou tak důležité... a slouží hlavně jako zdroj zápletek. Postavy, které ti žádnou nenabídnou (ať už přímo nebo zprostředkovaně - tedy, že kupříkladu kníže vyhlásí válku dá postavám nové možnosti pro hraní), jsou dost na pytel. To samé s cechy - ve městě jich určitě bude víc než jeden, je otázka, jestli vypisovat všechny (pláteníky, dráteníky, etc.) pokud pro hru nic nepřinesou. V zásadě je vypíšeš jen tehdy, když přináší zápletky a konflikty (cech brusičů kamenů, kterému někdo (postavy) ukradne drahokamy; dva cechy, co se mezi sebou řežou jak koně a podobně). Vůbec je otázka, jestli to neudělat přímo jako sekci
zápletky.
Quentin píše:Krajina/Terén
Pokud budou terény vypadat jako zmíněné lesy (plus nějaký popis a třeba dvě tři nápady na dobrodružství, případně bangy)... pak úplně super a nemůžu si přát víc.
Vallun píše:Na rovinu se přiznám, že mi vadí, když mi někdo podsunuje, co chci nebo nechci.
Pokud to tak vyznělo (ale doufám, že ne - začíná to "zdá se mi" a zbytek je podle mě normální figure of speech), tak se omlouvám. Nebylo mým úmyslem ti něco podsouvat, jen jsem napsal, jak to, co píšeš,
působí na mě .
Vallun píše:Jen to ne, není nci horšího, než příliš konkrétní východisko:)
Časem jsem zjistil, že pokud máš v settingu něco konkrétního (třeba právě rytíře Vladivoje Mstivého s bandou loupežníků na smrčinském hradě), co se ti nehodí, tak je řádově menší problém si to změnit podle potřeby vaší hry (pokud ve vaší kampani bojujete s démony, tak tam bude nějaký ohnivý netopýr, co se tam usadil a přepadá karavany)... než z něčeho obecného (poptává se: železné kovy) to konkrétní pro vaši družinu vymyslet. Ty konkrétní příklady se dají vzít a použít, když tě nic jiného nenapadá (nemáš s tím jiné plány). Obecné se musí vždy na konkrétní před použitím převést.
[quote="Quentin"][b]Městské státy/Majáky světla[/b][/quote]
Osobně mám městské státy [i]hrozně [/i]rád, jen hlásím, že je to poměrně dost zvláštní případ zřízení a k jeho vzniku jsou potřeba specifické podmínky (aby to nepůsobilo jako pěst na oko). V zásadě jdou ruku v ruce dva faktory - těžký terén a absence struktur centrální vlády (vzájemně se ovlivňují a přispívají jeden k druhému). Městské státy vznikaly v antickém Řecku (a koloniích ve Středozemí) a později během renesance v Itálii (tady byla unikátní situace, že tu přežily velká antická města, která se stala centrem regionů). Není náhoda, že zrovna tam - italský a řecký hornatý terén představoval překážku k efektivní meziměstské komunikaci a zároveň sloužil jako úspěšná obrana proti útočníkovi (buď hory nebo třeba laguna v případě Benátek). Z toho důvodu nevznikla žádná centrální monarchie jako ve zbytku severní Evropy a navíc se italské městské státy dokázaly ubránit i proti útokům německého císaře a knížat, které se snažily sem rozšířit svůj vliv.
Pokud chceš mít ve svém světě uvěřitelné městské státy, tak by tam měl být nějaký obtížný terén, který bude bránit komunikaci a velkým vojenským operacím. Může to být hornatý terén jako v případě Středomoří, nebo třeba kouzelné lesy plné divokých potvor, jedovaté bažiny a mokřady, nebo cokoli tě napadne.
[quote="Quentin"]Architektura/Vzhled
Tradice/Zákony
Zajímavé budovy[/quote]
Tyhle body dohromady dávají víceméně nějaké [i]téma města[/i]. Architektura/Vzhled/Zajímavé budovy se hodně odvíjí od toho, co to město je zač. Pokud to bude [i]přístavní město uprostřed rovin[/i]... tak budeš mít zajímavé věci a domy soustředěné do přístavu (doky, vikinská čtvrť po vzoru Kyjeva, etc.), budou tam všude cihlové hrázděné domy (protože nemají dost kamene, viz třeba Malbork) a podobně. Pokud to bude [i]město na kůlech uprostřed bažin[/i], [i]hradiště na útese se sochou boha (Arkona)[/i],[i] hornické město[/i] nebo[i] podzemní město[/i]... tak ti to hodně věcí určí.
[quote="Quentin"]NPCs/Cechy[/quote]
To jsou v zásadě zakuklené zápletky. Zatímco téma a vzhled jsou důležité pro vytvoření společné představy, důležité postavy a cechy už pro tuhle představu nejsou tak důležité... a slouží hlavně jako zdroj zápletek. Postavy, které ti žádnou nenabídnou (ať už přímo nebo zprostředkovaně - tedy, že kupříkladu kníže vyhlásí válku dá postavám nové možnosti pro hraní), jsou dost na pytel. To samé s cechy - ve městě jich určitě bude víc než jeden, je otázka, jestli vypisovat všechny (pláteníky, dráteníky, etc.) pokud pro hru nic nepřinesou. V zásadě je vypíšeš jen tehdy, když přináší zápletky a konflikty (cech brusičů kamenů, kterému někdo (postavy) ukradne drahokamy; dva cechy, co se mezi sebou řežou jak koně a podobně). Vůbec je otázka, jestli to neudělat přímo jako sekci [i]zápletky[/i]. :think:
[quote="Quentin"][b]Krajina/Terén[/b][/quote]
Pokud budou terény vypadat jako zmíněné lesy (plus nějaký popis a třeba dvě tři nápady na dobrodružství, případně bangy)... pak úplně super a nemůžu si přát víc.
[quote="Vallun"]Na rovinu se přiznám, že mi vadí, když mi někdo podsunuje, co chci nebo nechci.[/quote]
Pokud to tak vyznělo (ale doufám, že ne - začíná to "zdá se mi" a zbytek je podle mě normální figure of speech), tak se omlouvám. Nebylo mým úmyslem ti něco podsouvat, jen jsem napsal, jak to, co píšeš, [i]působí[/i] na mě .
[quote="Vallun"]Jen to ne, není nci horšího, než příliš konkrétní východisko:)[/quote]
Časem jsem zjistil, že pokud máš v settingu něco konkrétního (třeba právě rytíře Vladivoje Mstivého s bandou loupežníků na smrčinském hradě), co se ti nehodí, tak je řádově menší problém si to změnit podle potřeby vaší hry (pokud ve vaší kampani bojujete s démony, tak tam bude nějaký ohnivý netopýr, co se tam usadil a přepadá karavany)... než z něčeho obecného (poptává se: železné kovy) to konkrétní pro vaši družinu vymyslet. Ty konkrétní příklady se dají vzít a použít, když tě nic jiného nenapadá (nemáš s tím jiné plány). Obecné se musí vždy na konkrétní před použitím převést.