[Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Jahodník » 1. 5. 2021, 15:03

Bouchi píše: 5. 4. 2021, 10:11 Kdyby neměli vůbec žádný přístup, tak by DrD zkrátka nevzniklo vůbec, protože by o tomhle typu her mevěděli.
Protože měli k dispozici jen minimum, vznikly z toho takové dezinterpretace jako "zmatené" přesvědčení.
Kdyby měli tehdy přístup k většímu množství materiálů, mohlo to vést k lepším výsledkům.

Každopádně ale tvoje "Prostě si nemyslím si, že by u nás v té době nemohla vzniknout dobrá věc bez západního vzoru." Ano, mohla. A určitě i vznikla.
Ale to je fakt něco jiného než "Ve 14 letech jsem bez znalosti jakéhokoliv RPG dokázal připravil a odehrát dobrodružství z podzemí, které dávalo větší smysl a reflektovali hráčské volby víc než Bílý hrad." protože z toho tak nějak čiší "když jsem to dokázal já v roce 1993, tak v roce 1990 v Klímově skupině přece musel být někdo, kdo by to dokázal taky". Ne, nemusel.
Řekl bych, že tam, kde se Klíma a spol. inspirovali, tak to ještě šlo (PPZ), ale pak se pustili do samostatné tvorby (PPP) a bylo zle. Dělat PJ podle PPP byla neskutečná pakárna (naložení, pohyblivost, únava, postihy) ...

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Markus » 19. 4. 2021, 11:01

MarkyParky píše: 19. 4. 2021, 10:34 Tohle fakt není lokální česká věc spojená s dračákem.
Marky: Je a není. Tomb of Horrors je totiž záměrně brutální dobrodružství napsané na potrápení nejzkušenějších hráčů v reakci na to, že spousta lidí na Genconech machrovala, že už je v D&D nic nepřekvapí. Jistá jízlivost je předpokládaná. To nemůžeš srovnávat se začátečnickým Bílým hradem, určeným k tomu, aby tě naučil hrát. Kdybys chtěl srovnávat Dračák a Gygaxe, musel by sis vzít spíš Village of Hommlet nebo Keep on the Borderlands, což jsou jeho běžné začátečnické produkty. (Četl jsem je asi před sto lety a moc si to nepamatuju, takže neříkám, že to nenajdeš i tam – možná ta jízlivost prostě k době předinternetové patří).

Re: [podcast] Dinosaurium obskurních světů

od MarkyParky » 19. 4. 2021, 10:34

Přesunuto z diskuze o Dinosauriu - Markus.

Trochu se vrátím k té debatě o zesměšňování hráčů / legraci na úkor hráčů ...

... několikrát to bylo označeno za dračákismus / spojováno s dračákem.

Tak pro zajímavost:
Tomb of Horrors (1982) píše: All living matter which (SPOILER-REMOVED) will be teleported to 3., while non-living matter is teleported simultaneously to 33., i.e. characters stepping through will appeor at the start totally nude, while everything else with them will go to the crypt of the demi-lich. (Cruel, but most entertaining for the DM . . .)
Tohle je přitom první edice dungeonu, která obsahuje instrukce pro GMa jak hru vést.
V původní turnajové, co je jen soubor poznámek bez instrukcí k vedení hry, je stručné:
Tomb of Horrors (1975) píše: If (SPOILER-REMOVED) it transports to #3, nude, all goods going to #33.
Tohle fakt není lokální česká věc spojená s dračákem.

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Vallun » 5. 4. 2021, 11:53

Jerson píše: 5. 4. 2021, 11:01Ten argument zněl "existence třiceti let železné opony není důvodem pro to, že by procedury pro hraní DrD, a jeskyně, a způsob odpovědí Altaru musely vypadat tak, jak vypadaly."
- spíš 41 let...
- u způsobu odpovědí bych s tím souhlasil určitě...
- procedury hraní DrD - tam podle mého vliv objektivně je. Dost věcí o hrách pro mládež u nás vycházelo v rámci Pionýra a ten tíhnul k určitému způsobu řádně organizované zábavy...navíc do míry kritiky procedur původního Dračího soupěte promítáš své osobní preference, kdy mi přijde, že stavíš PJ cíleně do role služebníka , toho kdo je méně než hráči...

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Bouchi » 5. 4. 2021, 11:27

Jerson píše: 5. 4. 2021, 11:01 Bouchi, chápu, že jsi v tom osobně zainteresován a tak stále ten argument otáčíš jiným směrem, ale je to celkem zbytečné.
Mýlíš se, já začal fungovat v Altaru až v roce 1997, čili nejsem nijak osobně zainteresován v tom, jak to v něm fungovalo v první polovině 90. let.
Ten argument zněl "existence třiceti let železné opony není důvodem pro to, že by procedury pro hraní DrD, a jeskyně, a způsob odpovědí Altaru musely vypadat tak, jak vypadaly."
Způsob odpovědí neřeším.
A pokud vím, nikdo netvrdí, že procedury pro hraní DrD musely vypadat tak jak vypadaly. Nemusely. Možná by stačil jeden zašlápnutý motýl a vypadaly by jinak. Co tu ale padlo, a s čím souhlasím, je to, že jedním z faktorů, proč tak vypadaly, je skutečnost, že měli tvůrci DrD k dispozici jen miniaturní střípek zahraniční RPG tvorby (a neznali background, na němž byla postavena). Protože prostě zavádějící interpretace může vést k horšímu výsledku než žádná interpretace.

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Markus » 5. 4. 2021, 11:15

Abych se zastal DrD, já naopak chápu, že ten, kdo jde první, si tu cestičku holt musí vyšlapat sám včetně různých omylů, které nám zpětně přijdou zjevné, ale to oni tenkrát vážně nemohli tušit. Přijde mi zajímavé se na ně zpětně podívat a třeba hledat důvody, proč se něco vyvinulo tak, jak se to vyvinulo.

Ale Jersonovské "já bych to už tehdy udělal líp" je taky součást koloritu. :)

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Jerson » 5. 4. 2021, 11:01

Bouchi, chápu, že jsi v tom osobně zainteresován a tak stále ten argument otáčíš jiným směrem, ale je to celkem zbytečné.
Ten argument zněl "existence třiceti let železné opony není důvodem pro to, že by procedury pro hraní DrD, a jeskyně, a způsob odpovědí Altaru musely vypadat tak, jak vypadaly."

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Bouchi » 5. 4. 2021, 10:11

Jerson píše: 5. 4. 2021, 08:08 Které podněty to měly být? Fantasy jsem v té době nečetl takže leda tak pár filmů v televizi (nevím přesně jaké), které stejně dobře mohl MK vidět v Anglii. Video jsme neměli, ani jsem nechodil ke kamarádům, kteří ho měli.
Hele já fakt nevím co jsi v letech 1990-1993 četl či nečetl, ale neomezoval bych možné vlivy jen na fantasy.
A na získání špatné představy jsem právě narážel - v přístupu k zahraniční tvorbě RPG v té době nevidím žádnou výhodu.
Kdyby neměli vůbec žádný přístup, tak by DrD zkrátka nevzniklo vůbec, protože by o tomhle typu her mevěděli.
Protože měli k dispozici jen minimum, vznikly z toho takové dezinterpretace jako "zmatené" přesvědčení.
Kdyby měli tehdy přístup k většímu množství materiálů, mohlo to vést k lepším výsledkům.

Každopádně ale tvoje "Prostě si nemyslím si, že by u nás v té době nemohla vzniknout dobrá věc bez západního vzoru." Ano, mohla. A určitě i vznikla.
Ale to je fakt něco jiného než "Ve 14 letech jsem bez znalosti jakéhokoliv RPG dokázal připravil a odehrát dobrodružství z podzemí, které dávalo větší smysl a reflektovali hráčské volby víc než Bílý hrad." protože z toho tak nějak čiší "když jsem to dokázal já v roce 1993, tak v roce 1990 v Klímově skupině přece musel být někdo, kdo by to dokázal taky". Ne, nemusel.

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Jerson » 5. 4. 2021, 08:08

Které podněty to měly být? Fantasy jsem v té době nečetl takže leda tak pár filmů v televizi (nevím přesně jaké), které stejně dobře mohl MK vidět v Anglii. Video jsme neměli, ani jsem nechodil ke kamarádům, kteří ho měli.
Jediné co jsem nejspíše četl před svou první hrou byl první gamebook Lone Wolfa - i když nejspíše ne, protože si vzpomínám, že jsem si ho chtěl přečíst "popořadě", tedy napřed to samostatné dobrodružství a až pak DrD, než mi kamarád vysvětlil, že to spolu vůbec nesouvisí.
Takže jediné co si z té doby vybavuju jako možný zdroj byl seriál Robin Hood s Michalem Preadem, který mi nepřijde jako nějaká zásadní výhoda při tvorbě zajímavého dungeoncrawlu. Ani nevím kdy u nás šel v televizi.

A na získání špatné představy jsem právě narážel - v přístupu k zahraniční tvorbě RPG v té době nevidím žádnou výhodu.

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Bouchi » 5. 4. 2021, 05:17

Jenže v 1993 jsi žil už tři roky v době, kdy k nám ze západu proudila spousta dříve nedostupných informací a podnětů (knížek, filmů apod.). Nebo jsi žil v takové bublině, že tě nic z toho neovlivnilo?

Plus jak už v různých diskusích zaznělo, z toho mála, co měli k dispozici, získali Martin a spol. o některých věcech nejspíš zkreslenou představu, což bylo možná horší než kdyby neměli žádnou.

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Jerson » 5. 4. 2021, 01:22

Bouchi píše: 4. 4. 2021, 23:22No tak jsi byl ve 14 (BTW, v kterém roce to bylo?) schopnější než Klíma ve 20, spokojen?
1993.
A víš že o schopnosti tu vůbec nešlo, že? Prostě si nemyslím si, že by u nás v té době nemohla vzniknout dobrá věc bez západního vzoru.
Nejde o Klímovo nebo moje schopnosti, jde o argument železnou oponou.

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od MarkyParky » 4. 4. 2021, 23:25

Vallun: To sice jo, ale trochu jiný druh manipulace.

Napsat: "Pokud je to vaše první hra, zatím nenech hráče objevit tajné dveře v místnosti X, protože je lepší se nejprve naučit mechaniku boje v místnosti Y na jednoduchém protivníkovi." je manipulace z cvičevnice.

Napsat: "Nenech hráče objevit tajné dveře v místnosti X, protože by objevili elfku moc brzy" je známka špatného designu.

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Bouchi » 4. 4. 2021, 23:22

Jerson píše: 4. 4. 2021, 21:39 Ve 14 letech jsem bez znalosti jakéhokoliv RPG dokázal připravil a odehrát dobrodružství z podzemí, které dávalo větší smysl a reflektovali hráčské volby víc než Bílý hrad.
No tak jsi byl ve 14 (BTW, v kterém roce to bylo?) schopnější než Klíma ve 20, spokojen?

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od Vallun » 4. 4. 2021, 22:24

Jerson píše: 4. 4. 2021, 21:39Sorry Vallune, ale tohle neberu. Ve 14 letech jsem bez znalosti jakéhokoliv RPG dokázal připravil a odehrát dobrodružství z podzemí, které dávalo větší smysl a reflektovali hráčské volby víc než Bílý hrad.
To že nebyly k dispozici materiály pro mě není důvod pro tak mizernou logiku a manipulaci s hráči.
A já zase neberu, že to nebreš... Bílý hrad je v zásadě cvičebnice pravidel...to nějakou úroveň manipulace předpokládá...

Re: [Dobrodružství] Dobrodružství v Bílém hradě

od MarkyParky » 4. 4. 2021, 21:40

Víte co?

Už zase remcáme, místo abychom tvořili. Chyby už jsme pojmenovali. Tak s nimi pojďme něco udělat.

Nahoru