Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: :wink: $D $8) $cry$ $P :-)= :eyecrazy: :>:o/ :>;o) O-) :clap: :think: $lol$ $:) $;) $-o :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od ilgir » 23. 12. 2019, 14:19

Tak jsem to dočetl.

František Novotný, Osudový konvoj

Ze začátku mě nepříjemně překvapil styl psaní, o kterém jsem předpokládal, že už je pár desítek let mrtvý. Autor do nejmenších podrobností vypisuje běžné činnosti postavy, místo aby scénu zkrátil nebo to přeskočil jednou větou. Nebo obsáhlé, až obsesivně detailní popisy naprosto nedůležitých věcí.
Na dalším pontonu se po celé jeho délce táhl montovaný domek. Měl několik dveří, na jedněch stálo "Workshop", na dalších "Washroom" a na posledních "Restroom" s ikonou dámy a pána. Z druhé strany byl k pontonu vyvázán velký, asi dvanáct metrů dlouhý motorový člun s vysokým můstkem nad objemnou nástavbou. Nějaký starší chlápek seděl na zadní palubě protisluneční stříškou a něco popíjel. Už jsem se ho chtěl zeptat, kde je recepce, ale vtom jsem ji zahlédl. Byl to prostě další domek, jenom kratší a s více okny, stál na prostředním, širším pontonu. Za domkem, tedy před ním, z hlediska příchozího z průčelního nábřeží, stálo několik zahradních kulatých stolků, do jejichž teakových desek byly vsazeny žerdě slunečníků, a okolo každého se kupilo několik zahradních křesílek z téhož dřeva.
Hned jsem si na to zvykl, a od té chvíle už jsem tenhle balast jen rychle přelétl očima nebo úplně vynechal.

Tohle je největši negativum, které jsem na knize objevil, a hodně mě to překvapilo hlavně proto, že redaktor se o knize vyjadřuje takto:
Já už redigoval, recenzoval a četl kdeco, často u toho trpím, a najednou jsem se ocitl v lázních. Četl jsem text absolutně promyšlený, rytmicky ideálně prokomponovaný, který mě přitom neustále nutil být ve střehu.
No, já to vidím dost jinak. U mnohastránkového úvodního detailního popisu jachty mě nedrželo ve střehu vůbec nic a po pár stránkách jsem to s klidným svědomím celé přeskočil.

Jinak tam vidím spíš pozitiva. Autor dobře ovládá češtinu a občas použije (vytvoří) slovní obraty, které elegantně a srozumitelně popisují subtilní a těžko uchopitelné jevy. Tohle umění mu závidím.

Z celého díla je znát, že autor má prostředí, v němž se děj odehrává (moderní jachting a alternativní druhoválečné námořnictvo) opravdu zmáknuté, nebo aspoň vytváří přesvědčivou iluzi. Čtenář se mimochodem dozví spoustu informací z oboru, což je takový ten verneovský efekt. Jen mám radši, když je ten vzdělávací efekt součástí textů, které zároveň hýbou dějem, nebo aspoň vytváří atmosféru. V samoúčelných popisech vidím víc škody než užitku. Tady je to tak půl na půl.

Nějaká povedenější část na ukázku:
"...vzdálenost jedna čtyři šest, červená šest čtyři..." Holcman stále vyčítal údaje z obrazovky sonaru, na kterou nepřestával soustředěně hledět. Jeho obličej byl stažený napětím a obličej praporčíka Matouška jakbysmet.
Z údajů vyplývalo, že nepřítel nemění směr. Jak Jizera uhýbala k východu, mírně se od Elektro-Bootu vzdalovala a nechávala ho čím dál tím více za levobočním traversem.
"Minuta a půl, pane," také Matoušek měřil čas. "Přejděte na pasivní režim, praporčíku," náhle nařídil Marek. "A vy," otočil se k Holcmanovi, "přestaňte hlásit a našpicujte uši." Matoušek přepnul na panelu před sebou několik páček, zatímco mlčící Holcman si nasazoval sluchátka.
"Přepněte hydrofony do hlasitého režimu," následoval další rozkaz. Vzápětí vyplnil místnůstku charakteristický šumot moře s ostrými loupavými zvuky. V pozadí bylo slyšet slaboučký bzukot vrtule nepřátelské ponorky.
"Tři minuty," oznámil Matoušek. Náhle zazněla z reproduktoru v rychlém sledu za sebou čtyři cvaknutí, jako když se zabouchnou dvířka od trouby. Znamenala však pravý opak.
"Otevírá příďové torpédomety," vydechl Holcman. Matoušek naprázdno polkl a bylo vidět, jak mu poskočil ohryzek. "Tři a půl minuty," řekl ochraptěle. Vtom bzučení nabylo na intenzitě. Němec musel zaslechnout jejich torpédo a zvýšil rychlost v pokusu uniknout!, došlo Markovi.
Příběh byl vymyšlen zajímavě, ale jeho podání mu trochu ubíralo. On je to vlastně thriller, který by mohl být opravdu napínavý, jak se říká "jedním dechem", ale na to musí být jiný spisovatelský talent a já s tímhle taky bojuju. Vlastně ani pořádně nedokážu identifikovat, jak to udělat, aby vzniklo napínavé čtení. Novotný tohle nedává, silné stránky má jinde.

Dialogy jsou ok. Mohly by být klidně trochu rychlejší, stručnější, nechávat víc nevyřčeného, ale špatné rozhodně nejsou. Pak tam je pár monologů, které autor používá - jak už to tak bývá - k vysvětlení konspirace tvořící hlavní zápletku. Tomu se asi nedá moc vyhnout, takže palec nahoru za to, že ty monology
1. nejsou moc dlouhé a jsou v podstatě podány jako asymetrický dialog
2. nejsou vyřčeny hlavním záporákem, zatímco tento se chystá zabít hlavního hrdinu :)

Kdo hledá dobrou erotickou scénu, tak v Osudovém konvoji ji nenajde. Je tam vlastně jenom jedna, a obsahuje obligátní hvězdy, vybuchující galaxie a tak... :lol:

Suma sumárum, Novotný stojí za přečtení, pokud jste fanouškem prostředí, v němž se to odehrává (v případě Osudového konvoje to jsou lodičky). Jinak je to takový průměr.

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od ilgir » 5. 12. 2019, 21:25

Osudový konvoj.

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od Vallun » 5. 12. 2019, 20:46

ilgir - a který?

Podle mne psát orpavdu umí, i když mu příběh často sklouzne jinam, než bych si představoval já...

Jinak je hodně poznat, že má portfolio znalostí z různých oblastí...

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od jjelen » 5. 12. 2019, 20:18

Nu, ty světlejší momenty Valhaly stojí za to... nacistický Harry Potter! :D
(jen si říkám, jestli F. N. znal nebo neznal toto: https://en.wikipedia.org/wiki/Thor_Meet ... in_America)

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od ilgir » 5. 12. 2019, 20:11

Na "jednoho z nejlepších současných spisovatelů" jsem zvědav, zakoupil jsem ebook. Tak uvidíme. :>;o)

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od Vallun » 4. 12. 2019, 23:58

Rozhovor s Fr. Novotným, jedním z nejlepších současných našich spisovatelů

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od Log 1=0 » 1. 11. 2019, 00:11

https://www.youtube.com/watch?v=ei7lHfN78As
Popravdě jsem si u toho vzpomněl na Paní jezera.

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od Sadako » 5. 9. 2019, 10:19

Jestli myslíš něco jako Netflix for books, tak AFAIK v ČR nic takového není. Ale pokud nemáš problém ani s angličtinou, tak mě napadá
Scribd https://www.scribd.com/
a Perlego, které ovšem neobsahuje beletrii https://www.perlego.com/

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od boubaque » 5. 9. 2019, 08:55

Jo, na Databazi knih je celkem dost (urcite nekolik stovek) knih zdarma ke stazeni, i relativne nove, nejen ty, na ktera nejsou prava. Cast se jich bude ale kryt s tou Mestskou knihovnou.

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od Paul » 5. 9. 2019, 06:47

Kdyztak napis, jak by sis to predstavoval
U nás, mám tucha, půjčují přímo čtečky, ne knihy jako takové.
Městská knihovna v Praze vydává spoustu e-knih volně ke stažení.
Znám je. Stahoval jsem si od nich nějakého Erbena, Medka a je tam ještě Čapek, který by mě zajímal, ale to je tuším všechno. Většinou se takhle zveřejňují staré knihy, na která vypršela práva, což je sice občas fajn, ale pořád ne to, co hledám.
ale jen pres aplikaci pro Android nebo iOS
Do čehož se mi moc nechce, Pocketbook je prostě Pocketbook a mobil mi ho nenahradí. :D

Dík za tipy.

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od York » 4. 9. 2019, 23:12

Paul píše:
4. 9. 2019, 18:23
A dost by mě zajímalo, jestli něco takového i u nás.
Městská knihovna v Praze vydává spoustu e-knih volně ke stažení. Bohužel se to musí tahat z webového katalogu se zapnutým filtrem na e-knihy. Všechno to prošlo redakcí a přiměřenou mírou korektur (starší e-knihy jsou v horší kvalitě, novější ve velmi solidní).

Mluví se taky o zveřejňování děl nedostupných na trhu, nejspíš jen pro registrované čtenáře knihoven. Tady ale nepočítejte s žádnou velkou kvalitou, půjde nejspíš výhradně o elektronické zdroje (zatímco v Městské knihovně se velká část e-knih vyrábí z fyzických předloh) a v jaké podobě to knihovny dostanou, v takové to vystavěj.

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od boubaque » 4. 9. 2019, 21:14

V Moravskoslezske vedecke knihovne (ale urcite i v jinych knihovnach) funguje pujcovani e-knih, ale jen pres aplikaci pro Android nebo iOS, takze ne vylozene ctecky, a nenecha vas to stahnout, musite to cist z te aplikace e-Reading (brzy se zmeni na aplikaci Flexibooks, protoze e-Reading koupili).

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od OnGe » 4. 9. 2019, 18:28

Co já vím, tak knihovny něco podobného chtějí udělat. Kdy by se jim to mělo povést, to už nevím.

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od Paul » 4. 9. 2019, 18:23

V nadpisu je "Knihy,... ...a všechno okolo", tak to prubnu.

U sousedů jsem natrefil na https://www.legimi.pl. S polštinou nemám problém, čtečku mám a spousta knih mě tam zajímá. A dost by mě zajímalo, jestli něco takového i u nás.

Jde o to, že si platím přístup (nějaké dvě stovky měsíčně) a dokud tak činím, mám možnost si ty knihy stáhnout. Znáte něco takového v Česku?

Re: Knihy, tvůrčí psaní a všechno okolo

od Argonantus » 5. 8. 2019, 20:48

gotický román není úplně ekvivalent penny dreadful.
On je v tom jasný technický rozdíl; morzakory nemohly vzniknout před laciným dřevitým papírem (u nás okolo 1820) a vynálezem rotačky (ještě podstatně později, snad 1860).
Tyhle dva vynálezy jsou kulturním ekvivalentem středověkého komba vynálezu papírenského holendru (13. století, zlevněný papír) a knihtisku (15. století, Gutteberg.)
Gotický román je tištěn ještě zcela klasicky na ručním papíře s převahou textilu (má takový rastr, prostě ho hned poznáte), pročež je každý jeho původní výtisk dnes už docela drahý. Držte a nepusťte, děti, pakliže ho spatříte.

Lidové čtení existovalo i dříve, už od renesance, hlavně kalendáře a kramářské písně, ale má obvykle málo listů, takže se šetří papírem, takže je obvykle dávno roztrhané na mraky. Najít ho je možná stejně těžké, jako originální gotický román.

Nahoru