Umění skrze věky

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Umění skrze věky

Re: Umění skrze věky

od Argonantus » 6. 11. 2018, 14:50

Tady mi Fila doplnil jedno slovo, které mi léta chybělo a které vysvětluje, proč ten film tak strašně nesnáším
https://video.aktualne.cz/tv-ovladac-ka ... 47ab5f122/
to slovo je muzikál.

Re: Umění skrze věky

od Invictus » 24. 6. 2018, 14:28

Sosacek:
Je to v diskusi v tom odkazu co jsi postoval. Neříkám, že to je perfektní a s některými interpretacemi nesouhlasím, ale s většinou toho, co píše můžu souhlasit. Hodně věcí nějak vysvětlil a hlavně se k tomu postavil aktivně, nesnažil se to smést pod koberec (nebo označovat někoho za stalkujícího čuráčka, co má jít do prdele).
Hi! I’m Jamey Stegmaier, the designer and publisher of Scythe, which features the art and worldbuilding of Jakub Rozalski. I thought I would share my personal perspective here and on the other threads on this topic.

First, I applaud participants of these conversations for looking out for artists. It’s awesome that you’re looking for credit to be given where credit is due, especially to photographers.

Second, if I commission an artist to paint me a picture of a pig, I sure hope they look at photos of pigs while painting them. Artists have been using models for centuries. That said, if a specific element of a specific photo is used as reference for the illustration, credit should be given to the photographer.

Third, Jakub addressed questions about image references 2 years ago on BoardGameGeek: “I used some references, my own photos, and photos from the internet, in several (maybe 10, maybe more), I simply track photo in 1:1, for some elements like: horses or pigs, cow, or specific parts, even some characters.” This is pretty transparent—there doesn’t appear to be any big cover-up or conspiracy.

Fourth, part of the assertation seems to be that Jakub is a hack because he “traced” some animals and people. “Traced” is a bit of a misnomer—if you asked me to trace a photo of a tiger, it wouldn’t look anything close to Jakub’s illustration. I believe Jakub when he says he painted these animals and people while referencing the photographs (not by digitally painting over them). I would point to Jakub’s canvas paintings as evidence that his talents do not require photobashing.

Fifth, perhaps the most troubling accusation was that Jakub created “fake tutorials” (step-by-step in progress illustrations) to make it seem like those illustrations came from his imagination instead of reference photos/images. This is troubling to me because it’s stated as fact, yet no evidence of it is provided. The closest is an image from artist John Park that depicts a sideview of a mech, but the mech is very different from the one in Jakub’s step-by-step illustration.

I’ll end where I began: I believe in giving credit where credit is due. Today I’ve e-mailed with Jakub about crediting any photographers from images where he used a specific animal or person as reference, and he’s going to do his best to find them (this is like me telling you to replicate a specific Google Image search from 4 years ago—it isn’t easy). In turn, I hope you will keep an open mind about giving Jakub credit as well. This is a two-way street. To completely discredit his illustrations—each of which is a complex amalgamation of different elements in the foreground, midground, and background—just because he used some reference photos for some animals and people doesn’t seem fair.

Re: Umění skrze věky

od Sosacek » 24. 6. 2018, 14:10

Invictus píše: 24. 6. 2018, 14:04 Pro mě je asi dostačující ta odpověď od Jaymeho Stegmaiera, který dokázal přiměřeně reagovat na situaci, vyvinul tlak na nápravu i se zároveň zastal Rozalského. To je aspoň morální integrita, kterou bych očekával.
Mas link? To bych si precetl.

Re: Umění skrze věky

od Invictus » 24. 6. 2018, 14:04

Ok, tak už to ukončeme, mě toto taky nějak nebaví. Uznávám, že tento konkrétní případ asi není nějak extrémně šokující, jakkoliv se zdá být pravděpodobné, že rozsah bude větší, než byly ty přímo zjištěné incidenty.
Pro mě je asi dostačující ta odpověď od Jaymeho Stegmaiera, který dokázal přiměřeně reagovat na situaci, vyvinul tlak na nápravu i se zároveň zastal Rozalského. To je aspoň morální integrita, kterou bych očekával.

Re: Umění skrze věky

od OnGe » 24. 6. 2018, 13:24

Já zas nemůžu vědět, že "Veselé. Od začátku mi tahle off topic odbočka připadá strašně nudná a snažím se vrátit k původnímu tématu. Právně na tom není vůbec co řešit. Bavíme se o nemravnosti." odkazuje na příspěvek o koláži dvě strany zpátky a fakticky jde o zopakování všeho, co jsme si tu řekli :)

Teď už tomu snad rozumím. Dík.

Re: Umění skrze věky

od Argonantus » 24. 6. 2018, 13:11

Onge:
Já nemůžu za to, že nečteš příspěvky starší jedné nebo dvou stran.
Třeba toto https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 49#p536549

výtvarná forma, založená na spojování různých hotových - a často známých - děl už je nejméně padesát let stará a začít se nad tím rozčilovat v roce 2018 je zvláštní, to má Ecthelion pravdu.

Jinak je možné, že se někomu bastlení hotových cizích věcí dohromady nelíbí. S tím lze těžko něco nadělat.

Právní problém by vznikl, kdyby se autor původního obrazu (části obrazu) naštval a žaloval Rozalského. Jaké by měl šance nemá cenu řešit na dálku bez toho konkrétního obrázku, neb každý případ je zjevně odlišný.

Podobnost uměleckých děl je možná, někdy dokonce nevyhnutelná. Doslovná citace (kopie) je také v mnoha případech možná.
Tady je zjevně jádrem myšlenky ten kontrast pastorální venkovské idyly a bojových mechů. Až předloží někdo takovýto obraz, pak má cenu se bavit o tom, zda je Rozalski kopista.
Pastorální obraz bez mechů nebo mechové bez oveček jsou úplně mimo srovnání a není co řešit.

Re: Umění skrze věky

od OnGe » 24. 6. 2018, 12:36

Promiň, ale nerozumím jak to myslíš - ty čtyři věty se dají vyložit různě a to tak že protikladně a já nevím, co si z toho vzít. Můžeš to, prosím, trochu rozvést, abych tomu rozuměl i já? :)

Re: Umění skrze věky

od Argonantus » 24. 6. 2018, 12:26

OnGe píše: 24. 6. 2018, 10:22 Škoda, že se nikdo ze zdejšího právního oddělení nezabývá autorským právem, mohli bychom v tom mít jasno).
Veselé.
Od začátku mi tahle off topic odbočka připadá strašně nudná a snažím se vrátit k původnímu tématu.
Právně na tom není vůbec co řešit.
Bavíme se o nemravnosti.

Re: Umění skrze věky

od OnGe » 24. 6. 2018, 11:39

Invictus píše: 24. 6. 2018, 11:14
A můžeš mi už konečně odpovědět, jestli se změnil tvůj postoj k pirátství, osvobozování dat a tak?
Třeba jo, třeba ne, jak to souvisí s tématem?
S tématem "Umění skrze věky" nijak (ale to nesouvisí celá tahle záležitost). S tématem Rozalskiho domnělé hanebnosti a tvého postoje k němu to souvisí velmi. Říkáš, že je problém používat cizí práci a nijak to nekompenzovat. Tak by mě zajímalo, jestli je to vnímáš jako obecně platný princip, nebo jestli to aplikuješ jenom když se něco tvoří (a konzumovat je jako v pohodě), nebo jestli je to problém jenom když to dělá někdo jiný. Nebo jak to vlastně myslíš.

Re: Umění skrze věky

od Ecthelion » 24. 6. 2018, 11:32

Aha. Tak zrovna tahle je OCIVIDNY fanart ktery porusujue licence po celym spektru. O fanartu bych tady nezacinal to je na uplne novou debatu.
A jestli teda nekdo zrovna tohle nevidel i pri pohledu na original a potrebije tohle odhaleni tak mu asi neni pomoci.

EDIT: Jinak netvrdim ze je cisty jak lilie. Ale ze je uplna blbost tvrdit ze je podvodnik a neni umelec a je to neumetel. Ten hatepost je tendencni blabol, ktery neresi ze by mel byt vic opatrny pri hledani zdroju, coz bych i uznal. Chce ho proste jen pohanit a znicit. (Ale teda bych zohlednil to ze to je jeho soukroma nekomercno tvorba, ktera se az pozdeji vymkla z kloubu a stala se viralne popularni.)

Re: Umění skrze věky

od Invictus » 24. 6. 2018, 11:27

Ecthelion píše: 24. 6. 2018, 11:04 Vidim jen genericke cestovni fotky ci fotky z nejakejch sermirskejch akci bez pridane umelecke hodnoty. Je to presne ten druh veci na ktere narazim kyz hledam volne reference. Nemam duvod nejak verit ze tam je problem s licenci.
Look again:
Obrázek

A takových případů je tam tedy více. A tedy nevím, jak se hodnotí, že fotka nemá přidanou uměleckou hodnotu, a jakým způsobem toto někoho opravňuje je prostě jen tak použít.
Pokud by to bylo skrze oficiální a legální zdroje, nemám s tím problém. Evidentně to není tento případ.

Re: Umění skrze věky

od Invictus » 24. 6. 2018, 11:14

OnGe:
Principem odhalení tak nějak je, že něco odhaluje.
No a jaksi nutnou podmínkou taky je, že to odhalení je odhaleno někomu. Pokud o tom lidé neví, tak zákonitě nemůžou reagovat či vyvolávat skandál.
Nerozumím také tomu vyšumění. Takže Klaus tu propisku nečmajznul protože už to je dlouho? Nebo proč je to důležité?
Jinak můžeš prosím hodit link, kde se k tomu Rozalski vyjadřuje a slibuje pod nátlakem, jak říkáš?
Je to v tom původním postu, v diskusi: https://www.reddit.com/r/conceptart/com ... _rozalski/
Ctrl+F jaymeystegmaier
Today I’ve e-mailed with Jakub about crediting any photographers from images where he used a specific animal or person as reference, and he’s going to do his best to find them
btw- když něco doplňuješ do postu, je běžné předto dát EDIT, aby si toho ostatní všimli
A můžeš mi už konečně odpovědět, jestli se změnil tvůj postoj k pirátství, osvobozování dat a tak?
Třeba jo, třeba ne, jak to souvisí s tématem?

Re: Umění skrze věky

od Ecthelion » 24. 6. 2018, 11:04

Tak Pt2 k vcerejsimu pojednani.
Vcera jsem se zabyval pouze technickou strankou veci. Vzhledem k tomu ze jsem citoval sosiho (ktery tenhle aspekt resil) predpokladal jsem ze to je jasne.

Druha linie k tomihle jsou zdroje referenci.

Zkracene - je rok 2018 na netu se daji najit TUNY podkladu s volnou licenci a venujou se tomu hromady stranek a komunit.
Ve vsech oborech ktere jsem pracovne delal je obvykle k praci pouzivat nastroje ktere pripravil nekdo jiny. Tesar si nebude sam delat smirkove papiry.
Are we done?

Ok detailneji. Rozdeluje se to na nekolik skupin.
Nejcasteji jsou to vlastni reference. Kdyz potrebuju nejakou pozu tak si proste nekoho napozicuju a cvaknu. Pretahnu na monitor a kreslim podle toho.
Kdyz potrebuju referencovat architekturu jdu do vlastnich fotek a najdu nejakou vec co jsem videl. Je to nejlepsi protoze s nima mam osobni zkusenost a v hlave mam vic informaci nez jen na fotce.

Vetsina studii ma obrovske interni tridene databaze kam lidi postupne hazi sve veci.

Reference z netu:
V zasade se to rozdeluje na nekolik skupin:
Generycke veci. Jak vypada kocka, pes nebo lokomotiva. Staci google s odpovidajicim filtrem na licenci. Tohohle jsou tuny.

Geeky veci. Lidi sermujici z vecma, akcni pozy, steampunkove veci. Kolem toho se pohybuje spousta fanousku hlavne na deviantu, kteri foti prave tyhle veci pro umelce aby byly repouzity. S odpovidajici licenci. Tady taky nevidim moralni problemy kdyz ti lidi chteji aby ostatni pouzivali jejich veci. A je tu dohledatelna spousta veci.

Treti skupina jsou textury a jine asety. Těchle veci je asi uplne nejvic a jsou toho giganticke knihovny neb na to je nejvetsi cilovka. Graficti designeri, 3d modelari atd. Za tu dobu je internet plny veci k volnemu pouziti.

Pak jsou knizni reference. Existujou hromady artbooku, ktere shromazduji reference pro vytvarniky. I v cesku na ne v oddeleni knih pro vytvarniky narazite. Amazon jich ma hromady.

Pouzivani cizich artworku je no go.

Konkretne k tomu Rozalskemu:
Vidim jen genericke cestovni fotky ci fotky z nejakejch sermirskejch akci bez pridane umelecke hodnoty. Je to presne ten druh veci na ktere narazim kyz hledam volne reference. Nemam duvod nejak verit ze tam je problem s licenci.

Ten stalker ho z obvinuje z repurposovni cizich ilustraci ale zahadne opomii prihodit nejaky zdroj. Vzhledem k tomu ze manipuluje a lze pomalu v kazde vete tak mu to fakt neverim.

Re: Umění skrze věky

od OnGe » 24. 6. 2018, 10:55

Principem odhalení tak nějak je, že něco odhaluje. Pokud už to bylo odhaleno, tak to odhalení není. Asi jako kdybys teď přišel s tím, že Klaus čmajznul propisku a dělal z toho kauzu. Už to tu bylo, vyšumělo - a najednou hroznej škanál! Přijde mi to dobrý akorát když chceš někoho špinit, což v principu moc dobrý neni.

Odpovíš, prosím, i na moje otázky?

Re: Umění skrze věky

od Invictus » 24. 6. 2018, 10:33

OnGe píše: 24. 6. 2018, 10:22 V první řadě to pro mě znamená, že je na těch obrázcích i něco vidět. Třeba spousty detailů, kterými se liší (což z toho podle mě dělá nepodstatné vedlejší užití. Škoda, že se nikdo ze zdejšího právního oddělení nezabývá autorským právem, mohli bychom v tom mít jasno).
No vedlejší, skoro vždy jsou to postavy v popředí, nebo snad i jediné co tam jsou (jak ten zkopírovaný witcher). Jsou vždy výrazněji detailnější než zbytek textury, což tomu dává dojem pracné fotorealistické kresby. Takže odhadem tak 20-40% efektu. A i kdyby to bylo jen 10 %, tak to v principu nehraje roli. Prostě jsi bez svolení využil cizí práce k vlastnímu obohacení.
V druhé řadě mi připadá vtitpné, že se někdo pohoršuje nad tím, že někdo neuvádí zdroje a dokládá to copy+paste tapetou, kde neuvádí zdroje.
Ano, v tom taky vidím smutnou ironii, zvlášť když by to uvedení původního zdroje spíš pomohlo než uškodilo. Jakože ten aktuální autor odhalení tam k tomu přidal dost vlastního, ale tím je to spíše více ironické.
V třetí řadě odhalovat tři roké staré odhalení... hele, fakt musím vysvětlovat i tohle???
No já tam žádnou implicitní logiku nevidím, takže asi jo. Zvláště v kontextu internetu, kde prostě můžou i docela důležité věci zapadnout kvůli malému publiku původního zdroje. Kdyby to třeba bylo 15 let staré a už to dále nepokračovalo, tak bych to asi chápal, nicméně i tak by to neznamenalo, že se to nestalo.

Nahoru