Filmy - recenze, doporučení, varování

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Filmy - recenze, doporučení, varování

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Argonantus » 14. 4. 2024, 15:26

Ke Gándhímu ve filmové verzi budu navždy přistupovat s respektem, protože nám ho komunista vyslal v televizi asi týden před 17. listopadem a fungovalo to přesně jako bojová instruktáž, jak si počínat, když vás někdo takto organizovaně mlátí.
Když jsme ten film viděli, říkali jsme si, že by tohle asi Evropani nikdy nedokázali. Život nás záhy usvědčil z omylu.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od MarkyParky » 13. 4. 2024, 18:56

Gandhi (1982)

Životopis Mahatma Gandhiho. Nic víc, nic míň.

Neshledávám na tomto filmu nic zázračného, ale ani nic špatného. Možná bych pochválil to, jak přirozeně to celé na plátně vypadá, ve srovnání třeba s o jedenáct let starším Pattonem, ale zároveň je to tak nějak měkce přirozené, že to prostě nenápadně projde kolem a až když se nad tím zamyslíte, tak si to uvědomíte. Což asi je známka kvalitní filmařiny, ale není to věc, ze které si sednete na zadek.

Pokud neznáte Gandhiho detailněji, tak doporučuju, rozhodně je to zajímavé okénko do toho, co všechno se skrývá pod tou povrchní nálepkou "Týpek, co sluníčkovým přístupem vyvedl Indii z Britského područí". Film mi rozhodně vnímání Gandhiho jako osoby změnil, takže v tomhle směru doporučuju.

Pokud ho ale znáte, tak se asi moc nového nedozvíte.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od MarkyParky » 7. 4. 2024, 23:56

Chariots of Fire (1981)

Zfilmování skutečného příběhu dvou britských vítězů na olympiádě v roce 1924.

Fascinující sonda do mentality britů první poloviny dvacátého století a zvláštní okénko do konfliktů, se kterými se potýkal v té době vrcholový sport. Nazoomováno je na náboženský fundamentalismus (křesťanský) skrze příběh Erica Liddella a na univerzitní a společenské konvence vyšších vrstev skrze Harolda Abrahamse.

Netuším, do jaké míry je to přestylizované (zejména některé dialogy, které vede Abrahams), ale kdybych nevěděl, že to je založené na skutečných událostech, tak si říkám, OMG WTF BBQ, to scénárista zase jednou ustřelil. Inu, život dokáže připravit příběhy, které by ve fikci neobstály.

Je to spíš zajímavé pokoukání (s trochou osvěty - např. jsem netušil, že v roce 1924 si běžci na dráze vyhrabávali startovní bloky lopatkami), než že by to nějak vtáhlo do děje a musel jsem to hltat, ale bavilo mě to a asi bych to doporučil.

Zvláštní poznámku mám k Vangelisově soundtracku. Ten soundtrack mám naposlouchaný už dlouho a mám ho rád. Takže mi hrozně nesedělo, jak je ve filmu roztrhaný vsuvkami, kde nehraje nic nebo hraje jiný podkres než Vangelisova hudba.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Argonantus » 7. 4. 2024, 19:42

Sucker punch, viz samostatná debata (kolik filmů to tu dotáhlo na samostatnou debatu??)
To je důvod, proč se Snyderem vůbec zabývám.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Antharon » 6. 4. 2024, 08:47

Argonantus píše: 26. 3. 2024, 06:54 Liga spravedlivých verze Zacka Snydera - za mne absolutně nekoukatelné, snažil jsem se, ale víc jak půl hodiny jsem nedokázal. To se fakt nedá, stejná šílenost jako 300. Vysloveně ohavná stylizace, všechno co nesnáším na jednom místě, chybí jen gumoví medvídci.
Poslednou dobou som si tak uvedomil, ze filmy od snydera su vo vseobecnosti jeden scenaristicky odpad za druhym a bodku tomu vsetkemu dal rebel moon.

Stoji za to sledovat nieco z jeho tvorby? Ja osobne mám rád watchmenov...

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od MarkyParky » 6. 4. 2024, 00:00

Ordinary People (1980)

Vyznění tohohle filmu jsem si posunul tím, že jsem znal jeho zápletku dopředu. V místech, kde neznalý divák (asi?) s napětím odhaluje, o co vlastně jde, já věděl kam přesně to míří, což činilo sledování poněku diskomfortním. Vlastně to ani nijak nerozbilo hlavní myšlenky filmu, jen to atmosféru kolem nich vybudovalo trochu jiným způsobem, než jak to nejspíš autoři zamýšleli. Když víte, co je za zápletkou, stane se z toho to ten typ filmu, který nutí člověka probírat se myšlenkami, co by na místě hrdinů dělal on. Takže jsem si to musel dávkovat po kouskách, abych to měl vždycky čas vstřebat. Kdybych dopředu nevěděl, asi bych to vzal v kuse a pak měl drsný Aha! moment ... ale nebylo by tolik času se v tom babrat. Byl by to jiný zážitek.

EDIT: Teď mi došlo, že ten film má divákovi asi simulovat sebeuvědomování si a postupné vstřebávání a pochopení událostí tím hlavním hrdinou. Což jsem si teda vyspoilováním zabil úplně.

Pár poznámek k zobrazení doby (máme začátek osmdesátek):
- další "otcovský" film po Kramer vs Kramer. Tentokrát chybí linka s právy otce, ale o to víc je akcentována ta lini vztahu s otcem a (absence) vztahu s matkou
- i v osmdesátkách se objeví poznámka na téma "podle jména je ten doktor asi žid", jako kdyby to bylo důležité
- "střízlivé/rané osmdesátky" jsou těmi účesy a ohozy ještě o level horší, než pozdější přestylizované :)

Asi to není věc, co bych doporučil, ale ani od toho nebudu odrazovat.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Argonantus » 26. 3. 2024, 06:54

Liga spravedlivých verze Zacka Snydera - za mne absolutně nekoukatelné, snažil jsem se, ale víc jak půl hodiny jsem nedokázal. To se fakt nedá, stejná šílenost jako 300. Vysloveně ohavná stylizace, všechno co nesnáším na jednom místě, chybí jen gumoví medvídci.

Smile - netflixový hororek, nic moc jsem od toho nečekal, než sérii běžných klišé. Ale velmi mile překvapilo, klišé provedena mimořádně přesně, lekačky nečekaně jedovaté, celé je to hodně osobní a je zajímavé, jak se na tak malém a provařeném prostoru dá vyrobit zajímavý film. Zhruba čtyři hvězdy, chybí mi ještě trochu odstup. Hodně dlouho jsem se tak příjemně nebál; většina hororů vyrábí spíš trhlou béčkovou zábavu, jako opusy mistra Wirkoly nebo nedávno Krvavá nevěsta. Tohle bylo jiné, mnohem méně gore a mnohem více hlubšího duchovního krvácení.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Joe » 21. 3. 2024, 13:42

Videl som trailer na Alien Romulus a neviem, čo si o tom mám myslieť... zatiaľ mi to pripadá ako re-hash doterajšej franšízy.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Argonantus » 19. 3. 2024, 08:34

Výtvarná stránka je jako ty hezké obrázky,co mi posílá Microsoft při zapnutí počítače a mne to otravuje. Kontext 0.
Zřejmě první taková věc, co skládala více časových rovin a skládala z toho univerzální postmoderní sdělení lidstvu byla kniha Historie světa v 10 a půl kapitole, nekdy v 80tych. Jenže už tam si z toho autor lehce dělal srandu. Bombasticke variace nápadu jako Hodiny nebo Atlas mraků nebo Bodies se mi moc nelíbí ani jedno. Fontana je bezpečné nejhorší. Hrdinka umírá na rakovinu.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Wolfus » 18. 3. 2024, 21:24

Ani vytvarna stranka ta neudrzala? Mna ano a to som citovo pomerne tupy 🙂

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Argonantus » 18. 3. 2024, 14:34

Hlásím úplné selhání diváka u Fontány by Aronovski. Nedokázal jsem víc jak půl hodiny.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od MarkyParky » 17. 3. 2024, 10:58

Argonantus: Někde mám pocit, že tam kde říkáš, že se ode mne odlišuješ, tak přitom souhlasíš. Viz Rebecca, které vytýkám jenom konec, divný nečitelný Lawerence of Arabia ...

Jinak moje chalenge je v tom koukat jen na vítěze kategorie "Best Picture", takže proto opomíjím nejspíš i lepší filmy (dokonce i mezi nominanty). A v roce 1968 vyhrál Best Picture ten nesmyslný Oliver!, takže že jiný film má spoustu Oskarů není pro tuhle aktivitu moc směrodatné.

Je to ale možná dobrý nápad, kam zaměřit pozornost, až tohle dojedu do konce - vzít si multioscarové filmy, které nebyly Best picture.

Určitě ale mám v plánu dát si ještě druhé kolečko, projet "Best visual effects", čistě z toho důvodu, že tam očekávám větší nápor scifáren a fantastiky. Taky ale námět na později.

Teď jsem zašpuntovaný na Ordinary people, ale od prvních minut to vysílá neskutečně silné signály, že mě to bude triggerovat, takže si na to chci vyhradit nějaký klidný prostor.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Vallun » 17. 3. 2024, 08:44

Argonantus píše: 17. 3. 2024, 07:3913) Rocky (1976) – za mne totální volovina. Je to sice minimalistické jako Čelisti, ale myšlenka je prostá jako kladívko a Stallonův herecký výkon rovněž. Absolutně nechápu, co na tom koho uchvátilo.
Tady se mohu konečně zapojit, neb jsem to nedávno viděl znovu a skoro celé...jinak jsme si film pamatoval dost idealizovaně z počátku devadesátek...
Je to slaboduché, ale v zásadě dost podobně jako ty Čelisti - předvídatelné, ne zcela logické a se snahou o to, z toho udělat umění...
Na Rockym jsou pozitivní 2 věci: ona písnička a skutečnost, že Stallone má stále ony dvě želvy a stará se o ně (dle internetu...).

Jinak bych měl spíše hlod k paní Keaton - nedávno jsme v práci vedli zajímavou diskusi nakolik je zodpovědná za unesení myšlenky hipísáků k meetoo ... myslím, že budoucnost jí tak za 50 let odsoudí nebývalým způsobem...škoda, že se toho nejspíš nedožiju:/

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od Argonantus » 17. 3. 2024, 07:39

Markyho výzkum oscarových filmů:
V naprosté většině považuji Markyho závěry za platné a nevidím důvod je zpochybňovat. V té době jsem nežil, nechodil s holkou do kina a nemohl si to užít tak nějak „z první ruky“, půlka filmů tu nejspíš nešla a část bezpečně jít ani nesměla, a navíc jde o moderní sloh, který nemám rád a jsem šťastný, že se jím už dnes nemusím obklopovat. Témata tehdejších filmů mne většinou nezajímají (sociální dramata, vztahovky tehdejší Ameriky), umělecké formy nesnáším (muzikál zejména), většinu těch věcí jsem neviděl, a pokud náhodou ano (třeba nedávno It happened one night), tak si potvrzuji, že jsem to vidět nemusel.

Takže má cenu řešit jen podnětné výjimky, kde zdvihám obočí, případně píši nesouhlasné vlnovky:
1) Rebecca (1940). Kombinace mojí oblíbené autorky Daphne du Maurier, oblíbeného Hitchcocka (jediný oceněný, mimochodem), gotického románu, jemných náznaků situace, lehkého soumračného erotična, prostě terén pro Sadako a jiné zvrhlíky. Laurence Olivier jako bonus. Místy naivní, místy směšné, ale nejspíš se přistihnete, že vás to fakt baví. Za mne daleko lepší než dost přehypovaná Casablanca (1942).

2) Cesta kolem světa za 80 dní (1956) – vlastně dost fajn věc, na to že je to úplně typický hollywoodský velkofilm té doby. Dávali mi to asi o dvacet let později jako malému v televizi a dost jsem si to užil. David Niven je samozřejmě boží (Velký šéf, asi nejznámější role). Hledat v tom politické konotace je totální minela – to je původní Verne ve vrcholné formě, radost ze života nad tím, že nám ten parní stroj šlape.

3) Bridge on the river Kwai (1957) – to tu zrovna smělo jít, ježto to napsal Francouz Pierre Boule, zde dost populární (má na svědomí třeba Planetu opic), taky šlo a bylo oblíbené, protože se to trefovalo do morálního dilematu, které bylo v okupované zemi docela aktuální. Skvělý film, říkejte si, co chcete, jakkoli řemeslně zastaral ve všem možném. Do témat válečného filmu to má dodnes co říci.

4) Ben Hur (1959). Ajajaj. Lze souhlasit, že je to Velkofilm s velkým V, dlouhá léta držící absolutní rekord v počtu udělených Oscarů (a dohnal to až Titanik, což je podobný případ), a technický skvost.
Naopak je totální kontroverze o to, zda mají takto filmy vypadat. Tyhle monstrózní věci (spolu třeba se sesterskou velmi podobnou Kleopatrou), kde podívaná a výprava zcela smetly příběh, nahradily herectví a většinu hlubších myšlenek, vyprudily partičku režisérů, Stevena Spielberga, Martina Scorseseho, George Lucase a Francise Forda Coppolu k totální formální revoluci v polovině sedmdesátých let, která mimo jiné vedla k invazi scifi a fantasy témat do filmu, což asi zajímá tady leckoho. Fáze výtvorů s minimem postav a ruční kamerou (Duel, Čelisti), sice postupně zmutovala v jiný druh velkofilmu ještě bombastičtějšího než Ben Hur, nicméně formálně vidíte rozdíly ihned. Jinak Bena Hura je zajímavé porovnat s učebnicově minimalističtějším Conanem z osmdesátek, oba velmi podobně vystavěné příběhy (Arnie a Charlton Heston jsou velmi podobní maskulinní antiherci). Jiná spojka do nové doby je se scéna s bojovými vozy, která utkvěla jako jedna z technicky nejúžasnějších of ever, takže ji cituje Scott v Gladiátorovi.

5) Lawrence of Arabia (1962) – na okraj debaty o Peteru o Tooleovi a doporučení Sadako jsem to nedávno sjížděl, a… furt ne. Jako o něco se snažili, vizuál tehdy asi působil úchvatně, ale Peter o Toole neumí hrát a celé to působí, jak když to napsal Jules Verne nebo Karel May. Lord Jim přece jen lepší, sorry jako.
6) My fair Lady (1964) – na tomhle byli v kině moji rodiče, bylo to přeložené do češtiny a všeobecný hit. Já to chytil až v devadesátkách, a muzikál a zoufalá míra nepůvodnosti (G. B. Shaw, potažmo Popelka), takže vždycky tak nějak zdálky. Audrey je bezva, ale byla brutálně předabovaná i v angličtině a pokud si ji fakt chcete užít, tak rozhodně jiné hity, třeba Prázdniny v Římě nebo zejména Čekej do tmy.

7) Sound of music (1965) – to už jsme někde točili, zřejmě taky hit všech hitů, nicméně já to stále ještě v životě neviděl a není tak dlouho co vím, že to vůbec existuje. Záhada.

8) (Lev v zimě) (1968) v Markyho seznamu není, zjišťuji, že to není nejlepší film, což je pro tento vesmír jistá omluva, nicméně má tři Oscary, všechny dokonale absurdní, takže můj protest trvá v plném rozsahu. Pokud Hollywood postupně zavrhl historické filmy až do devadesátých let, ve světle tohoto díla to bylo velmi moudré rozhodnutí.

9) Patton (1970) – nesouhlas s Markym, neb ta věc je zvláštní hybrid válečného filmu a portrétu, a jako portrét bizarní postavy Pattona funguje skvěle. Viděno velmi ex post v devadesátkách, protože samozřejmě zcela zakázané. Úvodní generálův monolog paroduje Aldo Rayne v Panchartech. Kontrast postavy spíše nesympatické až střelené s tím, že postava ve svém oboru skvěle funguje. Vlastně vzdáleně podobné téma jako Johanka. Jeden z nejlepších až doposud oceněných filmů.

10) Godfather (1972) – tohle je ovšem ještě úplně jiná liga. Revoluce postmoderních minimalistů je tu skrytá, ale stačí si uvědomit, že k dojmu „mafiánského velkofilmu“ tu stačilo vlastně jen velice málo explozí, honiček autem, davových scén a podobně, srovnejte s Ben Hurem. Všechno je zejména spousta charakterního herectví, tvořícího pozdější legendy (zejména tehdy neznámí Al Pacino, Robert Duval a Diane Keatonová). A souhlasím i s tím, že Godfather 2 je tak nějak slepený z odřezků, co nám zbylo z mistrovy předlohy, only for fans a s prvním filmem srovnávat nelze. Naopak dodatečný Godfather 3 z počátku devadesátek je stejně skvělý jako opomíjený.

11) Stink (1973) – no, tady musím naopak velmi nesouhlasit. Film se u mne jako první přesouvá do kategorie „viděl jsem v plné slávě v kině“, zřejmě s nějakými spolužáky a zřejmě s několikaletým zpožděním, jak bylo tehdy typické. Že tehdy existovaly „heist“ filmy je možné, nicméně neviděl jsem dodnes ani jeden starší. Navíc tu nejde jen o ten Stink, ale vlastně o manévr nespolehlivého vypravěče, to, co vidí divák není pravda (hlavní hrdinové mrtví). Míříme tedy k výtvorům jako Beautiful mind, Six sense nebo Fight club, které za to sklízely slávu skoro o třicet let později. Ano, je to provedeno daleko neobratněji, daleko víc to divákovi napovídá a divák dnešní je schopen tu zradu uhádnout předem. Divák tehdejší, který viděl něco podobného poprvé v životě, ani náhodou; bylo k vidění plno zmatených skupinek, které se dohadovaly, co vlastně viděly (něco jako naše debata nad Sucker punchem). Takže jako hodně bezva film a oceněný právem, a halt není Mercedes 1901 tak perfektní jako model o třicet let novější.

12) One flick over the cuckoo nest (1975) – tady asi nemá cenu nosit sovy do Athén, další zcela právem ceněný skvost, kandidát na nejlepší český film (pakliže je český), který ovšem… vskutečnosti není nejlepším filmem roku 1975, protože tehdy Spielberg natočil Jaws. A to je úplně největší revoluce v dějinách filmování, pakliže si to srovnáte s tím Ben Hurem coby dva „typické hollywoodské blockbustery“. Souboj „Spielberg versus Hollywood“ postupně vyhrál Spielberg a jeho kamarádi absolutním K.O. během dalších let, kdy za ním odešel divák a film se trvale změnil; Akademii to ovšem trvalo další hromadu let, než to pochopila, a zatvrzele oceňuje klasická ctihodná dramata, po kterých dnes už pes štěkne jen velmi slabě a zdálky.

13) Rocky (1976) – za mne totální volovina. Je to sice minimalistické jako Čelisti, ale myšlenka je prostá jako kladívko a Stallonův herecký výkon rovněž. Absolutně nechápu, co na tom koho uchvátilo.

14) Annie Hall (1977) – tady zcela souhlasím s Markym a nesnáším Woodyho Allena z těchže důvodů. Tentýž rok vznikla Blízká setkání třetího druhu, velkofilm všech velkofilmů a o něco později další autentický velezážitek v kině. Jistě bych nebyl jediný tehdejší divák, co s názorem Akademie nesouhlasil.

15) Deer hunter (1978) – viděno dodatečně v osmdesátkách na videu, nějak mne to nebralo. K zamyšlení je, že tentýž rok vznikly Star Wars. Nemyslím si, že je to moc dobrý film, nemyslel jsem si to ani tehdy, ale připadá mi zjevné, že v dějinách filmu mají ex post význam poněkud větší než Deer Hunter.

16) Kramer versus Kramer (1979) – zde stejný efekt, neb ten rok vznikl Alien. Bez ohledu na to, jak moc jsou Kramerovi dobrý film, dnes málokoho zajímají a téma nebylo tak nadčasové, jako u Aliena, který byl stejně zakladatelský a průlomový jako ty Čelisti, jakkoli se mi tehdy nelíbil.

Ve stejném duchu to pokračovalo i v letech dalších; Akademie se zcela odtrhla od diváků a hlásala „pravé umění“, obvykle řešící témata desítky let stará formami desítky let starými, což ovšem diváky zajímalo stále méně a méně, a dnešní divák občas kroutí hlavou, co na tom vlastně oceňovali. Z osmdesátkových Oscarů je hájitelný Gándhí (1982), Amadeus (1984) a Poslední císař (1987), ostatní jsem buď neviděl, nebo je to takové meh. Mezitím se ovšem v té době valily do kin jeden postmoderní skvost za druhým – Excalibur, Blade Runner, Raider of the lost Ark, Terminator, Dead ringers, Videodrom, Blue velvet, Aliens, Batman, Die Hard, Predator… netrvám na tom, že filmy musí nutně vypadat jedině takto, ale je absurdní, že ANI JEDEN z těch filmů nebyl uznán jako nejlepší film roku. Otec zakladatel Spielberg dostal 1993 Oscara teprve, když natočil klasický velkofilm s hodně pajduláky, kde nebyla žádná strašidla, nic fantastického a šlo čistě o dějepis. Jako byl to dobrý film, ale z mistra se stal během dalších let někdo úplně jiný a dnes ho děti vnímají jako nudného Jiráska.

Re: Filmy - recenze, doporučení, varování

od tochalius » 3. 3. 2024, 01:13

Já byl zklamaný mírně. Asi budu potřebovat vidět film ještě jednou, abych dokázal rozklíčovat, zda byl na vině skutečný pokles kvality, nebo příliš vysoká očekávání, jimž nešlo dostát. Souhlasím s výtkami ke Stilgarovi, z něj udělali až komický prvek, k náladě filmu jeho hláškování nesedělo a vytrhovalo z imerze. U Duny se nechci smát, u Duny chci žasnout. A výhrady mám k tempu: jako by Villeneuve ve dvou třetinách zjistil, že má ještě jednou tolik příběhu k odvyprávění, a tak střihal a řezal. Nějakou dvacetiminutovku navíc by ten film unesl úplně v pohodě. Anebo dokonce rozdělení na celkově tři části? S tím, že by ještě více prostoru dostaly pasáže mimo Arrakis?

Přesto všechno ale Duna pořád skvěle zní i vypadá, a neznat první díl, byl bych skoro stejně nadšený jako před dvěma a půl roky.

Nahoru