Trail of Cthulhu

Vložil(a) Alnag dne 21.12.2008, 16:45
4
Průměr: 3.8 (4 hlasy)
2008
Hororová vyšetřovací hra na motivy H. P. Lovecrafta.

Hororová hra s vyšetřovacími prvky postavená na systému GUMSHOE, který vychází z předpokladu, že vyšetřovatelé jsou dostatečně kompetentní základní stopu, která příběh posune dál, najít, je už ale na hráčích ji správně interpretovat. Trail of Cthulhu staví na příbězích a "mytologii" H. P. Lovecrafta. Hra nabízí dva módy - pulpový, který je víc akční a dobrodružný a nabízí solidnější šance na přežitý a víc děsuplný, nebezpečný a žánrově věrnější puristický.

Systém
Designér

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Stunning Eldritch Tales 2008 Dobrodružství Čtyři příběhy pro Trail of Cthulhu

5

Trail of Cthulhu je za mě nejlepší hra o Lovecraftovském mythosu, kterou jsem zatím potkal. GUMSHOE a Lovecraft jakoby pro sebe byly stvořené. Pátrací část pravidel dokáže plně a plynule vystihnout pátrání a výzkum okultna, který je Lovecraftovi vlastní, zatímco lehký zbytek systému je ideální jak pro zobrazení hororové nebezpečnosti a šílenství (v purist módu) tak pro přestřelky a akční napětí (v pulp módu). V podstatě to je úplně ideální ukázka toho, jak i systém, který zůstává v pozadí a dává volnost, může silně a konkrétně podpořit hraní specifického žánru.

Hře hodně pomáhá, že má Kenneth Lovecrafta fakt nastudovaného a na textu to je vidět. Bohužel jí škodí, že Kenneth není Robin a jeho zacházení s GUMSHOE pravidly není vždy 100% elegantní. V ToC jsou představené některé prvky (podrobná pravidla pro výbušniny, hrozby prostředí atp.), které sice jsou funkční, ale trochu těžkopádné a Robin je v pozdějších iteracích GUMSHOE zpracoval poněkud jinak a lépe. Podobně práce s Šílenstvím by tu mohla být lepší a pracovat méně s body na škále a víc s konkrétními stavy a jejich případnými stupni. Na druhou stranu zde Kenneth představil koncept herních módu, tedy sad dodatečných volitelných pravidel spojených jedním námětem, které hru dokáží jedinou hráčskou volbou výrazně žánrově posunout - ToC je tak jedna hra, která ale reálně umožňuje hrát 3 různé a pocitově velmi odlišné herní žánry.

Povídkový "zápis" naší hry ukázkového scénáře z hlavní příručky (SPOILERS, samozřejmě...)

4

Klady:

  • GUMSHOE pravidla, která jsou excelentní na vyšetřování.
  • Krátkodobá stabilita ("mentální" alternativa k životům) a dlouhodobá příčetnost hezky prohlubují focus na šílenství, které je centrálním pilířem mnoha příběhů od Lovecrafta.
  • Pravidla obsahují drobné úpravy, díky kterým je možné nastavit styl hraní na ose "purist" - "pulp" dle toho, jak to která skupina chce hrát.

 

Zápory:

  • Sazba není úplně ideální, tři sloupce nejsou na čtení nejpříjemnější.
  • Občas není úplně jasné, jaké volby jsou pro purist variantu a jaké jsou pro pulp verzi.

2

Mam za sebou hranie uvodneho dobrodruzstva. Samotna hra vcelku vysla, no zo systemu mam zmiesane pocity. Aj ked je zakladna filozofia GUMSHOE detektivneho hrania celkom dobra, obcas som mal pocit ze ma vedie k railroadingu. A kedze v hre sa davaju core clues prakticky automaticky a na dodatocne informacie staci minut bod zo skillu, mali sme taky pocit, ze hraci sa nemusia moc snazit a dostavaju prilis vela veci na tanieri (aj ked samotne vyhodnocovanie dokazov uz museli hraci robit sami). Vytvaranie postavy je velmi zdlhave, lebo je zalozene na point buy nakupovani miliona skillov. Pacila sa mi akurat idea Drive, kde si hraci sami vybrali alebo vymysleli, co ich taha k zahravaniu sa s temnymi vecami. Samotny system vyhodnocovania akcii je velmi nezaujimavy. Hodi sa 1k6 proti cielovemu cislu a jedine co hrac moze robit je pred hodom pouzit body zo skillu na zvysenie sance na uspech. Ked hrac ziaden bod nepouzije, tak maju vsetci rovnaku sancu na uspech nech ma jeden z nich skill na 2 a druhy na 10. Sledovat si kolko som minul z kazdeho skillu mi prislo ako zbytocne uctovnictvo navyse, a celkovo mi tento resource management nejak k stylu hry nesadol. Bojovy system je podobne nezaujimavy a mam alergiu na to ked niektore zbrane davaju 'negativny damage'. Kniha vyzera velmi pekne, ale layout a usporiadanie mi neprisli uplne idealne. Cthulhu Mythos sekcia je pekne spracovana, ale v hre som ju nijak nevyuzil. Samotne ukazkove dobrodruzstvo bolo napisane dost nestastnym sposobom a celkovo na mna posobilo nedotiahnuto. Celkovo mam dojem ze z hry pouzijem len niektore idey a fluff no herny system zvolim nejaky iny.

4

Nemůžu si pomoct, ale sazba u ToC mi přijde natolik nešťastná (tři úzké sloupce) a tak špatně se mi čte, že mne tahle hra docela dost irituje. V jádru není vůbec špatná, staví na osvědčeném principu všech GUMSHOE her a je celá udělaná velmi stylově, ale tohle mne na ní prostě deptá, nemůžu si pomoct... Odhlédnu-li od zmíněného neduhu (ale je to fakt těžké) tak autor má skutečně dobře zmáknutého Lovecrafta a hra v pohodě vyrovná skvělé Tynesovy texty z CoC d20 a možná je i trumfne. Takže pokud trpíte na kosmické děsy, pekelné psy a nosíte tričko s nápisem Cthulhu na hrad, tak tuhle hru můžu doporučit. PS: V této hře nezešílí 1d6 vyšetřovatelů za kolo (pokud by to pro vás bylo důležité)!