Vyhrajte Příběhy Impéria v Soutěži o nejlepší postavu 2009

RPG Fórum se spolupráci s Fantasy obchodem vyhlašuje v pořadí třetí ročník Soutěže o nejlepší postavu. Jako již tradičně, i letos bude vaším úkolem vytvořit co nejzajímavější postavu v libovolné RPG hře. Aby soutěž byla zajímavější, pro ročník 2009 jsme pro vás připravili trojici motivů, z nichž alespoň jeden byste měli do své postavy zapracovat. Všechny postavy poté zveřejníme ve slušivém sborníku a vítěz soutěže od nás získá výtisk zbrusu nové české RPG hry Příběhy Impéria!

Soutěž probíhá do konce listopadu / novembera, přesné instrukce najdete ke konci článku.

 

Soutěž o nejlepší postavu...

...je každoroční soutěž vyhlašovaná RPG Fórem. Její základní myšlenka je jednoduchá – každý soutěžící nám emailem pošle jednu, nanejvýš dvě postavy a bude se snažit, aby byly „co nejlepší“. Postavy lze dělat v libovolném herním světě i systému, soutěž je tedy vskutku univerzální. Zaslané postavy zhodnotí porotci, kteří nakonec i vyhlásí konečné pořadí a vítěze. Nakonec budou všechny postavy zveřejněny ve fešném PDF sborníku (vizte sborník z minulého roku).

Snažíme se sestavovat porotu ze zkušených hráčů a případně autorů herních produktů. Porotci vaše postavy nejen ohodnotí, ale zároveň vám k nim napíšou své komentáře a doporučení pro zlepšení. Soutěž je tak zároveň i užitečným workshopem.

Ročník 2009 je v pořadí již třetí a navazuje na dva úspěšné předchozí ročníky. V jejich průběhu se nám sešly zhruba tři desítky postav všech žánrů - od fantasy, přes samurajské Japonsko až po druhou světovou válku - a ze všemožných RPG her od klasického Dračího doupěte až po „hospodský“ Risus.

 

Příběhy Impéria...

...jsou nová česká hra, která vyjde 20. listopadu v nakladatelství Mytago. Je to první domácí RPG, které vás zavede do fascinujícího žánru historizující, pohádkové fantasy či - chcete-li - steampunku. Odehrává se ve viktoriánském 19. století, zběsilé době, kdy britské Impérium vládne mořím i pevninám. Špinaví skřeti dřou dlouhé směny v kouřících továrnách, zatímco londýnská smetánka se opájí na hýřivých plesích a pohublý trpasličí kupec tiskne letáčky o nadcházející revoluci. Brány do Férie jsou stále otevřené, a přestože na elfy dnes už nikdo nevěří, čas od času se přece jen ztrácejí nemluvňata z kolébek...

Hra je postavena na oblíbeném „vyprávěcím“ systému Fate. Kniha obsahuje kompletní pravidla, rady pro hraní a samozřejmě popis fantastického světa.

Zajímavostí je, že autoři Příběhů, Jonáš a Kryštof Ferencovi, vstoupili na RPG scénu vítězstvím v prvním ročníku právě této soutěže, pokračovali výhrou v letošní RPG Kuchyni a letos, kromě toho, že vydávají vlastní hru, zasednou v porotě a budou vám radit s tvorbou postav.

 

 

Jak se zúčastnit

Vaším úkolem bude napsat a do konce listopadu odevzdat „co nejlepší“ postavu. Systém ani žánr nejsou omezeny, takže můžete tvořit postavu pro svou oblíbenou hru, ale klidně se pustit i do něčeho fantasknějšího.

Abyste přeci jenom měli nějaké tvůrčí mantinely, kterých se chytit, snažíme se v každém ročníku vymyslet nějakou speciální podmínku. Loni jsme se soustředili na „osobní příběhy postav“, letos jsme si pro vás připravili trojici motivů, z nichž alespoň jeden musíte to své postavy zakomponovat. Jsou to:

  • Dítě
  • Ztráta
  • Skryté světy

Jeden z těchto motivů se musí ve vaší postavě nějakým způsobem projevit, ale jak přesně, to už je na vás. Dáváme vám otevřené pole působnosti: může jít o prvek figurující v minulosti postavy („ztratil jsem domov“), její motivaci („hledám své dítě“), samotnou postavu („jsem dítě“), součást herního prostředí („pocházím ze skrytého, stínového světa“) či cokoliv jiného. Fantasii se meze nekladou, ale nezapomeňte, že vybraný motiv by měl u vaší postavy hrát nezanedbatelnou roli.

Výslednou postavu nám prosím zašlete na soutez(zavináč)rpg.sk.

 

Pár rad pro tvorbu postavy

Postavu tvořte tak, jako byste se připravovali na  běžné hraní. Do popisu začleňte vše, co do něj zahrnujete obvykle – např. statistiky, vzhled postavy, její chování, vybavení, minulost... Záleží jen a jen na tom, co sami považujete za podstatné a jak jste zvyklí popisovat postavy. Postavu však tvořte s vědomím, že ji po vás bude hrát někdo jiný. Představte si, že postavu chcete předat jinému hráči a potřebujete mu srozumitelným způsobem sdělit její nejdůležitější rysy.

Postavy budou hodnoceny podle následujících čtyř kritérií. Porotci mohou v každé kategorii udělit 1 až 4 body. Po součtu všech bodů od všech porotců se utvoří konečné pořadí postav.

  • Poutavost. V této nejvíce subjektivní kategorii porotce hodnotí, nakolik jej vaše postava zaujala a vyvolala v něm touhu si zahrát. Zda působí jedinečně a neopakovatelně, nebo jestli jde o otřepané klišé. Ovšem někdy i klišé mohou být pojata velmi poutavě…
  • Plastičnost. Aneb nakolik působí postava jako skutečná osoba z masa a kostí, se svou vlastní povahou, problémy či minulostí. Zároveň sem spadá zasazení postavy do světa – každá postava přece někde žije a s někým se potkává. Mezí ní a okolím vznikají různé vazby: vztahy, touhy, závazky, povinnosti…
  • Hratelnost. Hráč by měl mít dostatek vodítek pro zahrání této postavy. Vypravěč by pro změnu měl vědět, jak rozehrát její příběh. Zde si hrajeme na jasnovidce a předvídáme, zda se postava bude dobře a zajímavě hrát, nebo jestli hráči nebudou tápat, jak prvky vypsané na papíře převést do samotné hry.
  • Styl. Aneb jak srozumitelně a přehledně je podán popis postavy. Čistě formální kategorie. Gramatické hrubky a krkolomné věty vám vynesou málo bodů, stručný a přehledný popis naopak více. Nezapomínejte, že méně je někdy více. Oceňujeme atmosférický, poutavý popis, který je zároveň stručný a úderný.

 

Je nevyhnutelnou skutečností, že každý porotce má vlastní představy o tom, co je „dobrá“ postava, a jednotlivá hodnocení se často vzájemně liší. Proto se snažíme sestavit porotu z lidí, kteří mají s RPG hrami bohaté zkušenosti, a zároveň tak, aby v ní byli zastoupeni hráči a vypravěči s různými preferencemi. Neexistuje jistý způsob, jak se zavděčit všem, nicméně zde je pár obecných rad, které by vám měli vynést vřelejší příjetí:

  • Je možné, že porotce nebude znát hru, pro kterou svou postavu píšete, zejména pokud se věnujete méně rozšířeným RPG hrám. Myslete na to a snažte se všechny informace klíčové k pochopení vaší postavy začlenit do jejího popisu. Jednoduchá větička jako „tato postava je určena pro hru, v níž jsou všichni upíři a jejímž hlavním motivem jsou intriky a mocenský boj“ vám může vynést cenné body. Zároveň se však omezte jen na jednu, dvě věty, postava by neměla být prezentací vaší oblíbené hry!
  • Přesto nezáleží na systému ani žánru! Porotci neberou ohledy na to, zda mají raději fantasy, nebo sci-fi, případně Dračí doupě, nebo Fate. Ke všem žánrům i systémům přistupujeme rovnocenně, takže se ohlížejte jen na to, co se líbí vám.
  • Nehodnotíme statistiky, čísla ani jiné systémové charakteristiky. Neoceníme tedy úžasně vykombené hodnoty dovedností, které jste pečlivě sestavovali celé odpoledne. Zároveň se však nemusíte bát, že by se v komentářích objevily věty typu: „tahle postava má moc malou moudrost a zbytečně velkou obratnost“.
  • Porotci velmi často hodnotí „příběhový potenciál“ postavy. Nespoléhejte se tedy na to, že příběh má vymýšlet Vypravěč, naopak se snažte do popisu postavy zapojit i zápletky, cíle a motivace. Postavy, které působí jako zárodek napínavého příběhu, zpravidla dopadají lépe než postavy, „u kterých není co odehrávat“.
  • Méně je někdy více. Více textu neznamená nutně lepší postavu, často to bývá naopak. Doporučený rozsah je kolem jedné normostrany, tedy zhruba jedné A4 s velikostí písma 12 (jde to!). Toto není pevné pravidlo, takže jestli cítíte, že vaše postava potřebuje více textu, klidně napište víc. Ale riskujete, že postava bude působit přeplácaně a že čtenáře zahltíte zbytečnými informacemi. Dovolte taky hráči, ať si něco domyslí sám!
  • Pamatujte na to, že postavu po vás bude hrát někdo jiný. Jak už bylo řečeno, hráč by měl postavu dobře pochopit a vědět, jak ji hrát. Vypravěč by naopak měl vědět, jak rozehrát její příběh a jaké herní situace pro ni připravit.
  • A nezapomeňte, že máte začlenit jeden ze tří motivů.

 

Celkově se snažíme vžít do role člověka, který do ruky dostane papír s vaší postavou a bude ji mít zahrát. Bude se takový člověk těšit na hru s vaší postavou? Pochopí váš text, nebo bude zmaten? Pozor, nehodnotíme grafickou úpravu, takže s různobarevnými nadpisy a kreativními fonty se nemusíte zatěžovat.

 

Přesné instrukce soutěže

  • Soutěž se uzavře o půlnoci 30. listopadu. Postavy odevzdané později také začleníme do sborníku, ale nebudeme už je hodnotit.
  • Postavy posílejte na email soutez(zavináč)rpg.sk v libovolném textovém formátu. Neposílejte prosím PDF, špatně se z nich potom dostává text.
  • Každý soutěžící může poslat maximálně dvě postavy. Kvalita je důležitější než kvantita.
  • Zasílejte prosím jen vaše vlastní a dosud nezveřejněné postavy. Zároveň postavy až do konce soutěže nezveřejňujte, abyste neovlivňovali jiné soutěžící.

Dokument s postavou musí obsahovat následující části (prosím, zahrňte je v uvedeném pořadí, usnadní nám to práci při hodnocení):

  1. Ilustrace postavy. Pokud stáhnete obrázek z internetu, uveďte prosím adresu, ze které jste ho stáhli, a ideálně i jméno autora (pokud se dá dohledat). Uvádět zdroje považujeme za slušnost. Obrázek se nehodnotí!
  2. Napište prosím, který ze tří uvedených motivů jste do postavy začlenili. Můžete použít klidně i všechny tři, ale nejsou za to bonusové body.
  3. Samotný popis postavy (text). Co přesně zahrnete do popisu, necháme na vás. Výše jsme uvedli několik svých doporučení, ale zbytek záleží na vašem úsudku. Berte to jako výzvu a součást soutěže. 
  4. Mechanický popis postavy v libovolném systému. Jinými slovy, statistiky v systému dle vaší volby. Můžete použít i svůj „domácí“ systém, ale v tom případě by měl být dostupný někde na internetu. Statistiky pro systém, ke kterému se čtenář nemá jak dostat, jsou trochu zbytečné. Mechanický popis se nehodnotí (pokud tam nenaplácáte úplné nesmysly).
  5. Vaše jméno nebo přezdívku, pod kterým máme vaši postavu zveřejnit.
  6. Vaši úplnou adresu. Adresa slouží pro zaslání výhry vítězi, nebudeme ji nikde zveřejňovat. Adresa a vaše jméno se rovněž nehodnotí. :)

 

A pak?

A pak si všechny postavy přečteme, posoudíme a zhodnotíme. Nakonec vytvoříme velký sborník a všechny zaslané postavy zveřejníme pod vaším jménem či přezdívkou. Ve sborníku budou kromě všech postav i hodnocení a komentáře porotců, které vám doufáme poskytnou cenné rady do další tvorby.

Jelikož se soutěž uzavírá na konci listopadu, vyhlášení výsledků čekejte někdy před Vánoci. Vítěz by měl Příběhy Impéria dostat ještě pod stromeček.

Hledáte-li inspiraci, podívejte se na postavy z minulých ročníků. Na RPG Fóru jsme u příležitosti této soutěže založili diskuzi, ve které se můžete ptát na případné nejasnosti, bavit se s ostatními soutěžícími nebo vzájemně si radit. Dají-li všichni svatí, v průběhu listopadu se vám v diskuzi představí všichni porotci a řeknou, jakých postav si osobně nejvíce cení.

Doufáme, že tato soutěž vám nejen poskytne dobrou záminku, jak změřit své kreativní síly s ostatními hráči, ale že si z ní všichni odneseme i nějaké nové zkušenosti.

Těšíme se na vaše postavy,
tým RPG Fóra