Dorn: Kostějův 
věčný návrat


Tento mesiac vychádza prvé rozšírenie k českej stolnej hre Dorn. Preto si teraz krátko predstavíme pôvodnú hru a potom sa spolu pozrieme, čo toto rozšírenie hráčom Dornu 
prináša.


Tento mesiac by malo do obchodov doraziť rozšírenie stolovej hry Dorn nesúce pomenovanie Kostějův věčný návrat. Ak Dorn nepoznáte, jedná sa o stolnú hru v podobnom duchu ako zahraničný Descent: Journeys in the Dark či staručké Hero Quest alebo Warhammer Quest – skupina hrdinov sa vydáva do temného podzemia zastaviť číhajúce zlo. Jeden z hráčov tak bude hrať za potvory a iné číhajúce nástrahy, zatiaľ čo sa ostatní hráči zhostia rol hrdinov, ktorí sa vydávajú na neľahkú púť. Na rozdiel od iných zmieňovaných hier tohto druhu má český Dorn zaujímavú črtu: vôbec sa v ňom nepoužívajú kocky či iný náhodný spôsob vyhodnocovania bojov. Pritom jeho pravidlá sú o poznanie jednoduchšie ako pravidlá jeho zahraničných súrodencov – hra samotná však poskytuje dostatočné možnosti, aby aj s jednoduchými pravidlami bola zaujímavá. 


Vďaka Bouchimu a nakladateľstvu Altar sa mi naskytla možnosť Kostěja recenzovať ešte pred jeho oficiálnym vydaním. Je nutné podotknúť, že som mal k dispozícii iba elektronickú verziu – nemôžem teda hodnotiť kvalitu prevedenia fyzických komponentov. Môže sa taktiež stať, že finálny produkt sa bude v nejakých drobnostiach odlišovať od verzie, ktorú som mal k dispozícii pri písaní tejto recenzie.


Ale dosť bolo rečí, poďme sa spoločne pozrieť, čo nám Kostěj prináša: 


S použitím rozšírenia sa mení základný scenár Dornu. Nevinné mestečko už nebude ohrozovať temný nekromant Zorkal – na jeho miesto nastupuje nesmrteľný Kostej. Taktiež na rozdiel od nášho starého známeho Zorkala má k problematike otravných 
hrdinov omnoho osobnejší prístup: 
zatiaľ čo Zorkal sa skrýval za bránou osudu a na hrdinov posielal záplavy potvor, Kostej sa môže od začiatku hry voľne pohybovať po pláne a svojou kosou prerieďovať rady dedinských šampiónov. Zabitie Kosteja pritom hrdinov príliš neposunie ďalej – s príchodom noci sa opäť zhmotní akoby sa nechumelilo. Jediným spôsobom, ako ho zastaviť je zničiť jeho vypreparované srdce, ktoré... uhádli ste správne, ktoré sa skrýva za Bránou Osudu.


Spolu s novým záporákom prichádza nový druh potvory, takzvaný Démon. Jedná sa o tretí stupeň potvory - ako by ste očakávali, vyvoláva sa namiesto troch slabých potvor. V hre nájdete dvoch démonov - samotného Kosteja a Rohatý Bes. Trochu zmätočne pôsobia dodatočné pravidlá, ktoré sa k nim viažu. Jedná sa totiž o imunitu voči rozličným efektom, ku ktorej však existuje aj výnimka - trvalo mi zopár prečítaní a skontrolovaní, kým som si zapamätal, ako to presne s tými démonmi vlastne je. Myslím, že v hre samotnej budú zaujímavým prvkom, aj keď za cenu oslabenia najväčšej devízy Dornu – jednoduchosti. To sa však, koniec-koncov, zdá byť celkovým motívom rozšírenia. Podobný dojem mám aj z ostatných nových potvor (rozšírenie prináša dve nové slabé a dve nové silné potvory) – sú zaujímavé, ale zložitejšie ako potvory v základnej hre.


Navyše k novým potvorám dostáva Kostej schopnosť stavať takzvané totemy – nepohyblivé oltáre temnej sily, do ktorých môže vlievať časť svojej moci. K dispozícii sú tri rozdielne totemy, každý s inými schopnosťami. Ak hrdinovia niektorý Totem zničia, nie je možné ho opäť postaviť. Preto by si hrdinovia mali dať záležať, aby ich zničili čo najskôr – ich efekty sú totiž dosť silné a môžu spôsobiť hrdinom nemalé ťažkosti. 


Nové výzvy si však samozrejme vyžadujú nových hrdinov – preto rozšírenie obsahuje aj šesť ďalších postáv, ktoré sa môžu vydať do útrob Dornu. Na všetkých udiera do očí jedna vec: kým schopnosti pôvodných hrdinov operovali s konkrétnymi druhmi potvor (trebárs Rielina schopnosť zabíjať hermanov jednou ranou či Ragnarova premenená krv), u nových hrdinov takéto schopnosti nenájdete - zdá sa, že autori počítajú s ďalšími rozšíreniami prinášajúcimi nové potvory. Celkovo mi schopnosti nových postáv prídu nielen komplexnejšie ako v pôvodnej hre, ale aj herne silnejšie. 


Na tomto mieste sa s vami podelím o jednu svoju obavu: neviem, či sa tvorcovia Kosteja nechytili do smrtiacej špirály zosilňovania postáv. V pravidlách nie je celkom jasne napísané, či sa Kostěj má hrať aj s pôvodnými hrdinami alebo výlučne iba s novými, každopádne si ale myslím, že slabší z pôvodných hrdinov budú novou bandou kompletne zatienení, čo nepovažujem za príliš pozitívne. Aj medzi novými hrdinami navzájom sa však nádielka 
schopností líši – pre porovnanie si pozrite dvoch z nových hrdinov: prekliateho rytiera Strixa a pacifistickú trubadúrku Deirdre. Viac asi ukáže až dostatočné otestovanie v hre – samozrejme netreba zabúdať ani na to, že Dorn je (aspoň pre hráčov hrdinov) hrou kooperatívnou, drobné rozdiely v sile postáv teda nemusia vadiť. Toto však bude závisieť hlavne od hráčov a ich prístupu k hre. Ak hru pojmú ako preteky „kto je najlepší“, môže ľahko nastať (oprávnený) pocit krivdy.


Ďalší element rozšírenia ma veľmi potešil: karty Artefaktov. V pôvodnej hre totiž bolo šesť Artefaktov, z ktorých bolo potrebné mať aspoň tri, aby sa Brána Osudu otvorila – majiteľ Artefaktu však nezískaval žiadne výhody a jednotlivé Artefakty sa líšili iba kresbou. Rozšírenie obsahuje karty pre Artefakty, každý s inou schopnosťou. Nie je teda už vôbec jedno, či ste našli Morhenovu sekeru alebo prsteň. Tento element je výborný a osobne si myslím, že v základnej hre citeľne chýbal. Artefakty taktiež fungujú iba cez deň, čo dodáva hráčom motiváciu sledovať, či je práve deň alebo noc a túto skutočnosť zahrnúť do svojich plánov. 


Posledným z nových elementov sú Úlohy – jedná sa o dve kôpky kartičiek (jedna pre Kosteja, jedna pre hrdinov), z ktorých na začiatku hráči losujú úlohy. Každá kartička obsahuje nielen informáciu, čo treba vykonať, ale aj odmenu za splnenie úlohy. Podobne ako karty Artefaktov, aj tento element sa mi veľmi páči a považujem ho za vec, ktorá sa mala nachádzať už v základnej hre. Dodáva totiž hre aj iný obsah ako iba „čo najrýchlejšie sa presekať labyrintom 
a zabiť záporáka“.


Rozšírenie ešte obsahuje zopár nových predmetov, Temných rituálov a Požehnaní. Tieto nie sú tematicky naviazané na Kosteja, sú teda použiteľné aj pri základnej hre. 
Tým sa zoznam obsahu rozšírenia vyčerpal a je na čase sformulovať finálne dojmy.


Čo teda na Kostěja hovorím? Myslím si, že autori vyrobili dobré rozšírenie – pocit z hry je pri použití Kosteja ako hlavného záporáka o dosť iný ako so Zorkalom - hra za Kosteja je podobnejšia hre za hrdinu. Noví hrdinovia sú zaujímaví a odlišní od pôvodných. Úlohy sú vítanou pridanou hodnotou, rovnako ako Artefakty. Nové potvory ma celkom nepresvedčili, rovnako ako Totemy mi prídu trochu komplikovanejšie, ako by som od Dornu očakával. 


Stojí teda Kostějův věčný návrat za kúpu? Ak ste fanúšikmi Dornu, rozhodne. Ak sa vám Dorn nepáči, nemyslím, že by toto rozšírenie zmenilo váš názor. Ak vám však na pôvodnom Dorne chýbali veci ako unikátne schopnosti Artefaktov a špeciálne úlohy pre jednotlivých hrdinov, verím, že Kostěj si Vás získa.