Žánry
Mechanika | Popis |
---|---|
Akce/dobrodružství | Produkty s adrenalinem, svižnou akcí, dobrodružnými eskapádami. |
Akce/dobrodružství (gangsterka) | Akční podžánr, ve kterém hlavní roli hrají mafiáni, gangsteři, pašeráci, gangy atd. |
Akce/dobrodružství (námořní) | Produkty zabývající se dobrodružstvím na vlnách oceánů, mořeplavbou, loděmi a výpravami na ostrovy... nebo třeba do podvodních říší. |
Akce/dobrodružství (piráti) | Dobrodružné hry s piráty, korzáry a podobnými pochybnými existencemi – na mořích, ale klidně i ve vesmíru. |
Akce/dobrodružství (pulp) | Produkty v různých pulpových prostředích, inspirované starými dobrodružnými knížkami, komiksy a filmy, jako je třeba Indiana Jones. |
Akce/dobrodružství (sport) | Hry a produkty se sportovní tématikou. |
Akce/dobrodružství (superhrdinové) | Produkty, ve kterých vystupují superhrdinové nebo jedinci s mimořádnými schopnostmi. Často se utkávají se superpadouchy. |
Bez žánru / univerzální | Produkty neurčené pro žádný konkrétní žánr, ale naopak použitelné ve všech žánrech nebo věnované mnoha různým žánrům najednou. |
Bojová umění | Produkty zabývající se uměním boje, často beze zbraně. Karate, nindžové, kung fu a podobné vylomeniny. |
Dětství | Hry s tématikou dětství, školy, dospívání, šikany, střetů s dospělými. |
Fantasy | Všeobjímající kategorie pro všechny produkty ve fantastických světech plných magie, příšer a záhadných sil. |
Fantasy (arabská a asijská) | Fantasy v laděná v orientálním duchu. Pohádky tisíce a jedné noci, sultánové, byrokratický dvůr věčného císaře, maharádžové v palácích na okraji džungle. |
Fantasy (artušovská) | Fantasy vycházející z mýtů o králi Artušovi a rytířích kulatého stolu. |
Fantasy (epická/hrdinská) | Žánr fantasy zabývající se epickými výpravami, střety velkých idejí nebo zápasem dobra se zlem. Postavy bývají „hrdinové“ v pravém smyslu slova, často někoho zachraňují nebo pomáhají. Světy hojně oplývají magií a fantastickými prvky. Příklady jsou Středozem nebo Narnie. |
Fantasy (moderní urban) | Fiktivní světy, ve kterých se míchá prostředí inspirované současností s prvky magie, mýtů a nadpřirozena. |
Fantasy (sword & sorcery) | Akčně laděný podžánr fantasy. Nezaobírá se vzletnými zápletkami ani bitvami dobra proti zlu, hráči jsou spíš vykradači pochybné morálky, usilující o bohatství a slávu. Příkladem je třeba Barbar Conan nebo Fafhrd a Šedý Myšilov. |
Fantasy (temná) | Protipól epické fantasy. Bývá realističtější, přízemnější, magie je vzácnější nebo rovnou nebezpečná a zakázaná. Postavy bývají obyčejní lidé, mají různé vady a příběhy se točí víc kolem snahy přežít v nehostinném světě než kolem epických soubojů dobra se zlem. |
Historie | Souhrnná kategorie pro všechny hry a produkty, které se odehrávají v historii Země. |
Historie (20. století) | Produkty z historie 20. století, často se točící kolem některé z jeho válek. První a druhá světová válka, válka ve Vietnamu... |
Historie (alternativní) | Historický žánr, který předpokládá, že některé klíčové události v dějinách se odehrály trochu jinak. Co kdyby Řím nepadl? Nebo kdyby druhou světovou válku vyhrálo Německo? |
Historie (američtí indiáni) | Historický žánr zaměřený na dobývání Ameriky nebo prostředí amerických původních obyvatel. Inkové, Aztékové, ale i severoameričtí indiáni. |
Historie (pravěk) | Hry odehrávající se v časech před psanými dějinami. Lovci a sběrači, pralidi, ale i dinosauři! |
Historie (průmyslová revoluce) | Žánr někdy též označovaný jako „viktoriánský“. 19. století páry nebo začátek 20. století. Svět se plní fabrikami, lokomotivami, po světě lítají vzducholodě a světoběžníci objevují dosud neprobádané kouty světa. Jules Verne. |
Historie (raný novověk) | Produkty zasazené do renesance nebo raného novověku. Piráti v Karibiku, francouzští mušketýři, lancknechti třicetileté války... |
Historie (starověk) | Hry zasazené do antiky, starověku nebo doby bronzové. |
Historie (středověk) | Žár zabývající se evropským středověkem, přibližně mezi 5. a 15. stoletím. |
Historie (vikingové) | Produkty zasazené do prostředí vikingů a jejich mořeplaveb nebo loupeživých výprav. Včetně objevování Islandu a Nového světa. |
Historie (western) | Kovbojové, indiáni, šerifové, saloony s rozrážecími dveřmi, válka Severu proti Jihu a jiné stálice westernového žánru. |
Horor | Produkty odehrávající se v prostředí plném strachu a děsivých prvků. Vyjdou najevo vaše nejtemnější tajemství? Dožene vás vraždící maniak se sekerou? A co se skrývá v tajemném hradě rýsujícím se pod úplňkem na horizontu? |
Horor (Cthulhu) | Všechny produkty vycházející z díla H. P. Lovecrafta. Často pojednávají o průniku děsivých, nepopsatelných entit do naší reality. |
Horor (gotický) | Klasický romantický horor vycházející z mýtů o nadpřirozených bytostech. Upíři, vlkodlaci, mumie, strašidelné domy, čarodějnice a tajemný hrad na obzoru. |
Horor (zombie) | Oblíbený hororový podžánr, ve kterém živí mrtví chodí po světě a žerou vaše mozkýýýý... |
Komedie/satira | Produkty, které mají být vtipné a humorné nebo které satirizují společenské jevy. |
Konspirace | Kospirační žánr vykresluje svět plný spiknutí a zákulisních machinací, ve kterém odkrytí jedné záhady jen otevírá cestu k záhadám ještě hlubším a zamotanějším. |
Korporace | Zpravidla dystopické produkty, ve kterých je svět ovládán bujícím kapitalismem a mocnými korporacemi, které často mívají nekalé záměry. |
Kultury | Produkty zabývající se konkrétní kulturou z reálné Země. |
Kultury (asijské) | Produkty zabývající se reálnými asijskými kulturami. Příběhy točící se například kolem samurajů, nindžů nebo mongolské invaze. |
Literární/filmový svět | Souhrnná kategorie pro všechny hry, herní produkty a světy, které vycházejí z literární nebo filmové předlohy, komiksů, seriálů atd. |
Literární/filmový svět (anime/manga) | Hry a světy vycházející z prostředí asijských kreslených komiksů nebo animovaných seriálů. |
Literární/filmový svět (filmy/seriály) | Hry a produkty, které vycházejí z hraných filmů a seriálů. |
Literární/filmový svět (knihy) | Kategorie pro všechny hry, produkty a světy, které mají předlohu v umění věru nejvyšším – poctivých románech, povídkách a jiné literární tvorbě. |
Literární/filmový svět (wargames/videohry) | Hry a produkty vycházející ze světa známého spíš z jiného typu her, například stolních wargames nebo videoher. |
Literární/filmový svět (západní komiks) | Hry a světy vycházející z prostředí západních kreslených komiksů nebo animovaných seriálů. |
Mechové | Žánr obrovských bojových robotů, jejichž neohrožení piloti se utkávají v ničivých bitvách. |
Mnohovesmír | Žánr zabývající se cestováním mezi různými světy, sférami existence nebo prostředími, kde platí jiné fyzikální zákony. |
Mytologie/folklór | Produkty vycházející z reálných legend, bájí, mýtů a příbězích o bozích nebo stvoření světa, ať už Řeckých, Egyptských, nebo třeba Aztéckých. Anebo materiály zabývající se různými přírodními duchy nebo kouzelnými skřítky. |
Mytologie/folklór (pohádky) | Produkty vycházející z evropského folklóru a pohádek, jak je zpopularizovali například bratři Grimmové. |
Náboženství | Produkty, které se točí kolem náboženství, ať už těch skutečných, nebo těch fiktivních určených pro fantasy herní světy. |
Nadpřirozeno | Souhrnná kategorie pro všechny produkty a hry, které ve velké míře pracují s motivem nadpřirozena, záhadných bytostí, jevů vymykajících se lidskému chápání, magických rituálů... |
Nadpřirozeno (okultismus) | Žánr zabývající se nadpřirozenými silami a entitami, které pronikají do našeho světa z jiných rozměrů existence. Mágové a čarodějnice, studium hermetické magie, démonologie, tarot, spiritualismus. Okultismus je žánr zaprášených griomoárů se zapomenutými moudry, pentagramů a černých svic. |
Nadpřirozeno (paranormální) | Příběhy, ve kterých se náš zdánlivě „normální“ svět mísí s nevysvětlitelnými jevy, které se vymykají lidskému chápání a vědeckému bádání. Mimosmyslové vnímání, telekineze, UFO, kryptozoologie... |
Nadpřirozeno (psionika) | Hry a jejich rozšiřující produkty, které se zabývají mimosmyslovým vnímáním, čtením myšlenek, telekinezí a jinými formami psioniky nebo mentalismu. |
Politika | Hry a produkty zasazené do prostředí politiky a politikaření, byrokracie a státních úřadů. Příběhy, ve kterých jde především o konexe a intriky. |
Postapokalypsa | Příběhy odehrávající se v rozvalinách civilizace, která zanikla třeba v důsledku jaderné války nebo kvůli přírodní katastrofě a zapomněla většinu svých technologických poznatků. |
Pro děti | Hry nebo produkty cílené na mladší hráče nebo vhodné pro hraní rodičů s dětmi. |
Pro dospělé | Hry a produkty s tématikou pro „vyzrálejší“ hráče. Nejenom sex, ale třeba i psychické problémy, prožitá traumata a jiná „náročná“ témata. |
Sci-fi | Souhrnný žánr pro všechny hry zasazené do sci-fi prostředí. Jde o futuristické vyhlídky toho, co by jednoho dne mohlo být možné... ale i o pár věcí, které se pravděpodobně nikdy nestanou. |
Sci-fi (cestování časem/realitami) | Podžánr sci-fi zabývající se cestováním mezi různými historickými obdobími nebo mezi různými alternativními realitami současnosti. |
Sci-fi (hard) | Striktnější podžánr sci-fi, který si potrpí na to, aby všechno odpovídalo reálným vědeckým poznatkům. Často předpokládá nějaký vědecký průlom a pečlivě vysvětluje, jak vedl k něčemu, co dříve bylo nemožné (třeba cestování nadsvětelnou rychlostí). |
Sci-fi (kyberpunk) | Příběhy odehrávající se v pochmurném světě zítřka, ve kterém prim hrají nanotechnologie, implantáty a virtuální světy. Často vládnou mocné korporace, zatímco hrdinové jsou nuzní pankáči. |
Sci-fi (vesmírná opera) | Odlehčenější podoba sci-fi, která koketuje s fantastickými prvky a zaobírá se epickými dramaty, ve kterých se střetávají rozsáhlé mezihvězdné říše a romantičtí hrdinové dávají průchod své statečnosti. |
Science fantasy | Produkty na pomezí žánrů sci-fi a fantasy, které míchají prvky obou. Většinou zasazené v „budoucnosti“, ale promíchané magií nebo fantasy rasami. |
Sociální (vztahy/láska) | Hry a produkty soustředěné kolem mezilidských vztahů, lásky, přátelství a jiných společenských aspektů života. |
Současnost | Hry zasazené do „současného“ světa na přelomu 20. a 21. století. |
Současnost (blízká budoucnost) | Produkty zabývající se událostmi, které jsou na spadnutí nebo se můžou odehrát v brzké budoucnosti. Blíží se žánru sci-fi, ale ještě tak docela tam nejsou. |
Současnost (popkultura) | Hry z prostředí dnešní popkultury, filmů, seriálů, módy a jiných kulturních výstřelků. |
Současnost (velkoměsta) | Hry zasazené do velkoměst současnosti, kde jedním z hlavních motivů je městské prostředí samotné. |
Steampunk | Příběhy odehrávající se v lehce dystopickém světě, kterému dominují technologie z věku páry, ale dotažené do nehistorických extrémů. Analogové počítače v době viktoriánské, mechanické bytosti a hrdinové vydávající se za dobrodružstvími ve všudypřítomných vzducholodích. |
Válka | Hry a produkty zaměřené na válečnou tématiku, ať už jde o konkrétní herní prostředí (např. napoleonské války), nebo příručky zabývající se obecně válčením a bojem armád. |
Vánoce/svátky | Hry a produkty s tématikou Vánoc nebo svátečním laděním. |
Weird/sureálno | Hry a produkty, které jsou tak „divné“, že se vymykají přesnější žánrové klasifikaci. |
Zločin | Obecný žánr seskupující všechny produkty se zločineckou tématikou, od krádeží přes mafii až po špionáž. |
Zločin (detektivka/noir) | Hry, ve kterých se hráči vžívají do role detektivů a řeší vraždy nebo rozkrývají záhadné události, většinou v historičtějším prostředí. Sherlock Holmes. |
Zločin (policie/kriminálka) | Hry, ve kterých se hráči vžívají do rolí strážců zákona a loví zločince, nebo naopak do rolí zločinců, kteří strážcům zákona unikají. |
Zločin (špioni) | Ve špionážním žánru mezi sebou zápolí vlády různých zemí a další mocné organizace pomocí špionů a tajných agentů. James Bond, Mission Impossible. |
Zvířata (antropomorfní) | Hry, ve kterých hráči představují zvířata, která jsou v mnohém k nerozeznání od lidí. Nosí oblečení, používají nástroje, staví si domy... |
Zvířata (reálná) | Hry, ve kterých hráči představují zvířata, která jsou možná inteligentní, ale ne natolik, aby chodila po dvou, nosila oblečení a používala nástroje. |