The Shadow of Yesterday

3.5
Průměr: 3.5 (2 hodnocení)
Pulpová, romantická sword and sorcery hra v post-katastrofickom svete.
Clinton R. Nixon
2004

TSoY je veľmi ľudská sword and sorcery hra, odohrávajúca sa v zničenom a znovuzrodenom svete Near. Po zásahu planéty meteorom sa rozpadlo mocné impérium a na jeho ruinách povstali nové kultúry. Svet je netradičný a inšpiratívne popísaný. Zameriava sa na témy ako láska, násilie, sex, otroctvo či závislosť. Je to akoby pulpová fantasy napísaná autorkou Búrlivých výšin. TSoY v sebe spája to najlepšie zo štandardného fantasy hrania s moderným, príbehovým systémom, ktorý zabezpečuje, aby hra bola zameraná na to, čo hráčov najviac zaujíma. Wiki forma pravidiel je zdarma. Preložená bola systémová časť pravidiel, použiteľná aj v iných žánroch.

Výborný systém, neprívetivá prezentácia

3

(recenzujem Solar System, na ktorom stojí táto hra)
Ak sa na hru pozrieme spôsobom ,,systém + setting + prístupnosť textu", tak táto hra je príkladom, keď je výnimočný systém zbytočne sťahovaný na dno ostatnými zložkami.

Sám o sebe spĺňa mnoho aspektov vysnívaného ideálneho systému, ktorý má spojiť klasických D&D-orientovaných hráčov a nenásilne im posunúť elementy príbehového hrania. Je stavaný na dlhodobejšie hranie, postavy sú charakterizované ,,normálnym" množstvom atribútov (teda nie jediným, ani desiatkami) a sú tu k dispozícii schopnosti (skills), tajomstvá (špeciálne či mimoriadne schopnosti). Kľúče zase prepájajú postupovanie s príbehom (ak sa budete držať príbehových cieľov alebo témy postavy, získaváte skúsenostné body). Rovnako je k dispozícii mechanika, ktorá dokáže vyhodnotiť ľubovoľný konflikt na dvoch úrovniach detailov: buď jedným hodom alebo zaostrením, ktoré sa na konflikty pozrie ,,po kolách."

Lenže práve konflikty sú kritickým bodom a práve na nich sa zrejme buď prilákajú alebo odstrašia hráči. Použitie inovatívnych stávok v zaostrení je v pôvodných pravidlách Solar Systemu uvedené na jedinom príklade, ktorý podľa mojich skúseností rozhodne nestačí.

Príkladom je ujma, ktorá jednak nie je ,,spojitá", a jednak súčasne indikuje dve veci: ,,progress bar" dosiahnutia súperovho zámeru a zároveň ,,stav" (životy) postavy. Toto vám však autor nikde nepovie.

Vo filozofii hry sú aj ďalšie závažné momenty, ktoré sú len ,,soft mechanikami", lenže bez nich je hra na pokraji zamietnutia (,,načo je to tam vlastne? Toto že má byť to slávne príbehové hranie?"). A nie každý hráč má ochotu brúsiť po fórach The Forge a uvažovať nad autorovým zámerom.

Expandované vydanie, či textovo prepracovaná verzia by sa rozhodne hodila, pretože v pôvodnej podobe bude systém úplne zbytočne diskvalifikovaný formou prezentácie.

Moj oblubenec

4

The Shadow of Yesterday (a potazmo Solar system) je jedna z mojich najoblubenejsich hier. Popravde o samotny setting som sa nikdy moc nezaujimal, pretoze hoci je zaujimavy a originalny, je asi az prilis zvlastny. Ale mozno by som ho aj vyskusal, ale urcite by som nejak premenoval goblinov a elfov, pretoze to co autor nazyva tymito menami nema s ich fantasy naprotivkami moc spolocne. Takze to skor zavadza.
System je ale ina pesnicka. Spaja v sebe klasicke veci ako expovanie, specialne schopnosti a skilly s modernymi nastrojmi na podporu pribehu ako su kluce (hrac si zvoli za co chce dostavat expy a zaroven da Sprievodcovi pribehom namet na co sa ma pri hre zamerat) a vybornym univerzalnym, mierne abstraktnym, vyhodnocovacim systemom, ktory menej podstatne veci vyhodnocuje jednym hodom a to na com hracovi zalezi vyhodnocuje podrobnejsie krok za krokom.
Strhnem hviezdicku za malo prikladov a par nedovysvetlenych nejasnosti. Eero Tuovinen napisal svoju verziu Solar systemu a hoci sa mi este nedostala do ruk, pocul som o nej ze je napisana vyborne.