příběhové pravomoce hráčů

Některé hry omezují tradičně bezbřehé pravomoce vypravěče a přesouvají zodpovědnost za příběh i do rukou hráčů. V takových hrách mají hráče nástroje, které jim umožňují zasahovat přímo do děje - ovlivňovat věci mimo svou postavu, určovat scény, vymýšlet cizí postavy, vyprávět, jak to bylo dál...

Fate: Rozcestí

Česká verze čtvrté edice Fate RPG.
Kolektiv autorů
2014

Česká verze čtvrté edice Fate. Vyšla v tištěné i v pdf verzi. Vznikla za přispění desítek českých RPG fanoušků. Obsahuje pravidla totožná s příručkou Fate Accelerated z roku 2013. Text je upravený a doplněný o dodatky na základě odezvy od českých hráčů. Česká verze mohla vzniknout díky licenci Creative Commons. Fate je univerzální herní systém, se kterým si zahrajete cokoli od středověké romance po vybíjení zombií ve 23. století. Váš hrdina může být člověk, anděl, mluvící kung-fu opice nebo kdokoli jiný. Hra Fate vznikla v roce 2003 a momentálně má nejaktuálnější 4. edici z roku 2013, ze které vychází i české Fate: Rozcestí. Rok vydání: 2014 Vazba: brožovaná, 64 stran.

Fate Accelerated

Príbehovo orientovaný systém pre ľubovoľný žáner cielený na rýchle hrania
Evil Hat
2013

Zostručnená verzia systému Fate Core vám umožní za pár minút vytvoriť cieľavedomé postavy v ľubovoľnom žánri či prostredí (fantasy hrdinov nevynímajúc). Netradične abstraktné, ale jednoduché pravidlá sú vyslovene zamerané na tvorbu príbehu a stoja na využívaní aspektov -- zaujímavých rysov postáv či prostredia, ktoré intenzívne posilňujú atmosféru či udržiavajú žáner, ale aj rozdeľujú rozprávacie právomoci medzi hráčov. K dispozícii dostanete samostatnú príručku, ktorá obsahuje všetky pravidlá na vyhodnotenie pestrej palety herných situácií -- od súbojov až po naháňačky -- a je cielená na ukážkové či rýchle hrania.

Warrior, Rogue & Mage

fantasy hra s oldschool prvky, snadno uchopitelná k učení s minimálním pravidlovým základem, přesto dobře sloužící i k epickým rozsáhlým kampaním.
Michael Wolf
2012

Základem hry je mechanika D6+, postavu opisují základní atributy: warrior - síla, konstituce; rogue - hbitost, zručnost; mage - víra, magie, inteligence
V pravidlech jsou předpřipraveny dovednosti, zbraně, předměty, kouzla s možností volně rošiřovat či modifikovat vše ve hře. Součástí je i příručka pro Vypravěče se silným důrazem na kooperaci všech hráčů, snahou vysvětlit postupy a i názor, že DM je součástí hry, spoluhráč. Pokud budete chtít hru využít rovnou i jako sandbox, je možnost sáhnout po krátkém settingu (2 stránky) či pravidlech navíc umožnujícím hrát za různé rasy, simulaci bojů a další libůstky, co někdo může a jiný nemusí.

Montsegur 1244

Príbehová hra o umieraní na hranici za svoju vieru
Frederik J. Jensen
2009

Príbehová hra bez rozprávača pre 3-6 hráčov stvárňujúcich čiastočne predpripravené postavy Katarov počas obliehania Montseguru. Hra je pevne štrukturovaná do štyroch dejstiev so stanoveným počtom scén, ktoré prevedú postavy hlavnými obdobiami obliehania až k záverečnej kapitulácii. Pri nej sa protagonisti rozhodujú medzi zrieknutím sa viery alebo smrťou na hranici. Hráči počas hry vykresľujú motivácie svojich postáv k tomuto rozhodnutiu. Využívajú pri tom karty, ktoré sú súčasťou hry - scénické (atmosferické popisy) a príbehové (nečakané dejové zvraty, nové zápletky). Hra trvá asi 3-6 hodín.

Remember Tomorrow

Hra príbehov blízkej budúcnosti s príchuťou cyberpunku Williama Gibsona.
Gregor Hutton
2010

Vezmite terajší svet a posuňte ho o dvadsať minút dopredu. Ľudia presúvajúci sa z miesta na miesto, lietadlá, tok peňazí, kriminalita, korporácie, dnes Londýn, včera Bejrút. Svet ovplyvnený Williamom Gibsonom s príchuťou cyberpunku a dávkou akcie.
Hra bez rozprávača, so silnými príbehovými právomocami, kde hráči na striedačku zavádzajú scény a mechanikami, ktoré umožňujú obetovať pozitívne aspekty postavy za vyššiu mieru úspechu.

Chuť Magie

Odlehčená hra z prostředí magické školy.
Pavel "Goran" Veselský
2008

Chuť magie je systémově i tématicky lehčí hra o problémech, patáliích a vzájemném hašteření učitelů na magické škole. Na rozdíl od Harryho Pottera je magie v této hře návyková a dostává mágy do "nálady", ve které dělají blbosti. V Chuti magie není Vypravěč, zastoupí ho hráči systémově motivovaní k vyvolávání konfliktů, případně hrající NPC místo své nepřítomné postavy.

Grey Ranks

Tragické príbehy detských partizánov počas varšavského povstania v 1944.
Jason Morningstar
2007

Šedé rady boli skautskou organizáciou, ktorej mladí členovia sa významne podieľali na Varšavskom povstaní '44. Máte šestnásť a namiesto toho, aby ste si užívali život, ste sa ocitli v epicentre vojny a celý svet sa vám zo dňa na deň pred očami rúca.

Systém pre štyroch hráčov bez rozprávača je stavaný na tri herné sedenia s predpísanou kostrou deja, ktorý kopíruje historický vývoj povstania a mechanikou, v ktorej sú úspechy postupom času čoraz zriedkavejšie. Príbeh je tiež podporený mriežkou, ktorá poskytuje nápady na scény v závislosti od charakteristiky postavy.

Vendetta

Renesanční drama, ve kterém se hráči snaží přemoci ostatní hráče a stát se vládcem městského státu.
Jonáš a Kryštof Ferencovi
2009

Hra se odehrává v jednom z italských městských států v průběhu renesance, kde spolu šlechtické rody soupeří o moc a diadém prince města. Tento střet je doprovázen halasným řinčením halaparten, zvoněním schiavon, stejně jako tichým zpěvem dýk vrahů a symfonií jedů a zrady. V popředí stojí machiavellistické bezohledné prosazování zájmů a shakespearovské drama. Vendetta je založena na pravidlech, které umožňují vytváření scén a vyhodnocování konfliktů bez přítomnosti Vypravěče (tzv. GM-less hra). Všichni hráči zde rozvíjejí příběh za vlastní stranu a zapojují se do hry za samostatnou stranu nelítostného zápasu. Původně vznikla pro soutěž RPG Kuchyně (později byla přepracována).

Příběhy Impéria

Přepracování systému Fate pro viktoriánský svět plný kouzel a tajemna
Jonáš a Kryštof Ferencovi
2009

Příběhy Impéria jsou původní česká RPG hra, která používá značně upravený systém Fate a obsahuje kompletní popis prostředí viktoriánského 19. století plného kouzel a tajemna. Gentlemani a dámy zde prožívají své osudy v době britského Impéria, jaké nikdy předtím nebylo a již nikdy nebude. Od tajemných britských ostrovů, které se utápí v magických mlhách, přes džungle Indie a pouště Afriky, až po podivnou a nedostupnou Zemi kouzel zde mohou zažít napětí a dobrodružství. V jedné knize je obsaženo vše, co budou hráči ke hře potřebovat (včetně mnoha zápletek, které mohou při hraní využít), a systém sám dává důraz na vyprávění a splétání příběhů.

Trollbabe

Dobrodružstvá sexi polotrollských cíc, ktoré nedokážu zapadnúť do krutého stredovekého sveta.
Ron Edwards
2002

Veľké, silné, sexi, rohaté. Spájajú v sebe pozitíva ľudí i trollov, čím rozhodne nemajú problém získať si priateľov a známych (i napriek svojej vôli). Žiaľ, deje sa to i opačne -- ich zjavné trollské rysy neraz vyvolávajú iracionálny odpor medzi ľuďmi i medzi trollmi. Už samotnou prítomnosťou narúšajú status quo (a len málokedy to môžu nejak ovplyvniť), a napriek ich zjavnej fyzickej nadradenosti sú často len nástrojom riešenia konfliktov v rukách iných.

Jasne zameraná rolová hra s jednoduchými mechanikami (postavy sú definované jediným číslom), ktoré výslovne podporujú rozprávanie príbehov.

Fastlane

Systém založený na rulete. Príbehy postavy, ktoré chcú všetko a chcú to teraz.
Alexander Cherry
2004

Univerzálny systém pre príbehy postáv, ktoré nežijú pre budúcnosť. Chcú si užiť dnešok - tu, teraz a naplno. Nepoznajú mieru a svoj knôt života pália z oboch koncov.

Hráči v tejto hre majú významné rozprávačské právomoci, napätie je založené na mechanike stávok nad ruletou ako prvkom náhody, a neprijateľné extrémy sú limitované kolobehom žetónov medzi Pánom hry a ostatnými účastníkmi hry.

Výber settingu je na dohode hráčov - ruleta naznačuje svet high society, kde každý hrabe k sebe a za seba a priateľstvo trvá dovtedy, kým sa z neho dá vytrieskať niečo užitočné, ale nič nebráni hrať napríklad hrdinov, ktorí sú bohmi medzi prostými ľudmi a prostými ľudmi medzi bohmi.

octaNe

Postapokalyptický USA koktejl spájajúci moderný pulp, sci-fi divnosti a mentalitu rockerov.
Jared A. Sorensen
2000

Dajte dohromady všetko čo symbolizuje Ameriku, road movies, postapokalypsu, metal, autá a haldu B-čkových hollywoodskych filmov, ktoré neuspeli u kritikov, ale diváci ich žerú. Totálny guláš? Kdeže, atmosféra octaNe. Zodpovedajú tomu aj postavy - od mimozemšťana študujúceho ľudí, cez japonského superhrdinu, či karate kňaz. Tu nie je nič dostatočne extrémne.
Rozprávačské právomoci sú do veľkej miery ponechané na hráčov. Hod kockou nerozhoduje o úspechu, ale o miere rozprávačských právomocí, ktoré získajú, a elementy ako body štýlu, či body deja umožňujú hráčom prispôsobiť či zdramatizovať jednotlivé scény.

Roanoke

Po britskej kolónii v Novom svete 16. storočia ostal len nápis na strome. Čo sa v nej vlastne stalo?
Clint Krause
2006

Rok 1587. Loď, ktorá má doplniť zásoby britskej kolónie v Novom svete, nachádza len jedinú stopu: nápis Roanoke vyrezaný do kôry stromu. Kam sa podeli osadníci? Staňte sa kolonistami a zrekonštruujte príbeh stratenej osady. Je za tým konšpirácia Španielov? Zrada z vlastných radov? Vyvolali kolonisti spory s Indiánmi? Alebo je za tým temná mágia? Hra sa riadi mechanikami Wushu (s drobnými vylepšeniami) a a dopĺňa ich na plnoprávnu hru s jasným svetom a zameraním.

Střepy snů

Česká nezávislá vyprávěcí hra s jednoduchým systémem zaměřeným na podporu příběhu a psychologii postav.
Matouš Ježek
2009

Střepy snů jsou česká nezávislá vyprávěcí hra zaměřená na podporu a rozvoj příběhu. Zaměřuje se na dramatické filmové příběhy, podporuje vnitřní rozvoj postav a příběhové zvraty. Má univerzální systém pro libovolný filmový žánr, který dává hráčům vypravěčské pravomoce a má za úkol je podporovat ve vyprávění. Od základů učí hráče, jak hrát. Nosným motivem této hry jsou lidské sny. Sny jako cíle, za kterými si postavy jdou, a také sny, které se jim v noci zdají. Hra je o prolínání představ a reality a o ztrátě pevné půdy pod nohama. Je to hra o cestě k lidskému cíli a překonávání překážek. V této hře mohou postavy dosáhnout prakticky čehokoliv, otázkou jen je, jakou cenu budou muset zaplatit.

Cat: A Little Game About Little Heroes

Hra v ktorej sa v kožuchu mačiek staráte o svoju rodinu, riešite vlastné mačacie problémy a keď treba tak cestujete cez surreálny Svet snov.
John Wick
2006

Hra o mačkách v ktorej chránite úbohé a neschopné ľudské plemeno a to špeciálne vašu rodinu pred vražednými príšerákmi. Vďaka jednoduchému systému je vhodné pre deti, ale na prekvapenie aj dospelí si v nej niečo nájdu. Príšeráci nie sú totiž nič iné ako ľudské slabosti a chyby: závisť, sebaľútosť, apatia za TV a pod. Mačky však nie sú až tak bezmocné. Okrem svojich telesných možností dokážu voľne vstupovať do Sveta snov kde je všetko možné a kde su nočné mory rovnako vražedné ako príšeráci v realite. Scény a detaily majú možnost opisovať aj hráči a autor k tomu priamo vyzýva. Kniha je pekne spracovaná formou rozhovoru človeka s mačkou v Snovom svete.

Syndikovat obsah