povolání a úrovně

Ve hrách založených na povolání a úrovních patří každá postava ke konkrétnímu povolání (třídě, klanu...), které určuje její schopnosti. Další rozvoj postavy probíhá skokově, kdy postava po nasbírání určitého množství zkušeností postoupí na další "úroveň".

Dungeons and Dragons, 5th Edition

Aktuální vydání jedné z nejznámějších fantasy her na hrdiny.
Wizards of the Coast
2014

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Dungeon Crawl Classics (DCC RPG)

DCC RPG je inovatívny a atmosférou nabitý systém inšpirovaný na jednej strane old-school DnD, na druhej strane 3.X edíciou DnD.
Goodman Games
2012

DCC RPG dodržiava princípy old school, ale inšpiruje sa aj 3.X-tou edíciou DnD a obsahuje množstvo inovácií. Náhodne generované postavy začínajú na 0-tej úrovni ako bežní dedinčania či mešťania. Po postupe na prvú úroveň si človek vyberá jedno zo štyroch povolaní (bojovník, zlodej, kňaz, mág) a postavy iných rás postupujú ako rasa. Okrem počiatočného povolania nie sú zručnosti (t.j. hraničiar by bol lovec, postupujúci ako bojovník). Body skúsenosti sa prideľujú za prestáty "encounter". Mágia je v zásade slotová, ale kúzla sa mágovi míňajú len v prípade neúspešného zoslania a kňazovi sa s každým zoslaním zvyšuje obťažnosť. Hra využíva plnú sadu Zocchi kociek (t.j. 14 rôznych kociek).

Lamentations of the Flame Princess

Dobrodružná hra inspirovaná starým DnD, metalem a hororovými klasikami
James Raggi III.
2011

LotFP je jako Dungeons and Dragons předělané pro hraní hororových příběhů v renesančním světě. Je to stále hra starého stylu a tak jsou prvky hororového žánru vysvětleny spíše v příručce pro vypravěče namísto toho, aby byly zabudovány do mechanik. Hra je prodávána v krabici se třemi příručkami, kostkami, osobními kartami postav a ukázkovým dobrodružstvím.

Dračí doupě II

Dobrodružná fantasy hra s nádechem slovanských bájí; nástupce nejstaršího českého RPG
Altar
2011

Dračí doupě II navazuje na tradici prvního českého RPG, které vzniklo v roce 1990. I zde se hráči vžijí do role elfů, trpaslíků a jiných fantastických dobrodruhů, kteří putují světem v honbě za slávou, bohatstvím a nebezpečím. Dobrodruhové si mohou volit z 5 základních a 10 pokročilých povolání (například: lovec, mastičkář, vědmák). V porovnání s původními pravidly nabízí nová verze větší důraz na příběh i atmosféru a především pak jednotný (a jednoduchý) systém pravidel, který umožní stejným způsobem vyhodnotit každou situaci od boje až po řečnické klání. Celá hra je tentokrát vtěsnána do jediné knihy, kde najdete vše od tvorby postavy až po rady pro tvorbu dobrodružství.

Labyrinth Lord

Klon první edice Dungeons and Dragons
Daniel Proctor
2007

Labyrinth Lord je kolon první edice DnD. Cílem systému je zprostředkovat co nejautentičtější zážitek počátků RPG tak, jak jej někteří pamětníci dnes interpretují. Jedná se o klasické, dobrodružné fantasy, plné nebezpečí a pokladů, kde se překážky a nepřátelé překonávají spíše dobrou přípravou a lstí, než přímou konfrontací. Zároveň ale systém nabízí povolání s různými schopnostmi a možnostmi.
Existují tři verze pravidel: klasický Labyrinth Lord, odpovídající revizi DnD Toma Moldvaye, známé jako B/X; Advanced edition companion, který odpovídá první edici Advanced Dungeons and Dragons; a nakonec Original Edition Characters, který vychází z úplně první verze Gygaxova DnD známá jako White box.

Pathfinder

Fantasy RPG postavené na systému d20 a pravidlech 3.5E DnD.
Jason Bulmahn
2009

Pathfinder představuje klasické dobrodružné fantasy RPG postavené na pravidlech 3.5 edičního DnD. Oproti svému předchůdci nabízí veškerá pravidla, včetně rad pro DM, v jedné takřka šesti set stránkové knize. Pathfinder přináší upravená a rozšířená pravidla, nové či vylepšené skilly, kouzla a magické předměty. Systém například umožňuje vybrat si jeden ze tří stupňů rychlosti vývoje postavy.
Na Tvorbě se mimo jiné podílel i Monte Cook, autor další hry vycházející z pravidel 3.5E DnD - Arcana Evolved.

Warheart d20

Variant d20 pre hranie v drsnom svete zriedkavej mágie, kde meč a mágia rozhodne neporazia všetko.
Corvus
2007

Variant systému d20 vhodný na hranie v drsnom svete, kde mágia je zriedkavá a fantasy prvky možno zrátať na prstoch málo rúk.
Oproti tradičnej podobe systému d20 je k dispozícii krutejší systém súboja (použiteľný aj v historickom fantasy), alternatívny systém mágie, a systém kariér, ktorý nahrádza klasické archetypy povolaní.

Redbox Hack

Zabíjení příšer a hledání pokladů v elegantním faux-retro hávu.
Eric Provost
2008

RBH je jednoduchá hra na hrdiny, ve které jde především o zabíjení příšer, překonávání překážek a získávání pokladů. K tomu hráčům dopomáhá poměrně jednoduchý bojový systém pracující s abstraktní mapou bojiště. Hra je napsaná v odlehčeném duchu a lehce inspirovaná asijskou mytologií a kinematografií.

Swords & Wizardry

Pravidla původní verze Dungeons & Dragons v novém kabátě.
Matt Finch
2008

Swords & Wizardry jsou klonem jedné z prvních verzí Dungeons & Dragons. Stejně jako v původní hře hráči přijmou role dobrodruhů objevujících smyšlený fantastický svět na cestě za slávou a bohatstvím. Kniha obsahuje popis pěti povolání (bojovní, mág, kněz, elf a trpaslík), různých zbraní a zbrojí, mnoha kouzel, příšer a magických předmětů.
Pravidla jsou důrazně minimalistická, jejich hlavní rolí je neomezovat a výrazně neutvářet podobu hry. Stejně jako D&D hra vyžaduje použití šesti různých druhů kostek.

Donjon

Jednoduchá hra o prolézání jeskyní, zabíjení draků a podobných kratochvílích.
Clinton R. Nixon
2002

Donjon je jednoduchá hra o dobrodruzích plundrujících zapomenuté ruiny, zabíjejících draky a objevujících poklady. Stačí vytvořit si vlastní povolání nebo rasu, popsat v čem je vaše postava dobrá a vrhnout se do donjonu. Velkou část hry a dobrodružství obstarávají sami hráči: každý úspěch v hodu totiž znamená možnost stanovit jeden fakt týkající se dobrodružství nebo světa. Hra také obsahuje zajímavý systém magie postavený na kombinování magických slov.

Earthdawn

Pútavé fantasy vo svete po magickej katastrofe s relatívne inovatívnym systémom a dobrou atmosférou.
FASA, Living Room Games (2.ed.), RedBrick (3.ed.)
1993

Svet Earthdawnu bol 400 rokov postihnutý magickou katastrofou: astrálne hrôzy sa preháňali po zemskom povrchu a vniknali do podzemných úkrytov, do ktorých sa obyvatelia sveta na túto dobu utiahli. Je krátko po katastrofe a postavy pomáhajú obnovovať civilizáciu za hrozby susediacej otrokárskej ríše. Systém je tradičný, avšak s inovatívne riešenými modifikátormi, zručnosťami, mágiou a bonusovými zdrojmi. Má relatívne netradičné niektoré rasy a povolania. Hra má veľa doplnkov od FASA (1.ed.); mnohé boli zhrnuté do príručiek od RedBrick (3.ed.). Pripravuje sa konverzia Age of Legend do Dungeons & Dragons 4e, ktorú vraj inšpirovala.

True20

Zjednodušená a upravená univerzální verze d20 systému.
Stephen Kenson
2005

Univerzální a silně upravená varianta d20 systému, která k vyhodnocování používá výhradně dvacetistěnné kostky. Inspirována systémem ve hře Mutants & Masterminds a poprvé uplatněna ve hře Blue Rose. Oproti běžné variantě d20 patří mezi nejvýraznější odlišnosti jen tři generická povolání, používání jen opravy vlastností, povolání neomezují výběr dovedností, nové odbornosti jsou dostupné na každé úrovni, hra neobsahuje koncept životů ani zkušeností a kouzla získávaná výměnou za odbornosti.

Star Trek Roleplaying Game

Vydejte se na palubě vesmírné lodi tam, kam lidská noha dosud nevkročila...
Decipher
2002

V pořadí již čtvrtá inkarnace televizního seriálu Star Trek jako RPG, tentokrát v systému CODA, který vcelku připomíná d20 system, ale hází se v něm 2k6. Star Trek RPG nabízí možnost hrát jak za "hodné hochy" (tj. Hvězdnou flotilu), tak i za různé bastardy a padouchy. Náplň hry se nese ryze v duchu televizní předlohy a je tedy na poměry RPG poměrně klasická, neboť podnikáte v týmu různé mise na nichž přijde ke slovu diplomacie, věda a nebo phasery. Chcete-li tedy jít ve šlépějí kapitána Kirka, Picarda nebo Archera, objevovat nové svět a nové civilizace, tak se připravte k transportu...

Star Wars Saga Edition

Světelné meče, droidi, vesmírné stíhačky a ještě mnohem víc v napínavé hře z prostředí Star Wars.
Wizards of the Coast
2007

Elegantnější RPG pro civilizovanější časy, tak by se dala charakterizovat v pořadí již třetí inkarnace Star Wars do systému d20. Je to zároveň první, která přestala pravidly připomínat D&D ve vesmíru a vydala se vlastním směrem. Mimo všudypřítomné zjednodušení a sjednocení mechanik nebo opuštění mikromanagementu dovednostních bodů patří mezi hlavní změny příběhotvorná mechanika Osudu. Ve Star Wars Saga Editon se můžete ponořit do vesmíru plného Jediů s jejich světelnými meči, na vlastní kůži si vyzkoušet, jaké to je, být droidem, postavit a pilotovat vlastní stíhačku nebo se pokusit zachránit Galaxii.

Spycraft

Špionážní hra plná divokých honiček, napínavých výslechů, svádění protivníků a průniků na území nepřítele.
Alex Flagg, Scott Gearin, Patrick Kapera
2005

Již druhá edice špionážní hry v d20 systému, která nabízí i úpravu pro více akční, post-apokalyptickou, konspirační, hororovou, humornou, pulpovou, vojenskou event. i gansterskou nebo westernovou hru. Hra obsahuje velké množství specifických povolání, systém vitality namísto životů, akční kostky a systém dramatických konfliktů (určený pro nebojové situace a hraný pomocí dovednostních hodů a taktických karet specifických pro typicky špionážní situace jako je např. pronásledování, vymývání mozků, infiltrace svádění apod.)

Syndikovat obsah