modulární

Modulární hry jsou průběžně rozšiřovatelné. Mají jednoduché jádro, neoddělitelný základ pravidel, které lze nepovinně rozšiřovat o další, podrobnější pravidla.

Universalis

RPG pro příběhy bez hranic
Ralph Mazza, Mike Holmes
2002

V Universalis hráči vytváří společný svět a příběh, přičemž všichni hráči stejné možnosti a pravomoce. Vaše schopnost ovlivňovat vše co se v příběhu děje je ovlivněna počtem mincí, které máte k dispozici a za které kupujete vlastnosti prostředí nebo postav. Díky jednoduchým základům mají hráči možnost postupně přidávat nová pravidla a tak si lépe přizpůsobit hru svým potřebám. Právě pro tyto vlastnosti se Universalis používá i jako prostředek pro vytváření světů pro kampaně v jiných hrách.

Extreme Vengeance

Rýchla a zbesilá hra o akčných filmoch - béčkach
Steve Miller
1997

V tejto hre budete odohrávať príbehy ako vystrihnuté z béčkových filmov 80. a 90. rokov. Systém je rýchly a jednoduchý na používanie, tvorba postáv sa skladá z výberu jedného prídavného a jedného podstatného mena (kniha ponúka zoznam siedmich z každého). Budete teda hrať "zachmúreného policajta" či "akrobatického vedca".

Hra je unikátna v jednej veci: vašou nie je samotný hrdina akčného filmu, ale herec ktorý ho hrá. Môžete teda s tou istou postavou hrať raz sci-fi, inokedy fantasy či druhú svetovú. Vždy však pôjde o divokú akciu s dramatickými efektami. Počas hry váš herec zbiera "skúsenosti" v podobe miery nadšenia, ktorú záber vyvolá vo vašich fanúšikoch.

Traveller

Robustný klasický systém na hard science-fiction hry
Gareth Hanrahan
2008

Jedna z prvých sci-fi RPG vôbec, Traveller je hra o ľuďoch túžiacich po slobode medzi hviezdami. Medzi jej charakteristické prvky patrí jedinečný systém vytvárania postáv, ktorý je takmer samostatnou hrou. Vzniknuté postavy však majú zaujímavé a prepracované pozadie a prepojenia na svet, v ktorom žijú. Daľej hra obsahuje podrobný systém na tvorbu vesmírnych lodí či generovanie náhodných svetov, ktoré môžu postavy skúmať.

Od svojho vzniku v roku 1978 prešla hra mnohými rozličnými prevteleniami. Najnovšie vydanie z roku 2008 hru modernizuje a približuje dnešným štandardom hrateľnosti a prehľadnosti.

D20 Modern

Univerzální verze d20 systému pro hraní v minulosti, přítomnosti i budoucnosti...
Wizards of the Coast
2002

D20 Modern je varianta d20 systému s asi nejširším záběrem. Tomu odpovídají pravidla, která jsou značně abstraktní počínaje povoláními pojmenovanými podle dominantní vlastnosti a konče abstraktní hodnotou bohatství. Pro d20 existuje nespočet variant v podobě doplňujících příruček umožňujících hrát kromě základní soudobé varianty také v minulosti, budoucnosti, cyberpunkovém světě, ve světě s reáliemi D&D přenesenými do současnosti - tzv. Urban Arcana, mechy, postapokalypsu apod.

The Shadow of Yesterday

Pulpová, romantická sword and sorcery hra v post-katastrofickom svete.
Clinton R. Nixon
2004

TSoY je veľmi ľudská sword and sorcery hra, odohrávajúca sa v zničenom a znovuzrodenom svete Near. Po zásahu planéty meteorom sa rozpadlo mocné impérium a na jeho ruinách povstali nové kultúry. Svet je netradičný a inšpiratívne popísaný. Zameriava sa na témy ako láska, násilie, sex, otroctvo či závislosť. Je to akoby pulpová fantasy napísaná autorkou Búrlivých výšin. TSoY v sebe spája to najlepšie zo štandardného fantasy hrania s moderným, príbehovým systémom, ktorý zabezpečuje, aby hra bola zameraná na to, čo hráčov najviac zaujíma. Wiki forma pravidiel je zdarma. Preložená bola systémová časť pravidiel, použiteľná aj v iných žánroch.

JAGS

Univerzálny a pravidlovo zložitejší systém so snahou o simuláciu reality, škálovateľnými postavami a dobrou autorskou podporou
Marco Chacon
2006

Jags Revised je voľne dostupný. To z neho činí vhodnú alternatívu platených systémov, ako je napríklad GURPS, ktorému sa JAGS veľmi podobá. Aj tu ide o univerzálny a realistický systém s komplexnými pravidlami. Postava je tvorená pomocou nákupu schopností a čŕt za charakterové a archetypálne body. Najväčšia časť pravidiel, viac ako tretina, je venovaná boju a s ním súvisiacimi otázkami a rozoberá ho vcelku detailne. Na stránkach tvorcu existuje veľké množstvo prostredí a aplikácií pre JAGS Revised, čo svedčí o oduševnenosti autora a podpore komunity.

Fudge

Univerzálna „stavebnica“ RPG systému bez vlastného herného prostredia
Steffan O'Sullivan
2000

Fudge, tzv. „voľný univerzálny urob-si-sám herný engine“ nie je klasickým RPG systémom, vo svojej najširšej podstate to nie je priamo ani herný systém. Je to skôr určitý framework alebo stavebnica, pomocou ktorej si môžete vytvoriť a upraviť výsledný systém podľa svojich vlastných požiadaviek na hru. Základom je opis postáv pomocou prídavných mien (namiesto klasického číselného vyjadrenia štatistík) a špecifické kocky, ktoré sa pri hre používajú – šestistenné s plusmi, mínusmi a nulami namiesto čísel. Jednou z najznámejších aplikácií systému Fudge je Fate.

Tri-Stat dX

Univerzálny a škálovateľný RPG systém, vhodný pre rozličné úrovne hrdinskosti a epickosti
Guardians of Order
2003

Tri-Stat dX je jednotný systém používaný v produktoch Guardians of Order, ktorý berie do úvahy rozličnú úroveň moci postáv a ich schopností. Na rozlíšenie sa používajú odlišné kocky, od 2 štvorstenných kociek pre ľudí až po dvanásťstenné kocky pre polobohov. Ďalším špecifikom je nakupovanie atribútov a schopností postáv za charakterové body pri tvorbe postavy. Spomínaná univerzálnosť a všeobecnosť môže niektorým hráčom vadiť, pretože veľa pravidiel a atribútov je voľne interpretovateľných a je potrebné vytvoriť si ich aplikáciu vo vlastnej hre (najmä čo sa týka mágie a superhrdinských schopností).

GURPS

Komplexní univerzální systém zakládající si na maximální realističnosti
Steve Jackson Games
2004

GURPS je dnes již klasikou na poli RPG her. Má dovedností systém a bodovou tvorbu postavy, kdy za výhody a přednosti se musí platit, kdežto za nevýhody a slabiny dostáváte body navíc. Základní pravidla jsou nezávislá na světě a žánru, je však možné dokoupit si aplikace pro fantasy, sci-fi, nemrtvé, western, atd... GURPS nabízí jednoduché „jádro“ systému, na něž se nepovinně nabalují složitější, realističtější pravidla pro cokoliv, od rytířských turnajů až po souboje vozidel. Právě fakt, že v základní knize najdete pravidla na všechno, je jedním z největších lákadel této hry.

Burning Wheel

Systém pro klasická fantasy dobrodružství s neklasicky pojatými pravidly
Luke Crane
2005

Obyčejné fantasy hraní pojaté neobyčejně, tak by se nejlépe charakterizoval Burning Wheel, systém, který nabízí alternativní pohled na běžná pravidla. Má vše, co by měl mít – schopnosti, dovednosti, zbraně, boj, magii – ale vše pojímá nezvykle. Pracuje s velkou mírou abstrakce namísto konkrétních měr, má komplexní systém pro sociální konflikt, propracovanou mechaniku herních odměn. Nejvýraznějším rysem jsou pravidla pro osobní cíle a ideály postav. Úkolem Pána hry je na tyto ideály útočit, zpochybňovat je a tím vytvářet děj celé hry.

Syndikovat obsah